Umi(v. Gribaldi)@Work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: Umi(v. Gribaldi)@Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 19:19

mhartog schreef:
Prachtig paard hoor! Ik zag de foto's en ik vind dat op de foto's ze precies in galop aanspringt zoals een groen paard aanspringt. Ze is jong, nog niet zo sterk en waarschijnlijk ook nog niet uitgegroeid. Lekker met de neus omhoog! Dan is het voor haar makkelijker om achterhand onder te brengen want, lang nagevelijk lopen is nog best moeilijk voor een jong paard en kan zeer doen in de spieren want ze zijn vaak nog niet sterk genoeg om te dragen.

Ik heb heel lang een merrie gereden waar ze heel jong al teveel van gevraagd hebben. Het gevolg daarvan was dat ze panisch voor het bit was en alleen maar achter het bit liep. Gewoon met aanleuning en neus eruit zoals het hoort op B-niveau was niet voor elkaar te krijgen! We hebben alles geprobeerd, laten nakijken jaar op rust geweest en laten dekken en helemaal opnieuw begonnen, maar als er ook maar iets gebeurde of de spanning liep te hoog op dat was ik weer helemaal terug bij af.

Paarden zijn domme dieren en 'denken' niet. Het zijn geen mensen. Als er iets niet 'lekker' zit reageren ze met 'vluchtgedrag', dat is wat er al miljoenen jaren in zit. Geef jezelf en haar lekker de tijd en leg de druk niet te hoog, ook niet als anderen dat vinden omdat je een prachtige 'Gribaldi' hebt. Zeker als je weinig ervaring hebt. Leren doen ze snel genoeg, maar afleren is een stuk lastiger!

Succes!

thnx.....vind dat je gelijk hebt...inderdaad voor Umi is het lekker makkelijk om haar koppie omhoog te doen in galop. Haar achterhand heeft ze er nog niet zo goed onder, hier ben ik echt goed op aan t letten, heb haar al een paar keer met pessoateugel gelongeerd helaas ging dat een tijdje niet zo goed... . Rosanne zei het ookal dat ze het nog een beetje moeilijk vind om steeds in de houding te lopen, ze doet t wel maar je merkt gewoon af en toe dat ze het nog wel zwaar vind.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:10

Ik heb toch maar besloten om deze woensdag te gaan lessen met m'n pony Misty. Gewoon omdat het niveau van haar veel hoger ligt en ik het met haar op dit moment echt goed kan vinden, t voelt gewoon goed aan, kan goed mee komen en als ik haar rijd voel ik me gewoon helemaal weer blij omdat ze gewoon zo goed d'r best doet ook vind ik het een keer gewoon leuk om op een wat hoger niveau te kunnen lessen.

foto's komen dan zaterdag dan ga ik met Umi naar huis en kan Gucci_zillah wel wat foto's van ons maken, dan heb ik teminste nog een beetje tijd om te oefenen zonder sporen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:43

Ik lees dit topic even mee en vind het toch jammer dat altijd half Bokt begint te zeuren.

Zij heeft plezier met haar paard. (lijkt met het belangrijkste) Ze ziet ook in dat het nog niet goed gaat en vind het geloof ik ook niet erg als ze er wat langer over doet om op een wedstrijd te verschijnen.
Ieder zijn eigen keuzes.

Als ze zo gereden zou hebben met een Shet dan zegt niemand er wat over, maar omdat het Gribaldi is, dan is het blijkbaar ineens heel erg.
Who cares, het is haar paard en laat het ieder het op zijn eigen manier doen.

Veel succes.

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:13

sorry maar het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen....maar ik doelde meer op de mensen die je begeleiden die zouden beter moeten weten ....

En ik denk dat er toch wel goede adviezen voor je gegeven zijn.
Maar ik ben vanmiddag bij Antoine de Bodt wezen kijken en dan zie je toch wel dat veel problemen met rijden door de mensen zelf komt. Er zaten ook jonge paarden bij en Antoine zei ook dat jonge paarden vaak al vroeg verpest worden. Dat probeerde ik je te vertellen, zorg dat je goede begeleiding hebt die weet wat ze doen. (net als je zegt dat je pony ook hetzelfde gedrag heeft? Als jij bv altijd op een bepaalde manier hebt leren rijden wil dat niet zeggen dat het goed is en dat het bij haar ook werkt)

Inderdaad dat Gribaldi gedoe hebben veel mensen ook wel gelijk in

Succes verder hoor en niet meer boos zijn. Maar ik vind het zo jammer dat het vaak met jonge paarden zo vaak mis gaat.
Zet nog wat fotos erop als het al beter gaat.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:18

Manon schreef:
Ik lees dit topic even mee en vind het toch jammer dat altijd half Bokt begint te zeuren.

