paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:48

Als mijn paard iets eng vind dan herhaal ik het zovaak totdat ze het niet meer eng vind. Als ze het uiteindelijk goed heeft gedaan, dan beloon ik haar.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:38

Het verschilt per paard. Mijn fjord reageert er goed op als ik een keer zeg van 'ah joh, die nie zo raar'. Maar die is dan ook bijna nergens bang voor. Als ze ergens van schrikt draaft ze hooguit een paar passen weg.
Alleen als ze harder wil dan ik wil ze weleens net doen alsof ze schrikt. Of als ze voorop wil lopen. Dan spreek ik haar een keer strenger toe. Straffen doe ik eigenlijk nooit.

Mijn andere paard, een kruising Tennessee Walker, is pittiger en veel minder zeker van zichzelf. Ik heb hem nog niet zo lang, dus veel vertrouwen hebben we ook nog niet op kunnen bouwen.
Hem negeer ik. Ik ga gewoon door waar ik mee bezig ben alsof er niks aan de hand is. Als ik hem probeer gerust te stellen bevestig ik idd zijn angst. Als hij tijdens het rijden niet meer verder wil voor iets engs, negeer ik het ook, laat het stilstaan, net zolang tot ie zich gaat vervelen, merkt dat hij toch niet van het gras in de berm mag eten, en ziet dat die gekke struik hem idd niet op wil eten. Pas als ik zeg dat hij weer mag lopen gaan we weer verder.

Ik beloon ze allebij als iets goed gaat, is eigenlijk automatisme. Of ik beloon door de druk weg te halen (been of hand), of ik beloon door 'goed zo meisje/vent' op een aai over de hals. Soms beloon ik heel uitbundig. Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen langs reed, en meneer staat te trillen op zijn benen, maar verzet geen pas om er vandoor te gaan. Dan zie je hem echt kijken, ow, wwwwas dat goed, phoe, dan kunnen we weer verder. Echt zo grappig.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:40

Als een pony schrikt of angstig is kun je het beste er nog een keer langsrijden/overdoen en dan met stelling naar de andere kant er langs rijden. Of op een buitenrit met stelling naar de andere kant toch weer naar de goede kant drijven.

XX

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:19

Negeren, afstraffen vind ik al sowieso heel slecht. En als je je paard gaat belonen als ie weer rustig is dan heeft ie ook zoiets van het was toch terecht dat ik bang was.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:22

als mijn paard schrikt zou ik hem heel ff gerust stellen even laten kijken wa het is en dan kijken of de verder loopt en aanmoedigen dat die het wel kan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:02

een angstig paard doe je altijd gerust stellen.................. en nooit anders

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:32

merrieveulen schreef:
droommajori schreef:
ik heb ook zo,n pony die met opstappen erg bang is
hij trapt naar je en kropt zich helemaalop
de eigenaar van de stallen zegt gewoon een schop verkopen dan houd hijwel op
ik ben totaal gen penny typje dat ik alles zielig vind maar een pony schoppen omdat hij iets eng vind zou ik dus niet doen
want doordat ik gewoon rustig blijf bij mijn pony kan ik er nu bijna op komen zonder problemen ze trapt niet meer en dat had ik denk ikniet voor elkaar gekregen ls ik haar gewoon een trap verkocht

in zo'n geval zou ik mijn paard laten nakijken, grote kans dat hij ergens pijn heeft met opstijgen of met rijden. iig geen normaal gedrag, en zéker niet te beantwoorden met een schop.

nou we denken dat ze een gevoelige mond heeft want als je de teugels gewoon los vast pakt met opstappen blijft ze staan of je houd haar vast aan de neusriem
dan vind ze het best
maar aan de teugels vasthouden vind ze egt niet fijn en trapt ze naar je

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:43

Keertje de tandarts er bij halen misschien? Kan het hele probleem maar zo is opgelost zijn.

Ik had gister toevallig weer een akkefietje met Bailey. Is nogal een angsthaas af en toe, kan erg paniekerig doen. Normaal negeer ik het dus gewoon, maar gister kon dat echt niet.
Ik had hem vast gezet met het halster aan zo'n grote paal van de hooischuur, die op zo'n betonnen voetje vast gebout zit.
Hij had een sneetje op zijn been, ik had het schoongemaakt en wilde er acederm op spuiten. Hij ziet me aankomen met de acederm en schiet in paniekmode, en gaat als een gek aan die paal staan trekken, echt zijn hele gewicht er aan. Hij kalmeerde niet, zag alleen maar mijn acedermbus. Ik hoorde de boel kraken dus schreeuwde van 'he, hou is op' zoiets Tong uitsteken
Toen kwam ie dus wel uit paniektoestand, alsof je hem uit zijn trance haalt zegmaar.
Was maar goed ook, want hij heeft dus die paal ontzet, die staat nog net op de voet, anders was de schuur in elkaar geflikkert Tong uitsteken
Maar dan nog was dat niet op zijn donder geven, maar meer even zorgen dat hij terug op aarde komt.
Daarna was overgens alles goed, heb hem los gemaakt, uitgebreid de acederm laten zien, niks aan de hand, kon het zo opspuiten. Raar paard Haha!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:03

door dit dit topic moet ik meteen denken aan een actie van de week hihi moet er nog steeds om lachen Haha!

