Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cookiejar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:12

Ik heb mijn pony niet zelf ingereden maar ik weet dat ze er pas mee begonnen zijn toen ze 4 was. Toen ze 3 maanden onder het zadel was heb ik haar gekocht. Er wordt nu 4x per week op gereden en 1 of 2x per maand springlesje. Dit springlesje bestaat uit balkjes lopen en lage kruisjes, soms in-uitjes springen. Verder rijd ik niet erg intensief. Wel 1x per week priveles. Ik vind haar nog steeds te jong om aan het echte werk te beginnen.

Ik vind het beter om een paard of pony als ze 4 jaar zijn rustig! in te rijden. Met longeren kan je beginnen als ze 3 zijn.

Lisanne91

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:16

ik vind 2 en half jaar..egt te vroeg inrijden! mijn verzorgpaardje..die nu 2 jaar is..een twenter dus..die ga ik pas inrijden als het 3 en half jaar is! dat vind ik gewoon goed! 3 jaar is misschien net iets te vroeg vind ik..

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:23

Sily schreef:
EvaS ik denk dat dat wel mee valt, een paard wat op zijn vijfde moeilijker in te rijden is kan dat op zijn derde ook zijn.
Ik ben niet zo'n fantastische goede ruiter, maar heb er 1 van ruim 4 en 1 van ruim 4 en een half ingereden, die van ruim 4 was super makkelijk en reed na 3 weken lekker buiten, die van ruim 4 en een half is een mietje en doen we nu dus op ons gemakkie al 2 manden over en dan ben ik nog niet eens los van de longe geweest.
verschild dus echt per paard, maar die van 4 en een half was op zijn derde al geen makkelijke.

Jarrah heb ook zo'n hekel aan die uitspraak, ik krijg er altijd van die durf je wel gedachten van, ja ik begin met drie (of jonger) want dan zijn ze nog niet zo sterk...kom op he....wees dan stoer en doe het wanneer het dierwel sterk is (alhoewel een drie jarige ook behoorlijk tekeer kan gaan )

Haha, ja dat is nou juist het grappige ervan, veel mensen begrijpen niet dat die beesten je er echt wel af kunnen krijgen, ondanks dat ze nog maar ''zogenaamd'' 3 zijn
Ze zijn nog zo snel en lenig dat je er toch wel af donderd als zij dat willen. Die opmerking van die mensen slaat dan ook echt helemaal nergens op, maar ondetussen helpen ze wel hun paard naar de kloten!

Wat ik ook een beetje vreemd vind.....naar mijn weten werden paarden 'vroeger' (jaar of 8 geleden) op hun 3,5 beleerd. Op een gegeven moment is er een beetje ingeslopen dat dat ook met 3 wel kan. Maar aangezien de paarden op papier per januari 3 zijn, worden tegenwoordig de meeste paarden dus op hun 2,5 ingereden en dát vind ik persoonlijk iets te ver gaan!

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:26

VANAF 3 jaar moet het in principe kunnen maar er zijn natuurlijk uitoznderingen bij van paarden die met 3 jaar nog zulke baby's zijn. Die zet ik dan persoonlijk nog liever een half jaar tot jaar weer in de wei.
Maar het gebeurt regelmatig dat paarden met2,5 al ingereden worden en het zal bij sommige paarden best goed gaan maar ik ben er absoluut geen voorstander van.. vanaf 3 jaar kan je gaan kijken wat je paard aankan..

Het is ook erg afhankelijk van HOE je dit jonge paard rijdt.. als je hem of haar ook echt als een 3-jarige rijdt kan dit absoluut geen kwaad om met 3 te beginnen.. (en 3 is dan ook echt 3!! en geen januari 3....)

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:26

Ik vind nog altijd, dat je een pony niet op leeftijd kunt inrijden, maar op de bouw...
Is de pony al voldoende 'ontwikkeld' is op 2.5 jarige leeftijd vind ik dat je er best al mee mag longeren en als dat goed gaat rijden, want het lichaam heeft geen benul van de leeftijd.
Als de pony nog niet voldoende ontwikkeld is op 3.5 jarige leeftijd, is het heel erg laat, maar ik vind dat je toch geduld moet hebben tot het voldoende ontwikkeld is.

Dit is mijn mening

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:54

Sha_: dat ben ik niet met je eens, daar gaan zó veel mensen de fout me in!

