Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:16

Avelienvd schreef:
Wanneer zou dat volgend jaar kunnen dan? dan staat ze immers lekekr in de opfok met leeftijdsgenootjes.

Waar ze ook uit weggehaald wordt als ze wordt verkocht als het volgende veulen beter is neem ik aan.
Ik ga er tenminste niet vanuit dat jullie haar dan tot haar derde laten lopen want dan snap ik er echt geen hout meer van. Dan was het gewoon een stuk eenvoudiger om haar op haar derde te testen.

Maar goed het is jouw keuze en ik veroordeel je er verder niet om. Ken alleen toch wel goede springpaardenfokkers die dit in ieder geval nooit op zo'n jonge leeftijd doen, half jaar is toch echt wel het minimum. Overigens doen de meeste particuliere fokkers dit gewoon helemaal niet voor het derde jaar en ik was gewoon benieuwd waarom jullie het wel doen en wat je er nu van geleerd had.

Veel succes verder met haar. Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:17

Dan wordt ze idd op 2.5 uitgehaald ja.
Maar dat is in principe sowieso de bedoeling.
En ja dan kan je wel vergelijken hoe ze het als veulen deden.
In ieder geval blijven we deze wijze volgen.
Dit is onze manier, en zo slecht als jij het nu doet voor komen is het echt niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:22

Avelienvd schreef:
Dan wordt ze idd op 2.5 uitgehaald ja.
Maar dat is in principe sowieso de bedoeling.
En ja dan kan je wel vergelijken hoe ze het als veulen deden.
In ieder geval blijven we deze wijze volgen.
Dit is onze manier, en zo slecht als jij het nu doet voor komen is het echt niet.

Nergens heb ik gezegd dat ik het slecht vind, alleen dat ik zelf dit risico nooit zou nemen ook omdat ik weet dat de informatie die je op 4 maanden oud kunt zien weinig zegt.

Dit veulen zal er zeker geen blijvende schade aan over houden, maar ik zie de meerwaarde absoluut niet als ze zeker tot haar 2e niet verkocht wordt.
Eigenlijk zie ik de meerwaarde helemaal niet in het geval van een particuliere fokker.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:29

Wij wel, zo heb je toch enigszins een beld erbij.
Als het nou een dressuurpaard zou worden boeide het me ook niet.
Maar ze zal dan later eventueel wel de springsport in gaan.
En ja dan vind ik het wel van belang om dit soort dingen eerst te bekijken.
Want met dat eventuele nieuwe veulen kom je anders wel plaats te kort.
En dan is het gewoon simpel.
De beste mag blijven!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:30

dus als ze de balken eraf had gegooit, zou ze verkocht worden?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:30

Ik heb mijn veulens ook wel eens laten vrijspringen Lachen met als gevolg dat ze bij voorselecties zelf al over balken gingen springen *nee totaal niet gedwongen, die waren er eik als afrastering neergelegd*

Kom op van een paar sprongetjes gaat ze echt niet dood!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:33

Jolliegirl schreef:

Wat is dat nou weer voor kortzichtige reactie? Bij het vrijspringen kun je heel goed zien of een paard oog heeft voor de sprong, voor de afstanden en voorzichtig is op het hout. Misschien al dan niet bij een veulen, maar het wel of niet balken eraf gooien is helemaal geen issue volgens mij want dat kan elk paard gebeuren!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:35

Avelienvd schreef:
En ja dan vind ik het wel van belang om dit soort dingen eerst te bekijken.
Want met dat eventuele nieuwe veulen kom je anders wel plaats te kort.
En dan is het gewoon simpel.
De beste mag blijven!

Dat snap ik maar je zegt ook dat dit paard zeker niet verkocht wordt todat ze 2.5 is.
Die keuze had nu nog niet gemaakt hoeven worden en dit soort dingen hoeven dus niet perse nu al bekeken te worden.

Nogmaals: Je veulen zal er geen schade aan overhouden maar ik zie gewoon het nu niet zoals jij het beschrijft.
De beste informatie krijg je pas als ze daadwerkelijk in het parcours onder de ruiter lopen, voor informatie op jongere leeftijd moet je over heel veel ervaring beschikken (dus heel veel veulens, jaarlingen, tweejarigen etc hebben zien losspringen) en dan nog worden er genoeg foute inschattingen gemaakt.

