Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

Re: Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:45

katiavl schreef:
Ik studeer diergeneeskunde, en ben paraveterinair genoeg opgeleid om te weten waarover ik praat, en je bedoeld fysiotherapie fysiologie of fysioloog is iets anders.
En wat andere paarden te doen hebben met dit topic snap ik helemaal niet. Waarom twee kwaden vergelijken. Dit paard is gewoon te jong, en je kunt het volgroeidheid absoluut niet beoordelen van buitenaf, of je moet inderdaad rontgenogen hebben.

Wat leuk dat je diergeneerskunde studeert Lachen
Ik ben het op zich ook niet oneens met de argumenten om een paard zo laat mogelijk in te rijden, ik zie alleen in dit topic heel veel mee-loop reacties van mensen. En dat de TS bijna als een dierenbeul afgeschilderd wordt (in algemene zin dus, niet per se refererend naar jou Lachen ), en dat vind ik jammer.

Gezien jouw achtergrond ben ik benieuwd naat jouw mening over paarden die voor ze volgroeid zijn in de (spring)sport worden uitgebracht.

Overigens bedoelde ik wel degelijk fysiologie, namelijk het normaal functioneren het levend organisme, paard in dit geval, en hoe het organisme en onderdelen ervan zich aanpassen aan veranderde omstandigheden, het jong inrijden in dit geval. Lachen

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:51

sonjim schreef:
Even voor mijn beeldvorming het paard is nu 2 jaar en 8 maanden. Ik neem aan dat de foto's niet de eerste keer op het paard zitten laten zien? dus misschien rijd ze al 2 maanden of langer. Verder heb ik in het profiel gespiekt en ik zie dat de TS 20 jaar is, dus met 12 reed ze haar eerste paard in of corrigeerde ze een paard (dat vind ik onverantwoord, maar goed) Verder ziet een trekpaard al gauw uit alsof het sterk genoeg is, maar hoe groter het paard hoe langer ze groeien en kom niet met de opmerking quaters worden ook met 2,5 ingereden, want laat mij dan maar eens een goed lopende 20 jarige quater zien, ik ken ze niet tot nu toe. Verder is het ene paard sneller rijp dan het andere en er zijn rassen die niet voor hun 7e ingereden worden, geduld is een schone zaak denk ik dan, maar dit zijn tevens de rassen die tot op hoge leeftijd fit blijven, dus wie roept dat tot het paard 8 jaar is wachten echt te lang is en 2,5 helemaal niet verkeerd is, dream on. Sorry voor mijn misschien wel harde commentaar, maar versleten paarden zijn er al genoeg.

ik stel je met trots storms voor:
is paint of geplekte quarter (zijn juist hetzelfde alleen hebben ze plekken)
23jaar en is nogaltijd vol van de energie geloof me Tong uitsteken
2.5jaar vind ik best wel vroeg, zippo was net drie jaar toen ik hem zadelmak maakte.
(1.59 groot) en is nog 6cm gegroeid tot zijn drie jaar en half.
en woog toen al best 500kilo, nu 700 en is 5jaar.

storms:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verder heb ik niet zoveel verstand van die belg.
je zal wel weten waar je met bezig bent, alleen een beetje op je handen letten.
verder ziet het er goed uit vind ik.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:07

piezze schreef:
Citaat:
nadat de basis er in zit gaat ze tot haar 3e naar de grote wei en als ze 3 is beginnen we weer, alleen dan aan het echte werk

Het echte werk???? Ik wil niet weten wat dat dan in gaat houden... Huilen

Ik vermoed dat de TS er dan de buurman van 120 kg erop zet en die dan op internationaal niveau springwedstrijden gaat rijden Haha!

echte werk??? lijkt me niet zo gezond vanaf drie jaar hoor...
zippo is nu vijf jaar en ik train nog steeds niet intensief met hem.
veel op de gemakken gaan wandelen en 1keer per week (uur en half werk ik met hem waarvan een half uur aan de hand en niet erop)
hij mag nog zo sterk zijn, drie jaar is echt wel te jong, toch niet teveel naar de renpaarden gekeken hoop ik? die paardjes worden meestal niet oud als je bedenkt dat ze vanaf 1.5jaar ingereden worden...
vind het niet echt slecht dat je er eens wil opzitten maar hou dat dan op 10min per week en liefst verdeeld, hij is nog zo jong..

