M'n paard is niet te houden buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: M'n paard is niet te houden buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:04

Tiessie schreef:
Ik denk dat meneer Pim eens even na moet denken voordat hij 5 verzorgsters op dat paard laat rijden. Ik vind het gewoon godgeklaagd! WAt een gedoe! En dat paard is al 18 ofzo?
Worst of ie er zelf nog mee voor de kar kan rijden, hij veroorzaakt al dit gehannes zelf door al die grieten erop te laten rijden!

Afgod
ben het helemaal met je eens

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:53

paintedblack schreef:
Tiessie schreef:
Ik denk dat meneer Pim eens even na moet denken voordat hij 5 verzorgsters op dat paard laat rijden. Ik vind het gewoon godgeklaagd! WAt een gedoe! En dat paard is al 18 ofzo?
Worst of ie er zelf nog mee voor de kar kan rijden, hij veroorzaakt al dit gehannes zelf door al die grieten erop te laten rijden!

Afgod
ben het helemaal met je eens

Idd, Gijco is al wat ouder en heeft elke dag een andere verzorger, het lijkt net een manegepaard, elke dag voor een soort hoeee.rtje spelen..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:56

Glover schreef:
sharir schreef:
zelf heb ik dit ook een tijd gehad met sharir. zomaar uit het niets ging die ervandoor. maakte niet uit waar.
zelf denk ik dat het echt met jezelf te maken heeft.
ik was toen nog maar een meisje dat een paar keer op een pony had gereden. en vond het natuurlijk super spannend. dit breng je over op je pony/paard.
en het is natuurlijk ook uitproberen.
maar ja als ik het zo hoor heb je hem zelf in volle galop gezet dus is het ook je eigen schuld.
als ik het zo begrijp doe je gijco toch??
leer hem eerst kennen. en ga niet alleen maar met hem racen.

on topic. een scherper bit of een martingaal zal geen reet helpen.

als je de spanning voelt dat ie onder je vandaan loopt (dat je hem niet meer kan houden) zet hem op de volte en maak deze steeds kleiner(dan moet ie wel stoppen).

en verder ga de eerste paar keer alleen weg dan wordt je ook niet opgejut zo van kom effe een galopje vaak zijn de paarden dan wat drukker. desnoods iemand mee op de fiets.
maar mijn eigen ervaring is dat ik beter alleen naar buiten kan gaan. zo blijft sharir er ook rustig onder en kan je samen genieten.

Ik heb hem gewoon in rustige galop gezet en hij ging uitzichzelf steeds harder Knipoog

Als dat echt zo is, waarom denk je dan niet erover na om eerst rustig buiten te gaan stappen, stukje draven, klein stukje gallopere en als hij het al in het begin probeert harder te gaan gewoon terug te nemen dmv: trekken - los - trekken - los enz.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:57

Welshcobfan schreef:
Ehh die leeftijd heeft er niet mee te maken Clown ik kon op mijn 14de ook prima een beresterk paard buiten houden. Dit is geen kwestie van kracht, maar van macht. Toen mijn bijrijdster 14 was, kon ze mijn pony ook prima aan Knipoog

En ook een ruiterbewijs zegt niet alles: ik ben 22 en heb ook geen ruiterbewijs omdat die hier in de gehele provincie niet nodig is. En ik het daarom sneu geld vind Clown

Enige wat dit paard nodig heeft zijn minder en consequente bijrijders Lachen

tja maar ieder mens is anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:03

Een tuiger waar diverse meiden op rijden, zowel buiten als in de bak. Dan komen sommige mensen weer met oplossingen als een heftiger bit, martingalen en noem maar op aanzetten. Koe

Goh, wat een symptoombestrijding weer. Gestoord
Arm paard....

Ja, ik denk ook dat er misschien wat minder meiden op moeten rijden en je je band met je paard, zowel ernaast als er op eens wat meer op moet bouwen. Zoek eerst eens uit wat de oorzaken hiervan zijn, zou ik zo zeggen. En doe daar wat aan i.p.v. meteen met grof geschut te komen.

Ik rij mijn eigen paard momenteel (zelfs bitloos) in, die ook aardig kan rennen (en schrikken door onervarenheid), maar ik bouw het gewoon rustig op. En je kunt ook heerlijk stappen in het bos, hoor. Haha!

