Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sily schreef:EvaS ik denk dat dat wel mee valt, een paard wat op zijn vijfde moeilijker in te rijden is kan dat op zijn derde ook zijn.
Ik ben niet zo'n fantastische goede ruiter, maar heb er 1 van ruim 4 en 1 van ruim 4 en een half ingereden, die van ruim 4 was super makkelijk en reed na 3 weken lekker buiten, die van ruim 4 en een half is een mietje en doen we nu dus op ons gemakkie al 2 manden over en dan ben ik nog niet eens los van de longe geweest.
verschild dus echt per paard, maar die van 4 en een half was op zijn derde al geen makkelijke.
Jarrah heb ook zo'n hekel aan die uitspraak, ik krijg er altijd van die durf je wel gedachten van, ja ik begin met drie (of jonger) want dan zijn ze nog niet zo sterk...kom op he....wees dan stoer en doe het wanneer het dierwel sterk is (alhoewel een drie jarige ook behoorlijk tekeer kan gaan )

wyona schreef:maar vanaf welke leeftijd mag je een jong paard voor de kar zetten????? zoveelste keer dat ik dit vraag en krijg er maar geen antwoord op.
de 1 zegt met 2,5 jaar en de ander zegt als je je paard gaat inrijden dus met 3/4 jaar. wat is nou waar?
oke ze hebben het gewicht niet op de rug maar mij lijkt het dat de borst van zo'n jong ding op 2,5 jarige leeftijd ook nog niet ontwikkeld genoeg is om te kunnen en mogen trekken. hier worden ze met 2,5 jar al voor de kar gezet. is dat nou goed of niet??
wyona schreef:maar vanaf welke leeftijd mag je een jong paard voor de kar zetten????? zoveelste keer dat ik dit vraag en krijg er maar geen antwoord op.

Sily schreef:Jarrah heb ook zo'n hekel aan die uitspraak, ik krijg er altijd van die durf je wel gedachten van, ja ik begin met drie (of jonger) want dan zijn ze nog niet zo sterk...kom op he....wees dan stoer en doe het wanneer het dierwel sterk is (alhoewel een drie jarige ook behoorlijk tekeer kan gaan)
Javayo schreef:wyona schreef:maar vanaf welke leeftijd mag je een jong paard voor de kar zetten????? zoveelste keer dat ik dit vraag en krijg er maar geen antwoord op.
Van de zomer sprak ik een boer, die vroeger veel met paarden had gewerkt. hij zag mij vaak met mijn 3-jarige langs de weg wandelen, na een paar maanden kwam hij naar me toe om te vragen waarom ik er niet eens op ging zitten. Want qua bouw en bespiering moest hij dat gemakkelijk aan kunnen. Toen maakte hij de opmerking van: voor de kar lopen is veel zwaarder voor zo'n paard dan als jij erop gaat zitten.
Nogmaals dit was de mening van een 70-jarige boer die het vergeleek met 'vroegûh', hij zal niet een licht karretje bedoeld hebben
Praat me niet van die boeren:
)
kivas schreef:Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met mijn drie jarige, het gaat erg goed en naar mijn mening (en die van mijn trainster) en wordt deze niet te zwaar belast! We zijn lekker bezig met de basis en hem langzamerhand sterker aan het maken op het achterbeen. Bij mijn trainster worden de paarden pas als ze vier zijn zadelmak gemaakt, maar zij heeft er dan ook veel meer dan ik (en menig ander). Ze kunnen ze lekker laten staan en alvast beginnen met een ander. Als je rustig aan doet en je paard niet te zwaar belast denk ik dat het geen probleem is om een drie jarige te beleren. Echter let wel: Ga niet te snel en neem goede begeleiding!
MirandaFuego schreef:
Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.
Je loopt dus een paar jaar op voor nu......vraag maar eens aan je instructrice of ze geleerd heeft wanneer het skelet van een paard volgroeid is.........
Dit is dus wel waar het om gaat, ik wil je niet verontrusten of beledigen, maar je paardje wordt nu wel degelijk te zwaar belast voor zijn leeftijd.....
MirandaFuego schreef:![]()
Praat me niet van die boeren:
Wat die tegen mij er allemaal al uitgeflapt hebben:
-Je ken er best op gaan, hoor, dat beessie is sterk zat!( onze Tinker van nét 2!)
-Mijn peerd wou niet meer meekomen uit de wei, hij liep niet, toen hebben we een touw om zijn tong gebonden en hem zo meegetrokken....![]()
![]()
-Ach, die hoefbevangenheid zakt al weer af( week later is het paard dood)
En dan zijn sommige verhalen die ik ook nog gehoord heb te erg om hier op te zetten, dus kun je nagaan.....
nou niet alle boeren over 1 kam scheren hè!