Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Re: Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:42

Ziet er leuk uit!! Mooi paardje
Hoe groot is hij/zij?

Vond je zus het niet eng zo de eerste keer en dan op een bokkende pony.?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:10

Het kan wel degelijk rustig de eerste keer, ik heb mijn pony zelf beleerd met 3,5 jarige leeftijd, en die heeft eigenlijk tot aan vandaag nauwelijks een stap verkeerd gezet, en altijd heel relaxt.

Ook ik ben het met de rest hier eens dat het er niet heel relaxt uit komt. Ze zou aller eerst al minder moeten knijpen met haar onderbenen, als ze die zou laten hangen, zou het er al een stuk beter uit zien.

Succes ermee, het is verder een super leuke pony om te zien Ja!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:14

waarom eigenlijk een halster over het hoofdstel?? je kan ook gewoon de longeerlijn aan het bit vastmaken hoor, dat went vanzelf. En leer die pony eerst eens ontspannen te stappen.

tamira_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:34

doeraklover schreef:
waarom eigenlijk een halster over het hoofdstel?? je kan ook gewoon de longeerlijn aan het bit vastmaken hoor, dat went vanzelf. En leer die pony eerst eens ontspannen te stappen.

Dat vind ik dus echt iets wat ze helemaal zelf moeten bepalen. En misschien is dit juist verstandiger omdat het anders teveel druk in zijn mond word.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:21

doeraklover schreef:

Pff je weet het allemaal wel erg goed he?! Laat mensen het toch op hun eigen manier doen.. En geef opbouwende kritiek als deze ook gegrond is!

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:33

Ik ben het hélemaal eens met Myukkii .

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:46

bergkraai schreef:
doeraklover schreef:

Pff je weet het allemaal wel erg goed he?! Laat mensen het toch op hun eigen manier doen.. En geef opbouwende kritiek als deze ook gegrond is!

agja ik heb er toevallig wat ervaring mee, aangezien ik op een stal help waar ze regelmatig paarden inrijden,en ik daar bijna altijd bij sta te kijken...........

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:50

en niet iedere stal heeft zijn eigen manier van inrijden.
je bent zelf 14 jaar dus ik vind het raar dat je denkt dat je de kneepjes al denkt te kennen.

over de draf wil ik zeggen als hij zelf gaat draven vind ik dat ik de draf niet moet forceren en hem lekker zijn gang moet laten gaan.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:54

geef opbouwende kritiek als deze ook gegrond is![/quote]
agja ik heb er toevallig wat ervaring mee, aangezien ik op een stal help waar ze regelmatig paarden inrijden,en ik daar bijna altijd bij sta te kijken...........[/quote]

Ow ja! Wat fijn voor die stal dan dat ze altijd modelpaarden inrijden... Tong uitsteken

Met 14 jaar en alleen maar 'kijk'-ervaring zou ik er maar niet zoveel over zeggen op deze manier.. Je geeft enkel kritiek, maar verteld niet wat ze zou moeten doen als je het volgens jou 'goed' zou doen

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:56

hoe bedoel je?
ik rij zelf ook wel vaker op jonge pony's hoor

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:09

volgens mij bedoelt bergkraai doeraklover? maarja, de meningen over wat de juiste manier van inrijden is loopt nogal uiteen, er leiden meerdere wegen naar rome..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:30

leandros schreef:
het komt zeker weten goed daar ben ik helemaal niet bang voor.
en het zijn moment opnamen.
kijk is naar de echte zadelmak makers.
de eerste dag zijn die allang in galop geweest en zitten ze ook allang aan de teugels.
dus ik vind dit dan nog heel erg meevallen

Wil even op dit reageren. werk veel met jonge paarden en ja ook zadelmak maken en alles beleren. zowel voor klanten als voor iemand zelf. Ik ben niet een type die hem in de mond gaat zitten. rij een paard pas na een week met wat enkele druk. En galop, dat gebeurt wel eens de eerste keer. Maar heb liever dat mijn paard voorwaarts blijft dan dat die in staking komt of erger nog gaat liggen. Een paard gaat niet zomaar liggen, maar je weet nooit maar dan ook nooit wat je precies aantrefd bij de eerste keer.

Bij een jong paard mag je zeker wel je been aan houden bij de eerste keer. Maar werk altijd met je kuit en maak je lang, je kan iets naar voren zitten om de rug te ontlasten maar zorg dat je lang blijft zitten. Als je in deze tijd al met je hakken gaat drijven. Krijg je later problemen omdat je paard op je kuit moet reageren. Moet er niet aan denken als ik hem wat recht probeer te stellen dat ik er met me hakken in moet blijven porren. Dit kan ook een moment opname zijn en val je niet aan. snap me niet verkeerd.