Zij heeft plezier met haar paard. (lijkt met het belangrijkste)

Dat lijkt me nou net NIET het belangrijkste!!

Volgensmij staat het welzijn van het dier nog altijd voorop.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:50

xtwisterx schreef:
Manon schreef:

Zij heeft plezier met haar paard. (lijkt met het belangrijkste)

Dat lijkt me nou net NIET het belangrijkste!!

Volgensmij staat het welzijn van het dier nog altijd voorop.

Gevaarlijke uitspraak. Wou je zeggen dat ze het beest mishandeld??
Ik zie een meisje die het beste met haar paard voor heeft, maar nog niet altijd even goed weet wat ze moet doen. Maar daarom heeft ze les genomen.

En neemt ze de meest rare en beschuldigde en kwetsende berichten hier toch maar ten harte.

Ik vindt dit heel knap. Ik had allang gezegd jongens stik maar.
Want al met al zijn ''we'' hier niet zo aardig voor iedereen.
Als je kritiek hebt prima, maar jongens dat kan zeker op een andere manier. Er is vooruitgang. Langzaam aan een klein beetje meer. Daar doet ze het toch voor!! Laten we niet vergeten dat het een jong dier is en nog niet mooi in de krul loopt zoals jullie het willen zien.

Natuurlijk loopt het diertje gespannen en moet er een hoop aan gebeuren. Maar ze heeft niks aan uitspraken: Waarom heb je nou een jong paard gekocht. Heeft totaal geen nut want ze heeft het dier al.
Geef dan iig wat tips. De belangrijkste vindt ik nog steeds. Neem goede begeleiding.

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:59

Mooi paard. Vind het ook best jammer van al die aanvallende commentaar, denk dat Elmiran toch het beste voorheeft met Umi, ze neemt de tips die ze krijgt ook steeds in overweging, zo gaat ze nu (gelukkig) zonder sporen rijden. Ze ziet zelf dat het niet zo goed gaat en zoekt dan ook hulp, anders had ze het paard toch niet 3 maanden weggebracht? Natuurlijk mag je 'kritiek' geven in een topic, maar om haar zo neer te halen?!

Elmiran: Nog veel succes met Umi, blijf doorzetten, zoek goede begeleiding om je bij te staan en dan komt het vast goed

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 06:47

Zo te zien krijg je nog meer bijval! heheh

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:54

Die bijval krijgt ze ook van mij hoor! ik vind het heel dapper wat ze probeert, alleen vind ik het heel jammer dat nou juist deze haar eerste paard is wat ze moet opleiden!
Ik denk dat iedere week les wel het minste is wat er moet gebeuren om de lol er in te houden, en niet zonder begeleiding ernaast de galop proberen.

Als Nely dezelfde Nely is die ik van vroeger ken dan hoop ik dat je haar zo vaak mogelijk vraagt te komen. 1 keer per week en de rest van de week, kort rijden, werken aan de nageeflijkheid en voorwaarts houden( in de houding die zij op dat moment verkiest) Stappen draven en niet de confrontatie opzoeken, allleen als de instructrice erbij is.

Je kan het dan nog zo voor haar opnemen Frans, maar wat heb je eraan als je bang wordt voor je eigen paard?
Jij ziet er waarschijnlijk wel brood in, jij verdient toch je geld met corrigeren? Of zie ik dat verkeerd?

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:58

Mooi paard maar zo te zien wel erg stout hahaha. je shabrak staat mooi bij die zwarte kleur

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:09

amondi schreef:
Jij ziet er waarschijnlijk wel brood in, jij verdient toch je geld met corrigeren? Of zie ik dat verkeerd?

