Releste (v Lancet) 7 jaar, 1 week onder het zadel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:12

Prachtige merrie, die Releste! En wat fijn dat ze het allemaal zo goed oppakt!

En een aparte manier van zadelmak maken idd, vind het wel heel knap van hem dat hij dat durft.. Hoe was Releste voor de eerste keer geweest met hem erop?

pippie123

Re: Releste (v Lancet) 7 jaar, 1 week onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:50

Heb ik nog nooit van gehoord deze manier van zadelmak maken! Ziet er lekker ontspannen uit moet ik zeggen. Die man moet aardig wat lef hebben om met al die jonge en onervaren paarden het bos in te duiken!! Maar wat een mooie merrie heb jij zeg, toen ik las ''fokmerrie'' dacht ik dat we een uitgezakte, minder mooie merrie zouden zien, maar dit is een plaatje!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:53

Sja je kan er van alles van zeggen en ook van de methode maar het feit blijft

Het is en blijft absoluut gewoon een schitterende Merrie

En de methode staat mij wel aan zo

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:39

Weet niet of ik de enige ben die er zo over denkt ....
1 week onder het zadel en dan al met sporen rijden?
aparte manier van zadelmak maken.
is voor een paard wel fijn als ze gelijk naar buiten kunnen maar gevaarlijk lijkt het me wel. Als die man er een keer van af valt ben je wel je paard kwijt.
Verder vind ik het een mooi paard. Zou zelf niet voor deze manier van africhten kiezen, maarja dat is mijn mening

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:43

Zolang ze naar zijn kuit luisterd voelt ze de spoor niet hoor!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:54

Ik denk dat een heleboel mensen over die sporen even 1 ding vergeten:

Bj het "normaliter" zadelmak maken wordt eerst vaak aan de longeerlijn gereden. Je bent dan met 2 mensen waarvan 1 er in het bezit is van de welbekende longeerzweep.

De ruiter hoeft in dat geval het paard niet naar voren te houden immers, als je het goed aanpakt doet diegene die de lijn en de zweep heeft dat. De ruiter hoef alleen maar te zitten en zeer gering wat hulpen te geven.

Als je een andere methode verkiest zoals deze, dan heb je de ondersteuning van de lijn en de longeerzweep dus niet.

Ik ben het dus met Samsam eens dat het paard naar voren moet blijven denken en lopen, zeker een jong of groen dier.
Een spoor hoef je niet te gebruiken!! Maar zou het paard twijfelen en gaan inhouden of willen stoppen moet de ruiter er zeker van zijn dat het paard naar voren blijft.

Waar je "normaal" even de lomngeerzweep subtiel onder het kontje klappert kan je even zo goed een spoortje gebriuken. Het paard heeft daar misschien zelfs minder stress van.

Dit is tenminste zoals ik het zie. Wij zitten leuk achter onze PC en wellicht heeft die meneer in een week tijd het paard 3 keer met een spoor aangetikt ?? Wij zijn daar niet bij dus je kan daar niet over oordelen.

't is maar mijn bescheiden mening hoor
Laatst bijgewerkt door Janski op 05-11-05 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:55

ja maar dat kun je toch ook gewoon met een zweep en je been oplossen? een spoor is er niet voor om een paard vooruit te trappen.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:00

Nee heel goed !!!

Een spoor is om hulpen te verduidelijken, en walk paard heeft het meeste behoefte aan duidelijkheid :

een groen paard.

En als een onervaren paard besluit de kop tussen de benen te stoppen en het snapt weder niks dan wil je het vooruit hebben. Eerst vriedelijkn en vrij vlot daarna onvriendelijk

Dus wat is dan zo erg als je een spoor gebruikt om het naar voor te krijgen of een zwieper met de (longeer)zweep geeft??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:04

elmiran schreef:
ja maar dat kun je toch ook gewoon met een zweep en je been oplossen? een spoor is er niet voor om een paard vooruit te trappen.

Een paard moet leren op been voorwaarts te gaan en niet op zweep, het is veel logischer en duidelijker om als hij niet op gewoon been reageert, sterker met been (spoor) in te komen ipv hem een tik voor zijn kont te geven als hij niet op de kuit reageert.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:44

Ik denk dat dit voor een paard een heel mooie eerste ervaring onder het zadel is! Lekker het bos in, lekker relaxed. Ziet er heel vriendelijk uit
Wat een prachtig paard, prachtig gevormd Mooi rond, echt helemaal mijn smaak!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:34

Riant schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen over die sporen even 1 ding vergeten:

Bj het "normaliter" zadelmak maken wordt eerst vaak aan de longeerlijn gereden. Je bent dan met 2 mensen waarvan 1 er in het bezit is van de welbekende longeerzweep.

De ruiter hoeft in dat geval het paard niet naar voren te houden immers, als je het goed aanpakt doet diegene die de lijn en de zweep heeft dat. De ruiter hoef alleen maar te zitten en zeer gering wat hulpen te geven.

