3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:06

Het is je plicht als ruiter om kennis op te doen, om verder te leren, zodat je het paard(je) zo goed mogelijk kan behandelen.

Ik heb ook het idee dat beauty_fan niet echt de adviezen wil aannemen

Dat is erg jammer!

Er zijn voorbeelden genoeg om te weten dat het schade met zich mee brengt - lichamelijk én geestelijk!

Ik zou het knap vinden beauty_fan, als je het toe zou geven - dan zal iedereen "bewondering" voor je hebben.
Je vraagt het via deze topic, dus ik denk dat jij het van te voren ook wel wist - nu alleen nog ernaar gaan handelen...

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:44

ik vind dat je erg snel te veel van je paard vraagt. er zijn welles waar mensen die beleren hun paard al op twee jarige leeftijd, maar die paarden worden daarna in de wei gezet voor een jaar. toch vind ik dat ook niet goed. het verschild ook per bouw heb je een arabier die kan je niet eerder dan op 3,5- 4 jarigeleeftijd beleren terwijl er paarden zijn die met 2,5-3jarige leeftijd er al klaar voor. het is beter om dan zo rustig mogelijk alles op te bouwen. longeren kan wel maar mag niet meer dan een kwartier en rijden kan ook maar doe dat dan met een paar dagen rust ertussen. vraag niet teveel van je paard ook al lijkt het wel dat hij het aankan.

Jasmijntje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:02

emmaatjuh schreef:
Hij ís nog niet eens 3?
dan vind ik het echt balachelijk veel&vroeg.
laat dat beestje nog lekker staan.

Mee eens

Jasmijntje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:02

fries_lover schreef:
ik vind dat je erg snel te veel van je paard vraagt. er zijn welles waar mensen die beleren hun paard al op twee jarige leeftijd, maar die paarden worden daarna in de wei gezet voor een jaar. toch vind ik dat ook niet goed. het verschild ook per bouw heb je een arabier die kan je niet eerder dan op 3,5- 4 jarigeleeftijd beleren terwijl er paarden zijn die met 2,5-3jarige leeftijd er al klaar voor. het is beter om dan zo rustig mogelijk alles op te bouwen. longeren kan wel maar mag niet meer dan een kwartier en rijden kan ook maar doe dat dan met een paar dagen rust ertussen. vraag niet teveel van je paard ook al lijkt het wel dat hij het aankan.

Hier ben ik het ook mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:30

Ben het op zich ook wel met je eens, al geef ik er de voorkeur aan om niet voor het vierde jaar met inrijden te beginnen. Ik ken een merrie, zij is (bewust) pas met zes jaar ingereden, daarvoor wel heel veel gewandeld, gepoest, heel veel grondwerk, en je merkt het gewoon! Zij was veel gemakkelijker met inrijden, het overdonderde haar niet.
En omdat ze wat ouder was, was ze er geestelijk en lichamelijk ook meer klaar voor. Maar daar werd idd iets van 3 keer in de week op gereden.
Vind idd ook dat je beter voor je gevoel te weinig kunt vragen, een paard overvragen is heel snel gebeurd!

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:36

heej iedereen!!
ik trek me der wel van aan...
ik doe al iedere dag veeeel minder!!
wel borstelen natuurlijk... op land zetten zou ik zo ie zo al niet kunnen doen want op onze manege staat nog geen een pony in het land... maar ik probeer nu al zo weinig mogelijk te doen.

(of jullie et nou gelover of niet.......)
gr. sharon

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:37

heej iedereen!!
ik trek me der wel van aan...
ik doe al iedere dag veeeel minder!!
wel borstelen natuurlijk... op land zetten zou ik zo ie zo al niet kunnen doen want op onze manege staat nog geen een pony in het land... maar ik probeer nu al zo weinig mogelijk te doen.

(of jullie et nou gelover of niet.......)
gr. sharon

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:38

gelukkig!
strekte verder!

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:41

fries_lover schreef:
ik vind dat je erg snel te veel van je paard vraagt. er zijn welles waar mensen die beleren hun paard al op twee jarige leeftijd, maar die paarden worden daarna in de wei gezet voor een jaar.

Idd helemaal mee eens. waarom gooi je die pony niet voor een jaar de wei in? Als je die pony kapot wil hebben moet je zo door gaan!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:45

remie schreef:
fries_lover schreef:
ik vind dat je erg snel te veel van je paard vraagt. er zijn welles waar mensen die beleren hun paard al op twee jarige leeftijd, maar die paarden worden daarna in de wei gezet voor een jaar.

Idd helemaal mee eens. waarom gooi je die pony niet voor een jaar de wei in? Als je die pony kapot wil hebben moet je zo door gaan!!

Misschien moet je even lezen - dat ze al minder doet

Ik vind het goed dat ze naar de adviezen luistert - iedereen maakt fouten - zolang je maar je best doet om daarvan te leren en ze zo goed mogelijk probeert op te lossen toch?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:59

Daarbij komt dat het nog altidj om een manege/ verzorgpony betret geloof ik.

En eerlijk is eerlijk, als de manege-eigenaar er anders over denkt. Dan heb je als lesklant het niet voor he zegge om zo'n jonge pony lekker weer voor de komend tijd ongestoord op de wei te zetten. Hoe graag je ook zou willen dan..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:24

Bienotje schreef:
Daarbij komt dat het nog altidj om een manege/ verzorgpony betret geloof ik.

