2e keer los op 3 jarige (v. Gribaldi)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:32

oo bah, waarvoor moest ze geopereerd dan
sterkte er nog mee.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:42

hey, angela, dat ziet er super uit
gewoon zo lekker door gaan, dan komt het helmaal goed

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:06

Altijd makkelijk hé zo anoniem via een forum iemand afkraken enzo, ik zat in iedergeval met een glimlach jou foto's te bekijken, in zie een ontspannen paardje dat plezier heeft in zijn werk. Doet leeftijd er dan toe (kijk er zijn grenzen) maar iedereen wil toch het beste voor haar/zijn paard? Ik heb één tip, luister en kijk naar je paard en laat je deskundig begeleiden.. en trek je vooral niets aan van kwetsend bedoelde reacties. Wissel het werk van zo'n jong paard af met werk aan de hand, schriktraining, buiten wandelen, wat freestyle en dergelijke. Sommige paarden zijn zo braaf dat ze er om lijken te vragen om overbelast te worden, in dat geval moet jij de wijste zijn. Maar vanaf foto's kan niemand dit beoordelen, dat is mijn mening succes verder met je leuke jonge paard!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:12

magic_lover schreef:
sterkte er nog mee.

OCD. En dank je wel. Ik zal het aan haar doorgeven hihi

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:22

Marije1984 schreef:
magic_lover schreef:
sterkte er nog mee.

OCD. En dank je wel. Ik zal het aan haar doorgeven hihi

o bah dat is helemaal niet leuk, nou fijn dat ze eraan geholpen kon worden

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:26

Bombarie schreef:
Altijd makkelijk hé zo anoniem via een forum iemand afkraken enzo, ik zat in iedergeval met een glimlach jou foto's te bekijken, in zie een ontspannen paardje dat plezier heeft in zijn werk. Doet leeftijd er dan toe (kijk er zijn grenzen) maar iedereen wil toch het beste voor haar/zijn paard? Ik heb één tip, luister en kijk naar je paard en laat je deskundig begeleiden.. en trek je vooral niets aan van kwetsend bedoelde reacties. Wissel het werk van zo'n jong paard af met werk aan de hand, schriktraining, buiten wandelen, wat freestyle en dergelijke. Sommige paarden zijn zo braaf dat ze er om lijken te vragen om overbelast te worden, in dat geval moet jij de wijste zijn. Maar vanaf foto's kan niemand dit beoordelen, dat is mijn mening succes verder met je leuke jonge paard!

haha ja, ze is echt zo'n overijverig paard. dat als je niet op let gauw teveel doet/wil

idd veel afwisseling vind ik ook belangrijk moet voor het paard ook leuk blijven, en moet niet denken oo ik moet de bak in en moet weer aan het werk..

abcde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:33

succes ermee! sziet er goed uit, wij maken ze allemaal per 1 januarie zadelmak en dan van de zomer lekker nog een paar maanden op het land!
zal je zeggen ze leven allemaal nog!! ahaha
en ze doen het super dus denk niet dat ze het erg zwaar gehad hebben!!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:03

abcde schreef:
succes ermee! sziet er goed uit, wij maken ze allemaal per 1 januarie zadelmak en dan van de zomer lekker nog een paar maanden op het land!
zal je zeggen ze leven allemaal nog!! ahaha
en ze doen het super dus denk niet dat ze het erg zwaar gehad hebben!!

ja idd

dank je wel voor je reactie

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:04

heey angela, wat een geweldig braaf paard heb jij! ze pakt het zo super op, geweldig.

ach ja bokt is er weer hoor, sommige mensen kunnen allee maar zeiken.
maarja niks van aantrekken wij weten wel beter toch, en ik wil gewoon foto;s blijven zien hoor

ga zo lekker rustig door, en dan komt het helemaal goed

succes ermee

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 12:09

ja braaf he

nog even en ik kan weer mee op buitenrit hahahah

je komt maar eens een keertje kijken anders

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:15

ija dat is goed, dat doe ik zeker

ja idd , die buitenrit komt er zeker nog

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:55

Leuke foto's hoor. Vind het altijd mooi om iemand zo lekker ontspannen bezig te zien met zijn of haar jonge paard!

En wat betreft zijn leeftijd: als je het rijden beperkt tot ongeveer 3 a 4 keer per week zo'n 20 minuten, is er totaal niets aan de hand. Je ziet toch aan de foto's dat het er ontspannen aan toe gaat?!

