Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:26

imo heeft het geen dressuurtechnische toegevoegde waarde sterker nog ik vind dat het dressuurtechnisch juist belemmert

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:29

Ik ben het ermee eens dat een hulpteugel, en dan voornamelijk de slof, een heleboel kapot kan maken. Ik ben dan ook tegen op het gebruik van slofteugels, maar, bij sommige paarden moet het kwartje gewoon even vallen. Waarschijnlijk hebben jullie nog nooit een paard gereden wat kapot is gereden of een paard wat heel veel stress heeft door een verkeerde manier van inrijden.
Ik wel, en bij mijn paardje kon het gewoon niet anders, het kwartje moest even vallen en daarna ging het gewoon super. Als ik nooit de slof had gebruikt zat ik nu nog steeds op een paard wat vecht tegen het bit en het been, vreselijk haar rug wegdrukt en alleen maar hard wil. Dankzij de slof heeft mijn paardje leren te ontspannen en haar rug op de juiste manier te gebruiken.
Je kunt zeggen wat je wilt maar zolang je zelf alleen keurig ingereden paarden rijd kun je er niet over meepraten of een slof wel of niet een goed hulpmiddel is.

En bovendien; een slof gebruiken omdat je je anders niet zeker voelt op je paard? Dat is pas onzin, dan kun je beter eerst aan jezelf gaan werken en zorgen dat je het zelf allemaal op een rijtje hebt zonder meteen naar een slof te grijpen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:31

Dan heb jij zeker nog nooit op een echt verkloot circuit (handelscircuit) paard gezeten....... zo een die je gewoon tegen de muur plet Of een jong getalenteerd sportpaard die net onder het zadel is

Kelz_Lagune

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:51

Ik ben absoluut geen voorstander van slofteugels, ik heb ook een paar van die trienen op stal staan. De één heeft haar paard al bijna 2 jaar te koop staan, maar het beest is nog steeds niet verkocht simpelweg omdat het hele dier zo stijf is als een bezemsteel doordat hij sinds mensheugenis gereden is met een slofteugel, in de krul is getrokken, de sporen erin geprikt zijn en belemmerd is door een ruiter die eigenlijk helemaal niet rijden kan. Het paard is inmiddels 12, dus eruit rijden doe je het niet meer zo makkelijk. En interesse? Dat is er vrijwel niet, mensen kopen voor dat geld liever een GOED GEREDEN paard.

Ook staat er nog een 16 jarig meisje met een inmiddels 4,5 jarige pony. Het dier is vaak erg druk, steigert en bokt. Zelf ingereden, dan krijg je wel vaker van die ongein. Slofteugel erom, teugels strak, kop in de krul en vooruit schoppen. Ook het gelijk bij het opstappen oppakken: "Ja want straks gaat hij er vandoor".

Er was laatst een vrouw die vroeg of ik even op haar paard wilde rijden omdat hij zo gek deed (steigeren, op hol slaan, gemeen bokken), op voorwaarde dat die slofteugel eraf ging wilde ik het wel eventjes proberen. Omdat ik zo m'n twijfels had over het bit, heb ik met mijn hand even gevoeld watvoor iets het dier in zijn mond had zitten. Juust, een correctiestang, en dat in combinatie met een slofteugel op een 4 jarige. Ik heb de teugels aan het hoofdstel geknoopt en ben er zo op gaan zitten, gevolg: Het paard liep gewoon doodnormaal zijn rondjes, nee hij liep niet gelijk aan de teugel maar kom op... hij was 4?

Ondanks dat ik echt geen slof-fan ben, heb ik er zelf wel al een paar keer baat bij gehad, ik zie inmiddels dan ook wel weer de redelijk positieve kanten van de slofteugel.