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:19

Ik hoop dat je snapt dat alle bokkers het beste met je paardje voorhebben , en dat je er wat mee doet! Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar de eerste 2 bladzijdes zeiden mij genoeg. Mijn kleine paardje van 1 mag ook lekker met mijn haflinger rond dartelen en spelen tot ong 3/3,5 jaar (en dan bedoel ik niet dat er dan op gereden word, maar dan word er een begin met longeren gemaakt).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:43

Nijntjuh schreef:
katiavl schreef:
Ik studeer diergeneeskunde, en ben paraveterinair genoeg opgeleid om te weten waarover ik praat, en je bedoeld fysiotherapie fysiologie of fysioloog is iets anders.
En wat andere paarden te doen hebben met dit topic snap ik helemaal niet. Waarom twee kwaden vergelijken. Dit paard is gewoon te jong, en je kunt het volgroeidheid absoluut niet beoordelen van buitenaf, of je moet inderdaad rontgenogen hebben.

Wat leuk dat je diergeneerskunde studeert Lachen
Ik ben het op zich ook niet oneens met de argumenten om een paard zo laat mogelijk in te rijden, ik zie alleen in dit topic heel veel mee-loop reacties van mensen. En dat de TS bijna als een dierenbeul afgeschilderd wordt (in algemene zin dus, niet per se refererend naar jou Lachen ), en dat vind ik jammer.

Gezien jouw achtergrond ben ik benieuwd naat jouw mening over paarden die voor ze volgroeid zijn in de (spring)sport worden uitgebracht.

Overigens bedoelde ik wel degelijk fysiologie, namelijk het normaal functioneren het levend organisme, paard in dit geval, en hoe het organisme en onderdelen ervan zich aanpassen aan veranderde omstandigheden, het jong inrijden in dit geval. Lachen

Dank je, meeloopt reacties hoort bij haw Haha! . Dierenbeul zou ik het ook niet noemen, maar je moet met paarden en dat is in alles zo altijd afwegen en kijken naar het individu. Zoals belgen die lijken al groot en sterk, maar de grote is niet in hun voordeel op jonge leeftijd. En dat zat me even dwars, zeggen aan de hand van het uiterlijk dat hij volgroeid is kan absoluut niet. Daar heb je opnamens voor nodig, dat gebruiken ze in de drafsport enzo ook. Te vroeg inrijden is gewoon kwalijk voor mentale en lichamelijke ontwikkeling, ook al is de ruiter een lichtgewicht de schokken komen toch nog op het lichaam en dat is zo in alle sporten.
Het probleem is in vele wedstrijdsport, zoals springsport dat er nogaltijd geld en prestatie in de weg.
Verder zit het zadel inderdaad ook scheef, en daar zou ik zeker eens naar laten kijken. Een goed zadel is het allerbelangrijkste buiten, de kennis van de ruiter. Dat er vroegrijpe paarden bestaan is geen twijfel, maar die zijn meer uitzondering, denk je dat dit zo eentje is neem dan contact op met de da. En een vroegtijdig ingereden paard moet niet altijd problemen geven, dat is zwart wit zien. Maar kan problemen geven en dat is al genoeg. Ik heb ook zo een dreun te vroeg, te slecht zadel, en een rug tot op de grond Knipoog
Verder zet je handen niet vast op de knieen, geef een jong paard vrijheid om ruim te lopen, en later kan je opemen, beter van te hoog naar de middellijn gaan, dan te laag.
Mooie staart had ik al gezegd. Beetje alles, hopelijk lees je mijn post, en kan ik je overtuigen om wat rustig aan te doen.

Veel geluk en plezier met je dier!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:00

prints schreef:
even in je profiel gekeken...
14 jaar!!!! Slapen ga jij lekker buiten spelen Dromen

Moderatoropmerking:
Hmmmm, van dit soort reacties word ik niet bepaald blij.
Je wilt zelf graag met respect behandeld worden (althans, dat neem ik aan), behandel dan anderen ook zoals je zelf graag behandelt wilt worden.
Als je foto's op HAW plaatst, dan is het voor iedereen vrij om daar (op een nette en opbouwende manier) op te reageren.
Wil je alleen positieve reacties, dan is het wellicht beter om je foto's voor jezelf en voor je vrienden / familie te houden Knipoog
Even voor de duidelijkheid: dit soort reacties wil ik hier dus absoluut niet zien.

