steigeren.. hoe af te leren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

phi

Re: steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:08

KiWiKo schreef:
je bedoeld mensen die met zwepen, eieren enzo aankomen??

de "deskundigen" in dit topic zeggen allemaal, haal er iemand met verstand van zaken bij Lachen Lachen

Ben ik het mee eens, dat weet je, heb ik net gezegd. Jij betitelt jezelf hier dus als deskundige. Op mij zou je een nog iets proffesionelere indruk maken als je het advies anders gebracht had, minder aanvallend. Hierbij doel ik ook op de 'deskundige' uitspraken van rk, dingen als 'je bent vervelend' e.d.
Vind het erg sneu voor ts

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:09

stef schreef:
phi schreef:
hier lekker niet meer reageren en raad vragen aan een echte deskundige in rl.

En als de raad die hier gegeven wordt nu eens van deskundige is? van mensen waarvan probleem paarden hun vak is? daar weleens over nagedacht?

wel eens over nagedacht ja.

en tot de conclusie gekomen dat zelfs monty roberts niet vanachter de pc kan ontdekken wat de oorzaak is van het probleem
vandaar het real life

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:10

Maar ik ben geen deskundige, heb er ook geen beroep van
Maar heb wel meer ervaring als ts
Want ik durf met zekerheid te zeggen dat er een kern van waarheid zit in wat ik daar schrijf.

ruim 4 pagina's was is iedereen netjes en braaf
En nog bleef ze emmeren dat haar paard vervelend was, dus kwartje aardig deed niks
Misschien dat kwartje met recht voor de raap wel doorvalt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:12

niemand kan zien vanachter het beeldscherm wat het probleem is, daarom zeg ik en anderen....... haal er iemand bij.

en als je door zo een stomme opmerking als "haal er iemand bij" een hoop sjit over je heen krijgt dan ga je ergens langs de weg wel eens wat zuchten......... prof of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:13

phi schreef:
en tot de conclusie gekomen dat zelfs monty roberts niet vanachter de pc kan ontdekken wat de oorzaak is van het probleem
vandaar het real life

waarom denk je dat iedereen zegt, haal goede les??

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:33

Jeetjemina zeg, phi, draaf niet zo door (om maar even in "paardentermen" te spreken. Een blijkbaar niet ervaren ruiter met jonge paarden vraagt raad, raad past niet d'r straatje en dus is de raad niet goed. Ik neem aan dat de TS zelf toch wel vindt dat er mensen op Bokt zitten die deskundig zijn, anders had ze haar vraag niet hier gesteld. Dat ze vervolgens fel reageert, tja...
Als ik raad zou krijgen van Kiwiko of RK zou ik daar zeker aandacht aan besteden, omdat beiden op mij overkomen als zeer kundig (en tot zover deze veren-in-de-jeweetwel-stekerij Lachen )

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:36

Nog even een vraag: die eieren hè, moeten dat scharreleieren zijn Lachen ('n grapje tussendoor mag vast wel?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:37

chevax schreef:
Nog even een vraag: die eieren hè, moeten dat scharreleieren zijn Lachen ('n grapje tussendoor mag vast wel?)

volgens de verhalen wel Haha! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:42

chevax schreef:

Nee joh biologische eieren, die zijn het meest diervriendelijk. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 00:25

nounou het gaat hier de goede kant op. ik heb ook nog wel een tip, een paar flinke stenen blokken aan de voorbenen... *zucht*.

ik snap niet dat er in dit topic alsnog zo'n gezeur moet ontstaan. het advies is gevraagd, gegeven, duidelijk... wat mist er dan nog? goede wil misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:48

Hey merrie veulen, die kennen we nog niet
Maar dat vind ik wel een goede hoor Ja

Dat doen ze ook bij een tractor als die voor omhoog komt Haha!
Dat we daar niet eerder op gekomen zijn Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:50

Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje...

Wáárom les je niet (zo vaak) met dit paard?

Je schrijft dat je geen problemen hebt met mishandelde en bange paarden die je rijd voor een ander. Waarom heb je dan zulke problemen met die van jezelf én vraag je niet om hulp aan degene voor wie je die paarden rijd?

Ik neem tenminste aan dat je niet in je eentje op die andere paarden rijd?

Bovendien vind ik het wat vreemd dat je met handelspaarden gaat lessen en met je eigen dier bijna niet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:37

Ik denk dat het een algemeen gegeven is dat veel mensen schrijven dat ze op "bange en mishandelde paarden" rijden en dat deze hen volledig vertrouwen. Als je daar echt ervaring mee hebt, dan weet je i.m.o. dat je een jong paard niet moet proberen breken met geweld, anders wordt 't ook zo'n bang paard. Een corrigerende tik is niks mis mee, zolang degeen die 'm uitdeelt ook weet dat het paard weet waarom. Een ruiter die zomaar tussen de oren gaat slaan omdat hij/zij dat op internet heeft gehoord, is volgens mij verkeerd bezig, om over het smijten met omeletjes nog maar te zwijgen (trouwens, ik word er steeds handiger in hoor, razendsnel een ei uit mijn zadeltas pakken. Op goede dagen pak ik er wel drie tegelijk waar ik eerst nog mee jongleer Lachen ).

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:39

een ei kapot slaan op het hoofd, blijkt te helpen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:41

en waar laat jij dat ei de hele tijd op die verschrikkelijke monsters zoals ze hier omschreven staan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:49

chevax schreef:
Ik denk dat het een algemeen gegeven is dat veel mensen schrijven dat ze op "bange en mishandelde paarden" rijden en dat deze hen volledig vertrouwen. Als je daar echt ervaring mee hebt, dan weet je i.m.o. dat je een jong paard niet moet proberen breken met geweld, anders wordt 't ook zo'n bang paard.