Afbeelding
Kijk naar mijn paard, op de foto waarmee ze toendertijd op marktplaats werd aangeboden (3 jaar op dat moment), bespiert en volgroeid zou je zeggen, maar zoals je op pagina 4 kunt lezen heb ik me daar ook erg op verkeken!
Ach....ik heb ervan geleerd! Ik zou anderen ervoor willen behoeden......maarja ieder zijn manier

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:29

maar vanaf welke leeftijd mag je een jong paard voor de kar zetten????? zoveelste keer dat ik dit vraag en krijg er maar geen antwoord op.
de 1 zegt met 2,5 jaar en de ander zegt als je je paard gaat inrijden dus met 3/4 jaar. wat is nou waar?
oke ze hebben het gewicht niet op de rug maar mij lijkt het dat de borst van zo'n jong ding op 2,5 jarige leeftijd ook nog niet ontwikkeld genoeg is om te kunnen en mogen trekken. hier worden ze met 2,5 jar al voor de kar gezet. is dat nou goed of niet??

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:35

Jammer dat deze discussie weer de kant opgaat van de algemeenheden.."Het is een hype om je paard op je 5e in het Z te hebben" enz. Ik zie dat eigenlijk helemaal niet zo veel - bovendien zegt het ook niet alles. De mensen die ik ken die veel Z rijden beginnen niet eerder met aanrijden maar zitten vrij vroeg met hun paarden in het Z (vaak mogen ze niet eens meer lager starten!) omdat ze beter rijden. Alles is betrekkelijk - voor mijn paarden (met mij als ruiter zeker!!) is Z al een hele hoge klasse, voor anderen is het alleen maar een opstapje. Toch zou ik er weinig op tegen hebben als mijn paarden door deze mensen werden gereden. Goede onafhankelijke zit, veel ruitergevoel, lichte teugelvoering; alleen maar prettig voor een paard. Bovendien worden ze vaak korter en intensiever gereden. Waar ik 5 keer een uur trainen voor nodig heb, dat prutsen zij er aan in 4 keer 30 minuten.
En natuurlijk zit er kaf onder het koren, en zijn er in alle disciplines, op alle niveaus mensen die niet het beste met hun paarden voor hebben. Maar om dat zo te veralgemeniseren is niet eerlijk!

@ MirandaFuego: nog even iets over de situatie van 30 jaar geleden...ik woon in het Noorden, dus misschien was het in de rest van Nederland anders, maar over het algemeen hadden de paarden het toen minder goed! Er was minder welvaart en de omslag (vooral in het denken) van werkpaard naar luxedier was nog in volle gang. Dat betekende dat op maneges de meeste paarden op stand stonden. Veel privé-paarden en pony's kwamen in de winter haast de stal niet uit, soms maar 1 of 2 keer per week, voor les in de manege. Lang niet iedereen had een eigen bak en paarden 's winters in de wei was slecht voor het land. Het was moeilijker om goede instructie te vinden, er was toch nog veel 'geen gelul trek 'em in de krul'-les. Z was echt heel hoog, dan stelde je wat voor. Er werd minder gedokterd en als je paard teveel met de kop in de lucht liep, was er vaak wel een heulpteugel die uitkomst bracht. Zadels-op-maat-gemaakt, fysiotherapeuten, osteopaten....??? Voor huis-tuin-en-keukenpaarden was dat toen nog geen optie.
Over het aanrijden van jonge paarden werd niet al te ingewikkeld gedaan. Meestal niet in de winter (hoe wou je doen er waren ook bijna geen binnenbakken), dus daardoor meestal wat later dan nu. Merries hier uit de buurt werden vaak naar een hengstenstation gebracht om te worden gedekt en dan werden ze daar ook zadelmak gemaakt. Ik zeg niet dat het goed is, maar zo ging het.

Wij kwamen al vrij vroeg in aanraking met mensen die het anders deden en hebben daar een eigen weg in gevonden, maar dat terzijde.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 05-01-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:38

Heey..

