ORUN cursus, wat vind je ervan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: ORUN cursus, wat vind je ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:00

Jou paarden zijn te groot.... Haha! Haha! Haha!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:47

Haha, jaja. Maar het gaat om de kwaliteit van het lesgeven. Enne Goliath van Arjen was ook een behoorlijke reus... Toch een paard dat met gemak GP heeft gelopen...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:51

Hoeveel tijd na het examen krijg je eigenlijk je diploma toegestuurd? Sprak gisteren een ander meisje van de cursus en die vroeg daar naar. Toen bedacht ik opeens dat het inderdaad wel vreemd is dat we nog steeds geen diploma hebben. Weet iemand hoe lang dat normaal duurt?

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:28

Interessant topic... Ik heb vorig jaar een vriendin geholpen door met haar (speciaal voor de cursus aangekochte) paard mee te gaan, en ik vond het verschrikkelijk!!!
Nou hielp het ook niet mee dat het paard al niet erg fijn te rijden was (lees: niet zachtzinnig) en aangezien het daar alleen maar om gaat of ie in de krul loopt en keihard.... heb ik het heel erg slecht gehad. Bij het examen had ik zulke krampen in mijn armen dat ik dacht, laat maar, dus heb hem niet meer 'in de krul gehouden' maar met zijn neusje eruit, waardoor hij veel meer voorwaarts was en lichter op de hand. Werd niet in dank afgenomen (de lessen sloegen weer nergens op, dus er werd niet veel van gezegd) en zij vond zelf dat het er waarschijnlijk niet mooi uitzag.
Ik kreeg na afloop nog geen bedankje, terwijl ze wist dat ik er niet met plezier heen ging en het alleen nog maar voor haar volhield... zucht.

Ik volg zelf de ISPH opleiding, en alles wat ik daar leer is tegengesteld van hoe het in die ORUN eraan toegaat. Maar toch, als ik straks ga starten en mijn paard lekker loopt, ga ik na de ISPH misschien toch nog wel dat papiertje halen. Het is natuurlijk toch een 'erkend papiertje'...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:47

Ik wil me ook op gaan geven voor de eerste fase.
Ik ben erg benieuwd.
Je hoort verschillende berichten, maar ik geloof dat het ook heel erg aan de groep ligt of het geslaagd is of niet.
Ik weet nog niet met welk paard ik zal gaan.
Mijn merrie is Z en mijn (nu nog) hengst is vier en pas een half jaar onder het zadel. En ik zou het heel zonde vinden als er elke week een ander ook op moet zitten.
Moeten er in de eerste fase ook andere op mijn paard of is dat alleen met het examen?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:25

De eerste lessen rij je alleen je eigen paard, maar daarna ga je wisselen. Er moet dus regelmatig een ander op je paard. Als je dat niet wilt (niet verkeerd bedoeld hoor!), doe jezelf en een ander dan een plezier en geef je niet op. Het wordt dan namelijk voor jou een ergernis omdat je het niet leuk vindt dat een ander op je paard zit. Voor degene die op jouw paard moet is het niet leuk omdat die weet dat jij hem/haar eigenlijk helemaal niet op het paard wilt hebben.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:39

Roxx schreef:
De eerste lessen rij je alleen je eigen paard, maar daarna ga je wisselen. Er moet dus regelmatig een ander op je paard. Als je dat niet wilt (niet verkeerd bedoeld hoor!), doe jezelf en een ander dan een plezier en geef je niet op. Het wordt dan namelijk voor jou een ergernis omdat je het niet leuk vindt dat een ander op je paard zit. Voor degene die op jouw paard moet is het niet leuk omdat die weet dat jij hem/haar eigenlijk helemaal niet op het paard wilt hebben.

Haha, dan neem ik Ibi mee, kijken hoelang de mensen dat volhouden... NIET DUS!!! haha...
Maar zo'n papiertje is wel verdomd handig. Ik vind het wel stom dat je sowieso bij de eerste fase moet beginnen, maakt nie uit op welk niveau je rijdt Boos! .

