"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Re: "Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:55

Dit wist ik dus niet meer zeker of je dat nu beweert had.
Dit kan niet aqua. Dit soort dingen loop je elke keer weer terug tegenaan in je training.
Als die bij jouw verdwenen zijn omdat je de draagtehniek beheerst denk ik dat Anky nog wel bij jouw in de leer wilt.
Maar ik ben dus benieuwd!!

Eenvoudige problemen als hangen op het bit, tact verlies in de wendingen, uit willen breken op voltes, overspringen in galop, naar binnen vallen of naar buiten vallen, problemen in de overgangen, wegspringen, rennerig zijn, bokken etc. verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon! Door onwetendheid van de mens maken we het dus volkomen onbewust erg moeilijk voor een paard. Misschien kan je zelfs wel spreken van een verkapte vorm van mishandeling want er is niets erger dan gedwongen worden en al helemaal als het tegen je natuurlijke gevoel (evenwicht mechanisme) indruist. Het is dus meer dan de moeite waard om eens na te denken over de problemen of dingen die niet soepel gaan, die jij bent tegengekomen met je paard. Niet alleen in het belang van het paard (welzijn), in het belang van de combinatie (prestatie ook voor recreatie ruiters) en in het belang van jezelf ( ontspanning en financieel)[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:38

Clitia schreef:
Je mag vinden wat je wil. Maar laat ik een voorbeeld geven. We nemen de volgende (niet-werkelijke) situatie:
.................
De Nederlanders en Duitsers ervaren dezelfde situatie, en toch komen ze er met eigen "ervaringen" vanaf. Hoe komt dat? Dat komt doordat de menselijke geest van nature al bepaalde "vooroordelen" heeft. Daardoor worden situaties niet meer objectief ingeschat. Dat is iets menselijks, en dat heeft iedereen. Dus is elke ervaring een mening: Jij meent iets zodanig ervaren te hebben.

Leuk voorbeeld! Ik zal het nog eens illustreren met een ervaring een stuk dichter bij huis.
Ik ben verleden jaar naar de demo van A8 geweest op de NH dag van stal Mansour te Arnhem. We hadden dus 'dezelfde situatie'; echter ik was als toeschouwer aanwezig en A8 gaf de demo. Toch waren onze conclusies en meningen geheel anders. A8 is van mening dat ze het betreffende paard verbeterde en dat ze het paard stukjes had laten swingen. Ik ben van mening dat het paard niet ontspande en een aantal passen kreupel werd onder haar inwerking. Wie heeft gelijk? Die vraag is niet aan de orde, immers DE waarheid bestaat niet, deze is altijd subjectief.
Als je weet dat iedereen zijn eigen waarheid heeft is het beter mensen hun eigen mening te laten vormen aan de hand van de ervaring die ze opdoen. Dus je laat eens wat van je kunnen zien: de een doet dat op een wedstrijd voor jury's en de ander op een demo op een NH-dag. Als je nooit iets van je kunnen laat zien kun je je meningen op Bokt zetten tot je een ons weegt maar zal niemand je serieus nemen. [Thuis, als niemand kijkt, rijden we allemaal onze eigen Grand Prix]

Aqua8horse schreef:
Het maken van een goede foto is een kunst op zich.

Als je dit jaar weer op de NH dag van Mansour komt dan zal ik er geen woordelijk verslag van maken maar wil ik wel een foto/video-verslag verzorgen. Ik ben in het bezit van een Canon EOS 300D, geweldig goed toestel dus daar kan het niet aan liggen. Mijn video camera is van JVC, ook een super ding! Maar er zijn vast nog wel meer Bokkers te vinden die in het bezit zijn van goede apparatuur die jouw demo vanuit verschillende gezichtspunten en op verschillende momenten kunnen vastleggen.
Carole: Hebben we een DEAL??!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 07:33

Nee, Jippie wij hebben geen deal. Als ik al iemand zal laten filmen dan is het iemand, die ondanks een verschil van mening mij wel respecteert. Een ander punt is dat ik iemand zal laten filmen die begrijpt wat ik bedoel en weet wat ik wil bereiken en zo in detail kan filmen waardoor het effect zichtbaar wordt op die film.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 20-05-05 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:51

Aqua8horse schreef:
Als ik al iemand zal laten filmen dan is het iemand, die ondanks een verschil van mening mij wel respecteert..........

Slapen
Nu wordt je weer persoonlijk, graag on-topic blijven! Als ik hier een reactie op geef of een verwijzing maak naar wat hatelijke PB-tjes van jou dan wordt dat [op jouw verzoek] direct door Apple verwijderd.