Leuke discussie

Ik vind dat je pas met inrijden kan beginnen als het paard genoeg volgroeid is. Een Shetlandpony is eerder uitgegroeid dan een groot paard. Met dat grote paard zou ik dan pas beginnen als ie 4 is.
Met de Shetlander zou je kunnen beginnen als hij 2,5 is, ik doe het bij voorkeur ook niet, maar het zou kunnen.
Als je een paard inrijdt merk je vanzelf wel waar hij aan toe is. Daar hou je dan ook rekening mee.
Ik zou pas wedstrijdgericht gaan rijden vanaf 6 jaar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:39

wyona schreef:
maar vanaf welke leeftijd mag je een jong paard voor de kar zetten????? zoveelste keer dat ik dit vraag en krijg er maar geen antwoord op.
de 1 zegt met 2,5 jaar en de ander zegt als je je paard gaat inrijden dus met 3/4 jaar. wat is nou waar?
oke ze hebben het gewicht niet op de rug maar mij lijkt het dat de borst van zo'n jong ding op 2,5 jarige leeftijd ook nog niet ontwikkeld genoeg is om te kunnen en mogen trekken. hier worden ze met 2,5 jar al voor de kar gezet. is dat nou goed of niet??

Volgens dat tekstje zou je op 3 jaar kunnen beginnen met ze een bandje te laten slepen oid...
Uit eigen ervaring kan ik niks zeggen, ik ben niet zo into aangespannen werk

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:41

wyona schreef:

Van de zomer sprak ik een boer, die vroeger veel met paarden had gewerkt. hij zag mij vaak met mijn 3-jarige langs de weg wandelen, na een paar maanden kwam hij naar me toe om te vragen waarom ik er niet eens op ging zitten. Want qua bouw en bespiering moest hij dat gemakkelijk aan kunnen. Toen maakte hij de opmerking van: voor de kar lopen is veel zwaarder voor zo'n paard dan als jij erop gaat zitten.

Nogmaals dit was de mening van een 70-jarige boer die het vergeleek met 'vroegûh', hij zal niet een licht karretje bedoeld hebben

Zelf kan ik je niet helpen, ik heb geen verstand van mennen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:45

er zijn er ook zat die zonodig willen presteren en daardoor te snel met zo'n jong ding op wedstrijden verschijnen. als je met een jong paard aan de slag gaat doe het dan rustig aan en laat die prestatie drang achterwege. dat soort dingen komen vanzelf wel. zo zijn er zat die daarom met 3 jaar al beginnen en daarna gelijk op wedstrijden aankomen van kijk eens wat ik allemaal kan met mijn 3 jarige.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:09

Nou ik sluit niet uit dat ik met mijn dan 4-jarige komend jaar eens een B-proef ga starten. Maar ik ben ook geen ambitieuze wedstrijdruiter, ik zou het puur voor de lol doen, en lol hebben we er pas aan als hij het aan kan, en daar hebben we nog tijd zat voor, dus doen we lekker rustig aan...

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:48

vind dat de juiste instelling javayo

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:57

mijn paard was ingereden net voordat hij 3 was. ik heb het zelf niet gedaan hoor!! ik kocht hem toen ie 3 werd en toen was ie al licht beleerd. hij kon alleen nog maar net stappen, draf en galop en meer niet. ik berijd hem nu niet elke dag maar misschien 3x in de week. ik laat hem nog effe genieten van z'n jonge tijd. hij is nu 3,5 jaar of iets ouder zelfs nog. in mei geboren.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:05

die ouwe van mij rij ik ook niet iedere dag hoor. ik rij nu wat minder omdat ze een hele tijd niet egt lekker in d'r vel zat, maar normaal is dat ik 3x in de week rij en me dochter 1x en zij is dan 16
met die jonge wil ik straks met 1x in de week een 20 min. beginnen en dat opbouwen tot 3x in de week vind dat meer dan genoeg voor mijn dotjes.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:06

hmmm me zin klopte niet ik bedoelde dus dat me haf 16 is en niet me dochter hahaha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:20

Sily schreef:
Jarrah heb ook zo'n hekel aan die uitspraak, ik krijg er altijd van die durf je wel gedachten van, ja ik begin met drie (of jonger) want dan zijn ze nog niet zo sterk...kom op he....wees dan stoer en doe het wanneer het dierwel sterk is (alhoewel een drie jarige ook behoorlijk tekeer kan gaan )