Persoonlijk ben ik meer een type die gelijk de eerste keer los wil. Ikheb al een keer met een jonge bok vast om de nek in een longeerlijn gehangen en iemand heb er een toen omgetrokken. en geloof me dat is geen pretje. de eerste keer is het beste gewoon fijn zitten, en paar rondjes stappen dat is opzich al zat. maar soms kan het gewoon niet anders en heb ik liever dat ze voorwaarts zijn.

Heb een goede tip voor je zus. Ga rijden in een wat kleinere ruimte. Longeerbak idee en ga der mooi los opzitten. Als er dat goed gaat en hij kan een redelijke overgang maken maak die stap naar de grote bak en laat hem lekker voorwaarts lopen, stap draf galop maakt niet uit zolang die maar voorwaarts is, Belangrijk bij een jong paard is rechte lijnen, reacktie op je KUIT En dat die je hand gaat opzoeken. Sturen kan zat een keer maar dat gaat tien keer makkelijker als hij een beetje nagevelijk is, anders trek je een stijf paard door de bocht om het maar even zo te zeggen.

Dan kan je pas echt gaan beginnen met basis werk en dan kan je verder uit gaan bouwen. Weet dat jullie nog niet zover zijn, maar het zijn gewoon bruikbare tips en hoop dat jullie er wat uit kunnen halen.

Zoals er al gezecht is ieder heeft zijn eigen manier. Ik ook. Maar voor mij de meest denkbare manier.

Vergeet daarbij niet dat als je paard voor het eerst iemand op zijn rug heeft dat het een enorme ervaring is, dat is net als je een kleuter het woordje ik leert schrijven. Doordat een kleuter ik schrijft, heeft die daardoor veel te verwerken, allemaal spannend etc.

Als je bij de draf bent ben je al bij 3 + 3 = ... en bla bla bla. Je snapt vast wel wat ik bedoel.

Probeer deze stappen rustig te ondernemen, en laat je paard niet draven op commando bij de eerste keer. Als die het uit zichzelf doet, probeer hem dan enkel naar voor te houden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:35

leandros schreef:
en niet iedere stal heeft zijn eigen manier van inrijden.
je bent zelf 14 jaar dus ik vind het raar dat je denkt dat je de kneepjes al denkt te kennen.

over de draf wil ik zeggen als hij zelf gaat draven vind ik dat ik de draf niet moet forceren en hem lekker zijn gang moet laten gaan.

inderdaad voorwaarts oplossen vanaf het begin afaan. Dat is het zelfde bij de galop of het verschieten. laat maar gaan Zoalng hij maar voorwaarts is kan er weinig kwaad. Dat is wat ik probeer te zeggen in mijn vorige bericht. had ook niet het hele topic gelezen

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 06:02

bergkraai schreef:
doeraklover schreef:
En leer die pony eerst eens ontspannen te stappen.

stappen is het aller moeilijkst voor een jonge pony Knipoog

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 07:41

Navidad schreef:
leandros schreef:
het komt zeker weten goed daar ben ik helemaal niet bang voor.
en het zijn moment opnamen.
kijk is naar de echte zadelmak makers.
de eerste dag zijn die allang in galop geweest en zitten ze ook allang aan de teugels.
dus ik vind dit dan nog heel erg meevallen

Wil even op dit reageren. werk veel met jonge paarden en ja ook zadelmak maken en alles beleren. zowel voor klanten als voor iemand zelf. Ik ben niet een type die hem in de mond gaat zitten. rij een paard pas na een week met wat enkele druk. En galop, dat gebeurt wel eens de eerste keer. Maar heb liever dat mijn paard voorwaarts blijft dan dat die in staking komt of erger nog gaat liggen. Een paard gaat niet zomaar liggen, maar je weet nooit maar dan ook nooit wat je precies aantrefd bij de eerste keer.

Bij een jong paard mag je zeker wel je been aan houden bij de eerste keer. Maar werk altijd met je kuit en maak je lang, je kan iets naar voren zitten om de rug te ontlasten maar zorg dat je lang blijft zitten. Als je in deze tijd al met je hakken gaat drijven. Krijg je later problemen omdat je paard op je kuit moet reageren. Moet er niet aan denken als ik hem wat recht probeer te stellen dat ik er met me hakken in moet blijven porren. Dit kan ook een moment opname zijn en val je niet aan. snap me niet verkeerd.

