rijden op mijn jonge merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: rijden op mijn jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:36

het probleem is, dat het snel verkeerd kan gaan met een jonkie....... en dat wij dan allemaal (in het gunstigste geval) beterschapskaartjes moeten sturen...

daarnaast betaal ik indirect mee aan haar herstel, want de kosten die haar verzekeringsmaatschappy maakt om haar weer beter te krijgen zitten verrekend in ONZE premie Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:38

ik vind idd wel dat het 2de filmpje er beter uitziet!
maar wel moet ik zeggen dat ze behoorlijk met haar staart protesteerd!
zal wel een echte merrie zijn, haha!
ik ben wel blij om te zien dat je normaal een cap op hebt, dit is gewoon veel veiliger!
wat je voor de rest aantrekt of niet moet je zelf weten vind ik!
oefen lekker met je paardje door en dan ben ik benieuwd naar de volgende foto's en filmpjes!

succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 20:02

ze was ook super hengstig

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:03

wat het aandrijven betreft.. probeer dit ns:
ga even helemaal terug naar het begin. sta stil met haar en druk heel lichtjes (zo licht mogelijk!) met je been tegen haar lijf, en 'zit' daarbij een beetje mee. zodra ze hier op reageert meteen uitvoerig belonen. Dit oefen je keer op keer.. zo bouw je het vanzelf op, tot ze alle gangen beheerst op de minst mogelijke aandrijving.

dit werkt echt! heel simpel doch erg effectief!
succes

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:04

InekeH87 schreef:
ik rijd normaal ook met cap ik heb al een aantal keren gezegd dat dit een uitzondering was. Ik krijg ook les om beter te leren zitten. Met de teugels contact houden doe ik eigenlijk vrij weinig omdat ik haar probeer zo los mogelijk te rijden. In de eigen bak kan ik op de houding van mijn bovenlichaam haar alle kanten op laten gaan en ook halthouden etc.

Kijk wat jij doet is jou verantwoording als jij zegt dat je dit normaal nooit doet (spijkerbroek etc) dan geloof ik je Lachen, wat mij nu tegen staat is: "Met de teugels contact houden doe ik eigenlijk vrij weinig omdat ik haar probeer zo los mogelijk te rijden." Met een jong paard is het belangrijk om contact te houden en een goede balans. Als je zo los rijd haal je je paard totaal uit balans, en juist omdat je een zenuwaandoening hebt, dus moeilijker je been er aan kan houden is het essentieel dat je goed contact met de mond heb. Ook als je alleen maar recreatief gaat rijden, een goede basis is alles, of je je nu richt op de topsport, mennen, recreatief etc etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:06

het is inderdaad bij een jonkie heel erg belangrijk dat je zorgt dat het dier het lichaam goed gebruikt, dus inderdaad contact met de teugels en van achteren naar voren rijden.

MisJis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:21

Sorry hoor maar volgensmij weet ze nu wel dat ze het fout heeft gedaan ik denk al leest ze het 1 keer dat ze het dan weet.
Cap is eigen keus ook al is het niet slim het blijft je eigen keus.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:33

Goed van je dat je het aandurft je paard in te rijden, ook al heb je een probleem met je been. Veel succes ermee! Probeer je id in de stap meer te focussen dat ze haar hoofd rustig houdt. Groetjes

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:10

xKatleentjex schreef:
Muiske het spijt me, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Geen enkel paard is een machine, ze blijven allemaal vluchtdieren.
Je kan inderdaad heel ver komen met een goede band, maar je kan er niet van verlangen dat hij een robot wordt. Hetzelfde bij jezelf, je kan de personen met wie je optrekt nog zo goed vertrouwen, als er iemand onverwachts uit een kast springt dan spring je nog van schrik een gat in de lucht.

Ik kan je mijn eigen paard als perfect voorbeeld geven. Daar kan ik met gerust hart over zeggen dat we elkaar 100% vertrouwen.
Maar gisteren was ik aan het rijden. En plotseling ging net toen we langsreden, achter de houten paletten de fontein van de buren aan.

In een oogwenk verschrok mijn paard zich, vertrok plots onder me uit voor een pas of drie, en stopte toen ook onmiddelijk weer.
Ze sloeg niet op hol nee, ik had haar onmiddellijk terug onder controle. En ik weet ook dat buiten een echte noodsituatie ze nooit met mij de loop op zal gaan. Maar die drie meter tussen de schrikreactie van mijn vluchtdier en de -hé, mijn ruiter is niet in paniek dus ik ook niet- was ze wel omgesprongen. En net die sprong is vaak voldoende om even zand te happen.

