Aan de teugel > Kneepjes geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Aan de teugel > Kneepjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:09

Goofy44 schreef:
Bij een ontspannen paard, dat los en soepel in het lijf is, zal het hoofd bijna op de loodlijn komen. Zo is het paard gebouwd. Omdat dit bij de meeste ruiters niet lukt, ga je "dit beeld" met kneepjes aan het paard vragen. Reageert het paard dan goed, dan geeft de ruiter na. De bedoeling is dat het paard dan daaruit begrijpt dat de ruiter dit wil, het nageven door de ruiter ervaart het paard als beloning. Daarom wil het paard dit ook doen, als je deze methode toepast. Ontspannenheid en loslaten kan je niet vragen, dat is een fysiologische reactie van een paard dat volledig ontspannen is en waarvan het lijf in harmonie gebruikt kan worden. Het zou dus een eactie van het paard op deze toestand moeten zijn die je als ruiter moet zien te bereiken. De "kneepjes methode" is een methode die gehanteerd wordt, als je de kneepjes van het rijden niet beheerst. Je kan er zelfs ver mee komen....

Dat een krul in de hals niet hetzelfde is als aanleuning begrijp ik, daar komt veel meer bij kijken! Idd onstspanning en een actief achterbeen. Je hebt dan een constante verende verbinding met de mond en je kan het paard gemakkelijk wat toe en terugrijden.

Maar wat vind jij beter -even op de weerstandbiedende hand met been doorgaand- een paard wat sterren loopt te kijken waarvan de ruiter soms maaanden wacht tot het gaat onstpannen, of een paard dat alvast in een betere positie wordt gebracht om van daaruit verder aan het werk te gaan. Persoonlijk vind ik dat laatste makkelijker rijden (+ beter voor de rug) en krijg je het vlugger voor elkaar dat een paard het prettig en gemakkelijk vindt om daar te lopen. Daaruit volgt op den duur de echte aanleuning zoals die jij omschrijft. Je moet toch ergens beginnen?

Met longeren en bijzetten werkt het net zo, paard loopt in de bijzet, wordt begrenst en zoekt zn weg vwnw. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenover staat.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:25

saskiakefie schreef:
Ineke__ schreef:
als ik t paard weer rond wil krijgen, speel ik een btj met de teugels, dus afwisselend aan de linker en rechterteugel 'trekken'. hier bedoel ik mee ong 5 cm terug halen. niet rukken. en het helpt perfect! Haha!

5 cm?? Bloos! Dat is inderdaad in de krul trekken... Ik heb geleerd om gewoon je handen op de plaats te houden en dan je ringvinger steeds aan en ontspannen, dat is echt al meer dan genoeg!

dat is zielig hoor!!je moet maar een halve cent of minder!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:43

Starbreeze schreef:
Maar wat vind jij beter -even op de weerstandbiedende hand met been doorgaand- een paard wat sterren loopt te kijken waarvan de ruiter soms maaanden wacht tot het gaat onstpannen, of een paard dat alvast in een betere positie wordt gebracht om van daaruit verder aan het werk te gaan.

Ik ben voorstander van de eerste methode. Omdat het paard dat sterren loopt te kijken vanuit de voorhand, de rug en de achterbenen niet goed gaat. Er kan met kneepjes nooit sprake zijn dat je het paard in een betere positie of houding brengt. Dat lijkt voor de ruiter zo, voor het paard niet. Ik doe alleen maar correctiewerk, maar afgaan op het paard in een goede houding rijden is verkeerd. Een paard dat goed gereden wordt, gaat vanzelf in de goede houding die bij het paard hoort.
Citaat:
Persoonlijk vind ik dat laatste makkelijker rijden (+ beter voor de rug) en krijg je het vlugger voor elkaar dat een paard het prettig en gemakkelijk vindt om daar te lopen. Daaruit volgt op den duur de echte aanleuning zoals die jij omschrijft. Je moet toch ergens beginnen?

