daarnaast betaal ik indirect mee aan haar herstel, want de kosten die haar verzekeringsmaatschappy maakt om haar weer beter te krijgen zitten verrekend in ONZE premie
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
InekeH87 schreef:ik rijd normaal ook met cap ik heb al een aantal keren gezegd dat dit een uitzondering was. Ik krijg ook les om beter te leren zitten. Met de teugels contact houden doe ik eigenlijk vrij weinig omdat ik haar probeer zo los mogelijk te rijden. In de eigen bak kan ik op de houding van mijn bovenlichaam haar alle kanten op laten gaan en ook halthouden etc.
, wat mij nu tegen staat is: "Met de teugels contact houden doe ik eigenlijk vrij weinig omdat ik haar probeer zo los mogelijk te rijden." Met een jong paard is het belangrijk om contact te houden en een goede balans. Als je zo los rijd haal je je paard totaal uit balans, en juist omdat je een zenuwaandoening hebt, dus moeilijker je been er aan kan houden is het essentieel dat je goed contact met de mond heb. Ook als je alleen maar recreatief gaat rijden, een goede basis is alles, of je je nu richt op de topsport, mennen, recreatief etc etc. xKatleentjex schreef:Muiske het spijt me, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Geen enkel paard is een machine, ze blijven allemaal vluchtdieren.
Je kan inderdaad heel ver komen met een goede band, maar je kan er niet van verlangen dat hij een robot wordt. Hetzelfde bij jezelf, je kan de personen met wie je optrekt nog zo goed vertrouwen, als er iemand onverwachts uit een kast springt dan spring je nog van schrik een gat in de lucht.
Ik kan je mijn eigen paard als perfect voorbeeld geven. Daar kan ik met gerust hart over zeggen dat we elkaar 100% vertrouwen.
Maar gisteren was ik aan het rijden. En plotseling ging net toen we langsreden, achter de houten paletten de fontein van de buren aan.
In een oogwenk verschrok mijn paard zich, vertrok plots onder me uit voor een pas of drie, en stopte toen ook onmiddelijk weer.
Ze sloeg niet op hol nee, ik had haar onmiddellijk terug onder controle. En ik weet ook dat buiten een echte noodsituatie ze nooit met mij de loop op zal gaan. Maar die drie meter tussen de schrikreactie van mijn vluchtdier en de -hé, mijn ruiter is niet in paniek dus ik ook niet- was ze wel omgesprongen. En net die sprong is vaak voldoende om even zand te happen.
Dus wees er gewoon altijd op voorbereid. Ookal denk je 'ik ga er maar heel even op kruipen'. Op dat heel even is genoeg om grote rampen te laten gebeuren. Het is niet niet voor niets dat de laatste spoed-dokter die ik sprak me met een scheef gezicht aankeek toen ik zei dat ik paardreed en zei "Kijk maar uit. 90% van de sportongevallen die we op de spoed binnenkrijgen, zijn ruiters...". Het zijn juist de personen die denken 'Ach, ik kan er zo wel even opkruipen, hij is toch braaf en zal nooít iets doen', die daar een groot aandeel aan hebben.
KiWiKo schreef:het probleem is, dat het snel verkeerd kan gaan met een jonkie....... en dat wij dan allemaal (in het gunstigste geval) beterschapskaartjes moeten sturen...
daarnaast betaal ik indirect mee aan haar herstel, want de kosten die haar verzekeringsmaatschappy maakt om haar weer beter te krijgen zitten verrekend in ONZE premie
KiWiKo schreef:naah, ik moet een groot bedrag elke maand betalen![]()
en ZIJ denkt niet aan haar veiligheid door zo op te stappen....... moet ik me dan wel zorgen maken om haar veiligheid??? als ze het zelf al niet belangrijk vind.......
KiWiKo schreef:goed cap, goede kleding en schoeisel is al uitgebreid behandeld daar ga ik niet meer op in, zou het wel willen want als er een een veiligheidsmonster is dan ben ik het wel
Je houding is minder, maargoed ik begrijp dat je een lichamelijk ongemak hebt.........
Kunnen mensen wel gruwelijk makkelijk oordelen, maar ik voor een vind dat als jij een jonkie hebt, die je zelf in gaat rijden EN je hebt een lichamelijk probleempje dat je dit dan ZELF moet doen.
Waarom ??? zeg je dan .. Jij bent altijd degene die zo hard roept dat je hem maar weg moet brengen![]()
Klopt, echter als TS een lichamelijk probleem heeft, kan een "gezond" mens dit paard wel inrijden, maar dan raakt het gewend aan een in balans zittende ruiter met evenveel kracht links als rechts, met weet ik veel meer wat voor een sjit... Maar in dit geval moet DIT paard met DEZE ruiter de weg vinden, dus is het niet meer dan eerlijk voor het paard EN de ruiter dat deze vanaf moment EEN met elkaar leren werken....
Kost wat creativiteit, en omwegen maar het is wel de beste manier.
) mee eens, maar....Dan vind ik het wel een vereiste dat de topic starter héél veel GOEDE begleiding moet krijgen met zo'n paard.postbodesiem schreef:Pas maar op wat je zegt in dit topic (over iets wat al 100 keer is herhaald), ik heb door een ander topic een officiele waarschuwing aan me broek hangen (terwijl ik het zelf nog niet eens zo erg vond wat ik heb geschreven) anders hebben de mod's hier straks ook een hoop OW's uit te delen ............

arabierlover schreef:ik vindt het maar belachelijk zeg,
om kritiek te gaan geven op haar uitrusting.
laat haar lekker zelf bepalen wat ze aantrekt,
ik rij zelf ook met gympen en spijkerbroek,
wat is daar nou toch het probleem van ?
naar mijn mening. Veel plezier samen hoor en knap van je dat je al die negatieve opmerkingen keer op keer zo goed opneemt !
lodo schreef:Is Bokt nu altijd zo geweest dat mensen over elkaar 'heenvallen', geen opbeurend commentaar dus ??.
Ineke2 schreef:Cindyrella: Ikzelf heb het niet eens over zonder cap en fantsoelijke rijkleding gehad.