Dus wees er gewoon altijd op voorbereid. Ookal denk je 'ik ga er maar heel even op kruipen'. Op dat heel even is genoeg om grote rampen te laten gebeuren. Het is niet niet voor niets dat de laatste spoed-dokter die ik sprak me met een scheef gezicht aankeek toen ik zei dat ik paardreed en zei "Kijk maar uit. 90% van de sportongevallen die we op de spoed binnenkrijgen, zijn ruiters...". Het zijn juist de personen die denken 'Ach, ik kan er zo wel even opkruipen, hij is toch braaf en zal nooít iets doen', die daar een groot aandeel aan hebben.

ik begrijp je wel hoor.
maar moet zeggen ik rijd op een drukke baan zonder zadel en zonder hoofdstel, met een jeansbroek en ookal niet met cap of laarzen.
inbegin dat ik khalief had (was mishandeld geweest, korte versie in profiel te lezen) rende hij altijd weg, reed toen nog engels jaja rijbroek rijlaarzen, met bit, met macht rijden.
ik heb hem nu 6jaar en rijd al twee jaar zo en het is dan pas dat hij me echt vertrouwt, akkoord hij kan ook is schrikken als er plots een duif uit een land zou springen of spelende kinderen die plots om de hoek komen kijken en beginnen te brullen maar dat is gewoon terplaatse, gaat nooit naaromhoog, bokt niet en loopt nooit aan in galop zelfs geen twee a drie passen echt niet.
zippo vanzelfde, heb hem alles zelfgeleerd, eerste maal op baan met een zeer licht trensje en er kwam een zware vrachtwagen aan, zippo stopte en keek achter hem, ik liet hem kijken aan losse teugel, wreef in zijn hals en stelde hem gerust. hij beefde over heel zijn benen en over heel zijn lijf maar verzette geen 1stap. toen de vrachtwagen voorbij was stapte hij terug verder met een lange ontspannen lage hals en hij was nog maar drie maand zadelmak... en twee maand later al bitloos Tong uitsteken
en een jaar later zonder zadel en zonder hoofdstel.
zou me niet verwonderen moest je me ook commentaar geven dat dit levensgevaarlijk is en dit en dat maar zippo en khalief zijn gewoon helemaal anders ingesteld. ze zijn zeer "koel" in hun hoofd.
ik ga ook wel heeel veel op de baan met mijn paarden, weet niet of het daaraan ligt.
en geloof me ik ben altijd voorbereid.
maar ah ik respecteer jouw mening, ieder heeft er zijn mening over en tot slot heeft ieder het beste met zijn paardje voor.
het zou natuurlijk erg zijn als haar paardje schrikt en ze valt er af en breekt een been maar zou nog erger zijn moest het paardje dan onder een auto lopen.
ma bon ben er met door, tis al laat.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:30

KiWiKo schreef:
het probleem is, dat het snel verkeerd kan gaan met een jonkie....... en dat wij dan allemaal (in het gunstigste geval) beterschapskaartjes moeten sturen...

daarnaast betaal ik indirect mee aan haar herstel, want de kosten die haar verzekeringsmaatschappy maakt om haar weer beter te krijgen zitten verrekend in ONZE premie Lachen

Ja goede reden, er word dus nier perse aan haar veiligheid gedacht maar aan eigen portemonaie lekker is dat ... Indirect, ja goed gezegd alsof je het voelt in je portemonaie.. Zeg dan we willen niet dat ernstig letsel op loopt als je er vanaf zou vallen, omdat we het beste met je voor hebben! Sorry dat ik hier zo fel op inging maar vind dit soort dingen wel ech TE triest voor woorden! ONZE premie pffff!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:35

naah, ik moet een groot bedrag elke maand betalen Lachen

en ZIJ denkt niet aan haar veiligheid door zo op te stappen....... moet ik me dan wel zorgen maken om haar veiligheid??? als ze het zelf al niet belangrijk vind....... Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:36

KiWiKo schreef:
naah, ik moet een groot bedrag elke maand betalen Lachen

en ZIJ denkt niet aan haar veiligheid door zo op te stappen....... moet ik me dan wel zorgen maken om haar veiligheid??? als ze het zelf al niet belangrijk vind....... Lachen

Idd..

Hoe serieus moet je het dan nog nemen? kan ik ook niets mee eigenlijk...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:05

och ja zij zit met hoge rekeningen, bij geen 1 verzekering ben je verzekerd als je zonder cap rijd (uitgezocht)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:45

KiWiKo schreef:
goed cap, goede kleding en schoeisel is al uitgebreid behandeld daar ga ik niet meer op in, zou het wel willen want als er een een veiligheidsmonster is dan ben ik het wel Lachen

Je houding is minder, maargoed ik begrijp dat je een lichamelijk ongemak hebt.........

Kunnen mensen wel gruwelijk makkelijk oordelen, maar ik voor een vind dat als jij een jonkie hebt, die je zelf in gaat rijden EN je hebt een lichamelijk probleempje dat je dit dan ZELF moet doen.