En eerlijk is eerlijk, als de manege-eigenaar er anders over denkt. Dan heb je als lesklant het niet voor he zegge om zo'n jonge pony lekker weer voor de komend tijd ongestoord op de wei te zetten. Hoe graag je ook zou willen dan..

Dat had ik niet eens gelezen
Maar dat is waar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:00

Ik ben blij dat je je er wat van aantrekt, beauty-fan... goed zo! Jij doet nu iig wat je kunt....

YDWINE

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:19

anneliesdj schreef:
Het lijkt mij idd ook erg veel voor zo'n jonge pony. Vanaf dat hij 2,5 jaar is kun je al wel longeren en af en toe erop hangen maar ik zou dan niet vaker dan 2x per week 15 min. bezig gaan. Als hij dan 3 is kun je 3 x per week een half uurtje rijden, zelf zou ik niet meer gaan doen met zo'n jonge pony.

Wat voor ras is je pony? Pony's van een zwaarder ras (haflingers, fjorden) zijn eerder volgroeid en kunnen het rijden dus ook eerder (lichamelijk) aan, maar een jonge pony moet ook de tijd krijgen om het geestelijk te verwerken.

Dit is echt onzin, alle paarden zijn helemaal volgroeid op hun 6e, zonder uitzonderingen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:40

Ja blabla, gelukkig rijd ik dus geen Haflingers en Fjorden in...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:50

anneliesdj schreef:

nou ja?
Waar slaat dat nou op?

Marr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:37

Hoihoi!
Ik ken Beauty_fan en zoals ze zelf al zei, is veel&veel minder gaan rijden!! Goed zo Sharon Zoals iedereen hier al zei, is het heel slecht voor Sup. Maar ik vind het heel erg goed van je dat je al heel veel rij-uurtjes met Surpise hebt laten vallen!
Xxx Marlene

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:18

superwoman schreef:
anneliesdj schreef:

Ja blabla
, gelukkig rijd ik dus geen Haflingers en Fjorden in...

nou ja?
Waar slaat dat nou op?

met 'ja blabla' bedoeld ze dat haflingers en fjorden niet eerder zijn volgroeit denk ik?
en toppie dat je aan het minderen bent met Suprise

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:37

superwoman schreef:
anneliesdj schreef:

nou ja?
Waar slaat dat nou op?

Ik bedoel, lees het hele topic voor je er weer over begint, er is al eerder een reactie op geweest en toen heb ik er al een reactie op terug gegeven.
Maar oke, het was een beetje lomp .
Hier in de buurt is iemand die heeft een hele stal vol haflingers staan(zware type) en die begint ook met beleren als ze 2,5 zijn. Als ze 3 zijn lopen die beestjes al super netjes voor de kar en dan begint hij ze ook te beleren onder het zadel.
Ik zeg niet dat hij goed bezig is maar die man zit aardig in het wereldje en ik heb hem al eens gevraagd of dat wel kon en toen zij hij 'ze kunnen best al een beetje werken als ze 2,5 zijn, maar alles met mate' hij is dan ook maar 1 x per week een half uurtje met zo'n paardje bezig.
Zelf denk ik dat dat niet zo'n kwaad kan, hij beleert ze ook eerst voor de kar en als ze 3 zijn begint hij pas met zadel erop.
Maar jullie zijn het daar dus schijnbaar niet mee eens dus zeg ik 'gelukkig maar dat ik geen haflingers of fjorden inrijd' kan ik het dus ook niet verkeerd/te vroeg doen .

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:43

Voor de kar kan ook eerder dan rijden...

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:11

Naja hoor,,
Wel goed dat je nu geminderd ben maar een beetje normaal mens zou hier nooit aanbegonnen zijn maar blijkbaar zijn er wel mensen die hier geen idee van ehbben wat je zo een paard aandoet..

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:17

en nog op je vraag van dit topic!
Natuurlijk is dit veelste veel
en zulke instructrice doen het alleen maar om het geld en ze geven echt niet om de paarden

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:21

En ik weet verder niet hoe je pony er nu uitziet, maar je moet je heel goed beseffen dat je je pony in deze jaren echt kapot kan maken. ( denk bijvoorbeeld al alleen aan medische problemen zoals een doorgezakte rug )
Het is heel goed mogelijk dat je pony er nog niet klaar voor was, als ik jou was zou ik hem nu nog maar even rust geven en gewoon alleen poetsen.
Ohja, als ik jou was zal ik die "instructrise'' maar even vervangen, want dit is wel een ERG raar verhaal.

Succes ermee...

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:34

dit is echt niet normaal
ZOVEEL WERK DIT IS ZO ZIELIG VOOR JE PAARD
WIL JE HEM DIT AANDOEN?
VOOR JOU LOL?

Sorry even een uitbarsting.
Mijn paard heb ik zelf pas op zn 6e ingereden.
Dat doen de meeste niet.. maar ik heb er echt veel profijt van.
ik forceer niks
En hij pakt alles veel beter op
Wil je aub. dit paard/pony weer een jaar op de wei zetten hij kan Genezen wat jij nu al gemold hebt? dan komt het misschien allemaal goed.

Neem dit aan van mij!
Veel succes
Kus, Anouk

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:36

Hey marielle en saskia en anOukkj. Lezen jullie het topic wel helemaal ???
Eerst lezen dan commetaar geven.