Zoals gezegd, de ruiter vindt dat gemakkelijker. Het paard laat de rug niet beter los doordat je kneepjes gebruikt. Je kan heel anders op een paard inwerken waardoor het paard veel sneller loslaat en soepel wordt en daardoor ontspannen. Elk paard wil van nature graag de hals strekken en liever niet met een holle rug gaan. Ik werk altijd VWNW, je hebt er geen kneepjes voor nodig.
Citaat:
Met longeren en bijzetten werkt het net zo, paard loopt in de bijzet, wordt begrenst en zoekt zn weg vwnw. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenover staat.

Een paard met bijzet aan de longeerlijn werkt niet met kneepjes. De bijzet zorgt voor een constante verbinding met de mond. Het paard beloont zichzelf zodra het de goede houding aanneemt. Het paard zal het hoofd altijd willen laten zakken en de hals strekken en door het bijzetten het contact opzoeken, een eerlijke aanleuning vinden. Een paard dat nog nooit de hals gestrekt heeft zal bij langzaam over een grote volte rijden in draf na een of twee voltes de hals al willen strekken. Als je dan nog schijnovergangen of tempo wisselingen rijdt, dan treedt dat effect nog sneller op. Als je het paard aan het been hebt en de hals kan laten strekken dan heb je de uitgangspositie die het paard nodig heeft. Het paard gymnastiseert zichzelf in de bewegingsafwikkeling in de juiste volgorde. De kneepjes geven een schijnreactie waarbij een instructeur een leerling ruiter het gevoel geeft dat het vooruit gaat. Je gaat alleen echt vooruit als je in de juiste volgorde, in de juiste mate op het juiste tijdstip op de goede manier inwerkt. Bij het longeren werkt de bijzet niet alleen op het paard in, maar ook het feit dat het paard over een (grote) volte gaat en dus min of meer gebogen gaat. Omdat je naar binnen toe stelling vraagt, via de longeerlijn, laat de nek en de onderkaak van het paard los.
Als nek en onderkaak echt losgaan, dan kan de rest in het lijf ook los. Heb je blokkeringen ergens in het lijf dan kan de nek en de onderkaak nooit echt loslaten. Je kan dan wel kneepjes geven, maar het paard laat nooit echt los..... Dat is het wederkerigheidsprincipe. In de nek en onderkaak van de paard wordt elke blokkering of vorm van spanning in het paardenlijf gespiegeld. In je hand voel je daardoor waar de spanning in het paardenlijf zit. Met kneepjes schakel je die terugkoppeling die het paard geeft, volledig uit..... Het paard zoekt bij goede inwerking die lichaamshouding waarbij het paard zichzelf het beste voelt. Als het paard verkeerd gaat, weerspiegelt dat de situatie van dat moment. Je kan niet met inwerking op nek en onderkaak, dit soort problemen echt oplossen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:26

Wel interessant, dat laatste stuk van je!
Ik geef trouwens ook niet steeds kneepjes, ik hou mn handen stil.
Maar jij beweert nu eigenlijk dat een paard dat geleerd heeft door een weerstandbiedende hand + been (daarna nageven) nooit of niet correct aan de teugel zal lopen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, ok niet dat het een garantie is, zoiets voel je namelijk. Kun je trouwens ook zien aan welke halsspieren er aangespannen worden en waar het paard achter de kaak buigt. Het mag idd geen valse knik zijn, er moet een soort positieve boogspanning ontstaan van achterbeen naar neus. Ik kan mn paard ook hals laten strekken (volgt de hand). Ik leer hem dat ie daar ergens met zn neus moet zijn, daar contact kan krijgen en dat hij zijn achterhand erbij moet houden. Op het moment dat ik daarom vraag rij ik mn paard ook correct naar de teugel toe, op dat moment zelf is er geen sprake van spanning meer. Het is ook niet trekken maar meer contact aanbieden en daarin nageven. Ik denk dan ook dat er meerdere wegen naar Rome zijn in deze want ik begrijp wel wat jij bedoeld, maar het doel is altijd een actief en ontspannen paard.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:59

Kelly_ann schreef:
Yamcha schreef:
Precies, en verder houd je gewoon constant contact.