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:39

Bar... je moet bij de eerste fase beginnen!!
Alleen kun je kiezen tussen basis (geen praktijk) of kandidaat (wel praktijk) Knipoog !!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:41

Hmmm... best jammer. Bij de jury-cursus bijvoorbeeld, mag ik de klasse M overslaan... Maar helaas moet ik voor de Jury-cursus iets ouder zijn.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:32

Roxx schreef:

Gelukkig ben ik in de positie om andere paarden mee te nemen.
Maar bedankt, nu weet ik zeker dat ik mijn wedstrijd paarden niet meeneem!
Want idd DAT WIL IK NIET en dat is idd niet leuk voor degene die dan op mijn paard moet, want dan ben ik letterlijk misselijk. Ziek
Dus thanks voor de info, dan neem ik lekker een ander paard mee

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:36

me-2!

StalDOCW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:46

misschien offtopic, maar hoe zit dat nu eigenlijk met de regels over het MOETEN halen van dat papiertje?? Ik heb nu een hoop geld en tijd gespendeerd aan de cursus en nu blijkt dat er nog steeds handjes voor meiden staan les te geven op de maneges bij mij in de buurt ZONDER papieren. Heb ik het dan voor niets gedaan?? Heb wel iets geleerd in de eerste fase, maar dat had ik ook van mijn instructeur kunnen horen (als ik ernaar had gevraagd). Als er dan nog steeds mensen zonder papieren les mogen geven.................niet eerlijk!!!!!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:38

StalDOCW schreef:
misschien offtopic, maar hoe zit dat nu eigenlijk met de regels over het MOETEN halen van dat papiertje?? Ik heb nu een hoop geld en tijd gespendeerd aan de cursus en nu blijkt dat er nog steeds handjes voor meiden staan les te geven op de maneges bij mij in de buurt ZONDER papieren. Heb ik het dan voor niets gedaan?? Heb wel iets geleerd in de eerste fase, maar dat had ik ook van mijn instructeur kunnen horen (als ik ernaar had gevraagd). Als er dan nog steeds mensen zonder papieren les mogen geven.................niet eerlijk!!!!!

ZEKER NIET

Vooral tegen woordig met aansprakelijkheid.
Als er bij zo'n grietje iemand er af pletterd en heeft een dwars laesie, kan zo'n grietje de rest van haar leven daarvoor betalen, omdat zij geen diploma heeft!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:35

Ik zie het nut van deze cursus zeker wel in!!! Helemaal met mistral eens!!!! Halen dus!

Ik ga over 2 jaartjes beginnen. Rond eerst studie fysiotherapie af.

Over het idee dat iemand anders op je paard rijdt: kijk, tis nooit leuk. Maar om er nou een heel drama van te maken...! Ik rijdt ook liever als enige op mijn paardje. Ik denk wel dat je er zélf beter van word om op meerdere paarden te kunnen rijden. Als je hier echt een probleem mee hebt moet je je inderdaad niet opgeven.
Het idee om je wedstrijdpaarden niet mee te nemen, is natuurlijk slim. Helaas heb ik maar een paard en dus geen andere keuze.

Kan in jullie mening "elk" paard de 3 fases doorlopen, indien hij de klasse heeft gehaald. Ikzelf heb een 6 jarige, paar wedstrijden M gelopen bij vorige eigenaar. Met mij helaas wegens omstandigheden nog niet geklasseerd. Ik heb wel is waar nog 2 jaar, maar vroeg me af of het paard qua karakter en lichamelijke toestand echt in top conditie moet zijn...
Eerder in dit topic zei iemand dat zij en haar paard de enige waren die zonder blessures fase 1 t/m 3 waren doorlopen... Pfff, dat is me nogal wat hoor!

Moet je echt een topper onder je hebben om de fases goed te doorstaan?!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:11

Paradiso schreef:
Ik zie het nut van deze cursus zeker wel in!!! Helemaal met mistral eens!!!! Halen dus!

Ik ga over 2 jaartjes beginnen. Rond eerst studie fysiotherapie af.