Ik doe juist een poging om objectief te registreren. Een camera lijkt me aardig objectief. De demo met Tyrza die ik destijds wilde organiseren blies je ook al af omdat die nooit objectief zou zijn. Alsik je reactie zo lees zullen Bokker nooit, maar dan echt nooit iets van jou te zien krijgen maar blijven we eeuwig bestookt worden met aanvankelijk neutrale topics die altijd weer eindigen in een commercieel praatje voor je eigen revolutionaire methode waarmee problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon en blijf je mensen die er een andere visie op na houden bestoken met hatelijke PB's over dat ze hun paarden kwellen voor hun eigen verheerlijking.

Jammer, weer een kans gemist, dream on........ Dromen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:04

ik heb vaker topics gevolgd en gelezen over die methode maar kan nu niet zeggen dat de reacties van A8H uitnodigen om je er in te verdiepen en/of het gaan bekijken en de geloofwaardigheid verdwijnt gewoonweg.

en on-topic: Als je goed wilt leren rijden dan zul je naar wedstrijden toe moeten gaan, alleen daar op een wedstrijdterrein leer je je paard kennen en leer je rijden, ook al neem je dagelijks priveles, ben je 10 uur perr dag bij je paard....
Je leert niet rijden in een binnenmanege of buitenbak.
Net zoals een paard verkeersmak wordt in het verkeer.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:20

Ik vind het altijd zo knap dat mensen een mening hebben over een wereld waar ze helemaal geen ervaring mee hebben Haha! Haha!

ik heb twee weekeinde op internationale wedstrijden mogen groomen, en ik heb er zo ontzettend veel geleerd...........

eerlijk gezegd zie ik liever een paard 5 minuten met de kin op de borst van achteren naar voren gereden worden (desnoods met slof eran Haha! ) dan een paard dat altijd zo leuk recreatief scheef en op de voorhand gereden wordt
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 20-05-05 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:22

Ik was ook op de clinic in Arnhem en ik heb het positieve verschil wel gezien. Ik had een vriendin bij me die Aqua nog nooit bezig had gezien en die zag het ook. Verder kon ik het gesprek volgen van mensen die het paard beter kenden en die zagen het paard ook positief veranderen.
Een manegepaard wat nooit geleerd heeft goed te lopen en over het algemeen niet met goede ruiters te maken krijgt zover krijgen dat hij de juiste spieren vrijwillig gaat gebruiken vergt rijtechnisch inzicht en een hoop gevoel. Dat zo'n dier maar een kleine verandering laat zien en niet in een keer de sterren van de hemel loopt lijkt me logisch.... en tja, niet iedereen is in staat die kleine verschillen te zien.

Jippie, je weigerde op het paard te stappen om het zelf te voelen of te laten zien hoe het volgens jou wel moest worden gereden. Verder had je het pas naderhand op bokt over kreupelheid, en niet zoals je nu zegt een paar passen, maar echt kreupel. Beetje vreemd dat je tijdens de clinic niks meldt en zelfs om galop vraagt. Verder heb je het nu over subjectiviteit van meningen, maar je vraagt wel van heel bokt dat ze afgaan op jouw beleving van de clinic. Oftewel om zonder zelf ook maar iets te hebben gezien of te hebben ervaren van het rijden van Aqua jouw (subjectieve) mening als waarheid te erkennen. Je zegt wel dat mensen hun eigen mening moeten vormen om serieus genomen te worden, maar jij neemt iemand die een andere mening dan de jouwe verkondigt ook niet serieus.

Volgens mij hebben meerdere mensen van Aqua een uitnodiging gehad(geheel vrijblijvend), dus een keer echt iets van haar rijden zien lijkt me niet zo moeilijk. Iets irl zien is toch anders dan op video, oa door live commentaar. Dat commerciële begrijp ik niet helemaal, iedereen verteld hier toch zijn eigen beleving en ervaring.

Wat Aqua doet is sport, alle paarden verbeteren namelijk. Ik kan jullie vanuit eigen ervaring vertellen dat je er met uitleg alleen niet komt. Om het echt te begrijpen moet je het een keer ervaren en gezien hebben. Jammer genoeg kan dat nog niet via je monitor.