Ja Verward
Ik denk niet dat het zo simpel is, om een voorbeeld te geven:
Het weerstand bieden nadat je voorwaarts hebt gevraagd doe je niet altijd, bijvoorbeeld niet als je je paard beter aan het been wilt hebben, en puur voorwaarts vraagt.

Toch wel. Jij vraagt je paard voorwaarts. Een goed getraind paard zou dan in principe alsnog zijn hoofd netjes nagevelijk houden. Maar op het moment dat jij voelt dat je paard zijn hoofd tóch omhoog wil doen, geef je zachtjes die kneepjes en dan blijft hij nagevelijk/zakt er weer in.
Tenminste zo doe ik het met mijn fjordje, die gigantisch gaat terugtrekken als je te harde ophoudingen geeft of te veel in zijn mond zit.
Maar deze ophoudingen kun je pas maken, nadat je hem goed voorwaarts en aan het been hebt. Dus dat is pas het allerlaatste stapje dat je moet nemen. Helaas zijn veel mensen van mening dat ze als eerste aan die teugels moeten gaan zitten, en dan krijg je de zogenoemde krul of de rotknol die niet normaal is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:02

Starbreeze schreef:
Maar jij beweert nu eigenlijk dat een paard dat geleerd heeft door een
weerstandbiedende hand + been (daarna nageven) nooit of niet correct
aan de teugel zal lopen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, ok
niet dat het een garantie is, zoiets voel je namelijk.

Dat beweer en bedoel ik beslist niet.
>>
De weerstandbiedende hand werkt voortreffelijk.
-=-
Spookie schreef:

De bedoeling van ophoudingen is niet om het paard nageeflijk te maken.
Probeer eens een mens of een dier dat niet ontspannen is met kunstgreepjes tot ontspanning te brengen. Dat lukt niet. Je kan wel bijdragen in het creeren van omstandigheden waarin iemand of het paard zich eerder ontspannen kan voelen. Het commando ontspan kan een ander niet geven.
-=-
De bedoeling van ophoudingen is om het paard te attenderen dat er een commando volgt en/of het paard zijn balans terug te laten vinden, voordat de volgende bewegingsafwikkeling wordt ingezet.
M.a.w. je bereidt het paard voor op de volgende bewegingsafwikkeling. Als het voorspel niet goed is, dan is dat waar het om gaat (een bewegingsafwikkeling waarop je beoordeeld wordt) over het algemeen ook niet in orde..... Ophoudingen zijn bijzonder subtiel en nauwelijks tot niet waarneembaar als die goed worden uitgevoerd. Dat is een kundig spel van "kuit, zit en handen" met een geweldige invloed op het paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:15

Ja joh de mens heeft een heel trucendoos
Al laat men die nou eens achterwege

Mooie uitleg goofy44!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:53

Huh heb altijd geleerd om met je buitenteugel ophoudingen te maken als je hem aan de teugel wilt rijden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:43

Goofy44 schreef:
Starbreeze schreef:
Maar jij beweert nu eigenlijk dat een paard dat geleerd heeft door een
weerstandbiedende hand + been (daarna nageven) nooit of niet correct
aan de teugel zal lopen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, ok
niet dat het een garantie is, zoiets voel je namelijk.

Dat beweer en bedoel ik beslist niet.
>>
De weerstandbiedende hand werkt voortreffelijk.
-=-

Idd, ik las het verkeerd Lachen we zitten wel op één lijn geloof ik.
Zat van het weekend er ook nog aan te denken, een voltige paard wordt ook altijd bijgezet, dat is ook niet voor niks.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:21

Je voorbeeld van een "voltige paard" is heel goed gekozen.