Over het idee dat iemand anders op je paard rijdt: kijk, tis nooit leuk. Maar om er nou een heel drama van te maken...! Ik rijdt ook liever als enige op mijn paardje. Ik denk wel dat je er zélf beter van word om op meerdere paarden te kunnen rijden. Als je hier echt een probleem mee hebt moet je je inderdaad niet opgeven.
Het idee om je wedstrijdpaarden niet mee te nemen, is natuurlijk slim. Helaas heb ik maar een paard en dus geen andere keuze.

Kan in jullie mening "elk" paard de 3 fases doorlopen, indien hij de klasse heeft gehaald. Ikzelf heb een 6 jarige, paar wedstrijden M gelopen bij vorige eigenaar. Met mij helaas wegens omstandigheden nog niet geklasseerd. Ik heb wel is waar nog 2 jaar, maar vroeg me af of het paard qua karakter en lichamelijke toestand echt in top conditie moet zijn...
Eerder in dit topic zei iemand dat zij en haar paard de enige waren die zonder blessures fase 1 t/m 3 waren doorlopen... Pfff, dat is me nogal wat hoor!

Moet je echt een topper onder je hebben om de fases goed te doorstaan?!

Tja topper... Ik heb het niet gedaan hoor (denk nog over 1e fase). Maar volgens mij moet je met 2e en 3e fase naar Ermelo/ Wanroij en moet je paard daar dan 6 uur blijven. Ik weet gewoon dat ik dat met mijn nerveuze stresskip niet hoef te proberen. Eerst lange rit, dan daar nog wachten en rijden, weer lange rit terug.
Dat trekt hij niet, de enigste rede dat ik aan de 1e fase zit te denken is omdat hij nu op een pensionstal staat 5 min van de manege in Oosteind af. Maar dat ook alleen als hij niet té vaak mee moet en er niet te vaak een ander op rijd. Vind het voor hem erg veel iedere week naar zoiets, dan nog geregeld een wedstrijd etc.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:13

Paradiso schreef:

In 3 jaar tijd is er altijd wel een paard dat een blessure krijgt.
Ik geloof niet dat dat aan de cursus ligt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:39

Daar heb je gelijk in Mistral,
Maar erg word nog best veel gevraagd van een paard met de fases!!!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:53

in het Z in de sport ook.

Ik zou me daar nou niet zoveel zorgen om maken.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:32

Jeetje ik vond het juist leerzaam om anderen op mn paardje te zien! Kon ik ook eens zien hoe het plaatje er met een ander op uit zag. Ook niet onbelangrijk; als ik een probleem had met een bepaalde oefening oid, en een ander deed t met zijn ogen dicht goed, wist ik dat de fout in mij zat en kon ik de oplossing veel sneller vinden. Bovendien kun je ervan uitgaan dat de cursusleiders goede ogen hebben en weten waar ze mee bezig zijn. Ik was over onze leider erg tevreden en heb ontzettend veel geleerd tijdens de eerste fase. Ik kan nu veel gemakkelijker wegrijden op andere paarden en weet weer waar de basis zit. De theorie is voor een voormalig (!!:D) penny-meisje als ik geen probleem, gewoon de vaste zaken als exterieur, ziekten, theorie van het rijden, etc..

Met het lesgeven worden steeds bepaalde basiszaken benadrukt: juiste houding + stemgebruik (als je inhoudelijk geniale dingen zegt maar niemand kan het verstaan heb je dr nog niets aan natuurlijk) en verder moet je letten op geijkte zaken als rechtrichten, aan de hulpen stellen en vooral: de houding en zit van de ruiter.

Een Salinero heb je niet nodig voor deze cursus, je moet voor de eerste fase je paard gewoon fijn onder controle en aan je hulpen hebben. Voor tweede fase moet je m wat meer kunnen sluiten en de oefeningen wat beter bevestigd heben. Derde fase: nog meer verzameling en betere beheersing hogere oefeningen. Natuurlijk moet je geen berggeit x muilezel meenemen als je 3e fase wil doen, maar hij hoeft echt geen piaffes te kunnen hoor.

