vind jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:07

ik vind mezelf prima rijden.. doe niet echt aan dressuur of springen, de grote basis zit erin.. nu nog bij het paard, en dan gaan we echt dressuren

Lilliputter

Re: vindt jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:21

kzal zelf ook even een berichtje plaatsen

zelf vindt ik dat ik wel wat kan,er zijn altijd dingen te verbeteren
(zelfs bij anky)heb geen eigendunk maar vindt wel dat als ik klaar ben met rijden dat ik zeg van:zo slecht rijd ik toch niet...(dat zeg ik nu dan hea)

anderhalf a 2 jaar geleden begon ik met mijn elcaro merrie en begon ik ook gewoon in de B,ging al snel wedstrijden rijden terwijl er nog heel weinig in zat,ben dus ook echt meer dan 1 jaar blijven steken in de B.toen ik 7 wpt in de B had ging het heel snel,toen was ik er zo uit en zit nu in de L1(zo,n 3 maanden)en heb nu 3 wedstrijden gereden(niet meer ivm school)maar nu ga ik weer volop beginnen en heb er binnen nog 6 staan en buiten weer n hoop.en het gaat nu zo snel met de training,rij 3x per week maar ze pikt alles zo snel op en ik leer ook heel hard dus zijjn we nu al met de M1 bezig omdat hij de L2 al klaar is,

een jaar geleden heb ik echt niet durven denken dat we zijn waar we nu zijn ,ik dacht echt van:dit wordt een hele lange weg voordat ik B uit kom,ik moest alles zelf ook nog leren,maar nu kennen wij elkaar pas echt en dan gaat het ook sneller,ik weet wat ik fout doe en wat zij niet goed doet(komt dan door mij )en ben in mn houding en zit al heel goed vooruit gegaan(zegt mn lesgeefster)en dat vindt ik zelf ook,kan er nu zelf eigenlijk ook wel om lachen ,hoe ik een jaar geleden reed vergeleken met nu.....(kan t niet laten )en we zijn vorige maand ook 1e geworden in uden en dat is tocn n kroontje op n hoop training vindt ik zelf en dan geeft het je dan toch n gevoel van:wij tellen ook mee

en met n top lesgeefster kan t ook niet anders

hier foto,s van mij schatje de 1e...2 foto,s zijn van vorige week
Afbeelding

in de sneeuw en ijskoud buiten
Afbeelding
je kunt er ook echt alles mee

het is een elcaro x naturel merrie
Afbeelding
deze is van vorig jaar zomer(niet echt foto geniek en niet actief in training vergeleken met nu...en wat vinden jullie van mijn topper???
xxxxx

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:02

Uhm volgens mij is het niet echt de bedoeling om gewoon leuk foto's van je paard te plaatsen!!! Het gaat om het rijtechnische ervan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:13

Mijn basis is de laatste 2 jaar enorm verbeterd, kan nu veel beter de echte theorie ook in praktijk brengen en het gaat allemaal makkelijker. Ik wou wel dat ik meer lef had, zodat ik ook echt wedstrijden durfde te springen en ook eens wat makkelijker op een ander paard zou stappen. Maar ik vind dat ik het voor een amateur gewoon aardig doe.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:16

uhm.. ik vind dat ik de laatste mand ineens echt super vooruit ben gegaan met mijn houding zit en alles..mijn paard loopt ook steeds netter en hoger aan de teugel.. en heb nu echt een band met mijn paard dus daarom gaat het veel beter.. ik probeer nu goed lang te rijden rechtop zitten enzo.. mjah tsja vid de laatste tijd dat ik wel redelijk rij maar heb nog een lange weg te gaan.. en ge ook starten met wedstrijden..

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:43

Ik weet het niet, ik denk soms dat ik mn paard helemaal aan het verpesten ben, terwijl ze opmerkingen maken dat je altijd verbetering ziet en dat mn paard wel netjes loopt enzo.

Ikzelf weet niet goed wat ik met zo'n opmerkingen moet, ik vind mezelf dus een slechte ruiter. Nouja, mn paard heeft plezier en wil graag werken, ik stap wel met een blij gevoel eraf. Als ik maar lol heb met mn knol

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:49

Heb al eens een reactie geplaats, maar goed.
Waar ligt de grens tussen een goede en een slechte ruiter eigenlijk?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 10:49

uhh ja..............

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:58

Ik heb min. 1 x per week les van een ZZGP amazone of bij Alex van Silfhout. Toch zie ik mezelf niet als een goede amazone. Wat ik zelf wel goed vind, is dat ik zo eerlijk mogelijk rijd. Dat vind ik een goede eigenschap.

Maar er zijn nog veel te veel zaken die ik nog moet verbeteren voor ik zelf kan zeggen dat ik "goed" rijd.

Fitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:02

Ik heb net geleerd (of mijn paard heeft 't me geleerd) dat hoe rustiger ik zelf blijf: los teugeltje, diep inademen, lang zitten, zij ook een stuk rustiger is. Ik moet haar gewoon het vertrouwen geven, maar dat vind ik heel moeilijk aangezien het een ontzettende zenuwpees is en ook al het nodige is gebeurd. Maar we zetten door!!! Verder denk ik dat ik wel redelijk kan rijden. Ik heb veel verschillende paarden gereden onder verschillende omstandigheden. Ik rijd dressuur ongeveer L niveau, heb western gereden, maar springen vind ik eng. Ik denk dat je nog het beste van paarden zelf kunt leren en goed naar ze moet luisteren en geduldig zijn!

