Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Palhaço schreef:De functie van een wending om de voorhand is dat je test of je paard goed zijwaarts reageert op je been. Op onze vereniging deden we dit 1 keer per jaar ofzo. Vooral de jonge ruiters deden deze oefening omdat ze dan leerden hoe ze het paard zijwaarts moesten laten gaan op hun been. Dit is een beginoefening voor het wijken, dan moet je paard namelijk ook zijwaarts gaan voor je been. Deze oefening werd alleen in een voorwaartse gang uitgevoerd en het liefst in een kleine volte omdat het paard dan de ruimte heeft om zijn benen goed neer te zetten. Er zijn talloze hulpoefeningetjes om je paard soepeler te maken of beter zijwaarts te laten gaan op je been. Niet elk paard heeft dit nodig. Ik heb deze oefening vroeger misschien 1 keer gedaan om eens te testen of hij goed zijwaarts ging op mijn been. Maar ik laat hem nooit stilstaan omdat het voor een paard moeilijker uitvoeren is als zijn beweging bijna stil is. Als hij blijft stappen is het voor een paard makkelijker. Als hij namelijk bijna stil blijft staan met zijn voorbenen, kan hij zijn voorbenen verdraaien! omdat dan de hoef blijft staan en de schouder doorgaat. Op deze manier kun je een paard heel makkelijk kreupel draaien en zal ik dus ook zeker afraden om deze oefening vanuit stilstand te doen..
Succes ! en leuke pony!
P.s zou de keertwending niet vanuit stilstand maken! zie uitleg
groetjes
om die reden heb ik ook wel eens een wending om de voorhand gemaakt maar dan idd vanuit stap en niet vanuit halthouden abeltje_xx schreef:gelukkig de gemoederen zijn weer wat bekoeld en djun ik denk dat je er met veel oefenen, inzet en motivatie ( en respect voor de pony natuurlijk) helemaal komt, nou doei