Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar wat een mooie merrie heb jij zeg, toen ik las ''fokmerrie'' dacht ik dat we een uitgezakte, minder mooie merrie zouden zien, maar dit is een plaatje!

elmiran schreef:ja maar dat kun je toch ook gewoon met een zweep en je been oplossen? een spoor is er niet voor om een paard vooruit te trappen.
Mooi rond, echt helemaal mijn smaak! Riant schreef:Ik denk dat een heleboel mensen over die sporen even 1 ding vergeten:
Bj het "normaliter" zadelmak maken wordt eerst vaak aan de longeerlijn gereden. Je bent dan met 2 mensen waarvan 1 er in het bezit is van de welbekende longeerzweep.
De ruiter hoeft in dat geval het paard niet naar voren te houden immers, als je het goed aanpakt doet diegene die de lijn en de zweep heeft dat. De ruiter hoef alleen maar te zitten en zeer gering wat hulpen te geven.
Als je een andere methode verkiest zoals deze, dan heb je de ondersteuning van de lijn en de longeerzweep dus niet.
Ik ben het dus met Samsam eens dat het paard naar voren moet blijven denken en lopen, zeker een jong of groen dier.
Een spoor hoef je niet te gebruiken!! Maar zou het paard twijfelen en gaan inhouden of willen stoppen moet de ruiter er zeker van zijn dat het paard naar voren blijft.
Waar je "normaal" even de lomngeerzweep subtiel onder het kontje klappert kan je even zo goed een spoortje gebriuken. Het paard heeft daar misschien zelfs minder stress van.
Dit is tenminste zoals ik het zie. Wij zitten leuk achter onze PC en wellicht heeft die meneer in een week tijd het paard 3 keer met een spoor aangetikt ?? Wij zijn daar niet bij dus je kan daar niet over oordelen.
't is maar mijn bescheiden mening hoor
(al zeg ik het zelf

Samsam schreef:uhm, ja en bewust

Maar verder een geweldige merrie...

!