Succes meid!

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:13

Zo in dit topic hangt ook een gezellige sfeer...
Ziet er leuk en ontspannen uit. En laat je de les niet lezen door een 14 jarige penny :D:D

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:47

ben zelf ook nog maar 14

haha bedankt voor de reacties

Liselot11 :

ja zelf is het begin wil ik maar even 1 hooguit 2 keer per week, en als ze dan 3 is dag meer ofzo maar dat zien we dan wel weer

HaileysComet

Re: 2e keer los op 3 jarige (v. Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:13

Nou Magic_Lover uit jouw antwoorden op het commentaar kun je al afleiden dat je een rustig en vooral zeeeer geduldig persoon bent . Dus het lijkt me dat je ook rust en geduld zal gebruiken om je paard in te rijden.

De bak is lekker vlak en niet zwaar dus dat is ok.

De foto's stralen ontspanning uit bij ruiter en paard, dus dat gaat prima.

Nikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:21

nou ziet er toch heel netjes uit maar mag ik vragen waarom je een halster touw om zijn nek hebt?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:30

Nikske schreef:
nou ziet er toch heel netjes uit maar mag ik vragen waarom je een halster touw om zijn nek hebt?

dan kan ik als ze gek zou doen die beet pakken en zit ik niet in de mond

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:49

Kijk aub uit met zo vroeg inrijden.
Paard van een meisje bij ons op stal is ook zo vroeg ingereden en die heeft nu heel veel problemen omdat de spieren en pezen niet de tijd hebben gehad om aan te sterken en nu last gaat krijgen van allerlei dingen. Vraag het eens na aan je dierenarts en zeker zo goed paard (qua afstamming) wat jij hebt moet je zuinig op zijn.
Veel succes ermee

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:08

Ieder moet voor zich weten wat hij of zij met zijn paard doet... Ik vind het wel grappig dat mensen vaak gelijk over handelsstallen enz. beginnen dat die de paarden ook heel vroeg inrijden de enige reden daarvoor is de waarde stijging.. Bij een handelsstal is het hun brood dus elke cent meer is mooi meegenomen!

Je doet het iig wel op een vriendelijke manier al ben ik er zelf ook absoluut voor om een paard pas rond zijn 3e/4e jaar in te rijden.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze paarden inrijden en dan altijd op de wei gooien.. Waarom dan niet een paar maanden op de wei en daarna inrijden? Ik ben er zelf niet zo in thuis dus dit is geen aanval maar ben er wel benieuwd naar? De paarden die in mijn omgeving ingereden werden waren al redelijk snel startklaar en dat werd ook met beleid gedaan vandaar dat ik de "haast" niet snap zeg maar..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:54

miesie schreef:
Ieder moet voor zich weten wat hij of zij met zijn paard doet... Ik vind het wel grappig dat mensen vaak gelijk over handelsstallen enz. beginnen dat die de paarden ook heel vroeg inrijden de enige reden daarvoor is de waarde stijging.. Bij een handelsstal is het hun brood dus elke cent meer is mooi meegenomen!

Je doet het iig wel op een vriendelijke manier al ben ik er zelf ook absoluut voor om een paard pas rond zijn 3e/4e jaar in te rijden.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze paarden inrijden en dan altijd op de wei gooien.. Waarom dan niet een paar maanden op de wei en daarna inrijden? Ik ben er zelf niet zo in thuis dus dit is geen aanval maar ben er wel benieuwd naar? De paarden die in mijn omgeving ingereden werden waren al redelijk snel startklaar en dat werd ook met beleid gedaan vandaar dat ik de "haast" niet snap zeg maar..