Haha ik verdien wel geld met corrigeren ja! Dat klopt en daar is ook goed geld in te verdienen! Maar ik doe niet aan corrigeren van paarden in ieder geval niet professioneel zelfs niet semi! Ikzelf heb ook jonge paarden aangereden, en nog steeds! Ik vind dat gewoon hartstikke leuk om te doen!
Ikzelf ben ook begonnen met het aanrijden van een jong dier, toen ik zelf vond dat ik dat kon! Ik had er nog wel eentje naast die alles kon, en waarop ik vrolijk door heb geoefend en gedaan!
Alle begin is moelijk! En alle begin start zonder ervaring, je zult zelf in combinatie met je paard en je begeleiding naar een optimum moeten zoeken! Je mag best wel eens een grens opzoeken! Ben alleen wel zo slim dit doordacht te doen! Misschien doet ze er een jaar langer over, dan dat ik er bijvoorbeeld over zou doen! So what? Als ze samen een goede combinatie gaan vormen, met allebei plezier in wat ze doen! dan is er toch niets aan de hand!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:21

Als, als, als! En wat als het wel fout gaat?
Een meid met dit doorzettingsvermogen is goud waard! Maar ze doet het veelal alleen en daar vind
IK( mijn mening niet die van bokt!) het paard veel te slim voor. En dan krijgt ze als advies, geef hem maar op zijn donder! dat is heel wat anders dan doorpakken, en doorpakken kan je alleen als je exact weet waar je mee bezig bent.
Vandaar mijn aanbeveling om alleen door te pakken en de confrontatie op te zoeken als de instructrice erbij is.

Dat heeft niks te maken met de duur van het inrijden, al doet ze er 2 jaar over! Als het maar correct gebeurt. Zonder ongelukken.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:37

Ik zeg ook helemaal niet dat het niet fout kan gaan! Maar ik vind dat Elmiran goede wil toont, ook om te leren van anderen! Ze heeft doorzettingvermogen dus ze wat mij betreft gewoon een kans! Natuurlijk kan er van alles fout gaan! Als je zo graag allemaal aan wil geven wat er fout kan gaan, geef dan meteen aan waarom dat fout kan gaan, oorzaak en gevolg, en mogelijke oplossing, met daarbij een referentie!
Ik bedoel dit helemaal niet als aanval, maar ik vind dat ze dit verdient omdat ze blijk geeft van wil om te leren! Kraak dat niet meteen de grond in, maar probeer die wil juist de versterken met opbouwende, goed onderbouwde kritiek!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:01

Waarom geef je zelf dan geen tips, als je dat zo belangrijk vind?
Er staan genoeg tips in dit topic maar jij schrijft alleen maar: volhouden! Zo ben ik ook begonnen.

Of lijkt jouw tip veel op onze tip: luister naar je instructrice? Zoek gedoseert de confrontatie, mits je van te voren weet hoe je het gaat oplossen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:53

amondi schreef:
Die bijval krijgt ze ook van mij hoor! ik vind het heel dapper wat ze probeert, alleen vind ik het heel jammer dat nou juist deze haar eerste paard is wat ze moet opleiden!

Als het een boerenknol was met een lelijke kop was het zeker minder erg?? Ik snap het doorgedram ook niet helemaal terwijl ze al heeft aangeven les te nemen en ook weer met haar pony om zelf ook nog een boel te leren.
Dus ik snap niet waarom deze discussie zolang duurt. Er zijn al hele goeie tips door bokkers gegeven waaoronder ook door amondi. Ben het het helemaal met haar eens. Alleen onzinnige reactie zoals hierboven (qoute) heeft ze niks aan slaat ook nergens op!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:04

Marije1984 schreef:
amondi schreef:

Als het een boerenknol was met een lelijke kop was het zeker minder erg?? Ik snap het doorgedram ook niet helemaal terwijl ze al heeft aangeven les te nemen en ook weer met haar pony om zelf ook nog een boel te leren.
Dus ik snap niet waarom deze discussie zolang duurt. Er zijn al hele goeie tips door bokkers gegeven waaoronder ook door amondi. Ben het het helemaal met haar eens. Alleen onzinnige reactie zoals hierboven (qoute) heeft ze niks aan slaat ook nergens op!

Als het een boerenknol was geweest, waren er niet 6 pagina's aan reacties gekomen. Dan was het enige commentaar geweest: "leuk paardje, ga zo door"

Maar ja, dit is een "Gribaldi" en DUS is het zonde blijkbaar

Zie ook mijn eerdere reactie op de vorige pagina....

