Viëgro in de training en op concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcde

Re: Viëgro in de training en op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:50

_Nicky schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier überhaupt weleens met slof hebben gereden. Voor het oog staat er al gauw te veel spanning op, maar in je handen voel je het soms héél anders.

er is een hoop commetaar/ tips van mensen gekomen die echt wel weten hoe een slof werkt,
grappig eigelijk om dat asl een soort excuse op het commentaar te gebruiken.

slof is eigen mening maar plaats dan geen foto's op haw.
daarbij komt dat ik niet tegen de slof ben maar dit geeft aan de hand vd foto's bij mij geen fijn beeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:52

abcde schreef:
tsja wat moet je op deze foto's zeggen:
het lijkt wel dat heel bokt over iedereen en mening mag geven behalve over ruiters die "hoger" rijden of een bekendere naam hebben :+

de slof word alles behalve vriendelijk gebruikt, zet er vd 15 foto's de helft op waarbij de slof iets luchtiger word gelaten en je krijgt al hele andere reactie Bloos

ik vind het een aansprekend paard maar ook de manier van rijden staat mij niet aan
sorry kan er niks anders van maken

succes verder

Dat valt mij idd ook vaak op... Zodra er een "ponyruiter op penny niveau" hier soortgelijke foto's neer gaat zetten, zal er niemand iets over die mooie pony of dat mooie hoofdstel zeggen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:52

_Nicky schreef:
Wat een prachtdier, en prachtig tuig! Vingers aflikken

Ik vraag me af hoeveel mensen hier überhaupt weleens met slof hebben gereden. Voor het oog staat er al gauw te veel spanning op, maar in je handen voel je het soms héél anders.

Ik, en daarom geef ik het commentaar hem iets losser te laten Haha!

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:56

Waarom rijd je eigenlijk met slof als hij het ook zonder goed kan?? En inderdaad vind ik ook dat hij veel te gespannen staat. Mijn paard is vroeger ingereden met slof en daar heb ik nu echt grote problemen mee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:58

Relaxed schreef:
Dat valt mij idd ook vaak op... Zodra er een "ponyruiter op penny niveau" hier soortgelijke foto's neer gaat zetten, zal er niemand iets over die mooie pony of dat mooie hoofdstel zeggen..

Wat naïef zeg....
Als een ZZGP-ruiter/amazone van naam foto's op bokt plaatst waarbij duidelijk een sterke hand te zien is, is er niets aan de hand en is het een trainingsmoment waar paarden nou eenmaal doorheen moeten. Zodra vergelijkbare foto's door iemand worden geplaatst die niet dezelfde naamsbekendheid geniet, is het raak met het commentaar.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:02

aimee hoe bedoel je?
Laatst bijgewerkt door abcde op 19-06-07 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:06

Aimee schreef:
Relaxed schreef:

Wat naïef zeg....
Als een ZZGP-ruiter/amazone van naam foto's op bokt plaatst waarbij duidelijk een sterke hand te zien is, is er niets aan de hand en is het een trainingsmoment waar paarden nou eenmaal doorheen moeten. Zodra vergelijkbare foto's door iemand worden geplaatst die niet dezelfde naamsbekendheid geniet, is het raak met het commentaar.

Das idd precies wat ik bedoel! Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:35

Offtopic reacties verwijderd.
Moderatoropmerking:
Graag alleen reacties op deze fotosessie, en geen persoonlijke kwesties uit het verleden hierbij betrekken.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:39

Wat een prachtig paard, dat bruine tuig kan die goed hebben Kwijl

Veel succes nog met deze kanjer!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:43

Mooi en sterk beest. Het lijkt me wel een paard dat zijn 'sterkte' ook tegen je kan gebruiken. Dus ik snap de slof (en ook al niet dan nog moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet). Mooi tuig, wil je er vanaf? Lachen.