Daarom vroeg ik dat ook Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:52

runningkawa schreef:
en waar laat jij dat ei de hele tijd op die verschrikkelijke monsters zoals ze hier omschreven staan?

In je broekzak natuurlijk! En dan maar hopen dat hij niet breekt he...
Beter is misschien een hele voorraad in je kleding te stoppen, als je geluk hebt blijft er misschien 1 heel en kan je hem optijd pakken... Clown

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:33

Nee hoor, ik doe altijd een doosje scharreleitjes in mijn rugzak. Als mijn paard dan steigert en ik pak de eitjes te laat, slaan we achterover en hebben we geklutste eitjes.

Sorry dat ik hier steeds zo op reageer, maar dit werkt zó op mijn lachspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:39

ah, vandaar dat de steekzakken steeds meer in zijn gekomen Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:37

gaat goed hier?

Merrieveulen, als je paard bokt, kun je die stenen dan ook aan de achterbenen vast maken? Clown

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:52

Mijn paard deed dit in het begin ook heel erg, inmiddels niet meer, alleen als hij buiten heel heet is.
Ik heb hem toen gewoon telkens omgetrokken, mischien ook een beetje eng om te doen, maar meestal kwam hij gewoon goed terecht. Na een paar x haalde hij het echt niet meer in zn hoofd.. Ik hoef hem nu alleen nog maar een brul te geven of goed voorwaarts te houden. Maar eigenlijk is het probleem zo goed als opgelost..
Mij werd ook gezegd gewoon 1x hard tussen de oren slaan.. Ben hier ook geen voorstander van, heb het ooit 1x gedaan, en dat paard was er goed van onder de indruk.. Maar zo behoor je geen dingen op te lossen vind ik..
Succes!

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:46

weer even wat anders.. Ik had in deze topic al wat gezegd over dat mijn pony ook zo steigerde en dat deed ze ook met aansingelen. Nu heb ik vandaag onder het aansingelen wat biks gegeven (zomaar een paar brokjes) en er was niks aan de hand. Ze zette ook haar buik niet zo op. Nu is het niet de bedoeling dat ze altijd maar biks moet eten als ik haar aansingel, maar zo krijgt ze er misschien minder een hekel aan voorlopig, dan kan ik het langzaam aan afbouwen. Ik heb onder tussen ook veel andere sites en boeken geraadpleegd. Daar stond onder andere in dat je voor en na het singelen de voorbenen 1 voor 1 naar voren moet trekken zeg maar. In het begin heb ik de singel los gedaan en toen gelongeerd ong 10 minuutjes. Daarna kon ik gewoon goed aansingelen en kon ze gewoon goed bereden worden. Na een half uurtje begon ze wel weer een beetje in verzet te komen. Ze begint met zachter lopen en haar oren in de nek en dan steigeren. Wanneer ze tempo terug neemt draaien we haar nu in een rondje tot ze weer goed loopt en dan weer recht vooruit. Ze probeerde het 2x en toen ging het perfect.

Ik wil niet zeggen dat het probleem nu verholpen is, maar zo op het eerste gezicht lijkt het te helpen.

Misschien dat iemand hier wat aan heeft. Ben misschien niet deskundig (daarom vroeg ik hier ook eerst advies) maar alles valt te proberen toch..

groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:50

nouschka87 schreef:
weer even wat anders.. Ik had in deze topic al wat gezegd over dat mijn pony ook zo steigerde en dat deed ze ook met aansingelen. Nu heb ik vandaag onder het aansingelen wat biks gegeven (zomaar een paar brokjes) en er was niks aan de hand. Ze zette ook haar buik niet zo op. Nu is het niet de bedoeling dat ze altijd maar biks moet eten als ik haar aansingel, maar zo krijgt ze er misschien minder een hekel aan voorlopig, dan kan ik het langzaam aan afbouwen. Ik heb onder tussen ook veel andere sites en boeken geraadpleegd. Daar stond onder andere in dat je voor en na het singelen de voorbenen 1 voor 1 naar voren moet trekken zeg maar. In het begin heb ik de singel los gedaan en toen gelongeerd ong 10 minuutjes. Daarna kon ik gewoon goed aansingelen en kon ze gewoon goed bereden worden. Na een half uurtje begon ze wel weer een beetje in verzet te komen. Ze begint met zachter lopen en haar oren in de nek en dan steigeren. Wanneer ze tempo terug neemt draaien we haar nu in een rondje tot ze weer goed loopt en dan weer recht vooruit. Ze probeerde het 2x en toen ging het perfect.

Ik wil niet zeggen dat het probleem nu verholpen is, maar zo op het eerste gezicht lijkt het te helpen.

Misschien dat iemand hier wat aan heeft. Ben misschien niet deskundig (daarom vroeg ik hier ook eerst advies) maar alles valt te proberen toch..

groetjes

Weet je zéker dat het niet aan het zadel ligt? Of dat hij last van z'n rug heeft?
Zo'n trukje is leuk, maar als je daarna je paard stuk rijdt ben je verder van huis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:52

lief als het helpt helpt het.......... ik heb er wel eens een zak biks doorheen gewerkt om een paard zadelmak te krijgen......

dier bleef voor bix stilstaan, en leidde haar net genoeg af....... bix op en ontploffen maar, daarna was ze altijd goed te rijden........

ruiter had het dier niks last van, alleen extreme singeldwang. Opgelost door bix...

Pas na een jaar konden we zonder bix rustig aan, heel rustig aan zadelen Lachen

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:53

ik weet niet of het al gezecht is maar je kan een ei op zn hooft kapot slaan al komt ie omhoogdan denken ze namelijk dat ze bloeden en dat ze zich dus verwond hebben.dan doen ze het niet meer omdat dat bloeden toch wel eng is