Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:03

Lusitano schreef:
En waren die drie jarige paarden zo kreupel op die benen met HKO in de derde graad?
Er zijn meerdere factoren die meespelen inderdaad.
Heeft dokter van Muiswinkel hier uitgebreid onderzoek naar gedaan of is dat zijn mening? Dan kunnen we daar namenlijk dezelfde discussie over starten.
Bij mijn paard zit HKO absoluut niet in de familie, hij heeft het gekregen door een ongeluk dat hij gehad heeft waardoor er een gewricht vergroeid is in zijn rechter voorbeen. Een andere reden dus dan de meeste andere paarden. Maar ook hij ging anders lopen tijdens de les en clinic door Antoine. Alleen door een andere belasting een beter "evenwicht".
Ik vindt het jammer dat veel mensen hier blijkbaar niet aan willen terwijl het zoveel mensen helpt...ik kan hierdoor waarschijnlijk mijn paardje redden van de spuit.

Ik vind het jammer dat jij niet niet aan wil dat HKO erfelijk is. Wat betreft het anders lopen. Elk paard, HKO of niet, gaat beter lopen als hij beter gereden cq begeleid wordt.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 13:15

Ik sluit andere mogelijkheden niet uit! Ik zeg toch, er zijn meerdere factoren die meespelen! Ik denk alleen niet dat erfelijkheid de enige reden is. Gelukkig, ook voor Iwan, stel ik me wat meer open voor andere mogelijkheden.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:15

Fitzroy"]
Alsof jonge paarden niet recht hoeven te lopen .... nee, begin maar alvast met SB en dat soort dingen voordat je paard recht kan lopen!
[quote="Abby schreef:
De manier waarop je een paard rechtricht hangt af van het paard en de 'school' die gevolgd wordt tijdens de training (een voorbeeld om aan te sluiten bij de laatste reactie van Fitzroy: in de 'klassieke' / barokke training wordt juist al vroeg in de opleiding van het paard gebruik gemaakt van zijgangen zoals de schouderbinnenwaarts (meestal uitgevoerd op vier sporen overgens) Deze oefening (en ook andere zijgangen) helpt ook om het paard recht te richten.)

[/quote]

Hierin ga ik met Abby mee.
Schouder voor en -binnen zijn prima oefeningen om bijv. het binnenachterbeen wat meer onder de massa te krijgen waardoor de souplesse, snelheid en kracht ontwikkeld wordt vanuit dat achterbeen wat het zgn. 'rechtlopen' alleen ten goede kan komen. Staat overigens los van rechtrichten (alhoewel?..het één staat altijd in verband met het ander).

Verder heb ik zelf een keer de methode van AdB mogen aanschouwen en op zich vind ik het prima dat hij sommige mensen zo kan raken dat zij in één keer 'het licht' gaan zien, zoals ik meen te mogen vernemen bij Cassidy. Neemt niet weg dat dit ook een zekere 'gevoelskwestie' is.
Het enthousiasme kan ik mij voorstellen, de drang om de ervaring te willen delen met anderen ook, maar laten we wel genuanceerd blijven in deze.
Het is geen 'wondermethode' die alle problemen doet verdwijnen maar het kan wel 'wonderbaarlijk' zijn om te mogen vernemen en vooral voelen dat je paard met deze methode heel anders kan gaan lopen.
De methode is natuurlijk niet nieuw, bestaat al heel lang, behoort zelfs een basisaspect te zijn, maar waarschijnlijk heeft AdB een gave om het de mensen te mogen laten ervaren. Neemt niet weg dat sommigen wel een 'follow up' nodig hebt omdat sommigen het paardrijden puur technisch beoefenen zonder 'het gevoel' te hebben.
En ach...bepaalde uitspraken etc. die dhr. dB 'eventueel' geuit zou hebben beschouw ik als randverschijnselen. Het gaat immers om het rijden nietwaar?
Het systeem die AdB hanteert kan bijv. HKO minder belasten maar niet wegnemen. Hooguit de verminderde validiteit beperken met een preventieve werking om de progressie van het defect te minimaliseren. Een ernstig beschadigde pees bijv. zal nooit kunnen genezen. Kan nooit de souplesse herkrijgen die het ooit had (zie het als een staalkabel waarvan sommige draadjes 'gesprongen' zijn). Deze beschadigingen herstellen zich in de vorm van bindweefsel en bindweefsel is niet elastisch. Wel kan door een manier van berijden deze druk verminderd worden.

Ikzelf probeer uit alle informatie van 'sustemen' hetgeen mij aanpreekt op te slaan en samen te voegen tot een 'voor mij' werkbaar systeem.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:26

Lusitano schreef:
Ik sluit andere mogelijkheden niet uit! Ik zeg toch, er zijn meerdere factoren die meespelen! Ik denk alleen niet dat erfelijkheid de enige reden is. Gelukkig, ook voor Iwan, stel ik me wat meer open voor andere mogelijkheden.