De cursus is voor de paarden inderdaad vrij intensief, elke week worden ze een uur lang flink aan het werk gezet. Maar daar kun je je training thuis natuurlijk op aanpassen; als je weet dat je in november wilt beginnen kun je vast wat conditie gaan opbouwen. En af en toe wat harder werken kan niet zo gek veel kwaad, als die training maar eerlijk is je paardje naderhand een extra suikerklontje krijgt Lachen

Ben trouwens zelf in mei (het was echt 100 graden ofzo) geslaagd met een 8,4 gemiddeld

tinekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:28

ik heb de cursus ook gevolg, theorie vondt ik goed, alleen praktijk iets minder. maar ik heb er wel veel van geleerd. ik heb de cursus gevolgd in glimmen en marjan bos was mijn instructrice.

groetjes tineke

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:39

ik heb dit jaar mijn orun 1e fase gehaald en ik zat in de groep van vlaardingen bij michiel brons. Ik vond het echt super fijn ik heb der heel veel nog geleerd en het wisselen is echt niet zo erg als iedereen dnekt. Je word goed begeleid op het paard en michiel hield ons altijd goed in de gate. SOmmeige mensen hierzo zitten wel een beetje te mutsen hoor ik had een z2 paard bij me en die is alleen maar beter geworden van de cursus teerwijl het alleen maar basis is.

paarden4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:13

ik heb de cursus via mijn school in barneveld gevolgd wel beter we kregen korting ik vond er eerst niks aan het lukte me niet en de instructrice was niet geweldig daarna kregen we een ander en toen ging het veel beter en veel geoefend idd dat is wel nodig (trouwens ik heb de basis gedaan) en trouwens wat eerder verteld werd basis is geen manegelessen dat dacht ik eerst wel maar wij waren echt veel meer bezig met het ontspannen en aan de teugel rijden aanleuning e.d dat zie ik ze in de manege lessen met de kinderen nog niet zo gauw doen het was niet erg goed geregeld bij ons maar de theorie was wel veel en voor mij (en de rest van de groep) veel herhaling omdat ik ook een paardenopleiding heb gedaan.... uiteindelijk geslaagd met een 7 ! maar ook wat al eerder is gezegd wanneer krijg je je diploma??? ik heb in mei examen gedaan heb gehoord dat het wel een half jaar kan duren

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:13

Ik heb vandaag mn officiele diploma gekregen! Met aanmeldingspapiertjes voor tweede fase. Moet alleen even kijken hoe en wat, want 2e en 3e fase duren (per les) veeeel langer. Wordt lastig om geregeld te krijgen met de uni en moet ook een chauffeur regelen... Iemand al zeker van inschrijving in Wanroij? En weten we ook wie de cursussen in Wanroij geeft? Ik heb de 1e fase bij Tonnie Huberts gevolgd en dat beviel prima!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:03

Heb idd mn papiertje vandaag ook gehad!
Ga nu zeker de tweede fase nog niet doen.Je steekt daar zoveel tijd in, ik woon in Zeeland, dus dat is echt een takke-eind rijden,misschien over een paar jaar!
Lijkt me wel erg leerzaam!

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:26

Ik heb de Orun ook gedaan,en dan fase 1-2 en 3.Ik heb het eigenlijk altijd naar mijn zin gehad,vooral het 2de en 3de jaar erg leuk en ook leerzaam,ik had ook een gewoon huis tuin en keuken paard en heb daar prima de cursus mee kunnen doen,Ook liepen er bijv.het eerste jaar ook zz licht (of hoger) paarden mee maar daar kijken ze op de Orun wel doorheen,vooral de lessen van Hamminga waren altijd erg leuk,zelfs een ezel kreeg hij in de les aan het lopen,echt leuk!
de paarden kunnen trouwens het 2de en 3de jaar lekker op stal (in Ermelo)Ik heb een leuke tijd daar gehad!
En wat ik hier in het Gooi en omstreken wel merk is dat steeds meer manege,s gelukkig toch naar gediplomeerd personeel kijken,dit ook ivm hun bedrijfsverzekeringen,goed inatiatief vind ik!