Ik ben jaloers op je dat jij het wel goed in kan schatten op de leeftijd van 4 maanden, ik kan dat namelijk zeker niet. Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:35

Ezumii schreef:
Jolliegirl schreef:

Wat is dat nou weer voor kortzichtige reactie? Bij het vrijspringen kun je heel goed zien of een paard oog heeft voor de sprong, voor de afstanden en voorzichtig is op het hout. Misschien al dan niet bij een veulen, maar het wel of niet balken eraf gooien is helemaal geen issue volgens mij want dat kan elk paard gebeuren!

hee rustig maar.
Avelien weet wel wat ik bedoel met mijn vraag. en HOE ik hem bedoel.
en hoezo kortzichtige ik heb hier al eerder gereageerd. dus hoef toch niet nóg eens mijn mening te herhalen?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:37

Naja, ik snap niet hoe je deze vraag anders zou kunnen bedoelen. Lijkt me totaal niet van belang of het veulen wel of niet balken afgooid, het is een veulen Clown. Maar je kunt wél zien of hij een beetje oog ervoor heeft.
Bij ons word er voor hun derde ook wel vrijgesprongen hoor, en de fokmerrie waar vroeger ook veel mee vrijgesprongen is loopt nu tegen de 20 en die is nog spíjkerhard op de benen *LOL*. Niks mee aan de hand.
(Sorry, het kwam op mij wel over op weer een aanval op de TS, heb stukken gelezen maar niet alles dus kan zijn dat ik jou gemist heb Knipoog )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:38

ja oke, maar of hij er oog voor heeft of niet kan óók op latere leefdtijd.
Ik vind dat je zoiets bij een veulen nogmaar amper kunt zien Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:40

Dat is goed, maar dat vind ik niet. Je kunt bij een veulen al heel goed zien of hij een beetje oog op de sprong heeft, of hij voorzichtig is e.d. Zo hadden we er een die met 1.5 al lui was op de sprong, en dat nu nog steeds is. En eentje die met 1.5 snel en voorzichtig was, en dat nu nog steeds is. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Ze beginnen hier met een jaar ongeveer met een beetje springen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:43

dat is op een jaar ja, een veulen van 4 maand kan nog zó veranderen.
alle jongen beesten zijn voorzichtig (oke.. bijna allemaal)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:44

Ach of je ze met 4 maand of met anderhalf jaar uit de wei trekt, ze kennen toch nog niks..
Maargoed, blijkt maar weer dat de meningen verdeeld zijn. Maakt ook niet uit Knipoog.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:45

Ezumii schreef:
Ach of je ze met 4 maand of met anderhalf jaar uit de wei trekt, ze kennen toch nog niks..
Maargoed, blijkt maar weer dat de meningen verdeeld zijn. Maakt ook niet uit Knipoog.

nee, ik accepteer je mening ook hoor, zeker Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:53

Mexxuna schreef:
Bojangles schreef:
Ik was erbij, en het veulen ging wel degelijk uit zich zelf over de sprong heen.

Ja dat geloof ik best, maar een veulen is al zóóó kwetsbaar, ik snap dan niet dat iemand zijn veulen laat springen, er gebeuren zoveel ongelukken met veulens, omdat ze gewoon onvoorspelbaar en vlug zijn.
Maargoed, het is jullie dier, en als jullie er plezier aan hebben, prima! Bloos

Sorry maar ik heb mijn eigen paarden, dus waar je er vandaan haalt dat het 'jullie' dier is vat ik niet echt.
Ik zei dat ik er alleen bij was, toen ze de paarden liet springen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:11

Kan iemand die er echt verstand van heeft dan eens vertellen wat ze zien op deze foto's mbt tot de manier van springen van dit veulen?

Misschien TS zelf?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:31

ThePast03 schreef:
Kan iemand die er echt verstand van heeft dan eens vertellen wat ze zien op deze foto's mbt tot de manier van springen van dit veulen?

Misschien TS zelf?