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:20

amondi schreef:
Waarom geef je zelf dan geen tips, als je dat zo belangrijk vind?

Omdat ik naar mijn mening te weinig inzicht heb in het lopen van het paard in combinatie met het rijtechnische vermogen van de ruiter. Vandaar dat ik me beperk tot haar mentaliteit en wil om te leren, die ik uit haar antwoorden filter! En die vind ik heel positief! Ik vind dat ook een van de eerste vereiste die nodig zijn, om te beginnen met een jong paard!

amondi schreef:
Er staan genoeg tips in dit topic maar jij schrijft alleen maar: volhouden! Zo ben ik ook begonnen.

Dat klopt!

amondi schreef:
Of lijkt jouw tip veel op onze tip: luister naar je instructrice? Zoek gedoseert de confrontatie, mits je van te voren weet hoe je het gaat oplossen.

Je moet inderdaad goed luisteren naar je instructrice of instructeur. Maar bovenal moet je goed voelen! Werkt het wat hij/zij tegen je zegt? Wordt het paard ontspannender of juist niet? Vraag naar het doel van specifieke hulpmiddelen, oefeningen en hulpen? Vorm voor je eigen mening over het gevoel dat jij in combinatie met je paard wil hebben! De confrontatie moet je opzoeken, anders kun je nooit verbeteren en leren van elkaar!
Wat ik nog wel wil zeggen uit mijn eigen ervaring is dat je nooit het "gevecht" aan moet gaan! Probeer niet meteen het onderste uit de kan te halen! Herhaling is een veel betere optie (volgens mij) dan vechten! Bij herhaling zoek je elke keer weer eerst de ontspanning op om vervolgens weer een poging te doen, je blijft niet in de spanning hangen om hem erdoor heen te rijden!
Dit kost veel tijd, dat weet ik, elke keer als je een confrontatie krijgt dan ga je terug naar waar ie goed liep, vervolgens zoek je weer de grens op en dan elke dag,week of maand iets verder! Niet forceren maar elke keer weer opbouwen en afbouwen, vandaar dat ik doorzettingsvermogen een zeer belangrijke eigenschap vind voor het beleren van jonge dieren, net zoals geduld overigens!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:40

Djiezz ik heb er weet ik hoe lang over gedaan om dit topic helemaal door te lezen (en nee dat zegt niets over mijn leessnelheid). Ik vond dat ik alles gelezen moest hebben voordat ik eerlijk commentaar kan geven.

Off-topic
@Talented: dat zijn hele normale laarzen hoor, niks te hoog. Maar wel extra lang, er zijn er bij ons op stal wel meerdere die dat soort laarzen hebben, schijnt erg lekker te zitten als je snel last krijgt van je knieën.
MandyV: Ik vind het op jouw foto's erg moelijk te zien of jouw paard beter loopt (geen aanval, gewoon een constatering) het zijn niet echt actiefoto's en een beetje wazig

On-topic
Ok, in mijn ogen zijn er maar drie redenen waarom een paard echt in verzet gaat (de occasional vreugdebokjes daargelaten, die ook moeten kunnen volgens mij)
1. Angst
2. Het totaal niet begrijpen van de wat de ruiter nou verlangt (dus een soort hopeloos verzet; "wat wil je nou, ik snáp het niet, je geeft dubbele signalen"
3. Pijn
Als iemand vindt dat ik hier iets vergeten ben, by all means, vul me aan.

Ik vind dat je een onterechte bok van het paard (en ja een paard bokt ook echt wel eens terwijl dat helemaal niet nodig is)best op een passende manier mag bestraffen. De baas blijven lijkt me in ieder geval ALTIJD een vereiste. Jij bent de leider, niet het paard (zonder dat ie bang voor je wordt natuurlijk).