ik ben pas verhuisd naar een andere stal en daar heb je een buitenbak en daarvoor heb ik altijd in een binnenbak gereden, dus nu opeens heeft meneer een hele hoop tezien waar onder een heg met daarachter een kippenren waar uiteraard kippen inzitten en ook een konijn, je voeld hem al aankomen ik weet wat het is en als je langs rijd zie je ze door de heg lopen, Rolex snapt er niets van, hij heeft echt zo iets van wat is dattt!!!!
dus na een tijdje had ik het voor mekaar hij liep er langs en concentreerde zich aardig aan mij, tot het konijn opeens als een malloot door de ren heen begon te rennen... Clown
natuurlijk net op het moment dat ik langs reed...

ja toen duurde het weer even voordat ik rolex weer zover kreeg om daar langs te rijden zonder dat hij dacht dat hij opgegeten zou worden door zo'n levensgevaarlijk konijn he Tong uitsteken

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:59

Ik stel haar altijd gerust met mn stem en als ze dan rustig is gebleven en netjes door heeft gelopen beloon ik het haar en herhaal ik het zodat ze zeker weet dat er geen rede is om bang te zijn.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:40

Als hij schrikt, dan begin ik gewoon te lachen. Dan kijkt hij me echt zo aan van, okey en loopt hij braaf door, hij is er een stuk minder angstig van geworden.
Als hij ergens niet langs durft begin ik ook te lachen en zeg ik iets van : Kom op duif ben jij nou een vent en dan loopt hij er voorbij, hij let erop, kijkt ernaar maar passeert het wel.
Het stelt hem gerust.
We rijden nu al 3 jaar buiten, hij is bij zijn vorige eigenaren nooit naar buiten geweest omdat hij in de bak al moeilijk was. In het begin heb ik geprobeerd om het te negeren, werkte niet, hij vroeg constant om begeleiding. Ook geprobeerd te straffen maar dat was één keer en nooit weer want toen had ik echt een paniekpaard onder me.
Aanmoedigend tegen hem praten werkt ook wel maar dan is hij toch wat onzeker. Maar toen ik in een lollige bui was en ik begon te lachen als hij schrok reageerde hij ineens zo anders. Ik geniet nu ook onwijs van me buitenritten want ik heb zoveel lol met Dev.

Caroline2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:19

Ik doe hetzelfde wat jij doet.. Maar als Mijn pony ergens bang voor is ga ik er expres vaak met hem langs

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:17

Ik ook. Soms vind een paard ineens een hoek eng. Dan maak ik eerst een keer een volte. Kijken of het paard er nu wel langs durft.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:32

mijn pony is echt een miep en haar grootste hobby is volgens mij bakkabouters verzinnen, oftewel aanstellen. je merkt heel goed aan haar wanneer ze iets echt eng vindt en wanneer ze excuses opzoekt om eens lekker de beest uit te hangen. wanneer ze echt angstig is en ze schiet er al springend en bokkend vandoor, dan neem ik haar op een kleine volte of neem haar terug en zet haar weer in de hoek van het enge geluid en negeer verder de angst, hooguit drijf ik haar wat meer vooruit met iets meer druk met het binnenbeen. soms duurt het dan wel vier of vijf rondes voordat ze er in een rechte lijn langs gaat, maar dan weet ik tenminste ook zeker dat het echt eng was Knipoog en als ze eenmaal netjes langs het enge is dan krijgt ze dat terug in de vorm van nog meer ontspanning en een 'goedzo'. want hoewel veel mensen zeggen dat je niet moet belonen, doe ik dat toch. mijn pony is redelijk onzeker als ze eenmaal geschrokken is en dan leunt ze heel erg op mijn goedkeuring. misschien niet de beste manier, maar wel de manier die het beste voor haar werkt, ook op de lange termijn. ik ben op vrijdag altijd al de angst voor zaterdag aan het wegnemen.
en als ze expres gaat lopen miepen om eens lekker te kunnen rennen dan maak ik er een lolletje van en lach ik d'r bekant uit ' gekke pony, nou wat eng he? zo ja dat is wel echt eng... nou snel d'r langs dan maar, dan is het snel weer over' en dan voelt ze zich een beetje in het ootje genomen en dan is er niks meer aan de hand.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:34

en voltes werken vaak ook goed inderdaad, bezighouden en herhalen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:37