Persoonlijk denk ik dat hét ding bij sommige paarden net het kwartje doet vallen. Zo had ik voorheen een compleet verneukte 4 jarige ruin, het hele dier was verkeerd ingereden en voorwaarts ging hij niet meer (dit was toen ik hem net op stal had staan, het was een schat van een dier maar zo'n grote ramp onder het zadel). Uiteindelijk heb ik hem steeds wat voorwaartser leren lopen, en zo racede hij al snel weer de bak door. Onder begeleiding van 3 instructeurs heb ik hem toen een korte periode met slofteugel gereden (Alleen instappen en het loswerken, daarna wilde ik hem er persé weer af hebben), waardoor de verdere kwartjes ook al snel vielen: Het leren accepteren van teugelhulpen, het durven accepteren van mijn been/zithulpen, het voorzichtig weer durven zoeken naar contact (hij zakte zowaar weer ietsjes) etc.etc.
Dat is een hele positieve ervaring geweest, ook de dierenarts vond het frapant dat het dier nu gewoon weer 'recht' was in zijn rugbespiering, en was destijds erg enthousiast over het algehele beeld; veel gelukkigere uitstraling enzo.

Mijn huidige paard is een voormalig Z-paard dat altijd erg verzameld heeft gelopen, wat je ook probeert: Hij zet zijn rug vast en loopt in een heel 'gedwongen' houding, geen mens dat er op heeft gezeten kreeg hem op de JUISTE WIJZE voorwaarts-neerwaarts, laat staan dat hij wilde zakken met zijn hals.
Een heel enkele keer doe ik er bij hem nog wel een slofteugel om, de hele teugel hangt los maar dat 'idee' is voor hem soms al voldoende om toch mijn hand ook op te durven zoeken wanneer ik hem uitdaag tot de hals laten strekken. Soms pak ik de slof er iets nauwer bij, meer omdat ik hem dan op sommige momenten net iets beter kan corrigeren. De slof hangt ten alle tijden zo'n 20cm 'losser' dan mijn normale teugels, daarbij gebruik ik het ding ook nooit langer dan een kwartier en eigenlijk alleen met losrijden. Maar aangezien het al steeds beter gaat hangt er nu misschien nog eens in de 2 maanden een slof om, en kunnen we hem binnenkort hopelijk helemaal achterwege laten.

In goede handen is een slofteugel in gebruik te vertrouwen, in minder goede handen enkel onder een goede begeleiding. Er zijn naar mijn mening net iets teveel paardenkutjes die denken overweg te kunnen met een gemiddelde hulpteugel... Jammer, en ook niet eerlijk tegenover jezelf imo.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:16

Heb vroeger op de manege met slof 'leren' rijden op het paard van mijn (toenmalige) instructrice. Opzich goede lessen en heb ook onwijs veel geleerd van dat paard, maar de manier waarop ik soms die slof erbij moest pakken vond ik te. Dat paard liep inderdaad niet fijn over zn rug.
Nu is ze een ruim jaar later nadat ik van de manege af was met haar paard bij ons op stal gekomen en heb ik hem weer eens paar keer gereden, ditmaal zonder slof en toen ook door haar beter weer doorgereden (in de manegetijd kon ze zelf nauwelijks rijden) maar toen liep ie stukken beter!

Maar ben in die manegetijd wel meer met slof gaan rijden. Daarna ook voornamelijk vaak als we naar buiten gingen en ik niet helemaal zeker was van het paard: Hup slof erom. En moet zeggen dat ik dat, als ik dat vandaag de dag zou doen met die paarden, dat nog zou doen.

En ook inderdaad, vaak is het om het idee dat ie er is. (merk ik bij 1 vd paarden enorm)

Aan de andere kant gelukkig leer ik nu ook van mn 'nieuwe' paard hoe het is om zonder slof te rijden (en er niet eens aan te denken om m te gebruiken). Ik kan m daar wel om gooien maar a) heb ik m niet nodig, b) snapt het paard niet wat ze er mee moet. In het begin heb ik haar ook ooit eens met touwtjes gelongeerd...ook niet echt daverend succes, omdat ze het idee had (wat ook zo is) dat ze de vrijheid tot bewegen kwijt was en dus durfde ze geen pas te verzetten.