Waarom ??? zeg je dan .. Jij bent altijd degene die zo hard roept dat je hem maar weg moet brengen Lachen

Klopt, echter als TS een lichamelijk probleem heeft, kan een "gezond" mens dit paard wel inrijden, maar dan raakt het gewend aan een in balans zittende ruiter met evenveel kracht links als rechts, met weet ik veel meer wat voor een sjit... Maar in dit geval moet DIT paard met DEZE ruiter de weg vinden, dus is het niet meer dan eerlijk voor het paard EN de ruiter dat deze vanaf moment EEN met elkaar leren werken....

Kost wat creativiteit, en omwegen maar het is wel de beste manier.

Hier ben ik het (uiteraard Knipoog Haha! ) mee eens, maar....Dan vind ik het wel een vereiste dat de topic starter héél veel GOEDE begleiding moet krijgen met zo'n paard.

Aan de topic starter: 3x per week 15 tot 20 minuten rijden onder begleiding van een goede instructeur en je bent over 3 maanden opeens een heel stuk beter en vooral VEILIGER aan het paardrijden.

Wat denk je op foto 4 te bereiken eigenlijk?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:49

Inkeke H87; heb je wat aan de kritiek?..Want in eerste instantie geef je toe naar complimentjes te vissen maar kun je oko met de tips en de goedbedoelde reacties?...
Zo tussen de regels door lijkt het alsof je je contstant verdedigen wilt, maar da's toch niet nodig?
Ik denk nl niet dat men je wil aanvallen, hoor!
Ben benieuwd of je er wat mee kan en mee gaat doen!

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:23

Zowel in het eerste filmpje als in de twee laatste is me wel duidelijk geworden dat je absoluut geen controle over je paard hebt.
Ik heb niet de indruk dat je paard er met slechte bedoelingen vandoor wil maar hij loopt gewoon totaal onder en voor je door.
Je geeft je paard geen steun,nog met je lichaam en zit,nog in de mond.
Je spreekt over "het vetrouwen" en dat je je teugels loslaat omdat je het spelenderwijs wil gaan aanleren,
maar als je je paardje nog lang zo van de ene naar de andere kant van de piste laat slingeren zal er geen leren meer aan zijn vrees ik.
Het zal dan heel moeilijk worden om de overschakeling naar controle te maken,en je paard zal ongetwijfeld protesteren.
Ik heb zelf ook een jongkie lopen en ik zeg zéker niet dat alles direct perfect hoeft,toch vind ik dat dit volledig de verkeerde kant lijkt op te gaan in de filmpjes.
Het is natuurlijk jouw paardje,en als JIJ lol hebt is het mij allemaal goed.
Maar als je aan het serieuzere werk zal willen beginnen ga je héél veel werk hebben,lijkt het mij.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:31

postbodesiem schreef:
Pas maar op wat je zegt in dit topic (over iets wat al 100 keer is herhaald), ik heb door een ander topic een officiele waarschuwing aan me broek hangen (terwijl ik het zelf nog niet eens zo erg vond wat ik heb geschreven Knipoog ) anders hebben de mod's hier straks ook een hoop OW's uit te delen ............ Vork

Idd.. dat krijg je al snel. Ik heb ook al een waarschuwing eens gehad..Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik ben het met alle andere eens hier, en heb er niets meer aan toe tevoegen, en ga het dus ook niet meer lopen herhalen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:05

Ik word ook niet blij van de laatste twee filmpjes... weer constant schoppen, de overgangen bij het galopfilmpje zijn een rommeltje (galopsprongetje, draf, galopsprongetje, draf) en je teugels daar zijn vreselijk kort... en ik vind dat je haar af en toe scheef trekt, met de hals naar buiten, waarom doe je dat??

Sorry... je paardje is prachtig... maar van je rijkunsten word ik niet blij... ik bedoel dit niet akelig, maar ik vind het er gewoon niet mooi uitzien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:30

arabierlover schreef:
ik vindt het maar belachelijk zeg,
om kritiek te gaan geven op haar uitrusting.
laat haar lekker zelf bepalen wat ze aantrekt,
ik rij zelf ook met gympen en spijkerbroek,
wat is daar nou toch het probleem van ?

Spijkerbroek moet je zelf weten, ik vind het gruwelijk schuren maar als jij er lekker mee rijdt moet je dat maar doen.

