Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:18

Als je je paard op deze manier hebt opgeleid, dan reageert hij op een halsriem net zoveel als op een bit. Het is dus maar net wat een paard geleerd heeft.
Kijk / lees anders een wat over Natural Horsemanship en Pat Parelli.
Andere leuke site: www.paardnatuurlijk.nl
Het is gewoon een andere kijk hebben op de manier van africhten. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden en ook veel vooroordelen omdat de meest gebruikte rijstijl met bit en zadel is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:18

Lauss schreef:
spottie schreef:
en ja tuurlijk is het misschien gevaarlijk maar ik weet ook echt wel wat ik doe en als hij er echt vandoor zou gaan zou je hem met zadel en hoofdstel ook niet houden, en er was ook iemand bij, maargoed ieder zijn mening, ben ook blij dat je je mening uit ik heb alleen wel een andere Haha!

Dat is niet helemaal waar. Als hij eruit naait en je jast het bit een keer door zn mond heen ( ff lomp gezegd) dan krijg je vast meer reactie dan dat je dat niet kan doen! Vind dit erg onverantwoordelijk tegenover de andere weggebruikers! net zoiets als een auto rijden zonder remmen..

Jij VINDT het niet waar, maar de ervaring is anders.
Het grote voorbeeld is hiervoor al gegeven: Salinero die door S&T heen dendert en door andere paarden gestopt moest worden.
Jij denkt dat Anky niet geprobeerd heeft flink om te trekken? Moet je de foto's eens bekijken.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:31

en daar komt nog eens bij dat de meeste paarden doorgaan met rennen omdat ze ook nog eens schrikken door de ruk in hun mond. Ik denk dat het beste redmiddel op het moment dat een paard schrikt toch echt ontspanning is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:34

Dus als een paard doodsbang eruit naait en op hol schiet probeer jij hem door te laten ontspannen terug te nemen?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:42

Dat wil ik ook wel eens weten?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:23

dus als een paard eruit naait trek jij ff 600 kilo op de rem??
DAT wil ik wel eens weten!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:28

Nee, dat niet, maar je hebt bvb ook de one rein stop nog. Kan je ook perfect op trainen vooraf.
Ik wil gewoon meer uitleg hoe je met ontspanning een paard met een halsring in paniek kan tegenhouden, hoe je die ontspanning opvat dan...
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 18-06-07 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:28

vind he theel knap..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:33

ik denk dat als een paard echt volledig in blinde paniek niet te stoppen is. Maar wanneer raakt een paard in blinde paniek? Dat gebeurt niet zomaar, daarvoor moet bij een ouder paard, wat aan enge dingen gewend is behoorlijk wat gebeuren. Is het een groen paard, dan zal het sneller gebeuren, maar ik verwacht dat iemand zelf redelijk kan inschatten of het verantwoord is of niet.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:36

knap dat je dit zo lukt zonder zadel en hoofdstel, alleen vind ik het onverantwoord om zo het dorp in te gaan, paarden blijven vluchtdieren en met een hoofdstel heb je dan net een wat meer te vertellen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:36

Ik ben hier juist heel positief over, dit laat de band tussen ruiter en paard zien. Het vertrouwen van beide kanten. En inderdaad de one rein stop is je noodrem. Een paard in blinde paniek krijg je met bit ook niet 1,2,3 terug in stap..
Complimenten TS! Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:41

Het hangt zoals je zegt ook veel af van het paard in kwestie. Met een hoog in het bloedpaardje ga dit niet proberen in 1 2 3 Lachen En het hangt af van de omgeving, of hij die gewoon is e.d

Maar nee, een paard in volle paniek kan je helaas niet stoppen...