Als er zoveel meiden oprijden, snap ik dat paard wel. Klem je ook met je benen en neem je de teugels strakker als 'ie gaat? Daar gaan ze vaak nog veel harder van rennen..... Knipoog

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:22

Mijn paard doet dit ook.
Het enige waar ik hem mee kon houden was hem of naar binnen of naar buiten stellen, zodat hij zijwaarts gaat lopen. Bij mij hielp een martingaal niet.
Zodra bij die van mij zijn hoofd erop zit, kan je hem niet meer ombuigen.
Dus meestal als hij druk begint te worden, stel ik hem al iets naar binnen.
Wat ook 1 keer heeft geholpen toen hij er al vandoor ging, was de teugels los gooien, daar was hij zwaar van onder de indruk en stopte abrupt.
Succes.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:07

Nadya schreef:
Een tuiger waar diverse meiden op rijden, zowel buiten als in de bak. Dan komen sommige mensen weer met oplossingen als een heftiger bit, martingalen en noem maar op aanzetten. Koe

Goh, wat een symptoombestrijding weer. Gestoord
Arm paard....

Ja, ik denk ook dat er misschien wat minder meiden op moeten rijden en je je band met je paard, zowel ernaast als er op eens wat meer op moet bouwen. Zoek eerst eens uit wat de oorzaken hiervan zijn, zou ik zo zeggen. En doe daar wat aan i.p.v. meteen met grof geschut te komen.

Ik rij mijn eigen paard momenteel (zelfs bitloos) in, die ook aardig kan rennen (en schrikken door onervarenheid), maar ik bouw het gewoon rustig op. En je kunt ook heerlijk stappen in het bos, hoor. Haha!

Als er zoveel meiden oprijden, snap ik dat paard wel. Klem je ook met je benen en neem je de teugels strakker als 'ie gaat? Daar gaan ze vaak nog veel harder van rennen..... Knipoog

Ben het hier wel mee eens.
Je moet een vertrouwensband opbouwen met je paard. Een paard is immers een vluchtdier en wanneer jij op zijn rug zit ziet hij/zij dit niet direct als 'leider'.

Waarschijnlijk zal ie er niet ineens tussenuit peren als je ernaast zou lopen. Althans dat was met die van mij altijd.

Je moet je paard hier in begeleiden en idd al zeker helemaal niet een galop maken op de terugweg.
Laat het paard eerst eens terug naar stal lopen zonder de trein te hoeven halen.
Wanneer ie dit kan, kan je een versnelling hoger.
Wanneer ie té hard gaat, neem je 'm terug en laat je 'm enkele meters de andere kant oplopen.
Dit werkte bij mij perfect maar vooralsnog, een vertrouwensband is het belangrijkste!

Ziet ie iets engs, stap dan even af, loop er met hem/haar naar toe en laat hem/haar snuffelen en praat er tegen, stel het paard gerust.

Een buitenrit met strengere optoming is absoluut niet de oplossing!
Maak het juist leuk! Neem brokjes mee voor wanneer hij/zij braaf is. Zo niet, dan meteen rechtsomkeert juist de kant op waar het niet heen wil.

Een buitenrit zou net zo leuk en vertrouwd moeten zijn met het baasje op je rug als thuis op stal.

Succes ermee!

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:37

Jezus nikita, als t je nou nog steeds niet lukt, ligt 't toch echt aan jou.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:28

Dudette_ schreef:

Waar slaat dit nou weer op ??

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:43

Meiden, be nice.

Dan, over naar de orde van de dag. Wat bij mij goed geholpen heeft is een tijd niet galopperen buiten. Elke keer als ze van draf naar galop schoot, gewoon stilzetten en even later weer aandraven. Als je dit de hele tijd consequent doet, weet je paard vanzelf wel dat het niet de bedoeling is om te gaan crossen, wordt hij vanzelf rustiger en schiet hij niet meer zomaar in galop. Maar goed, deze manier vergt dus wat tijd, vooral omdat er meerderen op rijden. Maar echt, het heeft bij mij perfect geholpen.