En wat een commentaar.... Er zitten hier genoeg mensen op bokt die geen foto's plaatsen en zonder slof meer schade aanrichten dan Sjuimpje volgens sommigen hier zou doen met slof. Ik denk dat dit wel een paard is dat af en toe zo met slof gereden moet worden omdat hij anders te sterk van voren wordt. Maar ik kan het mis hebben maar ik vind er niets mis mee hoor. Ik reed ook vaak zat met slof.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:52

Ik denk niet dat ze veel schade aanricht hoor...
Zie alleen de verbetering niet op de foto's. Vind hem niet meer op het achterbeen dan b.v. op de foto's in het profiel.
Ik kan ook zien dat hij best van het achterbeen af wil lopen. Maar ik krijg het idee dat hij nu het kruis opdrukt en van voren te kort wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:05

Gezelligheid kent geen tijd.........Clown

Maar dat je sommige paarden zo erdoor heen moet rijden dat snap ik nog wel een keer, maar dat je het hier neer zet en beweerd dat het er goed uit ziet niet Clown

Maar wat ik nog minder snap, is dat jullie als professioneel bedrijf zoveel tijd stoppen in een dier wat blijkbaar zo stug, sterk en taai is dat hij zo gereden moet worden. Dat zet toch geen zoden aan de dijk? Een paard wat alleen op deze manier op te leiden is, is voor de verkoop al helemaal niet interessant.

Schaf een stel fijne paarden aan, kan je die hulpteugels verkopen Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:21

Ten eerste is het een paard wat super fijn kan bewegen en lang niet altijd sterk of taai is, alleen nu in deze fase van de training waarbij hij weer een stuk verder moet sluiten.
Ten tweede heb ik helemaal niet de intentie om proffesioneel de sport in te gaan, ik wil gewoon lekker knutselen met 1 of 2 beestjes en wil zeker geen druk hebben dat ik er minstens 5 keer in de week op moet zitten.
Daarbij is dit paard absoluut niet te koop.

De fijne paarden die al klaar zijn hebben we ook staan, maar daar ligt mijn affiniteit niet bij.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:28

Wat een leuk en gaaf paard.

Volgens mij wel aardig wijs zoals die uit zn ogen kijkt op de 1e standfoto’s. Wow!

Ik ben het ook niet eens met het gebruik van je slof, en je argumentatie waarom je hm gebruikt.
Ik had zo’n zelfde soort probleem, en gelukkig fijn kunnen oplossen met behulp van net een andere kijk van een nieuwe instructrice.
Ik zou hm persoonlijk met meer lengte in de hals zien, en losser of in ieder geval niet zo strak in de rug.
Als je hm meer ruimte geeft, en hij is fijn aan de hulpen, en komt genoeg terug op de fijnste hulp, dan kan je het ook zonder slof af.
Als dit paard de ruimte en/of lucht van voren niet krijgt, kan hij never nooit niet het achterbeen ondertreden waar jij hm wilt hebben!
Het ziet eruit alsof jij ook niet echt ontspannen kan zitten. Zonde, wat het kan zoveel makkelijker!
En zie het niet als een aanval, sta open voor verschillende trainingsmethode's.
Ik was ook altijd te moeilijk aan het paardrijden, en gelukkig kan ik nu door simpele dingen iets heel makkelijk maken.
Ook voor het paard.
Ik weet niet hoelang deze fotosessie heeft geduurd. Maar de beste training lijkt mij om korte stukken hoger in te stellen en het achterbeen proberen te krijgen waar jij het wilt, zonder dat ie sterk wordt van voren, en anders stel je hm eerst dieper in, zodat ie zn achterbeen eens plaatst waar jij het wilt, en dan pas omhoog met zn kop.. en meer vragen.
Ik heb het idee dat je een stapje hebt overgeslagen in de training.
Vat het niet aanvallend op, zo is het zoals het op mij overkomt Knipoog

edit:typo

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:49

Sjuimpje schreef:
Tuurlijk wil ik daar over uitweiden Ja Het is geen geheim dat ik hem met slof rij, anders had ik de foto's ook niet geplaatst Lachen

Dit paard heeft heel veel buiging in het achterbeen maar plaatste het been amper onder de massa. Hier zijn wij afgelopen maanden erg druk mee geweest en het is stukken verbeterd, hij vind het echter nog erg moeilijk en zou zich het liefste er aan de voorkant uitdrukken zodat hij van het achterbeen af kan lopen en langer kan worden. Om dit te voorkomen heb ik er een slof aan.
Ik start dit paard M1, hij is nu 5.