Verzoek aan de overige gebruikers:
Houd het netjes, behandel elkaar met respect, en graag alleen een reactie plaatsen als je echt iets toe te voegen hebt.
Er is niks mis met een pittige discussie, maar het heeft weinig zin om constant in herhaling te vallen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:17

over het "nageeflijk"rijden...is al eens iets gezegd.dit was een momentopname waarop ik contact maakte met haar mond.en op het moment dat ze inknikte werd de foto gemaakt.

over het zadel... er is al eens een bericht geweest dat de zadelmaker is geweest en lies dus nu een nieuw zadel heeft!

cap? JULLIE HEBBEN HELEMAAL GELIJK, ik heb alleen wat slechte ervaringen gehad met cap,in 2 situaties als ik een cap op had gehad had ik dit nu niet kunnen vertellen..maaaar dat is mijn eigen verantwoording

ook word er contstant in herhaling gegaan over hoe oud ze is maar..ze staat al weer op de weide en komt terug wanneer ze oud genoeg is en dan is het wat makkelijker om dingetjes op te pakken omdat we dan al een beginnetje hebben.

verder ga ik gewoon op de meeloop reacties niet meer in

dus, voor degene die nog iets anders of nieuws te melden hebben....

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:06

Hoe oud ben je als ik vragen mag ?
Op de foto's zie ik een grietje van een jaar of 17 voorzover ik kan zien (ze zijn vrij donker hier)
Die zegt dat ze al 8 jaar ervaring heeft met het inrijden van paarden ?
Dus jij was op je 9e al bezig met paarden inrijden ? Menigeen meisje is dan eerst nog aan het leren hoe ze hun beestje nageeflijk kunnen rijden. Misschien had je daar eerst mee bezig kunnen zijn en dan op latere leeftijd leren hoe je een beestje verantwoord in kunt rijden.....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:41

jongens toch, de leeftijd doet toch niet ter zake? Er zijn genoeg ruiters onder de 20 die heel fijn kunnen rijden en die je met een gerust hart een paardje zadelmak kan laten maken. Verder wordt de TS er zojuist van beticht niet respectvol te zijn. Ik heb het hele topic gevolgd en ik kan me wel voorstellen dat ze een beetje ongeduldig wordt van de reacties die vaak herhaald worden en soms eenvoudigweg grof zijn. Verder heb ik alles al gezegd wat ik ervan vond en voor iedereen die nog reageert zou ik zeggen, lees eerst eens wat er al geschreven is, zodat we niet oneindig in herhaling vallen.

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:46

leuk weer eens wat anders dan een KWPN'er aan het werk zien Haha!
veel suc6 verder

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:51

Ik vind het gemeen om mensen op hun leeftijd te beoordelen, hierover heb ik ook al eerder gezeur gehad, mensen van 25 ofzo (voorbeeld) worden nooit te jong geschat, deze kunnen nog maar 1 jaar paarden rijden! dus dat is niet helemaal terecht.

Ik vind dat hoe het hier word aangepakt met inrijden best slim!

Oja zij is echt niet de enige die het zo doet hoor er zijn mensen die dat met friezen doen op hun 1e jaar en dan tot hun 3e jaar laten staan en dan opstappen.

Leuk paard trouwens (ik ben gek van trekpaarden) haha

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 20:30

Vue schreef:
Hoe oud ben je als ik vragen mag ?
Op de foto's zie ik een grietje van een jaar of 17 voorzover ik kan zien (ze zijn vrij donker hier)
Die zegt dat ze al 8 jaar ervaring heeft met het inrijden van paarden ?
Dus jij was op je 9e al bezig met paarden inrijden ? Menigeen meisje is dan eerst nog aan het leren hoe ze hun beestje nageeflijk kunnen rijden. Misschien had je daar eerst mee bezig kunnen zijn en dan op latere leeftijd leren hoe je een beestje verantwoord in kunt rijden.....

kunt ook mn profiel kijken Vork
fijn dat je me zo jong schat..ik ben 21
ik ben vanaf baby al bij paarden,mijn opa had vroeger een grote boederij met paarden en pony's

ik kreeg mijn eerste pony op 6 jr leeftijd daarvoor heb ik op een manege les gehad.
vanaf het moment dat ik mijn eerste pony had (heb ik nog steeds) heb ik les gehad van verschillende mensen dus ook op verschillende manieren.
hier heb ik veel van geleerd.
nu heb ik al een paar jaar ik les van een GP amazone.
heb nu ook sinds 2001 mijn eigen stal met mijn vriend.

zoo beetje geschiedenis.... Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:32

Ik weet niet of jij dat bent op die foto's in je profiel, maar daar lijk jij toch echt geen 21............Het kunnen oude foto's zijn of het is iemand anders maar.......tja....