Alane: Ik ben het met je eens dat je je paard pas leert kennen en leert rijden als je samen op pad gaat. Je kunt alleen wel het proces beïnvloeden. Met het verkeersmak maken kan je immers in een vertrouwde omgeving werken met nieuwe situaties voor je daadwerkelijk de weg op gaat voor de vuurdoop. Ik geloof niet zo in wedstrijden om dat mijn vertrouwen in de jury wat gebrekkig is, maar ben het er wel mee eens dat rijden op het wedstrijdterrein nuttig is voor zowel ruiter, paard als combinatie.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 08:37

Off-topic: Ik ben niet persoonlijk. Ik stel alleen eisen in het algemeen aan een persoon die voor mij en van mij een video wil maken. En dat is mijn goedrecht.
Iedereen mag het interpreteren zoals men dat wil, daar heb ik geen moeite mee.

On topic: ....als sport niet een positieve brijrdage levert aan het welzijn van het paard, vind ik het geen sport. Sport in de zin van de definitie sport.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:54

Aqua8horse. Kan je me nu eens iets meer vertellen over die draagtechniek?? Of geef me eens een link zodat ik wat kan lezen.

Alane........ goed punt. Over dat wedstrijd rijden.

Ylva.. waarom is jouw vertrouwen in jury's wat gebrekkig?? Niet dat ik het er nu altijd mee eens ben. Maar dat is meer in de trent van een 6 voor een nette uitgevoerde oefening ?Een 5 voor een midendraf die niet getoont wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:01

Ylva,

Aqua is ook heel vaak uitgenodigd op bijeenkomsten, clinics en al dien meer. Alleen gaat dat altijd van Aqua haar kant niet door.

Carole kan in een keer van al dit gezeik afzijn als ze een openbaar optreden geeft...... als in hoe Tyrza dat ooit voorgesteld heeft, maar om een of andere reden doet ze dat niet.

misschien wordt het nu dan tijd Haha! Haha! Haha!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:01

in het woordenboek staat de volgende definitie van sport beschreven:

allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid en kracht vereist worden; ontspanning op geestelijk gebied met een wedstrijdkarakter.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 09:14

G&K: ik zie ze liever allebei niet omdat ze in mijn ogen beide niet aan de defintie sport doen, zoals in het openingsverhaal bedoeld is. Eh, ik zie het niet als gezeik hoor G&K. Ik heb mijn redenen ervoor om nu niet in het openbaar op te treden, dat klopt.

Piepelotje: Het leren dragen is een speciale techniek wat op zich meer een voorbereidng/ aanvulling is op het rijden.
Die techniek is zeer specifiek gericht op het betreffende paard. Bij het leren dragen is veel concentratie nodig, zowel van mij als van het paard. Dat is nodig omdat je tijdens dat proces alle signalen van het paard nauwkeurig moet opvangen. Dat betekent dat je direct reageert met je zit en kuiten op de signalen die het paard afgeeft. Signalen van evenwicht, spieraanspanning/ontspanning die je voelt, en de reacties van het paard die je waarneemt. Bij elk paard is dat dus weer verschillend.
Door die draagtechniek wordt een paard vrijwel uitzichzelf nageeflijk omdat je het paard leert zijn rug goed te gebruiken. Door deze techniek krijg je eigenlijk wat je wil, namelijk (3/5) van het gewicht op de achterhand. Door het goed gebruiken van de rug is er in het hele paard ontspanning en heeft het paard een krachtig achterbeen. Het gevolg hiervan is dat de bewegingen standaard schwung en tact hebben. De impuls is eenvoudig op te wekken en te onderhouden.(als je zelf ook de conditie hebt, natuurlijk) Dat dit gebeurt zoals hierboven beschreven is, komt omdat de bewegingen komen vanuit het paard en slechts begeleid worden door de ruiter. Het verschil met wat ik in het algemeen veel om me heen zie is, dat daar veel ruiters de bewegingen van het paard (willen) controleren.
Het grote voordeel is dus dat je paard vrijwel constant nageeflijk is en dus een correct ruggebruik heeft waardoor de achterhand krachtig en actief is. Daar hoef je dus eigenlijk niet meer naar om te kijken. Je kan je dus meer concentreren op andere dingen. Het effect wat een paard laat zien naar het dragen, is voor de ruiter zowel direct waarneembaarals zichtbaar. Het beste is, omdat het zo moeilijk is om te begrijpen en het bijna te mooi lijkt om waar te kunnen zijn, om het zelf te ervaren.

Bij topsport zie ik geconcentreerde atleten, geen gespannen atleten. Ook bij paarden in de (top) sport tijdens (zware) inspanning vind ik dat een paard niet gespannen/ gestresst mag zijn. Wel super geconcentreerd, maar dat vind ik heel wat anders. Bij de beoefening van sport moet altijd ontspanning zijn, denk ik. Dat kan wel inhouden dat er veel inspanning voor noodig is.

