Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij opstappen als je paard loopt?

Ja.
231 (67%)
Nee.
40 (11%)
Ene keer wel andere keer niet.
73 (21%)

Totaal aantal stemmen: 344

Pasamba

Re: Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:20

Ik kan het opzich wel. Maar ik vind het toch wel handig dat het paard gewoon stil staat. En als je telkens gaat opstijgen als die wegloopt en je doet er niks aan, dan leert je paard het ook niet af. Maargoed Knipoog

hubbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:32

mijn paard gaat ook altijd rondjes draaien en achteruit lopen als je de teigels wat korter pakt maar ik denk dat het misschien wel komt omdat ze soms door mijn bijrijdster in de bak word aangesingeld en dat vind ze echt niet fijn. maar meestal als je dan je voet in de stijgbeugel hebt staat ze stil en kan ej opstappen maar ze gaat altijd meteen lopen en heel soms zelfs draven als je zit. Maar dan zet ik haar stil en dan moet je ze ook stil blijven staan zonder dat ik haar egt aantrek ofzo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:44

ik kan wel opstappen als een paard loopt, maar van mij mag een paard NOOIT lopen als ik op stap.
Ze wachten maar even, ze moeten daarna de hele tijd nog aan het werk en als je het ze eenmaal aan leert gaan ze altijd lopen. Als er bijvoorbeeld iemand is die er veel moeite mee heeft dan kan die er niet meer op komen omdat dat paard al aangeleert heeft dat hij/zij mag lopen.
Een paard hoort i.m.o. gewoon stil te staan tijdens het opstappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:47

heb ik een leuke voor je staan Lachen Lachen ding bouwt veel spanning op tijdens het zadelen, en opstijgen..... moet ze stilstaan dan gaat ze flikflakken...

gaat wel over, maar nu heeft ze de voorwaardse beweging nodig

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:43

KiWiKo schreef:
heb ik een leuke voor je staan Lachen Lachen ding bouwt veel spanning op tijdens het zadelen, en opstijgen..... moet ze stilstaan dan gaat ze flikflakken...

gaat wel over, maar nu heeft ze de voorwaardse beweging nodig

Hey...nu ben ik wel benieuwd naar de (stamboek)naam van dit paard.
Ik ken namelijk een vreselijk goede merrie die dat doet.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:48

Ik heb er nooit moeite mee (maar ik rij meestal op pony's tussen de 1,40 en 1,50 Haha! ) Laatst had ik mn linkervoet al in de beugel en mezelf omhoog getild, begon die te stijgeren, al hangend gewacht tot ie weer stilstond en toen mn been over em heen gezwaaid.. Magoed met grote paarden wordt het al moeilijker Tong uitsteken

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:52

Ik kan wel opstijgen als ze lopen, maar ik heb er een bloed hekel aan!!
Zelf heb ik een zadelmak paard vorig jaar gekocht, maar die was zo angstig met opstijgen, dat ik vermoed dat het bij de vorige eigenaar mis is gegaan.
Ik laat hem meestal vast houden door iemand, want hij is echt heel bang (knijpt met zijn staart en reageert op alles wat je doet, al pak je alleen maar de steigbeugel om je voet erin te doen, dan springt hij al 1 meter naar voren, van je af, of naar achteren)

Het gaat nu stukken beter, met heeeel veel geduld en nooit boos worden. Ach gut
(je leert wel snel opstijgen, zonder je paard met je voet aan te raken)
Mijn paard is trouwens 1.70m, eentje van 1.60 met dit probleem lijkt me iets makkelijker Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:54

Ik vind het een van de basisafspraken met mijn pony dat hij stilstaat als ik opstijg. Daarom is het wat mij betreft ook niet de vraag of ik kán opstijgen als hij wegloopt (zal vast wel lukken), maar meer of ik wíl opstijgen als hij wegloopt. Nee dus. Kan namelijk levensgevaarlijk zijn.

Wijbrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:33

Toen ik mijn paard pas had stond ze niet stil bij het opstappen. Zodra je een voet in de beugel had ging ze gelijk lopen. Na heel veel oefenen ( snoepjes al beloning wanneer ze het goed deed) staat ze nu echt stokstijf stil totdat ik been geef. Ze kijkt op haar gemak om zich heen en doet verder helermaal niets. Tegenwoordig stap ik ook op met een krukje, dat gaat wat makkelijker wanneer je wat ouder wordt..... (Voordeel is dat de beugels gelijk op maat zitten en het zadel niet schuift). Heb wel altijd iemand nodig die het krukje weghaald maar het blijft ook wel eens in de baan staan, mijn paard geeft daar absoluut niet om...

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:36

Ik kan wel opstappen terwijl mijn paard loopt, op zich helemaal geen probleem, maar ik vind wel dat mijn paard stil hoort te staan wanneer ik op stijg! En dat weet ze ook maar al te goed Knipoog Het is alleen zo wanneer ze de kans krijgt en er zit een vreemde op haar rug, dan weet ze het wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:51

KiWiKo schreef:
maargoed ben ik met je eens, alleen moet je kijken naar het individu paard.......... sommige paarden hebben die voorwaardse beweging nodig of OM een stukje stress kwijt te raken OF om in balans te blijven OF om nog honderd andere redenen.....

Ik heb graag dat ze stilstaan, dat zeker wel........ maar als een paard het aangeeft dat heel erg moeilijk te vinden, dan mag het van mij lopen

Mee eens.

Daarbij, als je sommige mensen ziet opstijgen, vraag ik me weleens af hoe een paard het nog voor elkaar krijgt om niet om te vallen Bloos!. Ik vind dan ook dat je alleen van een paard (uitgaande van een paard zonder problemen) mag verwachten dat hij stil blijft staan als je goed en 'licht' op kunt stijgen. Kun je dat niet, dan moet je hier eerst aan werken en in tussentijd opstijgen met een kruk, zodat je je paard niet zwaar hindert.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:32

Mijne stapt altijd aan zodra ik mijn rechtervoet van de grond haal, tja ik ben het gewend en eerlijk gezegd kan het me niet zoveel schelen. Als ik wel eens met krukje opstap staat ze altijd wel stil.. raar paard Vork

Zo stapt ze ook altijd weg zodra ik het kopstuk achter dr oren heb gedaan (met hoofdstel indoen), het zal best aan mij liggen maar ik heb gewoon echt geen zin meer om op dat moment steeds erg streng te zijn tegen mn paard, ik zoek op dat moment ontspanning (en dit is het enige wat ze stout doet Haha! dus das het ergste). Ik zet ze wel eens op de plek terug of spreek streng toe, maar het werkt altijd maar even.

liss20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:41

ik kan wel gewoon opstappen maar ik vind het niet echt prettig, vaak kom je zo hard neer in het zadel!!! Pling

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:19

mijn paard staat nooit stil, best irritant maar heb er geen problemen mee. Mijn vorige paarden stonden wel allemaal stil, wordt hoog tijd dat mijn schimmel het ook leerd maar is geen prioriteit bij mij. zolang ze voor de rest maar luisterd maakt het mij allemaal niks uit