Ik heb hem nu een jaar onder mijn hoede SP,
heb er wel een paar keer voor langere tijd naast gelopen door een blessure en een heftige schimmelaanval. Lachen

Wat een prachtig paard! Haha! Echt mijn type!

Ik vind het zeer storend dat de slof er zó strak aan zit. Sorry maar je paard loopt zelfs een stuk achter de loodlijn op bepaalde foto's en ook al zijn dit moment opnamens, deze zitten toch in het rijden. Geef hem wat meer de ruimte, want ik keek in je profiel en daar was wél een foto met een vriendelijke slof ophanging!

De reden die je geeft voor de slof vind ik een beetje dubbel, want naar mijn idéé is het veel belangrijker om eerst de basis goed onder de knie te krijgen en eventuele aanleunings en beengebruik problemen goed te rijden, nu ben je M met hem en nog steeds zit je met het probleem van die achterhand? Hoe doe je dat met wedstrijden dan? Hij is ook pas 5 jaar, waarom zo snel en overhaast? Ik vraag me af hoe lang hij al onder het zadel is, want als hij al vanaf het begin zó gereden is en nu al M is, is zijn beengebruik en aanleuning idd niet al te best nee.......

Verder is je zit zeer gespannen. Net wat er al gezegd is hierboven kan het zoveel makkelijker!

Dit is mijn mening en ik ben niet zo van hulpteugels.

Suc6 verder Knipoog

Jemig ik kan geen NL meer
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 19-06-07 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:50

Kelly_Taco schreef:
laverite schreef:
@kelly_taco: 'k geen discussie met je aangaan want rijtechnisch sta ik helemaal niet zo ver als jou Lachen En ze heeft het uitgelegd maar daarom moet ik er nog niet mee akkoord gaan hé Lachen Maar goed, het is haar methode en verder ga ik daar ook niet meer op snakken ofzo.

Ik heb ook nooit gezegd dat hij mijn methode is... sterker nog ik hem mijn paarden nog nooit met slof gereden.. maar dat wil nog niet zeggen dat het fout is wat ze doet Haha!
Daarom mijn eerste reactie dat ze met de training de fijne plaatjes bereikte die bedoeld werden.

En jij bereikt imo even fijne plaatjes Lachen Begrijp je waar ik op doel Knipoog ?

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:54

Ik vind het een mooi paard & je tuig is geweldig! Jaloers Bloos
Ik wens je veel suc6 met hem in de toekomst en op concour.

Ik geef geen commetaar over de slof vind dat dat ieder zijn eigen keus is en je niet zo makkelijk commetaar kan geven over een paar foto's Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:59

En waar de kunde ophoud, starten de hulpmiddelen
Tja, sorry, kan alleen maar meegaan met Remember, vind het práchtig paard, de foto's op wedstrijd zien er super uit, maar die slof kan ik echt niet vrolijk van worden.
Voordat er gebruld gaat worden dat ik niks van een slof weet, ja, ik heb er zelf ook mee gereden, en weet hoe het voelt, en daarom durf ik ook echt wel te zeggen dat ik dit gewoon geen mooi plaatje vind. Ziet mij er veel te gedwongen uit, niet echt een héle happy athlete.

Zijn beengebruik vind ik gewéldig, en wil echt niet zeggen dat ik het beter kan, maar het kan in ieder geval een stuk vriendelijker Haha!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:21

Sjuimpje schreef:
Tuurlijk wil ik daar over uitweiden Ja Het is geen geheim dat ik hem met slof rij, anders had ik de foto's ook niet geplaatst Lachen

Dit paard heeft heel veel buiging in het achterbeen maar plaatste het been amper onder de massa. Hier zijn wij afgelopen maanden erg druk mee geweest en het is stukken verbeterd, hij vind het echter nog erg moeilijk en zou zich het liefste er aan de voorkant uitdrukken zodat hij van het achterbeen af kan lopen en langer kan worden. Om dit te voorkomen heb ik er een slof aan.
Ik start dit paard M1, hij is nu 5.