Nee ben niet pertinent tegen slof, maar hij moet het paard wel genoeg vrijheid bieden en uitnodigend blijven rijden, geen brok energie zonder enige vorm van echt buigen of ruggebruik.

Citaat:
Ook het gelijk bij het opstappen oppakken: "Ja want straks gaat hij er vandoor".

Bedoel je dit slof-gericht of teugel-gericht of beide?
Op mn stage werd ik er ook op gehamerd dat ik de teugels kort bleef houden (ok niet met veel druk, maar wel kort), zodat als ze eenmaal de kop er op zetten je niet ineens tijd verdoet aan verpakken van de teugels.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:35

@ Bella: Met dat oppakken bedoel ik dat, dat meisje gelijk de slof er bij pakte (slof nog net wat strakker dan de normale teugels). Verschrikkelijk gezicht.

xtwinnyxm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:57

wij mogen bij ons in de les niet met slofteugel rijden die moeten wij er altijd meteen vanaf doen!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:59

Ah ok.....hehe dus in het idee van: Hoe daag ik mijn jonge paardje zo snel mogelijk uit tot springen *tja...* Werkt het dus niet zoals ze wel willen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:01

KiWiKo schreef:
Dan heb jij zeker nog nooit op een echt verkloot circuit (handelscircuit) paard gezeten....... zo een die je gewoon tegen de muur plet Of een jong getalenteerd sportpaard die net onder het zadel is

Heb gelukkig nog nooit op een paard gereden wat me probeerde te pletten, wel op paarden uit het handelscircuit en ook op jonge getalenteerde sportpaarden die net onder het zadel zijn.
Heb wel eens een paard gehad wat zo vreselijk dwars was, probeerde gewoon alles uit wat er viel te proberen, als je erop stapte liep ze braaf weg, zodra je aandraafde was het een bommetje. Als bleek dat bokken niet hielp ging ze in de remmen en heel dreigend met haar hoofd in de lucht staan. Als ik dan aanspoorde ging ze 20 cm omhoog, kwam ze weer neer en ging ze meteen weer omhoog, nu 40 cm, kwam weer neer en ging meteen weer omhoog, nu 60 cm, kwam weer neer en ging weer omhoog; 80 cm, kwam weer neer en ging weer omhoog; 1m en zo ging dat door tot ze uiteindelijk verticaal stond en ik er doodsbang opzat.
En dat ging allemaal heel gecontroleerd, ze wist donders goed wat ze deed en bleef soms wel 5 min rechtop staan, puur om mij schrik aan te jagen. Wat ik ook probeerde, niets hielp, teugels losgooien, voorwaarts schoppen, zelfs een zweep hielp niet. Tot ik een martingaal erbij pakte, ze probeerde te steigeren en voelde dat ze weerstand kreeg en probeerde het nog een keer en toen was het afgelopen, ze heeft het nooit weer gedaan. Vervolgens is ze teruggevallen op het bokken maar daarbij had ze schijnbaar ook last van de martingaal en dat heeft ze dus ook maar opgegeven.
Als laatste middel probeerde ze het 'bevriezen', ze bleeft gewoon stokstijf staan en zette geen stap meer, niets hielp, zelfs geen zweep. Totdat ik een keer in de manege aan het rijden was en ze vlak bij de uitgang 'bevroren' bleef staan. Een plaatselijk 'topruiter' kwam binnen en zag me staan, hij zei alleen 'hou je vast', en gaf haar toch een gruwelijke klap onder haar kont met zijn dressuurzweep(ik schrok ervan). Ze sprong een meter de lucht in en heeft het nooit meer gedaan.
Dit was dus ook typisch een voorbeeld van een verpest paard, moest even snel ingereden worden voor de handel. En omdat er een ontzettende eigenwijze kop op zit is het geen gestressed, bang paard geworden maar eentje die precies weet hoe ze je bang moet maken.