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 20:36

Bonnie_Theun schreef:
Ik weet niet of jij dat bent op die foto's in je profiel, maar daar lijk jij toch echt geen 21............Het kunnen oude foto's zijn of het is iemand anders maar.......tja....

ik ben diegene met het knalroze vest....
dat andere meisje is iemand die mij af en toe eens helpt.
en 15 jr.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:01

Ik zie geen roze (in je profiel) Clown Misschien bedoel je blauw?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:46

roze op de foto's hier in het topic;)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:34

Nelleke1 schreef:
Ik vind dat hoe het hier word aangepakt met inrijden best slim!

Héél slim (als je over een paar jaar een nieuw paard wilt uitzoeken Knipoog)

lovebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:35

mooi paardje!
en met staart... Haha!
denk voortaan wel aan je eigen veiligheid en zet een cap op. Slim

veel succes verder

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:07

Supermooi paardje. Ik zeg altijd 1/3 uit de boeken, 1/3 van anderen en 1/3 uit je hart dan komt het wel goed met je paard!! Succes...

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:46

het is een leuk beestje! ik weet niet of wat ik ga zeggen al gezegt is maar omdat het een topic van 6 pagina's inmiddels al is. Heb ik even geen zin om dat alles door te lezen. Dus ik weet niet wat er allemaal al besproken is. Ik vind het er best goed uit zien. Maar dan zie ik dat volgens jou het paard erg nageefelijk loopt. Dan schrik ik me toch! als ik die foto daar boven zie ben je duidelijk in protest met je paard, en zie je eigenlijk dat je je paardje erg pijn doet in de mond. Je trekt eigenlijk gewoon maar wat! nageefelijk is niet alleen aan de teugel lopen! Want stel je voor je paard loopt volgens jou aan de teugel, omdat je een beetje loopt te trekken, heeft het paard geen andere keus omdat het anders veel pijn in zijn mond verdraagt. Daarom gaat hij denk jij aan de teugel lopen, maar dat is meer achter de loodlijn en dus helemaal niet goed! meestal zet zo'n paard de rug op slot, waardoor die helemaal niet meer ontspannen is! aan de teugel trekken is echt niet het goede! je moet rustig aan een spanning op de teugel zetten, en wachten tot een reactie. Nee het lijkt net of jij hem aan de teugel trekt! heb geduld! wacht op een reactie van je paard! niet maar lopen trekken, daar word je paardje echt niet beter van hoor! daarnaast wil ik je ook nog zeggen dat je misschien beter volgende keer de beugels kan opsteken met longeren, meestal vallen ze dan uit in dat geval kan je ze beter gekruist over het zadel doen zodat de beugels niet tegen zijn buik botsen Knipoog Voorderest ziet het er leuk uit! Knipoog

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:14

leuke belg!!

maar zoals het al vaak is gezegt, nog wel te jong om zo te beginnen. juist bij belgen moet je wat later beginnen en vooral rustig aan doen.
ik ben er nu ook 2 aan het zadelmak maken en doorrijden voor iemand, de jongste is nu 4. deze pakt het ook heel goed op en is erg werkwillig, dus daar moet ik juist bij uitkijken niet te snel te gaan. we zijn nu bijna 3 maand bezig en hebben gister de centrale keuring gedaan, met als resultaat een 1e plaats in de zadelrubriek! nu stelt de zadelrubriek inhoudelijk weinig voor, alleen stap draf en galop over de hoefslag van een veld van ong. 50 x 50, dus dit was makkelijk te doen. maar er werd vooral opgelet of het paard er plezier in had en correct naar de hulpen was, niet of ze netjes in de krul liepen.

wij trainen met deze paarden 3 x in de week, en dan ongeveer half uur tot drie kwartier. ligt ook heel erg aan de temperatuur! verder trainen we het liefst op een groot weiland, om niet te korte bochten te hoeven maken in het begin. zodra ze wat meer opzichzelf kunnen lopen en goed aan de hulpen zijn gaan we verder met oefeningen.

ik zou zeggen geef het paard nog een jaartje te spelen op de wei, en pak haar daarna weer rustig aan op. dat op je buik achter 800 kilo aangaan valt wel mee, als ze veel in handen is en je gaat af en toe aan de hand stappen en oefend met hoofdstel in wandelen komt het helemaal goed. die van mij waren 3 jaar lang niet uit het land geweest, alleen voor smid en da, en deze luisteren nu keurig.

