Emeraldo @ work (Z1/Z2 bij de paarden)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yorin

Re: Emeraldo @ work (Z1/Z2 bij de paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:14

Kijk nou mensen ! Ze rijd wel z..! DamN! meid je hebt een leuk dier hoor en je rijd netjes! hopen dat er nu een beetje normale reacties komen!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:21

Soet schreef:
Ah ja bokt verwacht weer foto's met S&T waar paardlief te sterren van de hemelloopt, super nette foto's die dan ook nog eens de juiste momenten vastleggen, ohja, en als de wissels er niet op staan, tja dan ben je echt geen Z-ruiter. Rolleyes

Aan de hand van enkele momentopnames, waarvan de meeste inrijden, bij een TRAINING kan je dat inderdaad heel goed zien. Ja

Ts: Lekker zo door gaan, fijn dat het lukt zo tussen de paarden! De training vind ik er goed uit zien, heerlijk ontspannen, met aandacht op je pony! Lekker zo door gaan dus. Knipoog

Dat ben ik met je eens Soet! Vind dat hier door sommigen wat vreemde reacties worden gegeven. Ze heeft hem notabene pas weer een kleine tijd aan de gang! Ik neem persoonlijk mijn petje af voor iemand die met een pony nog mee kan komen tussen de klasse Z2 paarden. Veel bokkers klagen al snel dat een combinatie er niet 'Z' uit ziet als het paard geen S&T inheeft en de ruiter geen hoedje draagt. Dat moet het beeld van het Z niet hoeven maken. Natuurlijk heeft deze combi nog wat grotere aandachtspunten om aan te werken, maar ik verwacht ook niet anders als je net pas weer aan de gang bent. TS, de jury's die op wedstrijden zitten worden niet voor niets jury's genoemd. Als zij vinden dat je goed mee kunt komen zou ik me van de rest niet teveel aantrekken, het gaat immers toch om je plezier wat je hebt in het rijden, met je pony en de prestaties die je levert? Ik denk niet dat er in dit topic velen zijn die je dit nadoen met een pony tussen de paarden, klasse Z2. Ga zo door! Succes!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:27

Leuke pony.. Idd kun je niet van een paar foto's beoordelen of je wel of geen Z bent..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:36

Ik denk niet dat je van een paar foto's kan beoordelen of iemand wel of niet Z is. &ik vind het al helemaal raar dat sommige het geeneens geloven, de TS zal heus niet de hele boel bij elkaar l*llen. Tong uitsteken

Bij jouw foto's krijg je niet het wauw- effect wat je vaak denkt te krijgen als iemand Z-foto's plaatst. Ik denk dat je een heel ander beeld krijgt als je een paar wedstrijdfoto's neerzet, waarbij je er netjes uitziet en wat oefeningen laat zien.
Hiermee bedoel ik niet dat mensen uit het Z alleen oefeningen moeten rijden, zoals jij het doet vind ik het juist goed. De basis is en blijft het belangrijkst!

Succes verder met je paardje en het gaat helemaal goedkomen, anders had je vast die winstpunten in het Z1 niet gehaald!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:37

Tja, ik zal wel weer als heel vervelend worden bestempeld maar ook op deze foto's mis ik aanspanning in de bovenlijn en activiteit van achteren.

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:39

kimlovemaggy schreef:
Ik ook eigenlijk niet echt..
Meer op L nivo misschien nog B maar kweet ook niet echt tziet er niet echt zo uit..

Nou dat is wel erg overdreven hoor, ik zou zeggen minstens M, ik vind Z echt niet zo raar.
Echt leuk paardje!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:41

dejavu schreef:
Leuke pony hoor! Ziet er netjes uit, misschien mag ze wat meer bergopwaarts lopen. Ik vind het erg flauw dat er hier wéér personen zijn die het er niet uit vinden zien als Z1/Z2. Deze amazone is het nu eenmaal wel.

*zucht*

hier sluit ik me bij aan, ik vind het erg netjes en flauw dat er door sommige zo gereageerd word. heel veel succes verder en dat chanchement is een mooie foto hoor Haha! Knipoog

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:12

Katja schreef:
Tja, ik zal wel weer als heel vervelend worden bestempeld maar ook op deze foto's mis ik aanspanning in de bovenlijn en activiteit van achteren.