Afbeelding

Deze foto is het duidelijkst.
Veulen toont op deze foto iig voorzichtigheid, springt daar bij met een iets afhangend voorbeen, zou iets meer mogen buken , maar springt wel goed met de schoft omhoog.Verder staat hij zn achterbenen mooi gelijk naar achteren en dit is weer belang mbt het openen na de sprong(Het openen zelf is alleen helaas niet op de foto te zien)

al met al wat op deze foto te beoordelen is, denk ik wel dat het iets zal worden.

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:34

leuke paardjes Haha! ziet er ook heel leuk uit met springen Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:35

Leuk je commentaar Maverick, interessant Ja
Heb zelf geen verstand van springtechnieken, maar vond het veulen leuk springen, de moeder springt ook erg makkelijk.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:37

Verder snap ik niet waar alle commotie over is.Hij hoeft nie iedere dag los te springen.Gewoon zo voor een keer maakt dat helemaal niks uit.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:40

Oh, wat een dapper veulen !! Ach gut Schattig om te zien hoor. Techniek of niet ik heb het de mijne op die leeftijd nooit zien doen. Ze zijn me daar een haartje betoetert zeg, worden ze moe van. Knipoog
Super dat je al zo lekker met em bezig bent met wandelen etc... zul je later veel plezier van hebben.

Ik ben benieuwd hoe deze kleine crack het later zal gaan doen, ziet er veel belovend uit!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:41

maverick schreef:
Verder snap ik niet waar alle commotie over is.Hij hoeft nie iedere dag los te springen.Gewoon zo voor een keer maakt dat helemaal niks uit.

Van mij kant helemaal geen commotie. Haha!
Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde is al je toch niet van plan bent om het dier de eerstkomende 2 jaar te verkopen en daarna pas denkt aan verkopen als het volgende veulen beter is.

Het maakt ook weinig uit voor een keer en als er dan gezegd was: ik vond het gewoon leuk om een keer te doen had ik niet eens gereageerd in dit topic. Maar zoveel theorieën over een 4 maanden oud veulen gaat mij boven de pet.

Bovendien blijf ik me afvragen wat er met die veulenbenen gebeurd als ze een keer de balk aantikt.
In andere topic zie ik mensen altijd vallen over het ontbreken van beenbescherming bij volwassen paarden (wat ik dan zelf weer overdreven vind) en hier vind iedereen het schattig.

Overigens is het op een forum gebruikelijk dat je reacties krijgt, dat is geen commotie maar heet discussie Haha!

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:44

Knap veulen zeg! Haha! En het springen ziet er ook netjes uit Lachen
Ik begrijp niet waarom het niet zou kunnen bij een veulen van 4 maand,
in het wild moeten ze vast ook weleens over een boomstam springen,
misschien zijn ze dan wel nog jonger.
en verder ziet het er echt niet gedwongen uit. Lachen

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:48

ThePast03 schreef:
maverick schreef:

Van mij kant helemaal geen commotie. Haha!
Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde is al je toch niet van plan bent om het dier de eerstkomende 2 jaar te verkopen en daarna pas denkt aan verkopen als het volgende veulen beter is.

Het maakt ook weinig uit voor een keer en als er dan gezegd was: ik vond het gewoon leuk om een keer te doen had ik niet eens gereageerd in dit topic. Maar zoveel theorieën over een 4 maanden oud veulen gaat mij boven de pet.

Bovendien blijf ik me afvragen wat er met die veulenbenen gebeurd als ze een keer de balk aantikt.
In andere topic zie ik mensen altijd vallen over het ontbreken van beenbescherming bij volwassen paarden (wat ik dan zelf weer overdreven vind) en hier vind iedereen het schattig.

Overigens is het op een forum gebruikelijk dat je reacties krijgt, dat is geen commotie maar heet discussie Haha!

Daar heb je gelijk in Haha!
Ik kom zelf op heel veel grote stallen en daar doen ze het ook.Meestal bij een maand of 4/5 maar dan is ook wel 50/60 cm wat ze moeten springen.Je hebt ook gewoon echt paarden die geen talent hebben en die vis je er vaak als veulen al tussen uit.Die worden dan vaak verkocht of geveild.