Terugkomend op de slof, ik vind het een geweldige uitvinding die helaas in 9 van de 10 gevallen op een walgelijke manier misbruikt wordt.
Voorbeeld;
Voor school kreeg ik les van een (hoogblonde) instructrice die Z2 reed met haar paard, ze had de mooiste verhalen over hoe het allemaal wel en niet moest en het klonk allemaal heel mooi, totdat... ik haar op een dag haar paard zag rijden, walgelijk!!

Ze reed met wielsporen, stang en trens, dressuurzweep en slof(ik snap nog niet hoe ze 't allemaal vast kon houden), paard moest draven maar moest meer 'verzamelen' dus de sporen werden er flink in gezet en de zweep veelvuldig gebruikt(lees; bij iedere stap kreeg hij een lel op zijn flank) om de achterhad er meer onder te brengen. De slof zat flink strakker dan de teugels omdat 'hij een mooie aanleuning moest houden en niet harder mocht gaan lopen' (lees; paard liep met zijn kin op zijn borst) het zag er behoorlijk gestressed uit, achterhand kwam totaal niet mee en de staart zwiepte continu heen en weer, het duurde dan ook niet lang voor het paard in verzet ging. Met als gevolg dat de sporen er nog verder in gingen en de zweep nog wat vaker op de paardekont neerdaalde.
En dat rijd dan Z2.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:51

dat zijn dus inderdaad dingen die helaas veel te vaak voorkomen....... heel, heel triest dat soort gevallen... en ik persoonlijk ben dan ook gelijk klaar met zo iemand

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:49

van een site geplukt, vertaalt en gepresenteerd [tegen betaling mag je hem in je onderschrift zetten ]
slofteugels in handen van een leek zijn als scheermesjes in de handen van een kind....

Lientje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:24

Ik rijd soms in de les met een slofteugel, op aanraden van mijn instructrice. Ik ben ook absoluut geen fan van al dat hang- en sluitwerk op een paard tijdens het rijden, maar bij mijn paard is het af en toe wel nodig. De paardentandarts heeft een tijdje geleden bij haar een wolfkiesje getrokken, die heel erg in de weg zat en waar ze met rijden echt last van had. Wat ze nu nog niet helemaal snapt is dat het bit nu geen zeer meer doet en dat ze rustig kan ontspannen. Ze houdt ook voornamelijk aan die kant waar die kies zat vast. Ik heb ook sinds kort een ander zadel wat perfect ligt, maar dat zijn toch allemaal van die dingen waardoor zij niet ontspannen kon lopen. Het moet nu nog even tot dat koppie doordringen dat ze nu lekker los en ontspannen kan lopen, maar het kwartje valt nog niet helemaal. Maar ik rijd maar hoogstens een keer in de week met slof en de rest niet, dan rijd ik aan een lekker ontspannen teugeltje rond.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:36

@Lientje 1
lijkt me wel een goede reden het kan idd nog een tijdje tussen de oren zitten
zeker als je weet dat het paard nergens meer last van heeft
omhoog blijven lopen doet zijn rug nl. ook geen goed
succes en hopelijk komt het zo goed

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:39

kijk ik zie het nu van een slofteugel gebruiken om het hoofd van het paard naar beneden te rijden wel in!

Je hebt wel eens paarden die hun rug wegdrukke, en hierbij is de slofteugel wel een handig hulpmiddel..

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:03

Alane schreef:
van een site geplukt, vertaalt en gepresenteerd [tegen betaling mag je hem in je onderschrift zetten ]
slofteugels in handen van een leek zijn als scheermesjes in de handen van een kind....

Daar ben ik het mee eens, ik heb een slofteugel leren gebruiken onder deskundig toezicht en ik denk dat iedereen er goed aan gelijk met de slofteugel ook deskundig toezicht erbij te kopen. En dan beter iemand die pas L rijd en weet waar hij mee bezig is dan iemand die Z rijd en denkt dat hij weet waar hij mee bezig is, maar er zelf ook zijn paard mee verkloot.