Gympen: picture this > je paard schrikt van iets en schiet naar voren, je valt iets naar achteren en je voet schiet door de beugel. Vervolgens bokt je paard omdat jouw gewicht scheef ligt en je gaat eraf. Vervolgens slinger je dus achter je paard aan met je hoofd over de grond en met een beetje geluk krijg je dan gewoon een knal van zijn achtervoeten zodat je niks meer weet want anders denk ik dat je zelf een gruwelijk eind meemaakt. Je zult echt de eerste niet zijn, dus please trek laarzen aan of jodphurs met chaps, in je eigen belang.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:55

Ben nog niet zo lang op bokt, maar vind dat ik nu ook maar eens moet reageren... Ik heb deze discussie meegelezen en vraag me een aantal dingen af...

Wie bepaald hier wat iemand aan moet doen om te rijden?? Natuurlijk een cap is voor je eigen veiligheid en zeker verstandig om op te doen tijdens het rijden van een jong paard. Spijkerbroek veiliger?? Nou dat dacht ik niet, heeft niets met veiligheid te maken, alleen met wat je zelf fijn vind. Schoenen onveilig?? Ik heb al 2 keer zelf gezien hoe mensen met rijlaarzn aan achter hun paard aan werden gesleept omdat hun voeten in de beugels bleven hangen. Verder hoort er op een zadel een beveiliging daarvoor te zitten, dat de beugelriemen van het zadel afkomen. Iedereen maakt toch zelf wel uit, waarin hij/zij paardrijd, uitgaat, naar school/werk gaat.

En welke verzekering betaald niet?? Mijn zorgverzekering betaald gewoon als ik zonder cap van mijn paard afval en met de ambulance naar het ziekenhuis wordt vervoert bijvoorbeeld. Dat zijn ze gewoon verplicht. Iedere zorgverzekering betaald namlijk ook als je geen autogordel droeg, is ook je eigen verantwoordig....

Verder wil ik jullie nog vragen, waarom iedereen 10 keer hetzelde zegt? Ik lees nu al 6 pagina's hetzelfde... beetje jammer! Lijkt me nu eindelijk wel duidelijk dat een cap veiliger is (en de TS heeft zelf ookal gezegd dat ze die meestal wel draagt) Dat het rijtechnisch allemaal nog niet in orde is, maar ook daaraan wordt gewerkt. Je kan niet van iemand verwachten dat alles perfect is, er wordt aan gewerkt en er zit volgens mij ook verbetering in. Ik zie verder een paard dat er goed verzorgd uitziet, alleen nog onzeker en jong is... Maar dat komt vast goed, met de tijd!

Succes met je mooie paardje!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:06

Cindyrella: Ikzelf heb het niet eens over zonder cap en fantsoelijke rijkleding gehad.

Met zulke lange teugels al zwabberend de bak doorrijden op een heel onzeker paard en een ruiter die niet goed in balans zit zonder goede begleiding... Dat vind ik nogal een risico Bloos

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:07

Is Bokt nu altijd zo geweest dat mensen over elkaar 'heenvallen', geen opbeurend commentaar dus ??.

Ik vind het een leuke combi en ben het eens met de verbeterpunten maar er wordt wel erg door gedraafd Haha! naar mijn mening. Veel plezier samen hoor en knap van je dat je al die negatieve opmerkingen keer op keer zo goed opneemt ! *LOL*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:18

lodo schreef:
Is Bokt nu altijd zo geweest dat mensen over elkaar 'heenvallen', geen opbeurend commentaar dus ??.

Je kunt het ook gewoon zien als iets waar je van kunt leren? Sommige bokkers zijn soms nogal cru in de opmerkingen, dat kan wel eens wat minder naar mijn idee. Niet iedereen is echter hetzelfde...

De volgende keer dat de topic starter foto's en filmpjes plaats zal er wellicht een behoorlijke verbetering te zien zijn. Dan volgen de complimenten ook Haha!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:24

Ineke2 schreef:
Cindyrella: Ikzelf heb het niet eens over zonder cap en fantsoelijke rijkleding gehad.

Ik richtte mijn bericht ook niet in "iemand" hoor, gewoon aan iedereen die leest/reageerd Knipoog

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:27

nou ts ik vind het harstike goed van je dat je gewoon je eigen paard inrijdt ook al ben je lichamelijkniet helemaal 100 %

en dat je hem rjidt zoals jij denkt dat je moet doen en dat goed is
gewoon lekker je eigen weg volgen

nou je zegt zelf dat je normaal met chaps rjdt en ja een cap is wel veiliger natuurlijk denk er is over na zou ik zeggen!

en 1x per week op club rijden is natuurlijk heel goed voor jou en je paard maar mischien is het handig om ook 1x in de week een half uurtje pribe les te nemen( mischien dat iemand hier op bokt een oed lesgever weet)
ook omdat je met je lichaam zit kunnen jij en je paardje mooi lekker met zijn 2e op trainen!

en ik vind het echt er niet toe doen of je nou in een pikeur rijbroek met bij pasend shirt op je knol zit

heel sucses met je paardje