misschien dezee
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:Ik weet niet waarom je zo nodig je gelijk wil halen, maar wat me iig opviel was de opmerking op blz 5
"ik versta onder een valse knik een paard dat naar rechts kijkt maar toch eigenlijk naar links wil kijken"
of iets in die strekking.
het kan dat jij dat eronder verstaat maar in de rest van de dressuurwereld wordt daar een paard onder verstaan dat het hoogste punt niet bij de nek maar erachter bij de 5e of 6e halswervel heeft liggen, en dat is zeer ongewenst.
verder worden hier volgens mij twee rare dingen tegenover elkaar gezet, nl een paard dat met zijn hoofd bij God op tafel loopt (de "sterrenkijker") versus een die eeen beetje te veel naar beneden loopt ("te diep"). Dat is geen eerlijke vergelijking, dan moet je er of een hebben die met al zijn gewicht in je handen hangt en met zijn neus ergens tussen zijn knieen loopt (dan wel een die volkomen opgekruld zonder enig contact achter de teugel loopt) of het vergelijken met een paard dta de neiging heeft om zich er wat uit te drukken en wat te hoog te lopen.
En ik rijd nog altijd het liefste die sterrenkijker omdat je die met gewoon correct rijden kunt corrigeren en vanzelf front zal maken in de ring, terwijl die duikboot altijd zal blijven duiken en zich niet groot maakt in moeilijke momenten.
DresslOver schreef:jij zegtdat je paarden in de wei ook ziet sterrenkijken. Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit een paard uit zichzelf écht zien sterrenkijken zoals ze dat onder het zadel wel doen, wel zie ik (vooral mijn eigen paard) dat een paard (vooral in showstand ) met zijn hoofd in een boogje loopt, of hem in ieder geval gewoon draagt, dus een natuurlijkere houding als het échte sterrenkijker.
Casperrr schreef:dan zit er toch echt iets vreemds in de zeeuwse lucht... het boogje wat jij bedoelt (en ik hoop nu dat we het over hetzelfde hebben)
buigt zich in de 7/8e wervel, het 'valse knikje dus! en niet de correcte! en ik geloof dat hier ook weer een miscommunicatie is, over het feit welk sterrenkijker we beiden bedoelen.
dresslover schreef:Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..
Citaat:
Citaat:http://www.mijnalbum.nl/Foto=6DKWL3IR
het dressuur paard.. in dressuur houding..
lijkt er best veel op niet?
Citaat:Zo zie je een paard wel eens lopen.. maar je zal hem nooit of te nimmer in de wei écht zien sterrenkijken (damn, wat heb ik nu hard een foto van een sterrenkijker nodig)
Citaat:Next; onder sterrenkijker versta ik (gaan we nog een keer.. ) een paard dat hoog en ver voor de loodlijn loopt, tegen de hand komt, en eigenlijk door de hand heen wil lopen, dus continu uit wil breken (want dat is dus – zoals jij zelf ook al beschreef- een bijkomstigheid van het zgn. sterrenkijken.
Casperrr schreef:en dan hebben we nog iets waarom ik tegen het te diepe ben, bij vele paarden ziet het eruit alsof ze aan het hangen zijn! zelfs al zijn ze niet aan het hangen, ik vind het gewoon een onprettig beeld, alsof hij niet op zijn eigen benen kan lopen, en dan maar op jouw handen rijd, dat jij hem alles als het ware voorkauwd, met andere woorden, hij loopt niet op zijn eigen benen.
Citaat:dit is puur een kwestie van smaak. Ík persoonlijk zie liever een paard dat te diep loopt, er is contact met de mond, het paard heeft geen neiging tot uitbreken (ongehoorzaamheid, verzet) en er is enige vorm van aanleuning en ontspanning.
Bij een sterrenkijker is dit niet zo, die wil constant uitbreken, is constant gespannen en er is geen aanleuning laat staan nageeflijkheid.
