Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Soet schreef:Ah ja bokt verwacht weer foto's met S&T waar paardlief te sterren van de hemelloopt, super nette foto's die dan ook nog eens de juiste momenten vastleggen, ohja, en als de wissels er niet op staan, tja dan ben je echt geen Z-ruiter.
Aan de hand van enkele momentopnames, waarvan de meeste inrijden, bij een TRAINING kan je dat inderdaad heel goed zien.![]()
Ts: Lekker zo door gaan, fijn dat het lukt zo tussen de paarden! De training vind ik er goed uit zien, heerlijk ontspannen, met aandacht op je pony! Lekker zo door gaan dus.
kimlovemaggy schreef:Ik ook eigenlijk niet echt..
Meer op L nivo misschien nog B maar kweet ook niet echt tziet er niet echt zo uit..
dejavu schreef:Leuke pony hoor! Ziet er netjes uit, misschien mag ze wat meer bergopwaarts lopen. Ik vind het erg flauw dat er hier wéér personen zijn die het er niet uit vinden zien als Z1/Z2. Deze amazone is het nu eenmaal wel.
*zucht*
Katja schreef:Tja, ik zal wel weer als heel vervelend worden bestempeld maar ook op deze foto's mis ik aanspanning in de bovenlijn en activiteit van achteren.
Katja schreef:Jammer dat je zo slecht tegen kritiek kunt. Ik plaats zelf ook vaak genoeg foto's waar kritiek op is en wat ik ook verwacht. Dat heeft niets te maken met hoe ik rijd of wat jury's van mijn rijden vinden maar het heeft te maken met de foto's.
Ik heb voor mijn gevoel redelijk opbouwende kritiek gegeven en geloof dat ik met mijn eigen rijden niet heel veel reden tot frustratie heb.
Maar als je moeite hebt met de kritieken kun je idd beter geen foto's plaatsen. HAW is namelijk bedoeld om kritiek en advies te geven en daar heb je imo veel meer aan dan alleen ooohh en aahh al is dat laatste soms wel lekker voor je ego.
Toad schreef:Ik geloof wel dat je Z2 rijdt, maar het ziet er niet echt Z2 uit.
Je zit er niet 'professioneel' op wat ik wel verwacht van een Z ruiter.
Urielle schreef:Getverdemme toch! Ik had een keilange post, lazert Bokt eruit!![]()
![]()
Enfin, korte samenvatting: Ook ik vind het helaas geen Z-niveau op beide fotoseries Emeraldo. En de achtergrond, stang en trens of niet, Anky of niet, pony of paard, etc. interesseert mij echt geen bal want daar kijk ik niet naar. Dat vind ik excuses erbij slepen. Ik zie echt wel of de zwarte dekhengst met stang en trens en Ankydekje redelijk loopt hoor en ik denk dat de Bokkers hun medeBokkers (oa Katja, die weet echt wel waar ze het over heeft) dat vertrouwen eens moeten geven ipv excuses erbij te zoeken.![]()
Wat kun je imo verbeteren om het WEL Z-niveau te maken (want daar gaat het topic toch om)?
Aan je eigen houding en zit: beugels een gaatje (of twee) langer, zodat je je been lang kunt maken en het onderbeen ook terug komt te liggen. Zeker in de galop zelf ontspannen, handen laag houden. Bovenlichaam meer terug en ook lang maken naar boven. Je maakt je bol in de schouders en draagt het hoofd voor het lichaam, dat is met het lang maken naar boven wel opgelost. Denk er ook om dat je niet te sterk inwerkt met de binnenhand, en je armen aansluit langs je lichaam, met knikje in de elleboog.
Dan het lopen van je paard: Hij loopt met veel te weinig verbinding van achter naar voren. Ofwel hij loopt te lang en vrijblijvend, of je zoekt die verbinding maar dan langs voren waardoor hij te kort in de hals wordt. Bij het losrijden zie ik hem liever zakken vanuit de schoft, en niet in de hals. Als je die verbinding hebt, kun je er ook aan gaan werken dat hij meer tot dragen komt en de verzameling beter wordt. Af en toe piept hij eronder uit door de achterhand naar buiten te drukken en verder blijft hij te lang en met een hoog kruis en weinig buiging in de gewrichten lopen. Ook in de galop bijvoorbeeld: hij springt wel maar hij draagt niet. Ik zou met dit paard heel veel schakelen naar verzamelde galop en zodra hij sprong en activiteit verliest weer naar voren rijden, en zo uitbouwen tot hij meer verzameld kan galopperen. Ook voltes 10, 8 en 6 meter rijden, maar let op dat ontsnappen met de achterhand!
Je schouderbinnenwaarts had veel te weinig lengtebuiging. Voor de wissel vind ik zijn verzamelde galop nog niet sterk genoeg. Op de foto zie ik eerlijk gezegd vooral spanning, zelfs iets tegen de hand komen en een scheef gesprongen wissel. Dus ik zou eerst verdergaan met het basiswerk voor je de wissel weer invoert.