Persoonlijk ben ik meer een type die gelijk de eerste keer los wil. Ikheb al een keer met een jonge bok vast om de nek in een longeerlijn gehangen en iemand heb er een toen omgetrokken. en geloof me dat is geen pretje. de eerste keer is het beste gewoon fijn zitten, en paar rondjes stappen dat is opzich al zat. maar soms kan het gewoon niet anders en heb ik liever dat ze voorwaarts zijn.

Heb een goede tip voor je zus. Ga rijden in een wat kleinere ruimte. Longeerbak idee en ga der mooi los opzitten. Als er dat goed gaat en hij kan een redelijke overgang maken maak die stap naar de grote bak en laat hem lekker voorwaarts lopen, stap draf galop maakt niet uit zolang die maar voorwaarts is, Belangrijk bij een jong paard is rechte lijnen, reacktie op je KUIT En dat die je hand gaat opzoeken. Sturen kan zat een keer maar dat gaat tien keer makkelijker als hij een beetje nagevelijk is, anders trek je een stijf paard door de bocht om het maar even zo te zeggen.

Dan kan je pas echt gaan beginnen met basis werk en dan kan je verder uit gaan bouwen. Weet dat jullie nog niet zover zijn, maar het zijn gewoon bruikbare tips en hoop dat jullie er wat uit kunnen halen.

Zoals er al gezecht is ieder heeft zijn eigen manier. Ik ook. Maar voor mij de meest denkbare manier.

Vergeet daarbij niet dat als je paard voor het eerst iemand op zijn rug heeft dat het een enorme ervaring is, dat is net als je een kleuter het woordje ik leert schrijven. Doordat een kleuter ik schrijft, heeft die daardoor veel te verwerken, allemaal spannend etc.

Als je bij de draf bent ben je al bij 3 + 3 = ... en bla bla bla. Je snapt vast wel wat ik bedoel.

Probeer deze stappen rustig te ondernemen, en laat je paard niet draven op commando bij de eerste keer. Als die het uit zichzelf doet, probeer hem dan enkel naar voor te houden.

bedankt voor deze bruikbare tips ik zal het mijn zusje laten lezen.
ik snap ook wat je bedoelt.
en we doen ook niet meer dan nodig is
iedere keer gaan we er maar 20 minuten op en staat hij binnen een half uur op stal.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:46

straks zet ik nieuwe foto's erop.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:51

Laat maar komen ben benieuwd!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:06

Je kunt wel merken dat er een heleboel bokkers zijn die nog nooit een paard in hebben gereden, maar wel precies weten hoe het wel en niet moet Haha!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:08

hoe bedoel je

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:08

Ik zou er zelf ook nog even mee hebben gewacht met rijden totdat de pony niet meer zou bokken met het zadel.
Ik vind dat de pony het zadel netjes moet accepteren en hier ontspannen mee om kan gaan voordat je de volgende stap maakt. Als het je eigen pony is heb je er toch genoeg tijd voor, dan kun je toch ook alles aanpassen aan de pony?
Lijkt me ook geen veilig idee als de pony zo heftig reageert (oogt net alsof hij voor het eerst een zadel voelt namelijk) want wie weet doet hij het met ruiter dan ook ook wel aangezien hij al bokt met zadel alleen?
Ik zou zelf:
Eerst ontspanning zoeken in het longeren met zadel.
Dan een paar keer hangen (met benen los), paar rondjes stappen en er weer mee ophouden. Paar keer op en afstappen (met hulp ivm evenwicht van de pony) en weer klaar.
Dit steeds uitbouwen; er wat langer op gaan zitten en lopen etc.
Overigens laat ik vaak iemand meelopen en dan de hele bak door om zo weinig korte wendigen te krijgen en de pony zo goed zijn balans te laten vinden. Ernaast lopen en dan over de binnenhoefslag. Gaat dit goed, steeds verder weggaan bij de pony en uiteindelijk als dat goed gaat gewoon op een grote volte aan de longe. Zo ben je wel op rechte lijnen bezig eerst voor de balans maar is het wel veilig (is inderdaad niet fijn om meteen in je "eentje" op een grote volte te gaan Haha!).
Ging de pony overigens zelf in draf? Want om dat te vrágen als ruiter vind ik het veel te vroeg. Weet niet of het vermeld stond maar dan heb ik er overheen gekeken.
Er wordt veelal genoemd dat het geen fijn beeld geeft. Dit vind ik wel meevallen maar ik vind het er wel uitzien alsof het te vlug gaat, de pony geeft al aan geen ontspanning te hebben in het zadelmak maken dus dan zou ik met ruitermak maken zelf wachten. Hoop dat je hir iets aan hebt, succes!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:12