(en over de leeftijd-discussie, ik ben 20.. maar kennis zegt meer dan leeftijd hoor!! Tong uitsteken)

en zowiezo, als jij denkt dat je ze anders niet aankan moet je er niet aan beginnen, ze weten dondersgoed dat jij twijfelt!!

succes ermee!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:02

prints schreef:
over het "nageeflijk"rijden...is al eens iets gezegd.dit was een momentopname waarop ik contact maakte met haar mond.en op het moment dat ze inknikte werd de foto gemaakt.

Je hebt je handen totaal verkeerd staan en het heeft weinig met contact maken met haar mond te maken + gewoon niets met nageeflijkheid te maken. Heb je les?

Edit, ik zie net dat je les hebt van een GP amazone. Heeft zij je geleerd je handen ver en breed uit elkaar te zetten en een stuk verder dan achter dan waar ze horen, om zo je paard "nageeflijk" te rijden? Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:23

prints schreef:
jullie hebben over duidelijk geen verstand van het ras....
een belg groeit in t geld zeggen de oude boeren..
hiermee bedoel ik dat ze tot hun ong 8e jaar in de breedte groeien en dus zwaarder worden en bespiering groeit dus ook nog mee. lies weegt s nu al zwaar en als ik moet wachten tot ze is UITGEGROEID is ze 8 en met beetje pech weegt ze 1100 kilo!!

daarbij werd er al eens geschreven dat het longeren niet in rondjes op voltes was maar aan de lange lijn meelopen dit was voor de keuring

ik heb ruim 8 jaar ervaring met inrijden en corrigeren.

dat ik mn handen vast zet geef ik toe
ook weet ik heel goed waar ik mee bezig ben wanneer ik een paard na laat geven okal is het een beginnetje voor t paard.

maargoed ik had gevraagd het vriendelijk te houden dus ga ik op al die "ow wat ben je toch fout bezig"reacties niet meer in .

jij zou moeten verstand hebben van het ras zou je weten dat de gemiddelde belg amper 15 jaar oud komt.
Waarom ze maar zo oud komen? 3 X raden, wacht, ik zeg je het al => door beenproblemen.
je zegt zelf dat die paarden 1100 kilo kunnen wegen, maar ze hebben dezelfde grote en dezelfde botten en pezen als een gewoon paard.
Dit wil dus zeggen dat die botten en pezen met 500 kilo meer belast worden dan met een normaal paard.
Waarom geef je dat beestje de kans niet om uit te groeien?

En daarvan losstaand, je nageeflijke foto trekt ook op niks, heeft niks met nageeflijk te maken maar met paard zijn kop naar beneden te trekken.
Je zit er al op en het paard heeft nog geen greintje ontspanning in zijn lijf, zelfs niet aan de longe.
ik zou aanraden, longeer nog een half jaartje verder, tot dat de ontspanning erin zit.
En dan zul je merken dat dat paard heus geen sterke nek heeft!

Ik rij trouwens ook een belgisch trekpaard. was op haar derde beleerd met stangbit om op het land te werken.
wilde na tijd niet meer werken, wilde niet trekken, was koppig, is dan verkocht geweest, en weidepaard geworden.
Daarna weer verkocht en liep bij de huidige eigenaars sporadisch eens voor de koets.
ik heb ze 2.5 jaar geleden ingereden (paard was inmiddels 9 jaar oud, en had haar karakter gevormd)
en die rij ik met een trensbit op de 2 pinken rond, mét nageeflijkheid, zonder te trekken en te sleuren, en paardlief is fijner te rijden dan menig gewone rijpaarden!
Dus ik zou aanraden, zet ze nog halfjaartje op de wei, longeer dan de ontspanning erin, en kruip er nog eens op als ze 4 is...
anders is ze tegen dat ze 10 is kapot...