Citaat:Dit is bullshit, en als je eerlijk bent weet jij dat ook. Ten eerste; Dressuur is het gymnasticeren (is dat nou met s of c.. naja, nevermind) van je paard, je rekt spieren op, je verkort spieren, maar eigenlijk ben je continu bezig met het soepeler en leniger maken van je paard. Dat is punt 1.
Citaat:Punt 2; het komt nóóit vanzelf![]()
Citaat:Punt 3; natuurlijk moet je dan geen half uur doorgaan, maar het heeft geen nut, om hem daar door heen te vragen en op stal te zetten, dan gymnasticeer je niets.. dan heb je er ook niets aan. Je moet altijd daar even doorgaan, die bevestiging opzoeken. En daarbij moet áltijd de ontspanning blijven, want uit onderzoek is gebleken.. (nu ga ik ff heeeel slim klinken..) dat stresshormonen een negatief effect hebben of de hippocampus, het deel van het brein dat zich met het geheugen en dus ook het LEERVERMOGEN van een paard bezig houdt. Om ontspanning te krijgen op een positie waar het paard éigenlijk liever niet wil zijn, omdat het spieren moet gaan gebruiken waarvan deze niet wist dat deze die had, moet je daar even doorgaan, de bevestiging opzoeken, pas dán leert het paard.
Citaat:En natuurlijk moet je zorgen dat het paard goed uit gestapt wordt, hij niet nat is en evt. ff onder het solarium zetten (gebeurt bij ons trouwens standaard), maar dan nóg zal deze daar spierpijn hebben, en het zou ook níet goed zijn als deze dat niet zou hebben.
Citaat:Maar nu ga ik ff mijn eigen paardje als voorbeeld nemen. Ze is als 3 jarige al vroeg ingereden geweest, vollédig op één teugel.. dus ze was ook op een kant, toen ik haar weer opnieuw in ging rijden ( paar maanden in de wei gestaan) kon ik niet eens linksom.. nu ben ik maanden later (ik begon in december) nog stééds bezig met het rechtrichten van mijn paard, continu controleren of ze aan twéé teugels is en of ze dat binnenachterbeen voldoende belast, want die wil ze graag ontzien, het is moeilijk (vergelijkbaar met de sterrenkijker) maar íedere keer weer opnieuw heeft ze daar spierpijn als het ff een tijdje minder is geweest (en dat is continu want steeds sluipt het er toch weer een beetje in, nu zijn we bezig met schouderbinnenwaarts, nog veel moeilijker, dus wederom spierpijn) daar wil ze in het begin dan steeds weer in het verzet, niet nageven, niet dat binnenbeen er onder plaatsen, want dat is moeilijk, dit krijg je met een sterrenkijker op. Spierpijn zullen ze hoe dan ook hebben.
Citaat:Zéker als het gaat om een sterrenkijker die moet leren nageven, bij een duikboot is dit niet het geval.
Citaat:Als een paard zwaar getraind is en gegymnasticeerd word heeft hij écht spierpijn, of je hem nou onder een solarium zet of niet..
Casperrr schreef:maar als je het paard correct op 4 benen wilt hebben, en niet het grootste gedeelte op de voorhand dus, moet hij van het te diepe af.
Citaat:Wist jij dat een paard van nature 60% van zijn lichaamsgewicht op zijn voorhand draagt, en slechts 40% op zijn achterhand? Wist je dat wij dit in de verzameling omgooien naar 30% op de voorhand en 70% op de achterhand? ( jaa, ook blondjes kunnen slim uit de hoek komen)
DresslOver schreef:en casperrr; jij zegt dat een correct jurylid ook naar het GEHEEL kijkt.. Dat klopt. Maar is het niet zo dat we streven naar nageeflijkheid, aanleuning, vertrouwen, rust en ontspanning? Het plaatje moet compleet en er gemakkelijk uit zien. Toch?