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:00

Ik ben ook van mening dat het een knopje tussen de oren is dat omgezet moet worden om te geloven dat je een paard echt niet eerder stil krijgt met een bitje of ander soort hoofdstel... Daarnaast, om op deze manier te rijden moet er sprake zijn van veel vertrouwen tussen ruiter en paard, dit vertrouwen heeft ook buiten zijn voordelen omdat het paard minder snel zal schrikken en ook sneller weer rustiger zal zijn.. Vertrouwen (dat zo diep gaat dat je slechts met zo'n ring (??) rond kan sturen) wat bij veel buitenrijdende ruiters (met zadel en bit) ontbreekt.. In volle paniel kan je een paard niet stoppen, mijn hoofd zegt wel dat je met een bit in misschien iets beter zou kunnen sturen maar misschien is dat ook een knopje dat om zou moeten want als een paard niet naar links wil dan gaat ie echt niet.. Bit of niet..
Lastig dus, toch vind ik dit niet onverantwoord overkomen. Eerder mooi en het moet veel aandacht getrokken hebben! Het ziet er ontzettend mooi en ontspannen uit..
(Ik doe het je niet na, leg toch gewoon volgende keer weer een zadeltje op de rug en hoofdstelletje erin als ik naar buiten ga Knipoog)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:57

moest even bijlezen, mooie discussie Haha!
het is iid een knopje tussen mn oren die ik moest omdraaien en vond het erest ook een erg griezelig idee om zo te rijden (zelfs in de bak) maar toen ik dat eenmaal deed voelde dat zo fijn, pony (toch 3 kwart arabisch bloed) ging neens zo ontspannen en zeer ruim lopen, hij was doordat ik op zn blote rug zat ook veel meer gericht op mij (het is een pony dat ook graag van de omgeving geniet Knipoog ) toen ik dat eenmaal voelde wist ik gewoon dat dit echt het iets is wat je vaker moet doen, voor paard en voor, mens. Ik heb hierdoor ook nog meer respect voor paarden (en vooral voor mn eigen Knipoog) gekregen doordat ze zo werkwillig zijn en altijd bereid met je samen te werken zolang ze maar duidelijkheid krijgen en weten wat ze moeten doen, zolang die duidelijkheid niet gegeven wordt zou je dit ook niet kunnen en zal je paard zinh ook nooit 100% voor je kunnen geven. (hoop dat ik dit een beetje duidelijk gezegd heb zo) Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:01

Ikz eg altijd: bij een schrikreactie heb je 3 seconden, of 3 passen. Heb je ze dan niet terug (bij een echte schrik) dan heb je het vlaggen. Dan zal een zwaar bit weinig soelaas brengen. Ik denk dat, een paard dat goed getraind wordt op een halsring, er net zo goed op stopt.

Stoppen is iets wat je aanleert, niet wat je bereikt met fysieke kracht. Ik ken zat paarden die alleen harder zullen reageren als je trekt ipv flink been geeft bijvoorbeeld.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:42

mooie foto's hoor. vroeger deed ik dit ook zo met mijn pony, alleen niet naar buiten. ik zou het nu al geneens in de bak meer durven zo zonder zadel en oofdstel. maar het zijn wel prachtige foto's ! veel succes. Knipoog

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:29

Lauss schreef:
Dus als een paard doodsbang eruit naait en op hol schiet probeer jij hem door te laten ontspannen terug te nemen?

Ik zeg niet dat dat mij lukt hoor, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit net zo goed (zo niet, beter) werkt dan aan het bit te gaan sjorren. Dan bevestig je de paniekreactie van het paard. Als het paard jou als leider ziet zal hij erg op jouw reactie letten in angstige situaties en zijn gedrag hier deels op afstemmen. Als je op een paard zit wat totaal niet op zijn ruiter let zal het misschien niet opgaan.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:31

wat leuk.. zou dat niet durven met mij paardje zonder hoofdstel naar buiten.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:07

Jibbel schreef:
dus als een paard eruit naait trek jij ff 600 kilo op de rem??
DAT wil ik wel eens weten!

Mijn paard weegt geen 600 kg, denk rond de 400..
Op de rem trekken niet, omtrekken/van richting laten veranderen, ja!

Jibbel schreef:
maar ik verwacht dat iemand zelf redelijk kan inschatten of het verantwoord is of niet.

Beetje naïef om zoiets te verwachten, hoe denk je dat er zoveel gelukken in het verkeer gebeuren Lachen ?
Ligt vast niet alleen aan de andere weggebruikers!

poes schreef:
Stoppen is iets wat je aanleert, niet wat je bereikt met fysieke kracht. Ik ken zat paarden die alleen harder zullen reageren als je trekt ipv flink been geeft bijvoorbeeld.