Misschien is het toch geen gek idee om eens die rug etc na te laten kijken. Mijn paard ging (zij het niet vaak) bij bepaalde dingen ook in verzet. Niet vaak want hij is erg hard voor zichzelf, maar er bleek toch wel degelijk iets verkeerd te zitten. Juist bij de galop, juist overkruist zitten, maar ook hij gallopeerde soms gewoon goed aan. Wat heb je te verliezen, als dat het toch niet blijkt te zijn, weet je het in ieder geval zeker.
Longeer je je paard wel eens? Over het algemeen helpt dat erg goed voor het overwicht en het gehoorzamen, bovendien kun je vanaf de grond beter zien hoe ze loopt, of ze haar rug niet wegdrukt etc en zonder belasting en zonder zadel loopt een paard weer heel anders. Longeren is echter ook een kunst op zich en ook daar kun je veel mee verpesten.
Hoe dan ook vind ik het een leuke merrie en idd petje af voor je doorzettingsvermogen, het lijkt erop alsof je alles eraan wil doen om een twee-eenheid te worden.
Nou mensen, niet teveel posten want ik kan bokt natuurlijk niet de hele dag aan hebben staan.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:31

Ik ga verder helemaal niet in op de reacties hier allemaal (heb sowieso niet alle 6 de pagina's gelezen).

Ik vind Umi echt een knappe merrie Elmiran! En ze kan ook goed bewegen. Fijn dat Rosanne haar eens aan heeft gepakt in de galop, want dat was toch wel nodig, ik hoop dat jij deze lijn vast kunt houden en haar ook fijn aan het lopen gaat krijgen, met veel oefening, geduld en begeleiding komt dat vast wel goed.
Ik vind alleen de houding van dat meisje niet zo mooi, maar dat komt vast ook doordat ze op een jong paard zit, want dan zit ik zelf ook veel minder mooi.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:47

Marije1984 schreef:
amondi schreef:

Tekst in de juiste context lezen is ook een vak. Volgens mij bedoeld Amondi niet dat het jammer is dat haar eerste paard zo'n prachtige Gribaldi is, maar vind ze het jammer voor de TS, die redelijk onervaren is, dat haar eerste groene paard zo'n lastige is. Je hebt zat groentjes die niet lastig zijn en waar je heel fijn mee aan het werk kan of dat nou een prachtpeerd of een boerenknol (in jou woorden) is. Dus ookal was het in dit geval een lastige jonge boerenknol geweest, dan nog had ze het jammer voor de TS gevonden, want angst is heel snel ontwikkeld, vertrouwen terugkrijgen duurt een eeuwigheid.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:02

Thanks Ophelia, dat is idd wat ik TS zo graag wil vertellen.
Sas heeft ook een "boerenknol" aangereden, een hele leuke groninger en dat was een genot. Een keertje per ongeluk in galop vallen( zwaar stukje bak) en gewoon in handgalopje door kunnen rijden.
En dat was de 2e keer dat ze erop zat. Zo'n beest gun je iedereen die er voor het eerst mee moet beginnen. Daarna nog diverse zadelmak en/of doorgereden voor vrienden en allemaal zijn ze anders.

Ze heeft nu een jonge Gribaldi onder haar gat net zo oud als die van TS, maar ondanks zijn trucjes en truckendozen gaan ze al wel op wedstrijd, 4 WP in 5 proeven( allemaal in de ruim in de 160), hij heeft genoeg aanleg. Bosrit, springen!( techniek 0, aanleg 0, maar enthousiasme een 10) en dressuur. Alles kunnen ze samen.

Maar was dit haar eerste paardje geweest die ze zelf moest opleiden dan denk ik dat de handdoek in de ring gegooid had moeten worden.
Probeer alleen al, als onervaren mens, maar eens zo'n zweefdraf economisch te gebruiken! zo'n beest aan te voelen, wat moet je doorpakken en wat moet je even zo laten en erop vertrouwen dat hij vanzelf weer aan het bit komt?

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:25

mijn foto's waren niet om te laten zien dat ze beter loopt hoor , want dat zeg ik niet (al is ze wel braver als Umi tot nu toe maar ik ben ook nog niet zo lang bezig) maar meer omdat ze er zo op lijkt (uiterlijk).... want ik vind Umi een mooi paard ..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:29

ik ga mee met amondi...ze heeft een aantal sterke punten in haar verhaal die ook nog eens ergens op slaan.
ik heb niet alle 6 de pagina's gelezen...daar had ik geen zin in...
even on topic:

ik vind het een mooi paard!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:40

Sorry Amondi dan heb ik het verkeerd begrepen/gelezen. Het grote nadeel van forums

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:54

Ik geloof niet dat ik daarop gereageerd had, maar het zal me vast wel in mijn oordeel over je antwoorden beinvloed hebben, iig mijn excuses daarvoor!