4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: 4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:55

Best hoog voor zo'n jong dier!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:55

Sorane schreef:
Ook 1 keer kan fout gaan. En daar komt bij dat het niet bij 1 keer blijft. Het paard krijgt in totaal 3 kansen. Dus hij wordt er met een beetje pecht drie keer overheen gejaagt.
Sorry maar ik vind dat geen excuus. Zeg je dat ook als je op de rug van een jaarling klimt? "Ach voor 1 keer kan het geen kwaad"

Okee dat is wel waar.
Ze hadden de hindernis ook best wel wat lager kunnen zetten.,
Maar het is nou eenmaal gebeurd, en dan kan iedereen er wel over door blijven gaan maar kan niks meer aan veranderd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:57

Dit draai je niet meer terug. Maar het is wel goed om dit aan het licht te brengen om dit soort narigheid in de toekomst te voorkomen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:58

Wow wat hoog man !! :| *sprakeloos

Jammer dat de foto's niet zo duidelijk zijn.. Zal wel cool zijn geweest om in het echt te zien !!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:59

Het paard hoeft zich maar een keer best te verstappen bij het landen en dan is het daaag paard.

Verder ga ik mee met Sorane en Libke, het is niet normaal om een paard zo hoog te laten vrij springen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:01

sorry hoor maar is dat niet veel te hoog voor zo'n jong paard? lekker slecht als je al gelijk op 1.40m. Dit kun je niet vergelijken met een manegepaard...is gewoon slecht voor een paard en vooral voor zo'n jong dier.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:13

Sorane schreef:
Ik vind dit echt walgelijk.
Dit gaat om geld en niet meer om de dieren.
Een internationaal springpaard? Mischien, maar dan wel een die op zijn 6e een spuitje krijgt nadat hij volledig aan puin gereden is.

Kom op vrijspringen prima. Maar dan wel tot een verantwoorde hoogte, dit is niet verantwoord.

Bah. Dat je dit durft te plaatsen vind ik knap. OF je bent je niet bewust van de gevaren van dit soort geintjes, OF je bent gewoon trots op een geldbewust zooitje schorem wat meer om geld dan om het welzijn van een paard geeft.
Jammer dat dit nog altijd kan en MAG gebeuren.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Waarom zo hoog springen??? je kunt toch bij een lagere sprong ook goed zien of het paard wel of niet goed springt. Vind dit echt veel te hoog.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:43

@libke je slaat de spijker vol op zijn kopje

een beetje goede springruiter ziet het aan de techniek en het karakter van het paard of het een topper wordt

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:45

ik vind het echt super spectaculair, maar wel ietwat hoog voor zo'n jong paardje.. Heb er verder geen verstand van, maar is dit wel goed voor zn lichaam?

nou ja.. zoals ik al zei, spectaculair.. !!!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 00:52

Erg hoog, veel lawaai.
Ik zou als paard stapelgek worden.
En absoluut niet meer willen springen!

Ik weet zo net nog niet of ik dit... leuk vind of niet...
Maar hoog is het zeker.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 01:03

ik vindt het knap dat zn jong paard dat durft maar als die er 1 keer dr goed in knalt springt ie nooit weer...en zoals zovelen zeggen denk aan zn spieren en gewrichten...sorry dat ik het moet zeggen maar ik zie de lol er ook niet van in...ben blij dat het mijn viervoeter niet is...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 01:39

Vosse schreef:
powiepower schreef:

oja: een jong paard een paar hoge sprongen laten maken..daar gaatie volgens mij niet dood aan hoor

Nee maar je verkloot wel zn gewrichten
Moet je na gaan een paard dat over 2.15 heen springt land op zn voorbenen, zon paard weegt weet ik veel hoe zwaar en er zit vaart achter dus hij komt met een knal op de grond. Die gewrichten krijgen een klap.

