mhartog schreef:Prachtig paard hoor! Ik zag de foto's en ik vind dat op de foto's ze precies in galop aanspringt zoals een groen paard aanspringt. Ze is jong, nog niet zo sterk en waarschijnlijk ook nog niet uitgegroeid. Lekker met de neus omhoog! Dan is het voor haar makkelijker om achterhand onder te brengen want, lang nagevelijk lopen is nog best moeilijk voor een jong paard en kan zeer doen in de spieren want ze zijn vaak nog niet sterk genoeg om te dragen.
Ik heb heel lang een merrie gereden waar ze heel jong al teveel van gevraagd hebben. Het gevolg daarvan was dat ze panisch voor het bit was en alleen maar achter het bit liep. Gewoon met aanleuning en neus eruit zoals het hoort op B-niveau was niet voor elkaar te krijgen! We hebben alles geprobeerd, laten nakijken jaar op rust geweest en laten dekken en helemaal opnieuw begonnen, maar als er ook maar iets gebeurde of de spanning liep te hoog op dat was ik weer helemaal terug bij af.
Paarden zijn domme dieren en 'denken' niet. Het zijn geen mensen. Als er iets niet 'lekker' zit reageren ze met 'vluchtgedrag', dat is wat er al miljoenen jaren in zit. Geef jezelf en haar lekker de tijd en leg de druk niet te hoog, ook niet als anderen dat vinden omdat je een prachtige 'Gribaldi' hebt. Zeker als je weinig ervaring hebt. Leren doen ze snel genoeg, maar afleren is een stuk lastiger!
Succes!
thnx.....vind dat je gelijk hebt...inderdaad voor Umi is het lekker makkelijk om haar koppie omhoog te doen in galop. Haar achterhand heeft ze er nog niet zo goed onder, hier ben ik echt goed op aan t letten, heb haar al een paar keer met pessoateugel gelongeerd helaas ging dat een tijdje niet zo goed...
. Rosanne zei het ookal dat ze het nog een beetje moeilijk vind om steeds in de houding te lopen, ze doet t wel maar je merkt gewoon af en toe dat ze het nog wel zwaar vind.
ook vind ik het een keer gewoon leuk om op een wat hoger niveau te kunnen lessen.
en niet meer boos zijn. Maar ik vind het zo jammer dat het vaak met jonge paarden zo vaak mis gaat.