Als je een andere methode verkiest zoals deze, dan heb je de ondersteuning van de lijn en de longeerzweep dus niet.

Ik ben het dus met Samsam eens dat het paard naar voren moet blijven denken en lopen, zeker een jong of groen dier.
Een spoor hoef je niet te gebruiken!! Maar zou het paard twijfelen en gaan inhouden of willen stoppen moet de ruiter er zeker van zijn dat het paard naar voren blijft.

Waar je "normaal" even de lomngeerzweep subtiel onder het kontje klappert kan je even zo goed een spoortje gebriuken. Het paard heeft daar misschien zelfs minder stress van.

Dit is tenminste zoals ik het zie. Wij zitten leuk achter onze PC en wellicht heeft die meneer in een week tijd het paard 3 keer met een spoor aangetikt ?? Wij zijn daar niet bij dus je kan daar niet over oordelen.

't is maar mijn bescheiden mening hoor

Het probleem is alleen dat een groen paard wat voor het eerst bereden wordt niet weet wat een spoor of been betekend, als je eerst longeerd kun je via de stemhulpen het paard de associatie been/ stemhulp leren. ( kan ook de stemhulpen aan de hand leren) dus het gaat meer om de stemhulp die je paard moet begrijpen, vind ik. En de flauwe smoes dat zijn bandje van zijn kleine spoor was geknapt, dan moest hij gewoon het bandje verwisselen. Verder vind ik het een hele goede manier van inrijden en ik vind ook dat een ervaren iemand best met sporen kan rijden, alleen snapt een voor het eerst bereden paard dit niet? Of ligt dit aan mij?
Het is iid wel zo dat als hij eraf valt (Kan ECHT altijd gebeuren, ookal rij je nog zó goed, het paard kan ook omklappen of vallen of wat dan ook) het paard wél in een bos rondloopt en die hou je echt niet bij in je eentje.....zelf ga ik mijn paardje binnenkort óók buiten inrijden als alles goed gaat, maar......ik neem én een ander paard mee(kuddedieren he?!) én een begeleider aan de hand! SLIM HE!! (al zeg ik het zelf

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:48

Tja iedereen kan in het bos ervan af vallen, ik vertrouw mijn paard aan iemand die vreselijk veel ervaring heeft en imo die inschatting kan maken.

On-topic.

Toch heel apart dat ze bij zoveel mensen in de smaak valt.

Kriel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:59

Ik moet er eigenlijk wel een beetje om lachen

De beste stuurlui staan nog steeds aan wal..............

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:00

uhm, ja en bewust

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:05

Super hoe deze man paarden inrijd..
Zo iemand vind je (in ieder geval hier) niet snel, wat fijn dat je deze man bent tegen gekomen.
Er zijn mooie plaatjes geschoten, het ziet er fijn en ontspannen uit.

Veel plezier en succes hiermee verder

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:10

Denk trouwens dat de meeste paarden vrij snel doorhebben wat het bedoeling van zo'n beenhulp is hoor.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:19

Wat een mooie merrie zeg!

Kriel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:38

Samsam schreef:
uhm, ja en bewust

Ook dat nog eens.....

Ik verheug me op vrijdag Sam!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:41

Ow wat een super gaaf beesie zeg, echt een prachtig beestje, jze loopt ook errug mooi.
Maar waarom rijd hij met sporen?

dekje staat haar ook leuk, kvinc echt dat ze een prachtig koppie heeft.

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:50

Je ziet steeds vaker dat mensen paarden inrijden met grote sporen terwijl ze goed genoeg lopen..En als je hoog in de dressuur wilt komen dan denk ik dat je dan er niet zoveel meer aan heb want dan moet je hem echt vooruit schoppen Maar verder een geweldige merrie...

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:22

Ik heb inderdaad vaker gehoord van deze manier van inrijden.. Vind dat erg mooi!
Mooie merrie zeg, wat blinkt ze enorm!

Kriel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:29

Ik vind eigenlijk ook wel dat rijden met zulke grote sporuh heel sielughhhh is

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:33

wij laten het paard dat hier staat oko op deze manier inrijden.. zelf doen we het iig niet.. Paard is nu2,5 en al reusachtig..

Super manier van inrijden.. Echt 100 % mee eens!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:59

Ik denk niet dat een paard zomaar in het wilde weg keihard ervandoor zou gaan als de berijder er af valt. Als hij vriendelijk is en het gaat met vertrouwen en geduld zal het paard mss een sprongetje maken maar daarna toch lekker stil gaan staan blaadjes eten of wat dan ook. Ik geloof niet dat een paard er zomaar vandoor rent (ja misschien naar stal terug) dan ben jeje paard dus niet kwijt!

Ik heb mijn paard ook met een zweepje in gereden, achter mijn kuit een tikje als hij niet goed reageerde. Bij mijn paard ging dit goed maar iedereen heeft zo zijn methode hé!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:03

mooie foto's
Vind het een prettige manier van inrijden, zo ongeveer zijn wij ook begonnen.

En wat heb je prachtige foto's in je profiel !