Heb de foto's nog een keer bekeken Haha!
Wat genoemd werd over de strakke teugels vind ik wel meevallen, zie er vaak genoeg een boogje in.
Ik vind de cirkel veel te klein en blijf erbij dat het teveel is voor de eerste keer.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:27

Ik denk dat het al gezegd is, maar vind het nogal onverantwoordelijk om al gelijk te gaan zitten als het paard dus duidelijk nog geeneens gewend is aan het zadel. Mij is verteld, dat als een paard eenmaal het zadel accepteert dat het extra gewicht niet eens meer erg is. Dus waarom jezelf riskeren, als je ook even kunt wachten en dan amper risico's neemt? Het is toch zonde als het paard zo hoog bokt en je klapt eraf en gebeuren erge ongelukken, dat is toch zonde? Gun je paardje de tijd, en dan komt alles goed. En overigens, leg nog niet gelijk zoveel druk op de teugels. Bind idd (nou weet ik niet of je dat al hebt hoor ben ik even vergeten), een halstertouw om zijn nek, pak je teugels bij ongeveer het derde of vierde streepje (als je dat hebt), en pak het halstertouw. Teneerste heb je veel meer hou vast aan het touw dan aan de teugels, ga je in zijn mond hangen dan gaat hij zich ertegen verzetten, en verliest hij ook zijn plezier erin. En ga niet zo snel, gun weer je paardje de tijd om te verwerken dat er iemand op zit, dus rustig stappen, belonen en eraf. Er is geen fijnere beloning dan, als een paard zijn best heeft gedaan, rust te geven.

Mijn advies, Gun je paard echt de tijd, dan merk je na een tijdje dat je er een veel fijner paard aan krijgt!

Veel succes nog.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:27

leandros schreef:
hoe bedoel je

Nou, dat iedereen commentaar levert, maar zij zelf nog nooit een paard in hebben gereden. Dat ze verwachten dat een paard de eerste keer meteen ontspannen zijn rondjes loopt. M.i is het niet meer dan logisch dat het paard gespannen is en de rug wegdrukt de eerste keer dat er zo'n gewicht op hem komt.

En dan je er niet op mag gaan als hij aan de longe nog bokt......mijn paard loopt Z2 en is 8 jaar en die bokt gigantisch aan de longe, mag ik er dan ook niet op?

En dat je op een kleine volte blijft lijkt me ook niet meer dan logisch. En ook van een paar rondjes in draf word hij echt niet slechter hoor. Makkelijk commentaar leveren dus als je het zelf nog nooit ervaren hebt.

Ik vind het er goed uitzien voor de eerste keer.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:29

SGWuppie schreef:
leandros schreef:
hoe bedoel je

Nou, dat iedereen commentaar levert, maar zij zelf nog nooit een paard in hebben gereden. Dat ze verwachten dat een paard de eerste keer meteen ontspannen zijn rondjes loopt. M.i is het niet meer dan logisch dat het paard gespannen is en de rug wegdrukt de eerste keer dat er zo'n gewicht op hem komt.

En dan je er niet op mag gaan als hij aan de longe nog bokt......mijn paard loopt Z2 en is 8 jaar en die bokt gigantisch aan de longe, mag ik er dan ook niet op?

En dat je op een kleine volte blijft lijkt me ook niet meer dan logisch. En ook van een paar rondjes in draf word hij echt niet slechter hoor. Makkelijk commentaar leveren dus als je het zelf nog nooit ervaren hebt.

Ik vind het er goed uitzien voor de eerste keer.

Ik wil me er niet meebemoeien hoor, Clown maar hoe weet je nou dat mensen dit idd nog nooit hebben gedaan? (niet aanvallend hoor bedoelt echt niet!).

Maar ts gaf zelf al een dat het paard bokt als het een zadel omkrijgt, dat is al anders toch?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:33

Omdat dat uit de reacties blijkt. Zo suggereert iemand er zonder beugels op te gaan zitten.....lijkt me niet dat je dat zelf al een keer geprobeerd hebt, anders zou je zoiets niet zeggen. En dat hij te hoog loopt met zijn hoofd en niet ontspannen is....nee, amehoela, wat verwacht je dan als je er voor het eerst opgaat?

Ik zou blij zijn dat ie zo braaf is en zonder bokken rond loopt in plaats van me druk te maken over de hoofd-hals houding!