Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:23

lailapri schreef:
Nee, juist niet. Dat getalenteerde paard heeft nl veel minder training nodig!!!
Maar ik dacht dat je zei dat je hem moest trainen en bezighouden etc. En op topniveau lopen en toch een redelijk zware job.[/quote]

Met bezig houden bedoel ik juist nieuwe uitdagingen voorhouden. BV eenvoudige wissel zit er goed bevestigd in dan toch zo langzaamaan de wissels gaan aanleren. Steeds een stapje verder. Niet zwaarder qua tijd e.d. Je zult versteld staan in welk tempo een getalenteerd paard met een half uurtje per dag trainen kan leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:56

oke daar heb je een goed punt, en als het zo al snel leert zijn lichaam goed te gebruiken dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 19:05

[/quote]
Daar ben ik het mee eens, oorsprokelijk waren paardjes veel kleiner, maar hoe groter het allemaal wordt des te langer duurt het voor alles erop en eraan zit. Normaal gesproken groeien paarden 80% van hun lichaam in het 1e levensjaar maar veel grotere of zwaardere paarden redden dat denk ik niet.[/quote]

Klopt, mijn paard is aardig groot..hij is nou al 1.70..dus hij moet nog erg zijn balans zien te vinden, vind het dus ook nog vaak moeilijk om rechte stukken te rijden van de hoefslag af..maar dankzij de basis kun je dat er goed in krijgen..ik doe het gewoon rustig aan met het paardj:)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:45

lailapri schreef:
nee idd daar train ik mijn pony's niet voor, ik wil dat ze ook op 20 jarige leeftijd nog goed kunnen lopen en hun lichaam juist kunnen gebruiken en dat hoef ik niet te testen op wedstrijden. Ik rij liever paardgericht dan winstpunten gericht.

Lijkt mij dat als je traint, of je nu wedstrijden rijd of niet, dit altijd paardgericht is..
immers je moet het samen met je paard doen Lachen
en als je dan geen rekening met je paard houd, kom je jezelf vanzelf wel tegen..
(mits het echt zo'n 'goedzak is die over zich heen laat walsen en alles maar laat gebeuren')

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:08

Leuk dat er zoveel reacties zijn gekomen:)
d'r mogen altijd nog meer:P doegg:)

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:02

Dat kan, maar een pony mag op zijn 5e pas M en 6e Z.. Ik rijd nu met mijn 4 jarige C pony CL2 en CL springen.. Mijn trainingen zijn dan ook gewoon echt heel rustig, ik rijd hem gewoon nagefelijk, veel stelling en buiging en overgang, geen moeilijke dingen. Ook spring ik écht alleen maar op concours! En ik maak ook gewoon veel lekkere buitenritten (lees: bosritten) Lachen

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:27

Er is een leeftijdsgrens voor de diverse klasses. Het paard wordt dus al 'beschermd' om te jong boven zijn niveau te moeten presteren. Bovendien gaan paarden niet kapot tijdens de wedstrijden, maar tijdens de trainingen. Het gaat er dus niet om of er wedstrijden wordt gereden op vroege leeftijd, maar hoe en hoevaak er thuis wordt getraind. Het spreekwoord "rustig aan, dan breekt het lijntje niet" vind ik goed van toepassing.

Een goede en verstandige ruiter maakt het paard niet kapot, die zorgt ervoor dat het paard zich ontwikkelt zowel geestelijk als lichamelijk tot een happy athlete en heeft voldoende wijsheid om te weten hoe het paardelichaam reageert op training en inspanning, waar de grens ligt en hoeveel herstel en rust er na een training nodig is.

lailapri schreef:
nee idd daar train ik mijn pony's niet voor, ik wil dat ze ook op 20 jarige leeftijd nog goed kunnen lopen en hun lichaam juist kunnen gebruiken en dat hoef ik niet te testen op wedstrijden. Ik rij liever paardgericht dan winstpunten gericht.

20 jaar, goed kunnen lopen, het lichaam juist gebruiken en dan ook nog op niveau wedstrijden én winstpunten rijden bijt elkaar niet hoor. Schijnheilig

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:24

vind ik verantwoording van de ruiter/eigenaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:27

Paarden worden tegenwoordig op vermogen gefokt, dat betekend zoveel als dat er veel paarden zijn die als 4 jarige pas ingereden worden en dan een jaar lang 3 a 4 keer in de week onder het zadel zijn (de rest rust hebben) een half uurtje, en in dat jaar met die weinige training gewoon Z klaar zijn

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:29

Ik vind dat het afhangt van het paard. Ik heb ook een 5jarige die binnekort het M2 al ingaat, maar ze loopt de klasses heel gemakkelijk door, ik neem voor elke klasse toch nog een half jar en zo gaat het eigenlijk hardstikke goed! Maar sommige paarden zijn er inderdaag nog lang niet aan toe...

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:41

als t goed gaat waarom zou je dan wachten met overgaan Tong uitsteken

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:57

Omdat je beter een klasse kan uitrijden, anders zit je weer met de leeftijd Knipoog Je mag toch pas Z1 starten in Januari, dus moet je toch steeds een jaar doen over 2 klasses..