Paslengtes in de volte

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friemel

Re: Paslengtes in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 05:18

De plaatsing/voetafdruk van één been zegt niet zoveel als je deze loskoppelt van de rest. Een derde spoor of kruisend achterbeen is bijvoorbeeld bij zijgangen als schouderbinnenwaarts of appuyement weer wel gewenst. Maar dan ziet de rest van het plaatje er natuurlijk weer heel anders uit. Dit bedenkende zou het antwoord op je vraag kunnen zijn: ja, een paard kan wel in evenwicht/balans gaan met de benen naar binnen/buiten. Ook op een volte zou dat ook kunnen, als je die bijvoorbeeld schouderbinnen of travers rijdt.

(Horizontaal spreek je van evenwicht en zijdelings van balans.)

Was dat je vraag?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:34

oke, dan kunnen we het er over eens zijn dat er een verschil is in de paslengte maar dat dit verschil minimaal is?

Waarom zou je dat dan gaan ondersteunen?

Ik rij zowieso meer via het principe dat je je aanpast aan het paard en hem zo min mogelijk probeert te hinderen in de balans door zo licht mogelijk te zitten. Je past je dan toch ook automatisch aan aan die kortere passen in de bocht. Dit doe je waarschijnlijk door minimale veranderingen in je spierspanning.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:59

pol013 schreef:
oke, dan kunnen we het er over eens zijn dat er een verschil is in de paslengte maar dat dit verschil minimaal is?

Waarom zou je dat dan gaan ondersteunen?

Of het minimaal is, doet er niet zo toe. Het gaat om enkele centimeters en dat zou je kunnen/moeten gaan voelen om te controleren of je volte correct is. Ondersteunen doe je in die zin dat als het paard gaat afwijken van correct, dat je dan moet ingrijpen/corrigeren. Ondersteunen is dan meer het mogelijk maken van, het niet tegenwerken? Bedoel je het zo?

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:56

De passen van zowel binnen als buitenbeen zijn evenlang op de volte!

Alleen doordat het paard buigt in zijn wervelkolom lijkt het alsof de ene pas korter is.

Dit komt doordat OP DIE VOLTE het binnenVOORbeen (als het paard goed inbuigt) DICHTER bij het binnenACHTERbeen is dan dat dat het buitenachterbeen bij het buitenvoobeen is.

Als je dit niet volgt pak dan een zweepje en plak er 2 stroken papier dwars over heen! ! strook voor en 1 strook achter. Ter verduidelijking een tekening:

Zweep ----------------

Strookjes papier | |

Zweep met strookjes papier ----|-------|---

Als dit is gelukt ga je de zweep buigen zoals een paard buigt op de volte en kijk wat er met de strookjes gebeurt!

Als aanvulling wil ik graag nog uitleggen waarom een veearts een kreupelpaard op de volte wil zien.
Dat is niet om te zien welke pas korter is maar om te bekijken om wat voor soort kreupelheid het gaat!

Als namelijk het zere been aan de binnenkant is tijdens een volte en het paard loopt slechter dan wanneer dat been aan de buitenkant van de volte is dan wil dat zeggen dat het paard een belastingskreupelheid heeft zoals bijvoorbeeld een kneuzing of een nagel die dwars zit.

Als het andersom is en het paard slechter loopt als het zere been aan de buitenkant is dan wil dat zeggen dat het een bewegingskreupelheid is zoals bijvoorbeeld een zere spier!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:04

Das duidelijk uitgelegd, klinkt mij ook wel logisch in de oren Yolande.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:50

Je geeft met het voorbeeld aan waarom het zo lijkt. Je geeft niet aan waarom het paard aan de binnenkant even lange passen maakt als aan de buitenkant. De invloed van een gebogen wervelkolom is duidelijk en dat dit aanleiding kan geven tot optisch een verkeerde conclusie is buiten kijf. Het verhaal van de gebogen zweep is leuk om iets simpel uit te leggen, maar het voorbeeld gaat voorbij aan de anatomie van de beweging van een paard.