Whaha, écht wel!!
Toen ik mijn eerste paard had, een merrie die dus net haar veulen bij ons kreeg, ging ik altijd een stukje met haar wandelen en moest mijn veulen op stal blijven wachten.
Maar omdat het veulen nogal tekeer ging, hadden we besloten dat mijn vader (grote kerel, 100 kilo) het veulen maar even aan het halster moest houden in de stal totdat hij wat bedaard was........
Nou, hij heeft het geweten, haha, hij lag met veulen en al op de grond te worstelen
@ Kendra:
Ja, dat is zo, maar daarom heb ik juist het idee dat men toen veel minder fanatiek was, in ieder geval een veel kleinere groep.
De meeste mensen waren toch meer van de recreatie, of waren al blij als ze hun paardje door een l'proef konden sturen!
Nu is het niveau veel hoger en wordt er dus ook op jongere leeftijd een hoger niveau gevraagd van de paarden....
Dit is trouwens mijn mening die gebaseerd is op eigen ervaring, hoor, maar ik weet dat ik vroeger erg opkeek die mensen die 'm' reden, haha, das nu wel anders....

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:29

Javayo schreef:
wyona schreef:

Van de zomer sprak ik een boer, die vroeger veel met paarden had gewerkt. hij zag mij vaak met mijn 3-jarige langs de weg wandelen, na een paar maanden kwam hij naar me toe om te vragen waarom ik er niet eens op ging zitten. Want qua bouw en bespiering moest hij dat gemakkelijk aan kunnen. Toen maakte hij de opmerking van: voor de kar lopen is veel zwaarder voor zo'n paard dan als jij erop gaat zitten.

Nogmaals dit was de mening van een 70-jarige boer die het vergeleek met 'vroegûh', hij zal niet een licht karretje bedoeld hebben

Praat me niet van die boeren:
Wat die tegen mij er allemaal al uitgeflapt hebben:
-Je ken er best op gaan, hoor, dat beessie is sterk zat!( onze Tinker van nét 2!)
-Mijn peerd wou niet meer meekomen uit de wei, hij liep niet, toen hebben we een touw om zijn tong gebonden en hem zo meegetrokken....
-Ach, die hoefbevangenheid zakt al weer af( week later is het paard dood )
En dan zijn sommige verhalen die ik ook nog gehoord heb te erg om hier op te zetten, dus kun je nagaan.....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:41

MF zo is mij vroeger weleens verteld dat je een 1 jarige zo zoetjes aan eens moest gaan longeren, werd die groot en sterk van.
Ben blij dat ik een eigenwijs kreng ben

kivas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:48

Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met mijn drie jarige, het gaat erg goed en naar mijn mening (en die van mijn trainster) en wordt deze niet te zwaar belast! We zijn lekker bezig met de basis en hem langzamerhand sterker aan het maken op het achterbeen. Bij mijn trainster worden de paarden pas als ze vier zijn zadelmak gemaakt, maar zij heeft er dan ook veel meer dan ik (en menig ander). Ze kunnen ze lekker laten staan en alvast beginnen met een ander. Als je rustig aan doet en je paard niet te zwaar belast denk ik dat het geen probleem is om een drie jarige te beleren. Echter let wel: Ga niet te snel en neem goede begeleiding!

Wel ben ik van mening dat je een paard voordat deze drie jaar is met rust moet laten, in ieder geval nmet het belasten van het dier. "handtam"etc kan natuurlijk wel, maar de meeste wordt dit al van veulen af aan geleerd!

@ Anne_loes: Verder ben ik het er niet mee eens dat een shetlander eerder volgroeid is als een groot paard, het zal natuurlijk wel iets uitmaken maar niet zoveel als jij denkt.
Nogamaals: Goede begeleiding en rustig aan doen! Let goed op je paard en vraag niet teveel!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:11

kivas schreef:
Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met mijn drie jarige, het gaat erg goed en naar mijn mening (en die van mijn trainster) en wordt deze niet te zwaar belast! We zijn lekker bezig met de basis en hem langzamerhand sterker aan het maken op het achterbeen. Bij mijn trainster worden de paarden pas als ze vier zijn zadelmak gemaakt, maar zij heeft er dan ook veel meer dan ik (en menig ander). Ze kunnen ze lekker laten staan en alvast beginnen met een ander. Als je rustig aan doet en je paard niet te zwaar belast denk ik dat het geen probleem is om een drie jarige te beleren. Echter let wel: Ga niet te snel en neem goede begeleiding!

Wat voor verschrikkelijke dingen gebeuren er met paarden als ze voordien worden bereden? Twee belangrijke dingen - maar niet dat waar je zo onmiddellijk aan zou denken.