Als een paard op je af komt galloperen & naar je steigerd, zal hij dan eerder stoppen als je hem verteld dat ie dat niet mag, of als je jezelf verweerd met een longeerzweep?
Misschien heel raar, maar dan kies ik toch voor de longeerzweep Nagelbijten / Gniffelen

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:13

Ik vind het heel knap!
Mijn paard zou daar absoluut niet geschikt voor zijn!

Maar op de openbare weg...vind ik ook niet zo'n goed idee...maar ach vrijheid blijheid!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:19

Vrijheid, blijheid... tot er een ongeluk gebeurt! De TS kiest er inderdaad zelf voor om zonder cap en zonder optoming de weg op te gaan. Maar de andere weggebruikers niet! Het is sowieso altijd al een gevaar om met je paard aan het verkeer deel te nemen, maar goed.... dat hoort er bij en calculeer je in. Je bent naar andere weggebruikers toe ook verplicht om voor een zo veilig mogelijke situatie te zorgen. En dat doet de TS in mijn ogen niet. Als mijn merrie er in blinde paniek van door rent, zal het bit waarschijnlijk niet veel helpen. Maar dan ís er toch een middel waardoor je kunt proberen om de controle terug te krijgen of je paard een andere kant op te dwingen (even daargelaten of dat dan paardvriendelijk is of niet, dat is weer wat anders). Maar zonder zadel, zonder hoofdstel én zonder cap zul je sowieso weinig beginnen.
Ik denk dat mijn paard er wél geschikt voor zou zijn en ik denk er ook sterk over om bitloos te proberen. Maar dan wel op een manier en plaats waar de kans op ongelukken (voor anderen) zo klein mogelijk is.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:06

ik ken mijn paard en doe echt geen dingen die anderen in gevaar zouden brengen Knipoog dit was totaal niet gevaarlijk in mijn ogen, we komen elke dag wel door het dorp heenzo ongeveer en ook waar we teon gereden hebben dus hij kent alle plekken, ik ken alle plekken waar zo mogelijk een klein schrikmoment zou kunnen plaatsvinden en weet ook wat ik op dat moment zou moeten doen en dat is gewoon zelf rustig blijven zitten en ontspannen dan loopt pony gewoon rustig door, we hebben vooraf veel iermee getraint en we zijn begonnen met ook buitenzo te rijden door van de wei naar de stal zo te rijden of andersom, daarna een klein rondje om een huis en ook al eens een stukje het bospad in en dit s hoever we nu zijn. het is echt niet zo dat ik van de een op andere dag er eens zo opstap en door het dorp ga rijden hoor.... en nogmaals er was iemand bij en die hat ook een halster met touw mee voor het geval ik het niet meer vertrouwde, maar pony was veel rustiger, ontspannender en luisterde veel meer dan met zadel en bit

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:17

Heb niet alles gelezen, alleen de foto's bekeken.. Echt super. petje af.
Met mijn ouder merrie had ik zo'n vertrouwens band dat ik zelfs zonder ring, dus echt helemaal "bloot" nar buiten ging. Zij paniekte zelfs als ze me even kwijt mocht zijn. Maar... met de ruin die ik nu heb zou ik t niet aandurven. Misschien zou het super gaan... maar daar zou dan eerst nog heel hard aan gewerkt moeten gaan worden.
Nogmaals.. complimenten.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:20

Ik vind het echt onwijs gaaf hoe jij en je paard elkaar vertrouwen, echt super! Ik heb niet het hele topic doorgelezen of misschien in de eerste posts erover heen gelezen, maar hoelang heb je erover gedaan om dit te bereiken?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:23

Dit kun je verwachten he?
Zoveel reacties, wel goed, niet goed, wel bit, geen bit.
Ik vind het iig knap dat je het kan!
Met een zadel zit ik zelf lekkerder, maar als je zonder gewent ben is het volgens mij ook leuk.
En als je paard gewent is zonder bit te rijden vind ik dit een goeie manier.
Alleen om er mee langs een weg te gaan weet ik niet of dat verstandig is, een paard kan altijd ergens van schrikken.
verder heb je een leuk paard Lachen