Als je het voorbeeld van een kreupel paard op een volte even vergeet en uitgaat van een soepel, los en rechtgericht paard (in rijkunstige zin), met zuivere gangen (bewegingen) zoals we dat graag bij het longeren en rijden zien, waarom zou een paard dan met de binnenbenen even grote passen nemen als het gaat op een volte. De verklaring waarom dit niet zo zou zijn, is al gegeven.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-08-05 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:56

Het voorbeeld gaat ook voorbij aan de Wet der Volte
(de 2 sporen ipv 1 of 3, 4).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:33

Je kan een paard ook om een binnenbeen buigen en rechtdoor laten lopen, waarbij ook slechts twee sporen gevormd worden. Je kan je dan ook afvragen of het paard gelijke of ongelijke passen aan binnen- en buitenkant maakt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-08-05 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:51

Oh? Welke oefening is dat dan? Schouderbinnenwaarts is op minstens 3 sporen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:23

Het is geen oefening uit het proeven boekje. Het is wel een oefening om te controleren of iemand kan paardrijden.

@friemel
Zie link:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QCNZXJZE

Zie bij de juiste oefeningen het middelste plaatje. Rechts gesteld, rechts gebogen, paard gaat rechtdoor.

De bedoeling is om met de oefeningen de evenwichtszit aan ruiters duidelijk te maken. Dus 1. rechtdoor, rechtgericht, 2. rechtdoor, maar naar rechts gesteld, gebogen, en 3 op de volte. Theoretische uitleg en praktijk worden gecombineerd.

In dit verband kan je tact, paslengte, pasfrekwentie heel gemakkelijk in theorie en praktijk duidelijk maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:15

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:45

link doet het niet

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:26

Citaat:
Ondersteunen is dan meer het mogelijk maken van, het niet tegenwerken? Bedoel je het zo?

Ik weet niet of de vraag aan mij gericht was maar toch.....
Ik zie ondersteunen inderdaad meer als ingrijpen terwijl ik vind dat je dat juist niet moet doen. Je paard doet iets en jij zit dat niet in de weg.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:18

dobbel schreef:
link doet het niet

Dat klopt, de links zijn prive en die worden verwijderd na een x aantal bezoeken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:53

dat is erg jammer had het heel graag willen zien,

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:21

Nog steeds geen antwoord van auqa!!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:45

Zie oefening 2 in onderstaand overzicht.
Paard gaat rechtdoor, om rechterbeen gebogen.
Dit is geen proef uit een proevenboekje.

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 23:10

Ik ben dan wel niet zo'n goede ruiter maar gelukkig wel een goede wiskundige en wiskundig gezien maakt een paard echt even grote passen.

Een volte is namelijk geen cirkel maar een veelhoek, ik las in dit topic dat een paard ongeveer 60 passen doet en in dat geval is een volte eigenlijk een 60-hoek. Voor alle duidelijkheid, voor ons blote oog is een 16-hoek al een cirkel.

Wat er gebeurt is dat het paard zijn benen naast elkaar naar voren zet, het gevolg is dat het binnenachterbeen onder de massa gebracht wordt, een stukje draait door zijn middelpunt, weer de twee benen naast elkaar naar voren zet, doordraait om zijn middelpunt etc.

Het eerdere verhaal over pythagoras klopt totaal niet, een been stapt van een punt naar een volgend punt en dat is altijd een rechte lijn en geen driehoek (sterker nog, dit is de wiskundige definitie van een rechte lijn). Doordat een paard in zijn lijf gebogen is, bewegen de voor- en achterbenen in een verschillende richting. Het resultaat hiervan (voor de wiskundig onderlegden, de vector) is de beweging van het paard in een andere richting, namelijk op de volte.

Dit kan je niet vergelijken met een auto, atletiekbaan oid, de reden waarom een buitenwiel van een auot sneller moet draaien is omdat een auto niet flexibel is en zichzelf niet door een bocht heen kan buigen. Een auto maakt dus wiskundig gezien wel een cirkel.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 23:17

Niet gevat gaan doen he Karl .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 23:34

gevat? was toch echt niet zo bedoeld , gewoon een wetenschappelijke onderbouwing van gelijke paslengte.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 06:52

Thanks Karl. Nu hoop ik toch echt dat Aqua eens antwoord geeft.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:28

Karl66 klint heel lochies en het klopt ook wat je zegt dat brengt me dan toch op het punt dat ik het dan toch goed had, Morgen ga ik het eens even aan mijn instructrice vragen die is weer terug van vakantie en ben benieuwd wat die er van zegt,

Aqua zal wel niet meer gaan andwoorden piepelotje,

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:39

Meestal he (smile) met Aqua. Andere topic krijgt ook geen antwoord

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:47

Dit komt op mij ontzettend logisch over. Dus toch gelijke passen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:54

Nee ze kan goed selectief lezen en leest alleen wat ze aankan, anders negeert ze het gewoon en dat zegt genoeg lijkt mij,