Dat klopt ook Katja, de laatste foto's zijn van een aantal maanden terug. Daar liep hij niet fijn van achteren. Nu komt hij achter wel goed mee, dat is ook te zien bij de foto's in de galop. Hij mag nog steeds meer gaan zitten, daar werken we aan.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:57

Waar maken sommige mensen problemen van je kan het niet zien aan fotos ik geloof best dat zij z2 rijd Lachen Gaa door meid ziet er super uit ik hoop dat jullie nog verder komen.. Knipoog

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:27

Vaak is een foto wat vertekenend en kan het er in het echt heel anders uitzien.
Ik ken Oliviaatje persoonlijk en zei al tegen haar dat het niet een taktische opmerking was, toch is ze niet gek en kan ze heel leuk rijden!! en dat is bevestigd door een hele goede bekende ruiter.
De opmerkingen zijn niet helemaal onterecht,
TS plaats nog eens wat recente foto's of een filmpje misschien dat mensen er dan anders tegen aan kijken.
Veel succes in de Z2, met zulke resultaten in de Z1 gaat het als de wissels bevestigd zijn vast wel lukken.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:29

inderdaad, ik ben erg benieuwd naar foto´s als ze weer wat meer in training is, ik hou het even in de gaten.

de opmerkingen van Katja vind ik trouwens best wel op z´n plek, maar ik hou er zelf m´n mond maar over. Lips are sealed

Veel succes nog met je paardje, ik stop met de discussie in dit topic Knipoog

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:37

Ik vind het er netjes uit zien.. Een training van een paard dat lekker ontspannen loopt.. Ze hoeven toch niet altijd opgericht te worden.. Ik geef toe.. de foto's op pagina 5 zijn mooier.. maar die zijn heel anders.. daar is oprichting en worden oefeningen gereden..

Ik vind het netjes!

Succes in de Z2!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:44

Katja schreef:
Jammer dat je zo slecht tegen kritiek kunt. Ik plaats zelf ook vaak genoeg foto's waar kritiek op is en wat ik ook verwacht. Dat heeft niets te maken met hoe ik rijd of wat jury's van mijn rijden vinden maar het heeft te maken met de foto's.

Ik heb voor mijn gevoel redelijk opbouwende kritiek gegeven en geloof dat ik met mijn eigen rijden niet heel veel reden tot frustratie heb.
Maar als je moeite hebt met de kritieken kun je idd beter geen foto's plaatsen. HAW is namelijk bedoeld om kritiek en advies te geven en daar heb je imo veel meer aan dan alleen ooohh en aahh al is dat laatste soms wel lekker voor je ego.

Klopt zeker, soms gaven mensen hier ook tips / commentaar op en normale manier. Maar ik snap de TS he-le-maal! Bokt heeft mij er pas ook weer van overtuigd dat ik geeen HAW meer zal maken, namelijk dezelfde opmerking voor de 10e keer horen is erg vermoeiend, netzoals als je uitleg (geen verdediging omdat je niet tegen tips kunt) genegeerd zien worden, je woorden die verdraaid worden, en nutteloze opmerkingen als t is L.
K zeg niet dat jij deze opmerkingen plaatste, maar ze zijn belachelijk genoeg een behoorlijk aantal keer wel geplaatst! Sigaar

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:13

Toad schreef:
Ik geloof wel dat je Z2 rijdt, maar het ziet er niet echt Z2 uit.
Je zit er niet 'professioneel' op wat ik wel verwacht van een Z ruiter.

Ah dat is zo'n ontzettende bullshit sorry hoor.
Wat houd proffesioneel in?? Wie bepaald dat jij??
Ik rij ook Z1 moet nog één puntje voor het Z2 en ik zit vaak ook niet geheel netjes op het paard mijn zit is gewoon niet zo goed zit vaak naar voren, probeer daar zoveel mogelijk aan te werken.
Daarom zou je niet geloven dat ze geen Z2 rijd omdat ze niet netjes zit?? Ga toch fietsen zeg.
Ik vind het namelijk belangrijker dat het paardje lekker loopt en de oefeningen beheerst.

Ik vind dat je aan de hand van een aantal foto's niet kunt bepalen en 'zeggen' of iemand niet het niveau zou hebben dat ze rijden.
Ik heb ook een keer zo'n topic gehad toen was ik nog M2 en zeiden mensen je lijkt eerder B.
Hoe kan je dat nou zeggen?? Ik vind dat raar reageer dan gewoon niet.

De foto's van haar zijn niet erg overtuigend maar denk je dat als je Z2 rijd dan alles vlekkeloos gaat in de training?? Dacht het niet.
Meid knap hoor dat je zo in de Z2 rijd en trek je asjeblieft niks aan van al die mensen die dat soort dingen zeggen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:11

Dan ga ik ook maar even een reactie geven Lachen ! Ik vind dat je hem erg lekker aan het lopen hebt , je rijd hem lekker los en het geheel oogt relaxed .

Ik vind het werkelijk té triest voor woorden dat men idd een 'perfecte binnenbak' wilt zien , een ruiter met een pikeur cap en een paard wat van boven tot onder in de bandages zit en het liefst met vierkant springschoenen om en een S&T in , en dan geloven we dat het Z-waardig is .