Het blijft gewoon een feit dat een slof een heel simpel hulpmiddel is maar door de mensen die ermee rijden tot een heel ingewikkeld hulpmiddel wordt gemaakt. Terwijl je, als je een aantal basisregels in acht neemt en je gezonde verstand gebruikt, er heel normaal mee kunt rijden.
Tenslotte, als je als laatste middel een slof grijpt, wil je niet dat door verkeerd gebruik je paard niet meer zonder te rijden is.

Ze moesten er een regel voor maken; niet verkopen aan kinderen onder de 16 en kunnen aantonen dat je al minimaal 6 jaar rijdt oid.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:27

Ik vind het eigenlijk pas het laatste redmiddel, ikzelf heb er gelukkig nog gene moeten gebruiken. Vind het gewoon jammer dat het standaard gebruikt wordt in de paardenwereld.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:02

Voor wie het interesseert: enkele citaten uit mijn "paardrijd-bijbel": Te Paard van W. Museler.

Citaat:
Het gebruik van de slofteugel brengt een groot gevaar mee, omdat men, wanneer men hem te sterk laat werken, de mond van het paard naar de borst trekt. Slechts die ruiter mag zich van de slofteugel bedienen, die weet hoe een goed in de hand gesteld paard zich voelt en die in de eerste plaats ook voelt dat men, n.l. als het paard in de hand gesteld is, de paardemond met de teugels als aan twee stangen voor zich uit kan schuiven. De slofteugel verleidt de ruiter de bijtoming met de hand te bewerken, zonder dat het paard van achteren naar voren aan de teugel gedreven wordt, d.w.z. zonder verzameling.
Goed gebruikt wordt de slofteugel alleen dan, als de ruiter hem slechts zeer kort en met voldoende voortdrijvende inwerkingen laat werken, zolang het paard zich in hals, nek of kaken stijf houdt. Door het iets nageven met de buitenhand, met een geringe druk op de binnenslofteugel laat men het paard nageven. De slofteugel moet dus altijd slechts aan 1 zijde werken, nooit gelijkmatig aan twee zijden. Zodra het paard op beide handen nagegeven heeft, heeft het gebruik van de slofteugel geen zin meer.
Gebruikt iemand de slofteugel om het paard in een bepaalde houding of stelling te dwingen, dan kan men niet meer van een verstandige dressuur spreken. Het gevolg is later zeker: verzet.
Als de slofteugel na enkele minuten nog geen resultaat heeft, betekent dit meestal, dat men niet de kunst verstaat hem goed te gebruiken. Men moet hem dan liever weglaten, omdat hij de moeilijkheden slechts kan vergroten.

Citaat:
Aansluitend moet worden gezegd, dat hulpteugels het werken met het paard vaak kunnen vergemakkelijken maar dat zij nooit het "in de hand stellen" van het paard door de gevoelig inwerkende ruiter kunnen vervangen. Daarom mogen zij slechts kort worden gebruikt.

En dat is wijsheid uit een boek van 70 jaar oud

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:22

Nimmedor schreef:
In goede handen heeft de slofteugel een goed resultaat, als je weet waar je mee bezig bent.

dit is nou eindelijk eens een zinnige opmerking over de slofteugel!

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:51

loutjuh schreef:
wemkelover schreef:
Sommige kunnen er mee omgaan maar er zijn veel die vergeten dat je je been erbij moet houden, die zijn eigenlijk alleen maar aan het proberen hun paard in een krul te krijgen en niet het paard bij gaat drijven, paard loopt niet meer door het lichaam en heb je dus nog niet wat je wilt bereiken.

maar dit is ook niet de bedoeling was de slofteugel....of je nou met of zonder slof rijdt, been moet je altijd geven. En het doel van de slof is niet je paard naar beneden te rijden, alleen te correctie. En wat bedoel je met: een paard loopt niet meer door zijn lichaam?
een betere discussie zou volgens mij zijn: Welk doel wil je bereiken door het rijden met een slofteugel...