Als je het rustig opbouwt okay maar ik vind de 1.50 al hoog zat voor paarden

Je zou voor de gein eens z'n sprong moeten filmen en dan vooral de landing.
En dan thuis af laten spelen in een slow stand en dan goed naar de benen van het paard kijken.
Dan zie je wel wat er bedoeld word met: dit is niet echt verstandig voor een 4 jarig paard.
Zelfs voor een volgroeid paard met ervaring is het zwaar en zul je zien dat de landing niet zo fijn is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 01:44

veerledec schreef:
Ik vind t leuke foto's, indrukwekkend.
En nogmaals, dit gaat om een éénmalige actie, de paarden doen dit maar één keer.
Springruiters die aan een puissance meedoen gaan ook echt niet van te voren thuis op 1.90m oefenen, sterker nog. Springruiters oefenen op techniek, dressuur, maar zelden op hoogte.Het gaat hier om ook nog eens om losspringen, deze paarden hebben conditie en krachtopbouw gehad, en hebben thuis echt niet meer misschien 1,60m of zo gesprongen.
Er wordt vervolgens éénmaal gekeken hoever ze komen, als ze niet de goede techniek hebben, lopen ze al vast op de lagere sprongen.
Ze worden ook niet gedwongen om te springen. Er wordt wel over 'opjagen' gesproken, maar als je een paard echt opjaagt, heeft ie geen ritme meer, geen normaal tempo, en geloof me dan komt ie echt niet meer over 2 meter.

Juist ze oefenen op techniek.
Daarom zie ik ook absoluut het nut van deze sprong niet in!
Je kan een paard ook beoordelen op een meter, door simpel naaar de techniek te kijken.
hoogte is onrelevant.
Want hoe hoger hoe minder de techniek ook vaak word.
Ik vind het slecht echt slecht.
Als ik daar had gezeten was ik op gestaan uit het publiek en weggelopen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:25

lowara schreef:
dat heet helaas de wedstrijd sport. onze club heeft nogal een hoog niveau,best veel internationale ruiters komen hier vandaan. er wordt dus ook gefokt door veel leden met toppaarden, en die worden dmv de showavond vaak aangeboden om te kijken hoe ze springen en om ze soms te verkopen. dit is ook niet iets van de laaste jaren. de club doet dit al 30 jaar elk jaar bij de showavond.
3 jaar geleden lag het record trouwens op 2.20 m

welke club is het dan?

en het gedoe over het verkloten van gewrichten,het beestje zal wel niet dagelijks over 2,15 moeten springe...
en of je nou af en toe eens zo wat hindernissen springt of 1 avondje super hoog...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:33

eigenlijk geen woorden voor, anders dan dat het gewoon volstrekt onverantwoordelijk is en ik walg er van. Als die mensen uit Brazilie dan zo goed weten hoe een paard te beoordelen dan hebben ze daar geen sprong van 2.15 voor nodig, dan denk je eerder om het behoud van het paard

echt ontzettend dom dit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:43

Ik moet zeggen dat ik dit wat teveel van het goede vind....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:52

Ik vind dat je een paard af en toe in bescherming moet nemen tegen zijn eigen 'kunnen'. Ontzettend leuk dat ie het red hoor, maar een echte kenner van de springsport kijkt naar de technieken en het vermogen van een springpaard, daaruit kan je leiden of het een goede is of niet! Waar ik ook een beetje tegenop zie is dat ze erop gaan wachten tot ze er een balk af gooien, ik vind dat ze het moeten voorkomen dat zo'n jong paard in die hindernis donderd ipv het juist te gaan opzoeken! Maar dat is mijn mening!