Ik zie hier een heerlijke combinatie die plezier heeft in de sport , haar pony niet verrot zal slaan of afzeiken als t een keer niet lukt , en gewoon lekker aan het trainen is om de boel weer op te bouwen .En idd dan gaat het misschien afentoe niet zo lekker , ik was even vergeten dat iedereen op bokt altijd een uur lang perfect traint rijd zonder dat je even jezelf verzit of je paard met zijn hoofd schud..Clown excuses !! Ga zo door !!

EDIT

mensen mogen een VOORBEELD aan jou nemen..!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:35

Haha! Dankjewel!

En even voor de duidelijkheid, ook met kritiek ga ik aan de slag Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:28

hey, ik rij ook een pony van 31 die vroeger tussen de paarden z2 heeft gelopen Lachen
we springen de wissels nog steeds Lachen

nu even over de foto's. ik vind het paard over het algemeen op de foto's niet constant in zijn houding, hij loopt niet lekker los door zijn lijf en over zijn rug. daarnaast zit de ruiter gewoon echt niet netjes. voeten en handen slingeren overal naar toe, en dat verwacht je niet meer bij een z combinatie. dat is waar ik over struikel. who cares in wat voor bak je rijdt met wat voor setje? maar ik vind de houding van paard & ruiter niet netjes.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:40

Paard niet constant in zijn houding, wat bedoel je daar precies mee?

Dat ik niet netjes zit klopt, maar handen en voeten overal heen slingeren??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:59

Getverdemme toch! Ik had een keilange post, lazert Bokt eruit! Boos! Boos! Boos!

Enfin, korte samenvatting: Ook ik vind het helaas geen Z-niveau op beide fotoseries Emeraldo. En de achtergrond, stang en trens of niet, Anky of niet, pony of paard, etc. interesseert mij echt geen bal want daar kijk ik niet naar. Dat vind ik excuses erbij slepen. Ik zie echt wel of de zwarte dekhengst met stang en trens en Ankydekje redelijk loopt hoor en ik denk dat de Bokkers hun medeBokkers (oa Katja, die weet echt wel waar ze het over heeft) dat vertrouwen eens moeten geven ipv excuses erbij te zoeken. Knipoog

Wat kun je imo verbeteren om het WEL Z-niveau te maken (want daar gaat het topic toch om)?
Aan je eigen houding en zit: beugels een gaatje (of twee) langer, zodat je je been lang kunt maken en het onderbeen ook terug komt te liggen. Zeker in de galop zelf ontspannen, handen laag houden. Bovenlichaam meer terug en ook lang maken naar boven. Je maakt je bol in de schouders en draagt het hoofd voor het lichaam, dat is met het lang maken naar boven wel opgelost. Denk er ook om dat je niet te sterk inwerkt met de binnenhand, en je armen aansluit langs je lichaam, met knikje in de elleboog.
Dan het lopen van je paard: Hij loopt met veel te weinig verbinding van achter naar voren. Ofwel hij loopt te lang en vrijblijvend, of je zoekt die verbinding maar dan langs voren waardoor hij te kort in de hals wordt. Bij het losrijden zie ik hem liever zakken vanuit de schoft, en niet in de hals. Als je die verbinding hebt, kun je er ook aan gaan werken dat hij meer tot dragen komt en de verzameling beter wordt. Af en toe piept hij eronder uit door de achterhand naar buiten te drukken en verder blijft hij te lang en met een hoog kruis en weinig buiging in de gewrichten lopen. Ook in de galop bijvoorbeeld: hij springt wel maar hij draagt niet. Ik zou met dit paard heel veel schakelen naar verzamelde galop en zodra hij sprong en activiteit verliest weer naar voren rijden, en zo uitbouwen tot hij meer verzameld kan galopperen. Ook voltes 10, 8 en 6 meter rijden, maar let op dat ontsnappen met de achterhand!
Je schouderbinnenwaarts had veel te weinig lengtebuiging. Voor de wissel vind ik zijn verzamelde galop nog niet sterk genoeg. Op de foto zie ik eerlijk gezegd vooral spanning, zelfs iets tegen de hand komen en een scheef gesprongen wissel. Dus ik zou eerst verdergaan met het basiswerk voor je de wissel weer invoert.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:01

Urielle je hebt gewoon helemaal gelijk Afgod

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:11

Urielle schreef:
Getverdemme toch! Ik had een keilange post, lazert Bokt eruit! Boos! Boos! Boos!