Daar bedoeling ik mee, dat het paard helemaal bij elkaar wordt getrokken en is dan niet meer ontspannen, dus loopt hij niet meer door het lichaam. ik vind het een beetje moeilijk uit leggen.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:16

verzorgpaard werd vandaga met slof gereden door de eigenarese... prima ging dat, die heeft hem eraanhangen omdat chevy weinig/geen rugbespiering heeft en ze laag moet lopen

goed gebruik; nuttig!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:16

Princess schreef:
Nimmedor schreef:
In goede handen heeft de slofteugel een goed resultaat, als je weet waar je mee bezig bent.

dit is nou eindelijk eens een zinnige opmerking over de slofteugel!

en dat missen we in vele topics

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:53

Astragirl schreef:
Ik vind het eigenlijk pas het laatste redmiddel, ikzelf heb er gelukkig nog gene moeten gebruiken. Vind het gewoon jammer dat het standaard gebruikt wordt in de paardenwereld.

En dat het standaard wordt gebruikt heb ik helaas wel eens meegemaakt! Ik heb de vorige periode stage gelopen op een paardenbedrijf, en daar reden ze bijna allemaal bij bijna ieder paard met sporen en slof. Maar ze gebruikten het gelukkig alleen wanneer het nodig was! Heb ook wel eens gezien dat mensen er alleen maar aan zitten te rukken en te doen, ''omdat het paard niet mooi of goed loop.. ''

oOdaisjuhOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:17

ik vint het rijden met slof niet verkeert (als je hem goed gebruikt dan) ik heb zelf een paard die heel zeenieuwachtig is en alles wat om zig heen gebuurt interesant vint en als dan ook maar wat ziet komt die omhoog gaat met een holle rug lopen en probeer je hem dan weer omlaag en het lukt niet en hij verzet zig steets maar en zow krijg je hem nooit ontspanne aan he lopen nu rij ik hem een paar keer in de week met slof en loopt een stuk beter en als die dan weer wat ziet en hij komt omhoog en krijgt dan wat druk van de slof met been denkt die oja moet bij de les blijven en komt die van zelf weer omlaag en loopt weer ontspanen

jha en wanneer gebruikje een slof goed ?
ik denk als je daar zelf snel achter komt als je met slof rijt en trekt hem in de krul zou je paard nooit ontspanne gaan lopen als jij je paard met slof fijn ontspanne hebt lopen lijkt mij niets mis met een slof

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:36

Een slof is niet uitgevonden als noodrem, het lijkt me bijzonder gevaarlijk om hem te gebruiken om het steigeren te stoppen.
Jij gebruikt hem dus niet goed! Neem wat meer les en zorg dat je paard de ontspanning uit het voorwaatse haalt. Of hebben we hier te maken met een SA relaccount?

p.s. welkom op Bokt(misschien), maar gebruik a.u.b. de punten, komma's en hoofdletters op je toetsenbord.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:43

anneliesdj schreef:
bij sommige paarden moet het kwartje gewoon even vallen. Waarschijnlijk hebben jullie nog nooit een paard gereden wat kapot is gereden of een paard wat heel veel stress heeft door een verkeerde manier van inrijden.
Ik wel, en bij mijn paardje kon het gewoon niet anders, het kwartje moest even vallen en daarna ging het gewoon super. Als ik nooit de slof had gebruikt zat ik nu nog steeds op een paard wat vecht tegen het bit en het been, vreselijk haar rug wegdrukt en alleen maar hard wil. Dankzij de slof heeft mijn paardje leren te ontspannen en haar rug op de juiste manier te gebruiken.

Met die reden gebruik ik ook de slof. Helaas duurt het vaak een tijdje voordat het kwartje valt.