Heeft een sterrenkijker dat, ziet een combinatie met een sterrenkijker er dan zou uit? straalt die nageeflijkheid, aanleuning vertrouwen rust en ontspanning uit? Ziet het plaatje er compleet en gemakkelijk uit? Nee. en waarom niet? omdat de basis er niet in zit!
Citaat:Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!
Citaat:Ik zeg ook niet dat een paard dat te diep loopt correct gereden is, máár ik zeg wel dat er énige vorm van basis is, er is ontspanning, er is aanleuning, er is vertrouwen en er is (met enige uitzondering daargebleven) over het algemeen gehoorzaamheid.
Dit is bij een sterrenkijker niet zo, er is géén aanleuning, er is géén ontspanning, er is géén controle, er is géén gehoorzaamheid en er is géén vertrouwen. Mij hebben ze toch echt altijd geleerd dat vertrouwen, aanleuning, ontspanning, gehoorzaamheid en controle samen de basis vormen.. niet dan? En aangezien de B voor Basis staat.. zegt dat dan niet al genoeg?
Citaat:Conclusie; Al met al Casperrr denk ik dat jij vooral met 'gevoels' argumenten en meningen komt, kom nu eens met echte feiten.![]()
DresslOver schreef:idd
edit; maar die zal nou nie meer kome denk k..
Lielle schreef:Ik weet niet waarom je zo nodig je gelijk wil halen,
Dressl0ver schreef:Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..
Dressl0ver schreef:en de vergelijking die jij maakt is dan ook niet helemaal eerlijk, want dan ben jij al een stap verder.. dan heb je aan de ene kant de sterrenkijker die al wat meer in de aanleuning komt en dus in de oprichting loopt, en aan de andere kant de duikboot, die nog steeds duikboot is en waar nog niks aan is gedaan/gecorrigeerd. dus ook díe vergelijking is níet terecht !
Lielle schreef:Bovendien denk ik niet dat er hier een gelijk of ongelijk is, de ene ruiter zal beter met een sterrenkijker, de ander beter met een duikboot overweg kunnen.
casperrr schreef:Wat vinden jullie nou zelf? zien jullie liever een paard dat een sterrenkijker is, of een paard dat te diep loopt! (en dan a.u.b niet van de reacties, ik zie liever een paard dat correct loopt) want waar het ons ook om gaat, is het feit wat nou eigenlijk slechter is voor een paard, de sterrenkijker, of het paard wat te diep loopt?
En wat is nou het moeilijkste "probleem" om op te lossen, de sterrenkijker dat een correct paard moet worden, of een paard dat veels te diep loopt en een correct paard moet worden!
Dressl0ver schreef:en het zal er dan wel misschien spectaculair uit zien in een ring omdat zon paard veel front maakt, maar dat wil dan niet zeggen dat ze correct gereden
Citaat:Dit is bullshit, en als je eerlijk bent weet jij dat ook. Ten eerste; Dressuur is het gymnasticeren (is dat nou met s of c.. naja, nevermind) van je paard, je rekt spieren op, je verkort spieren, maar eigenlijk ben je continu bezig met het soepeler en leniger maken van je paard. Dat is punt 1.
Citaat:Punt 2; het komt nóóit vanzelf [/quote}
gedeeltelijk mee eens, je moet er natuurlijk wel wat voor doen, maar waar ik het over het dat het vanzelf komt (en nu komt het)
dat als hij eenmaal gaat onstpannen en overal los laat, dán gaat het vanzelf dat hij naar beneden gaat!Citaat:En daarbij moet áltijd de ontspanning blijven, want uit onderzoek is gebleken.. (nu ga ik ff heeeel slim klinken.. ) dat stresshormonen een negatief effect hebben of de hippocampus, het deel van het brein dat zich met het geheugen en dus ook het LEERVERMOGEN van een paard bezig houdt.
je bent het gedeelte over endorfine vergetenCitaat:Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!