Dat is zo dat ze er meer aan verdienen. Maar op zulke stallen doen ze het dus ook en daar hoor je niemand over. Hier gaat het lekker rustig aan en op een nette manier en hier komt er een commentaar over te vroeg inrijden. Vind IK nogal hypocriet

Over dat inrijden en dan weg zetten. Een paard wat ingereden wordt doet een hoop indrukken op, op deze manier kunnen ze het allemaal rustig verwerken en kun je het rijden na zo'n rustperiode weer oppakken.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:30

larixfire schreef:
Kijk aub uit met zo vroeg inrijden.
Paard van een meisje bij ons op stal is ook zo vroeg ingereden en die heeft nu heel veel problemen omdat de spieren en pezen niet de tijd hebben gehad om aan te sterken en nu last gaat krijgen van allerlei dingen. Vraag het eens na aan je dierenarts en zeker zo goed paard (qua afstamming) wat jij hebt moet je zuinig op zijn.
Veel succes ermee

is dat paard op ook zo'n ontspannen en rustige manier zadelmak gemaakt? daar zou ik dan iig aan twijfelen want als je gewoon rustig 2/3 keer per week 15 minuutjes rustig wat stapt en draaft kan er in mijn ogen nog weinig fout gaan met de spieren en pezen..

vind het er super ontspannen uitzien!

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:33

Een net of net niet 3jarige overrompel je wat makkelijker bij het zadelmak maken. Als ze ouder zijn (bijv. als ze uit het land komen in september)dan wordt het wat gevaarlijker voor de berijder zeg maar....Ze zijn dan slimmer en sterker en dan is het toch wel handig als ze al iemand op hun rug hebben gehad. Anders krijg je zo'n rodeo-idee.
Ik heb ooit eens voor de manege een 4 jarig paard gekocht wat nog niet ingereden was, nou ik kan je vertellen, het was vreselijk dat inrijden, tsjonge wat een strijd was dat..... Niet leuk voor het paard niet leuk voor de berijder....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:55

Foto's zien er goed uit, mooi ontspannen...
Persoonlijk had ik wat langer gewacht met inrijden... maar als je niet te vaak en te lang achter elkaar rijd zal het wel goed gaan, mits je haar dan in de zomer nog een paar maanden rust geeft om het te laten bezinken en haar nog de kans geeft om flink te groeien.

Succes, ik vind het een mooi dier om te zien.

Billyjean, de ene 4 jarige is de andere niet...
Ik heb mijn dier als 4 jarige ingereden...braver jong dier dan dat is er niet.
Ligt er maar net aan wat er mee gedaan is vóór je hem in gaat rijden... M.a.w.: kwam hij uit de opfok of was hij verwend en niet vaak of niet optijd gestraft, omdat het zo 'sielug' is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:09

MISTRAL94 schreef:
Goh Angela, dat ziet er goed uit zeg! Ze pakt het super op...
Ga zo door en trek je niks van het gezeur aan

Ik vind het gezeur over de leeftijd, eigenlijk erg hypocriet!!!!
Wat denk je dat al die hengstenhouders doen, dat zij wachten tot het paard het 4e jaar gepasseerd is om het dan te gaan beleren?
Kom op mensen haal die koppen eens uit het zand....
Hoeveel paarden worden al niet op hun 3e in de sport uitgebracht?
Hoeveel paarden springen al niet huizenhoge hindernissen op die leeftijd?
Hoeveel paarden lopen op hun 5e al niet Z dressuur? Zal ik nog even door gaan?

TJT-lover: Op een andere manier een reactie geven kan ook, je komt nu niet over, als iemand die zegt dat ze er zoveel verstand van heeft

en dat is natuurlijk een excuus om zelf je paard ook maar in de vernieling te helpen........
Niet elk paard zal ertegen protesteren, maar het is bewezen dat dit niet goed is voor de spieren en botten, laat staan voor het paard zelf, voorals als je naar de bespiering van dit paard kijkt en haar overbouwdheid.......... Is het dan te moeilijk om nog een paar maandjes te wachten? Laat staan met galloperen...... Laat dit paard eerst zijn balans vinden met ruiter zeg............

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:45

Wat heeft in vredesnaam er mee uit te maken of een paard nou draaft of gallopeert, de galop is juist makkelijker voor een paard, de draf is de meest onnatuurlijke gang !!
ik vind het er goed uit zien, en zolang jij zo lekker bezig bent, en niks gaat overbelasten etc. kan er weinig fout gaan...!!
In de winter staan veel 2,5 jarigen op stal, dus waarom zou je ze er niet aan laten ruiken wat zadelmak e.d. is??? ze staan er toch maar, en dan kunnen ze in de zomer nog mooi aankomen of aansterken !! ik vind dit echt een ideale voorbereiding !!
Ik zou zeggen ga zo door !! en laat je niet van de wijs brengen door bepaalde stekende opmerkingen enzo

veel succes verder en wees zuinig op je hele mooie paardje !!