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:32

Qua dressuur niveau vind ik niet dat ik goed kan rijden. Maar ik kan wel met de meeste paarden overweg, en rij verantwoordelijk .

joycie

Re: vind jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:38

Ik zou nooit van mezelf zeggen dat ik goed rijd. Als iemand aan mij vraagt kun je paardrijden, dan zeg ik ja. Als iemand aan mij vraagt kun je goed rijden, dan zeg ik dat is niet aan mij om te beoordelen.
Wordt ook altijd heel verlegen als mensen zeggen dat ik goed rijd, dan is het echt van; Oh, dank je(en ondertussen denk ik, het zal wel.)

Ik kan best blijven zitten als een paard loopt te klieren, maar met springen lig ik er wel zo af. Paard hoeft maar een stap opzij te doen en ik lig al (overdrijf)

Dressuur kan ik wel aardig, ik wil alleen altijd te snel, te veel in 1 keer en verwacht ook van m'n paard dat die het altijd goed doet. Helaas gebeurd dat niet en dan moet m'n instructeur weer zeggen doe dit, doe dat, enz.

Ik kan dus wel rijden, maar goed rijden dat moet iemand anders maar beoordelen.

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:42

ach..niemand rijdt perfect..zelfs de 'top' zoals Anky niet! iedereen heeft z'n plus en z'n minpunten..
ik zou niet van mezelf zeggen dat ik goed rijd. als mensen zeggen: je kunt goed rijden; zeg ik dankjewel..maar ondertussen denk ik ja hoor...zal wel..
je kunt me op ieder paard zetten..ik kan bokkespronge best makkelijk uitzitten, springen is de laatste tijd iets minder, omdat ik een dressuurpaard heb, en er dus zeer weinig mee spring, de dressuur gaat echter de laatste tijd erg goed. ik kan wel iets meer oefeningen dan mn paard, maar durf ze er zelf zonder hulp niet aan te leren, omdat ik bang ben dat ik het tog verkeerd doe, ondanks dat ik ze op een wat meer hoger opgeleid paard wel kan.
ik kan best rijden, maar iemand anders moet maar oordelen of dat goed is!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:04

Eigelijk niet.
Op het moment boscross ik alleen zo'n beetje, maar ik wil komend voorjaar toch wel serieus aan de slag. (ben afhankelijk van een wei, dus herfst/winter is altijd een probleem wat betreft rijden)
Ik vind mezelf niet goed rijden, vooral op andermans paarden heb ik het idee dat het echt geen gezicht is. Mijn eigen paarden gaan redelijk, maar er moet nog heel wat aan gesleuteld worden!
Maar goed, het kan alleen maar beter zullen we maar zeggen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:07

ook interesant om te weten dat de maneges waar ik reed, en de lessen die ik prive heb gehad. : mij inschatten op l/overstap M dressuur..
is altijd fijn om te horen!

vind mezelf trouwens niet M hoor, en zeker niet met chevy..
maarja als je zo beoordeeld word is wel leuk om te horen

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:48

ik ree wel netjes maar dat ik er pas geleden 2 keer vanaf ben gevallen ben ik wel wat onzeker.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:53

ik vind mezelf niet echt goed rijden. Ik heb 4 jaar les gehad en daarin vrij weinig geleerd. Daarna ben ik verzorgpony's gaan rijden zonder les(soms les gehad maar nooit echt doorgezet) en daarmee ben ik helemaal mijn eigen stijl gaan ontwikkelen, maarja ik rijd toch bijna alleen maar recreatief (1 keer per jaar een onderlinge wedstrijd)

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:08

als je er maar plezier in hebt en er met een verandwoordelijke mee omgaat(je paard en je rijstijl)..toch?

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:10

liliputter schreef:
als je er maar plezier in hebt en er met een verandwoordelijke mee omgaat(je paard en je rijstijl)..toch?

inderdaad

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:14

Ik rij als een natte krant, maar ik blijf aan boord en hinder mn paard niet.

Goed rijden? Neuh. Effectief genoeg rijden om de meest voorkomende zaken op te lossen? Ja.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 17:09

dan is het toch goed,niet iedereen is een 2e dominique filion(bijv.)

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:22

tsja...wat is goed rijden, als ik lekker bezig ben met mn beesies, en ze plezier hebben, en ik zelf ook, en ik hou het vriendelijk...ben ik tevreden, maar ik heb wel het streven om steeds hoger te komen, maar dat wil ik niet ten koste laten gaan van mijn houding en zit, en vooral niet het plezier !!! en of je een goede ruiter bent, aan wie isdat om te beoordelen...??????

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:09

eigenlijk aan anderen maar ook je eigen oordel,je weet zelf wel of je goed rijdt of niet.....rij met plezier en op een verantwoorde manier dan is er volgens mij niks mis,maar als je verderin de sport wilt komen(net als ik)komen er meer dingen bij kijken.....

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:39

ja, dan heb je les en iemand die je kan corrigeren...

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:20

Ik zal absoluut niet zeggen dat ik goed rijd. Het is sowieso een lastige definitie. Wel heb ik genoeg zelfkennis om te zeggen dat ik mijn goede en mijn slechte punten heb. Maar, zoals mijn instructrice altijd zegt: Als Sjaan zo doorgaat dan wordt ze een goeie . Ik denk zelf dat dit alleen komt door de verschillende paarden/ponies die ik al heb mogen rijden.

[Edit:] Eigenlijk zou ik dit soort dingen nooit zeggen, toch vreemd dat dat via het internet altijd gemakkelijker gaat