Groetjes....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:57

Nou, het is heel goed dat hij het kan.
Maar ik vind het hardstikke zielig.
Hij is nog niet eens uitgegroeid!
Hij krijgt nog es last van zijn botten.
GR.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:20

Paardje kan wel mooi springen alleen is het nogal slecht hè, een 4-jarige over 2.15 laten springen. Kan vast wel goed springpaard worden, maar zal het niet zo lang blijven doen in de springwereld lijkt me als ie nu al zo hoog moet springen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:32

daantjuhhh schreef:
Juist ze oefenen op techniek.
Daarom zie ik ook absoluut het nut van deze sprong niet in!
Je kan een paard ook beoordelen op een meter, door simpel naaar de techniek te kijken.
hoogte is onrelevant.
Want hoe hoger hoe minder de techniek ook vaak word.
Ik vind het slecht echt slecht.
Als ik daar had gezeten was ik op gestaan uit het publiek en weggelopen!

Daarom heb ik de mijne niet hoger dan 1m. laten springen (ook al begon hij toen pas met zijn benen optillen )

Ik vind het ook een beetje te hoog...2.15 voor een 4 jarige...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:35

en dan nog, ik kan me niet heugen ooit een parcour te hebben gezien waar ze alleen maar over 2 meter hoge hindernissen moeten en nou heb ik het niet over puissance springen

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:48

2.15 is idd erg hoog! Het zal zeker niet goed zijn voor zijn gewrichten ed, maar voor een keer kan het heus niet zoveel kwaad hoor! Dit is VRIJspringen, er zit dus geen ruiter op. In een parcours van 1.60 zit er wel een ruiter op, en komt die klap op de voorbenen dus veel harder aan vanwege het extra gewicht. En die paarden springen niet een keer een parcour maar doen dat keer op keer. Daar wordt ook niets van gezegd, daar vindt iedereen het normaal dus ik zie niet in waarom dit (terwijl het maar een keer gebeurd) dan ineens dierenbeul is?! Besides, die mensen doen dit echt niet als er zo veel risico aan zit, als er iets met zo'n talentvol paard gebeurd zijn ze ineens een klap armer..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:01

LilPetat schreef:
2.15 is idd erg hoog! Het zal zeker niet goed zijn voor zijn gewrichten ed, maar voor een keer kan het heus niet zoveel kwaad hoor! Dit is VRIJspringen, er zit dus geen ruiter op. In een parcours van 1.60 zit er wel een ruiter op, en komt die klap op de voorbenen dus veel harder aan vanwege het extra gewicht. En die paarden springen niet een keer een parcour maar doen dat keer op keer. Daar wordt ook niets van gezegd, daar vindt iedereen het normaal dus ik zie niet in waarom dit (terwijl het maar een keer gebeurd) dan ineens dierenbeul is?! Besides, die mensen doen dit echt niet als er zo veel risico aan zit, als er iets met zo'n talentvol paard gebeurd zijn ze ineens een klap armer..

absoluut NIET mee eens , paarden die Grote prijs lopen zijn daarop getraint dat zijn topatleten daar is als 4-5-6 en zevenjarige aan getraind om op dit niveau te komen ,hun gestel is daarop getraint en kan dat aan . Deze jonge paarden zijn mss zo uit de wei geplukt een paar weken (hopelijk) voordien en doen dit dus zonder training of mss hooguit een paar keer oefenen . Ik herhaal nogmaals dat ik het nut niet zie van zo'n wedstrijd , doe het in Godsnaam tot 1.20,1.30 ofzo en beoordeel ze daarop . Ik kan me niet inbeelden dat die paarden plezier beleven om naar zo'n joekel van een hindenis opgejaagd te worden ,die houden er eerder een trauma aan over in mentaal opzicht dan .
Puissances zijn daarom ook afgschaft want je moest er een apart paard voor aan houden want die die een krachtproef konden lopen maakten brandhout van een simpel 1.50 proefje ,dus die verdienden de haver niet

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:08

dat arme paardje weet niet dat dit super slecht is voor hem en springt wel.. !

ik noem dit geen hard voor dieren hoor ga dan dat doen bij hoogspringen bij mensen en niet die arme diertjes hier voor gebruiken !

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:09

wel erg hoog, maar denk dat ze dat heus niet elke dag hoeven te doen hoor