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:41

Glover schreef:
Dudette_ schreef:

Waar slaat dit nou weer op ??

nou ik zie dat topic weer om hoog komen, en 't is volgens mij al echt weer een hele tijd geleden dat je hier mee begon
heb je er nou nog steeds problemen mee? dan ligt 't echt aan jou, want wij hadden er allen geen problemen mee.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:19

Sorry hoor maar ik heb verder niks meer in dit topic geplaatst dus voortaan eerst wat beter lezen.

LINN_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:21

Mijn shet is niet eens in de bak te houden Tong uitsteken

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:23

Narya schreef:
Meiden, be nice.

Dan, over naar de orde van de dag. Wat bij mij goed geholpen heeft is een tijd niet galopperen buiten. Elke keer als ze van draf naar galop schoot, gewoon stilzetten en even later weer aandraven. Als je dit de hele tijd consequent doet, weet je paard vanzelf wel dat het niet de bedoeling is om te gaan crossen, wordt hij vanzelf rustiger en schiet hij niet meer zomaar in galop. Maar goed, deze manier vergt dus wat tijd, vooral omdat er meerderen op rijden. Maar echt, het heeft bij mij perfect geholpen.

Ik ben nu al een tijdje niet buiten geweest, niet zozeer omdat ik hem niet kan houden maar omdat we met andere dingen bezig zijn. Gelukkig rijden er nu nog maar 2 mensen op dus ik denk dat er zeker verschil is als ik weer naar buiten ga.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:23

Ik zou eerst gewoon rustig draven.. en dan een klein stukje galopperen, en dan weer draven. Een beetje afwisselen. Wat ook kan helpen is dat je iemand meeneemt met een ander paard. Dan zijn ze meestal wel rustiger. Voor al als dat andere paard wat ouder is en wat langzamer gallopeerd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:25

Dit topic was al 2 maanden "dood" en nu ineens weer door iemand tot leven gewekt?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:26

Tiessie schreef:
Dit topic was al 2 maanden "dood" en nu ineens weer door iemand tot leven gewekt?

Ja beetje vreemd Tong uitsteken

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:20

gohya schreef:
Zoek een heel lang ruiterpad en laat hem lekker even uitrazen, misschien heeft hij dat nodig?Mijn pony was ook niet te houden als ze een zandpad zag,nou dan liet ik haar lekker flink uit rennen.Zij genoot ervan en ik zelf ook.Als ik haar terug moest halen ging ik staan in de beugels en ging rustig 'Zagen' met de teugels.Zo kwam ze kalm aan weer in een draf en daarna in stap.Alleen maar hard aan de teugels trekken heb geen zin,sommige paarden gaan dan alleen maar harder galoperen.

Ehh Sorry?? Rolleyes

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:46

moi_gitte schreef:
gohya schreef:
Zoek een heel lang ruiterpad en laat hem lekker even uitrazen, misschien heeft hij dat nodig?Mijn pony was ook niet te houden als ze een zandpad zag,nou dan liet ik haar lekker flink uit rennen.Zij genoot ervan en ik zelf ook.Als ik haar terug moest halen ging ik staan in de beugels en ging rustig 'Zagen' met de teugels.Zo kwam ze kalm aan weer in een draf en daarna in stap.Alleen maar hard aan de teugels trekken heb geen zin,sommige paarden gaan dan alleen maar harder galoperen.

Ehh Sorry?? Rolleyes

ja dit stukje begrijp ik ook niet helemaal.
zowiezo dat ''zagen'' is niet echt de intentie van het hele paardrijden

kun je dat concreet maken?

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:58

Een keer een thiedeman teugel proberen of een elastiek, als je een elastiek heel af en toe gebruikt gaan ze er niet op hangen.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:19

Vicky_88 schreef:
gohya schreef:

Ehh Sorry?? Rolleyes

ja dit stukje begrijp ik ook niet helemaal.
zowiezo dat ''zagen'' is niet echt de intentie van het hele paardrijden

kun je dat concreet maken?[/quote]

Ik weet het niet zeker want ik ken niet maar ik denk dat ze bedoelt: lichte kneepjes geven in de teugels.
Ik neem aan (en mag hopen) dat ze niet écht zagen bedoelt.....