Ik heb hem nu een jaar onder mijn hoede SP,
heb er wel een paar keer voor langere tijd naast gelopen door een blessure en een heftige schimmelaanval. Lachen

Kun je dan niet beter meer voltes e.d. rijden zodat hij op een rijtechnische manier zijn achterbeen onder de massa plaatst? Hem van voren terug dringen heeft dan weinig zin lijkt mij en daardoor fokt hij zich alleen maar op waardoor het 'probleem' alleen maar groter wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:24

Nou, heb heel het topic eens doorgelezen Haha!
Vind het knap dat er zoveel geoordeeld kan worden, bijv foto 15, slof staat vrij straks maar de kaak is niet zwaar gespannen (ook niet helemaal ontspannen, maar t kan vele malen erger), het beenwerk ziet er goed uit, de mondhoeken zien er ontspannen uit (geen trekwerk dus) en nek- en hals spier staan er zover ik kan zien netjes op!
Ik heb even in je profiel geneust, en dat zag er ook allemaal super uit.
Vind dat je een heel mooi paard (en tuig) onder je kont hebt & ik denk dat jullie samen een eind kunnen komen OK dan!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:28

Ik wil ten eerste zeggen dat je een prachtig paard rijd, en ik je tuig gewoon om te kwijlen vind, maar ook ik sluit me er bij aan dat ik de slof gewoon geen prettig beeld vind geven.

Je zegt dat hij eraan zit om het achterbeen gebruik te verbeteren, en omdat hij zich soms sterk maakt.
Ik vind de slof voor geen van beide problemen een oplossing. Als je een paard aan de voorkant vast zet gaat hij aan de achterkant alleen nog maar langer en slungeliger worden, en het achterbeen gaat er absoluut niet meer van onder het lijf lopen.
Aan de voorkant creëer je negatieve spieren die het 'zich sterk maken' alleen maar bevorderen, waardoor je de slof er steeds vaker bij moet pakken.

Op de wedstrijd foto's loopt hij prima zonder. Hij heeft dan ook niet zo'n dwangmatige knik in zijn hals.

Met bijv. een martingaal kun je het sterk maken ook indammen, en als het paard dan eenmaal geconcentreerd is komt de achterhand er vanzelf onder.

Theoduresku zei eens: In de handen van een meester is de slofteugel een nuttig werktuig, maar de meester heeft dit werktuig niet nodig.
Dit staat voor het feit dat je niet aan een slof moet beginnen als je nog niet perfect rijd, en dat als je wel perfect rijd, je hem niet nodig hebt. In je profiel rijd je ontzettend netjes, dus ik denk dat het 2e deel van de uitspraak op jou slaat. 'Een meester heeft de slofteugel niet nodig'.
Laatst bijgewerkt door Tatort op 19-06-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:29

Lauss schreef:
Nou, heb heel het topic eens doorgelezen Haha!
Vind het knap dat er zoveel geoordeeld kan worden, bijv foto 15, slof staat vrij straks maar de kaak is niet zwaar gespannen (ook niet helemaal ontspannen, maar t kan vele malen erger), het beenwerk ziet er goed uit, de mondhoeken zien er ontspannen uit (geen trekwerk dus) en nek- en hals spier staan er zover ik kan zien netjes op!
Ik heb even in je profiel geneust, en dat zag er ook allemaal super uit.
Vind dat je een heel mooi paard (en tuig) onder je kont hebt & ik denk dat jullie samen een eind kunnen komen OK dan!