Dat ik van mening ben dat HKO erfelijk is sluit niet uit dat ik mij niet open stel voor andere mogelijkheden. Ik heb AdB nooit aan het werk gezien dus heb ik daar geen mening over. Het ging mij er alleen om dat jij het erfelijkheids aspect (lijkt) uit te willen sluiten.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:44

Mensen mensen.... Hoefkatrolontsteking is niet erfelijk!!! Frusty

De aanleg voor slechte kwaliteit straalbenen waarschijnlijk wel. Een paard met slechte straalbenen is gevoeliger voor problemen op die plaats, dat lijkt me logisch. Dat hij daardoor eerder een ontsteking oploopt is ook logisch.

Maar het hoeft niet! Er zijn zat paarden die met een 4 voor hun straalbenen nooit en never last krijgen, hun buigpezen kunnen blijkbaar wel tegen het schuren langs een ruw straalbeen??? Dat blijf ik apart vinden.

De medici zijn er ook nog niet uit hoor, mijn eigen DA is niet zo'n voorstander van het maken van foto's bij vage kreupelheden in de ondervoet. De kans dat er een diagnose wordt opgehangen aan een niet zo'n gezellig uitziend straalbeen (wat misschien al vanaf de geboorte zo gezellig is en nooit voor problemen heeft gezorgd), is naar haar mening erg groot en niet altijd juist.

Goed rijden zorgt voor soepele sterke paarden, iedereen doet zijn best en is niet bewust bezig om zijn paard de vernieling in te rijden!! Elke goede instructeur kan iemand helpen zijn paard beter te krijgen, maar alleen weinig instructeurs hebben de link weten te leggen tussen hoefkatrolontsteking en het niet rechtop, dus scheef lopen van je paard.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:58

Ik denk niet dat het zozeer is dat wij wat tegen Antoine de Bodt hebben, maar wel tegen de manier waarop jullie als aanhangers van de eerste de beste goeroe 'ZIJN WAARHEID' aan ons proberen op te dringen. Iedereen die wil geloven dat Hoefkatrolontsteking op deze manier te genezen is is daarin vrij. Vraag alleen niet aan alle anderen om daar ook in te geloven......dat gaat te ver helaas.

Ik ben benieuwd naar al die paarden die 'genezen' zijn als we een paar jaar verder zijn?????????

De naam van het topic mag veranderd worden in
het Bodt-effect op sommige Nederlandse ruiters Haha!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:39

Dan is dat dus JOUW probleem Fabienne! De woorden "aanhangers", "goeroe" en "Zijn Waarheid", slaan natuurlijk helemaal nergens op. Wat je wil geloven moet je zelf weten, maar doe niet zo negatief over iemand die je niet kent. En ik ben ook benieuwd of zijn methode blijvend werkt bij de paarden die ik ken en die tot nu toe nog steeds heel goed lopen. Uiteraard ben ik daar heel benieuwd naar, lijkt me logisch. Ik bekijk het alleen niet van een negatieve kant maar van een positieve. Als het lukt is het super, als het niet blijvend blijkt te werken is het alleen maar heel erg jammer. Kwestie van mentaliteit denk ik. En je kop boven het maaiveld uit durven steken... wat in de oerconservatieve paardenwereld bijna gelijk staat aan zelfmoord.
Laatst bijgewerkt door Mieke op 02-10-02 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:40

Ik heb dat niemand zien beweren, ik heb dat zelf iig nooit beweerd. Het is gewoon mooi om te zien hoe paarden bij hem in clinics/lessen gaan lopen, that's all.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:42

hebben jullie ook een beetje gekeken hoe meneer de bodt hier gepromoot wordt? dat lijkt me niet echt een goeie zaak voor hem, maar goed. soit, het land der blinden kent geen licht.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:49

Mijn persoonlijke mening is dat iemand die met oogkleppen door het leven rent pas echt goed blind is... Dus blind achter iemand aanrennen is niet aan te raden, maar je compleet afsluiten voor nieuwe zaken is ook niet handig.

Ik vind het niet nodig om iemand te promoten, ik heb alleen zelf hele goede resultaten van dichtbij meegemaakt met paarden van mensen die erg veel verdriet hadden om hun steeds opnieuw kreupel wordende dier.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:01

Lovely schreef:
hebben jullie ook een beetje gekeken hoe meneer de bodt hier gepromoot wordt? dat lijkt me niet echt een goeie zaak voor hem, maar goed. soit, het land der blinden kent geen licht.

Whatever! Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:02

Alles is wel zo'n beetje gezegd.