- Groeiplaten in z'n benen beschadigen?
Het kraakbeen kan ingedrukt worden, maar het aantal gevallen van misvormde benen omwille van te vroeg gebruik is beperkt.

- Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Nee, wat je waarschijnlijk wél veroorzaakt is structurele schade aan de rug. Arabieren bijvoorbeeld vererven vaak zwakke tussenwervelligamenten, die dus sneller zullen meegeven zonder de bescherming van de verbeende groeiplaten. Maar alle paarden, van eender welk ras, hebben die groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die nu eenmaal met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (én z'n adem in te houden). Zolang z'n skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen z'n spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen - gevolg: vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor 'm is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Je loopt dus een paar jaar op voor nu......vraag maar eens aan je instructrice of ze geleerd heeft wanneer het skelet van een paard volgroeid is.........
Dit is dus wel waar het om gaat, ik wil je niet verontrusten of beledigen, maar je paardje wordt nu wel degelijk te zwaar belast voor zijn leeftijd.....

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:04

bij ons gaan ze rond hun 3/ 3.5 onder het zadel, dan gaan ze ongeveer een jaar op de wei (allemaal springpaarden) en rond hun 4 / 4.5 komen ze weer terug op stal, beginnen ze met trainen en gaan ze rond de zomer/ najaar (verschilt per paard) mee op wedstrijden. de meeste paarden lopen met hun 6e ook Z springen en voor hun 8ste zeker ZZ.

met de dressuurpaarden gaat het iets anders, die worden (hangt natuurlijk ook weer af wat voor paard etc. ) rond hun 3.5 ingereden en worden vanaf dan getraind, maar de een heeft langer nodig als de andere, dus sommige worden ook pas met hun 4e ingereden..

kivas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:49

MirandaFuego schreef:

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Je loopt dus een paar jaar op voor nu......vraag maar eens aan je instructrice of ze geleerd heeft wanneer het skelet van een paard volgroeid is.........
Dit is dus wel waar het om gaat, ik wil je niet verontrusten of beledigen, maar je paardje wordt nu wel degelijk te zwaar belast voor zijn leeftijd.....

[/quote]

Ik denk dat dit jou mening is (misschien van menig ander erbij) over het leren en berijden van een jong paard. Heb toevallig vorige week hierover gediscusieerd met mijn trainster en geloof me dat zij wel degelijk veel van jonge dieren weet, hiermede dus ook van het leren en berijden van een jong dier!
Haar man, tevens ook werkzaam in de paardensport (hebben overigens een stoeterij en maken jonge paarden klaar voor de hengstenkeuring etc) weet ook erg veel van het trainen van jonge dieren.
En zoals ik hierboven in mijn eerde stukje vermelde beginnen hun pas met de paarden vanaf dat ze 4 jaar zijn!

Naar mijn idee loop ik niet te ver vooruit met mijn paard (met mijn trainster over gehad) en wordt deze ook zeker niet te zwaar belast, tevens heb ik dus zeker wel een goede begeleiding (die samen met mij ook aan het welzijn van het dier denkt,!).

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:59

MirandaFuego schreef:
Praat me niet van die boeren:
Wat die tegen mij er allemaal al uitgeflapt hebben:
-Je ken er best op gaan, hoor, dat beessie is sterk zat!( onze Tinker van nét 2!)
-Mijn peerd wou niet meer meekomen uit de wei, hij liep niet, toen hebben we een touw om zijn tong gebonden en hem zo meegetrokken....
-Ach, die hoefbevangenheid zakt al weer af( week later is het paard dood )
En dan zijn sommige verhalen die ik ook nog gehoord heb te erg om hier op te zetten, dus kun je nagaan.....

nou niet alle boeren over 1 kam scheren hè!

Nee, deze boer is echt een goede vent, ik heb ze voor een zieke koe zien zorgen, en de zorg die hij aan zijn pony besteed duidt ook op zat kennis. Die pony had hij staan voor de kleinkinderen, en werd verzorgt door een meisje uit de buurt. Maar omdat die het eens had laten afweten toen de boer zelf ziek was, heeft hij besloten het voortaan maar zelf te doen.

En hij kwam zelfs nog eens bezorgd naar me toe om me te waarschuwen dat mijn paard wat te dik was, of ik hem niet te veel bijvoerde, want dan kon hij hoefbevangen raken.

Mijn guppie heeft namelijk nogal aanleg een grasbuik te krijgen....