Enfin, korte samenvatting: Ook ik vind het helaas geen Z-niveau op beide fotoseries Emeraldo. En de achtergrond, stang en trens of niet, Anky of niet, pony of paard, etc. interesseert mij echt geen bal want daar kijk ik niet naar. Dat vind ik excuses erbij slepen. Ik zie echt wel of de zwarte dekhengst met stang en trens en Ankydekje redelijk loopt hoor en ik denk dat de Bokkers hun medeBokkers (oa Katja, die weet echt wel waar ze het over heeft) dat vertrouwen eens moeten geven ipv excuses erbij te zoeken. Knipoog

Wat kun je imo verbeteren om het WEL Z-niveau te maken (want daar gaat het topic toch om)?
Aan je eigen houding en zit: beugels een gaatje (of twee) langer, zodat je je been lang kunt maken en het onderbeen ook terug komt te liggen. Zeker in de galop zelf ontspannen, handen laag houden. Bovenlichaam meer terug en ook lang maken naar boven. Je maakt je bol in de schouders en draagt het hoofd voor het lichaam, dat is met het lang maken naar boven wel opgelost. Denk er ook om dat je niet te sterk inwerkt met de binnenhand, en je armen aansluit langs je lichaam, met knikje in de elleboog.
Dan het lopen van je paard: Hij loopt met veel te weinig verbinding van achter naar voren. Ofwel hij loopt te lang en vrijblijvend, of je zoekt die verbinding maar dan langs voren waardoor hij te kort in de hals wordt. Bij het losrijden zie ik hem liever zakken vanuit de schoft, en niet in de hals. Als je die verbinding hebt, kun je er ook aan gaan werken dat hij meer tot dragen komt en de verzameling beter wordt. Af en toe piept hij eronder uit door de achterhand naar buiten te drukken en verder blijft hij te lang en met een hoog kruis en weinig buiging in de gewrichten lopen. Ook in de galop bijvoorbeeld: hij springt wel maar hij draagt niet. Ik zou met dit paard heel veel schakelen naar verzamelde galop en zodra hij sprong en activiteit verliest weer naar voren rijden, en zo uitbouwen tot hij meer verzameld kan galopperen. Ook voltes 10, 8 en 6 meter rijden, maar let op dat ontsnappen met de achterhand!
Je schouderbinnenwaarts had veel te weinig lengtebuiging. Voor de wissel vind ik zijn verzamelde galop nog niet sterk genoeg. Op de foto zie ik eerlijk gezegd vooral spanning, zelfs iets tegen de hand komen en een scheef gesprongen wissel. Dus ik zou eerst verdergaan met het basiswerk voor je de wissel weer invoert.

Bedankt voor de uitleg. Hij mag inderdaad meer zakken tijdens het losrijden, de ene keer gaat dat beter als de andere keer. Ik zal ook weer gaan schakelen in de galop, een leuke oefening. Ik heb dit eigenlijk veel gedaan, maar de laatste tijd heb ik dat een beetje laten zitten (geen idee waarom). En ik merk dat hij ook fijner loopt na deze oefening.
Er is geen foto met schouderbinnenwaarts, wel met schoudervoor. En bij schoudervoor plaats ik de schouder iets naar binnen, maar moet hij verder recht blijven.
En wat spanning in de wissel klopt ook wel, na een paar wissels wordt hij wat heet. Maar over de vooruitgang van de wissels ben ik zeer tevreden. Die oefenen we nog niet zo lang.

Ik ga zeker aan de gang met je tips!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:12

Maar over wel of niet Z-niveau... Tuurlijk hoort een paard netjes gedragen te lopen in de hogere klasses. Maar volgens mij zijn het toch de oefeningen die een combinatie tot Z-niveau maken of niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:24

Ik vind zelf de oefeningen een beetje bijzaak. Een paard waarvan de basis in orde is, die loopt de oefeningen tot het Z2 er zo uit. De oefeningen zijn wel een heel goede check of het allemaal in orde is en je kunt hem nog beter voor elkaar krijgen.

Ik rij ook best veel oefeningen hoor, zo rij ik met Wrangler veel schouderbinnenwaarts, wijken, hij heeft ook al iets gedaan wat op een appuyement moest lijken. Maar dat doe ik om hem soepel te krijgen op 2 kanten en meer controle te krijgen over voor- en achterhand voor het rechtrichten. De proeftechnische oefening kan me gestolen worden, dat komt wel als hij de bijbehorende klasses moet starten. Nu loopt ie B en is zijn grote probleem dat hij geen linkerbuiging aan wil nemen en scheef loopt Knipoog Snap je wat ik bedoel? Ik rij wel oefeningen, maar in functie van de basis. En het feit dat hij iets doet wat op een appuyement lijkt betekent totaal niet dat mijn B-paard klaar is voor het Z.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:31

Klopt met mijn 4-jarige gebruik ik ook veel oefeningen uit de M en de Z op hem beter aan mijn hulpen te krijgen en hem soepeler te krijgen, deze oefeningen beheerst ie ook goed. Maar dat betekent dat we als totaal plaatje klaar zijn voor de Z.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:42

Ik snap jullie punt inderdaad.
We werken aan de basis, en hopelijk zien we verbetering over een tijd!