Ik herhaal totdat ze het niet meer eng vind. vb Gisteren had ik wat lekkers bij in een krakend zakje.
Daar schrok ze van toen ik iets hoger deed kraken. En dan ga ik met het hele zakje over haar lichaam wrijven totdat ik bij haar hoofd ook kan aanraken met het krakend zakje. Nu is ze er niet meer bang voor. dat doe ik met alles wat ze eng vind.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:43

Megamutsj schreef:
Als mijn paard iets eng vind dan herhaal ik het zovaak totdat ze het niet meer eng vind. Als ze het uiteindelijk goed heeft gedaan, dan beloon ik haar.

dit doe ik ook Lachen

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:45

ja zoiets had de mijne ooit bij een bal, dan ging ik met die bal haar lichaam af en dan zag je d'r echt kijken van ' neeee doe nou niet aaah wat eng!' maar dan uiteindelijk kwam ze toch van haar angst af, de muts:D
herhaling is heilig voor angstige paarden(Y)

almas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:20

Ik straf mijn paard nooit als het schrik heeft. Meestal stel ik mijn paard gerust met mijn stem.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:30

Meestal negeer ik het. Mijn pony is zobiezo niet snel bang, maar als ze bang is (voor jagers o.i.d) probeer ik haar toch goed voorwaarts er langs te laten gaan. Ze mag best kijken, als ze maar niet blijft staan ofzo. Meestal geef ik haar daarna nog een klein klopje als beloning, als het echt eng was geweest tenminste. Ik beloon haar iig met mijn stem, wat meestal genoeg is.
Soms, als ze lang niet heeft gereden en lekker fris is gaat ze ''extra schrikken'' om harder te mogen.. Dat heeft ze dan al heel snel door maar dat moet ze me dan niet nog eens flikken! Een tikje krijgt ze dan wel en dan is het genoeg en houd ze (meestal) wel op.
Met straffen maak je het alleen maar erger.. Ik ben met dit soort dingen toch echt niet hardhandig, werkt toch niet!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:39

pubelia schreef:
En dan ga ik met het hele zakje over haar lichaam wrijven totdat ik bij haar hoofd ook kan aanraken met het krakend zakje. Nu is ze er niet meer bang voor. dat doe ik met alles wat ze eng vind.

Hahaha, zal bij mij niet werken ben ik bang, verkeersborden, enge honden, rare bomen Haha! Maakt het wel iets lastiger om langs het lichaam te wrijven Tong uitsteken

Ik probeer wel altijd pas het enge weg te nemen als het paard of stil staat, of iig weer luisterd. Ik neem nooit het enge weg (voor zover het kan) als hij paniekerig doet, omdat ze anders leren dat de paniekreactie helpt.
ALs je ze leert dat rustig doen, of naar de baas luisteren wel helpt en op die manier het enge weg mag, zullen ze veel eerder geneigd zijn in de toekomst ook rustiger te reageren en de reactie van de baas af te wachten.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:47

Allegra schreef:
Ik probeer wel altijd pas het enge weg te nemen als het paard of stil staat, of iig weer luisterd. Ik neem nooit het enge weg (voor zover het kan) als hij paniekerig doet, omdat ze anders leren dat de paniekreactie helpt.
ALs je ze leert dat rustig doen, of naar de baas luisteren wel helpt en op die manier het enge weg mag, zullen ze veel eerder geneigd zijn in de toekomst ook rustiger te reageren en de reactie van de baas af te wachten.

Ben ik het helemaal mee eens Knipoog

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:26

Als je rijdt.
er gewoon langs blijven gaan op een gegeven moment is het niet meer eng.
maar iig niet ontwijken want ooit moet hij/zij der langs, en dan zit je nog met het probleem.

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:02

Ik heb de ervaring om in ieder geval een paard niet af te straffen. Daar werd het bij mij altijd erger. Je kan het beste zelf rustig blijven, maar niet overdreven belonen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:06

Straffen? Nee.. Zo word het alleen nog maar enger. Een paard vind het niet voor niets eng.
Als een mens bang voor honden is word je toch ook niet hardstikke boos, ga je hem toch ook niet slaan!? Je zegt gewoon; Kijk, het is niet eng. Vind ie het nog wel eng? Dan doe je gewoon normaal, en laat je het zitten.
Als een pony bij mij iets eng vind, ga ik er gewoon even bij kijken. Vind hij het dan nog eng? Naja, dan negeer ik het, loop ik er langs voor in hoeverre het lukt, stuur ik gewoon bij van; Ja, je moet er wel heen hoor, je went er maar aan!. En ja... Dan gewoon steeds dichterbij tot het niet meer eng is. Lachen

Is het een auto ofzo die eng is? Ga je na het rijden ofzo toch oefenen met een auto? Lachen