Nou sorry hoor maar hoe strak mag een slof bij jouw dan? Tot 'ie met zijn kin op z'n borst loopt. Sorry hoor, maar er is op alle foto's héél duidelijk te zien dat die slof zeer strak zit. En let eens op het paard zijn orenwerk bij foto 14.

p.s. Verder zie je op de standfoto dat dit paard meer bespiering heeft op de voorkant. Of ligt dat aan mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:33

Norway_girl schreef:
Nou sorry hoor maar hoe strak mag een slof bij jouw dan? Tot 'ie met zijn kin op z'n borst loopt. Sorry hoor, maar er is op alle foto's héél duidelijk te zien dat die slof zeer strak zit. En let eens op het paard zijn orenwerk. Verder loopt hij op sommige foto's met zijn mond open, dan is het duidelijk dat dit geen vriendelijk rijden is.

Zo strak dat het voor het paard en voor de ruiter fijn is en blijft! En als je het mij vraagt is daar geen standaard afmeting voor!
Ik zeg ook nergens dat ik de slof lekker los zit volgens mij Huilen van het lachen
En dat gezeur over dat orenwerk moet eens afgelopen zijn. Een paard heeft een veel beter gehoor dus kan net zo goed ergens geconcentreerd naar aan het luisteren zijn. Verder heeft niet ieder paard dezelfde 'gezichtsuitdrukkingen"!
Mijn pony loopt het beste als hij boos is. Betekend dit dat ik mijn paard slecht rijdt?

Btw; misschien is dit niet poekiepoekie way of rijden maar gewoon eens doen? Kan eens in de zoveel tijd ook geen kwaad als je het mij vraagt Lachen

Norway_girl schreef:
En let eens op het paard zijn orenwerk bij foto 14.

http://img267.imageshack.us/img267/9099/53689474bl2.jpg
Middengalop met mijn pony, zonder slof. Staat mijn paard ook zwaar onder spanning en wordt hij slecht gereden?
Alleen omdat hij in de middengalop een gespannen oorwerk heeft?

Norway_girl schreef:
p.s. Verder zie je op de standfoto dat dit paard meer bespiering heeft op de voorkant. Of ligt dat aan mij?

Dat gaf ze toch als reden om de slof te gebruiken? Om zijn achterhand er beter onder te krijgen?

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:40

Volgens mij is dit voor het paard niet fijn, en je hoeft niet alleen maar naar de oren of alleen naar de gezichtsuitdrukking te kijken, kijk eens naar de complete houding van het paard. Er is gewoon verzet te zien op de foto's. Is dit de manier waarop we met deze edele dieren moeten omgaan, puur op dwang? Nou als het zo zou moeten dan verkoop ik liever mijn paard. Waarom dwingen als je het met vragen ook kunt bereiken? Misschien duurt het dan een weekje langer, maar er is dan tenminste wel sprake van wederzijds respect en vertrouwen, iets dat ik, op de stand- en wedstrijdfoto's na, bij de trainingsfoto's volledig mis.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:43

Dan ben ik het niet met je eens Lauss Knipoog De slof 'trekt' niet op iedere foto in zijn mond, maar zodra hij ietwat omhoog komt werkt hij in. Het lijkt mij eerder dat je dit paard losser in de hals moet gaan krijgen. Het lijkt mij niet de bedoeling dat je dit met behulp van een slof moet doen ( OK, ik rijd ook met slof, maar deze hangt altijd los tenzij hij zijn hoofd in de lucht steekt) De bedoeling van het trainen is je paard gymnastiseren in zijn hele lijf en daar hoort de hals ook bij. Ik denk dat veel mensen het hier mee eens zijn.
Daar komt bij dat je hem vanuit zo'n diepe houding, waar ik verder niets op tegen heb overigens, die ook nog eens niet ontspannen is, nooit op het achterbeen gaat krijgen. Je houd het paard dan alleen maar vast en hij zal dan echt niet gaan dragen (= achterbeen eronder). Je laat hem als het ware over de kop lopen, op de voorhand vallen.
Het is niet om je af te zeiken, maar ik denk dat er andere manieren zijn. Denk bijvoorbeeld aan veel schakelen, rond en diep/ lang en laag en vanuit daar weer naar de oprichting.

Ik wens je verder veel succes! Je hebt een super paard onder je kont en ik weet zeker dat jullie nog veel verder kunnen komen dan het M1. Mits je eerlijk met je paard omgaat Knipoog