Het kan dus echt! Het is jouw goedrecht en jouw mening om te blijven geloven dat het niet kan. Dat betekent per definitie niet dat het onmogelijk is. Maar je bent welkom hoor om gewoon eens, helemaal vrijblijvend te komen kijken.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:52

Dank je aqua nu begrijp ik beter wat je bedoeld.
Maar ik denk dat de meeste mensen dit zo toepassen, hoop ik tenminste. Tenminste zo ervaar ik het bij mezelf. Een paard moet eerst op z'n eigen benen lopen met een mens voordat we aan de rest kunnen denken. En het is inderdaad zo dat waneer een paard in balans loopt dat dan dingen als nageelijkheid, stelling enz heel makkelijk zo niet vanzelf gaan.
Maarrrrrrrrr hoe ik dat nu verder ervaar is dat je dus elke training hoe verder je komt. Je terug komt bij die voor mij klinkt dit als basis , jij noemt het draagtechniek.
Als je de balans hebt gevonden in de basisgangen komt de grootste uitdaging en dat is balans vinden en houden in de zijgangen, uitgestrekte gangen.
Als je de beginbalans hebt betekent dat niet dat je er dan in je verdere training niet meer mee te maken krijgt. Elke oefening, moeilijkheidsgraad brengt je terug.
En dat mis ik in jouw stukjes. Komt bij mij dan over dat jij iets hebt gevonden, het mensen leert en dan hopla de rest is.........
Maar zo werkt het niet.

Ik zie geconcentreerde atleten maar ook een gezicht wat drupt van de spanning. Dat tongetje naar boven van Anky bv dat noem ik geconcentreert. Maar ik zie toch vaak in het gezicht terug komen waneer het paard zich even spant, even terug komt.

We streven naar inspanning met ontspaning maar een gehele proef die zo loopt denk ik dat zelden is.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:10

Dewi schreef:
in het woordenboek staat de volgende definitie van sport beschreven:

allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid en kracht vereist worden; ontspanning op geestelijk gebied met een wedstrijdkarakter.

nou dan is paardrijden zeker een sport zeg,, er wordt kracht vereist haha.. nou dat is in de sport met mijn pony wel nodig hoor Tong uitsteken Tong uitsteken

en wedstrijdkarakter hea,, nou dat is er toch ooK?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:05

Blablabla Haha!
Niet vervelend bedoeld maar je kan natuurlijk blijven praten tot je een ons weegt. Ik wil het zien! Ik sta overal voor open en dus ook voor de methode van aqua8horse maar ik moet het gewoon zien. Staat er ergens een demonstratie in de planning? In een ander topic zei ik ook al dat het misschien een leuk idee is om eens zoiets te organiseren.

Ik denk dan aan een aantal paarden met ruiters waarop aqua en iemand anders (tyrza?) hun visie kunnen geven. En misschien willen ze zelf even rijden? Lijkt mij heel leuk en leerzaam. Zolang iedereen het netjes houdt ook al vindt je het niks moet dat kunnen toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:17

Als mijn dochter thuis op haar pony rijdt is een heel verschil dan wanneer ze in de les rijdt en dat is weer een verschil als ze op wedstrijden rijdt....
Dan zie je 3 verschillende ruiters met 3 verschillende pony's....

Daarnaast rijd mijn dochter dubbel Z, maar vertel ik niemand wanneer ze wedstrijden rijdt en mag niemand foto's maken en ga ik ook niet met mijn dochter naar Tyrza toe.....

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:28

Ik ben Fibromyalgie patient en rij op een paard met een gedragsstoorniis, voor mij is het heel belangrijk om een evenwicht te vinden in spanning en ontspanning. Door paard te rijden ontspan ik, terwijl ik me aanspan. Mijn geest komt tot rust en mijn lijf ook.
Voor mij is paardrijden een sport en ik zou niet zonder kunnen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:41

De balans blijft ook in de oefeningen, Pipelotje. De basis is al bevestigd. Dat betekent dat ook in moeilijkere oefeningen je geen problemen hebt met de balans van het paard. Je kan je dus onvoorwaardelijk concentreren op die oefening. De mensen die het ervaren hebben, voelen duidelijk het verschil. Nee, je kan die draagtechniek niet vergelijken met de basis. Het leren dragen doe je al voordat je met de basis begint.

Leuk Saar dat je de proef op de som neemt! Wat heb je te verliezen?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:17

De balans blijft ook in de oefeningen, Pipelotje. De basis is al bevestigd. Dat betekent dat ook in moeilijkere oefeningen je geen problemen hebt met de balans van het paard. Je kan je dus onvoorwaardelijk concentreren op die oefening. De mensen die het ervaren hebben, voelen duidelijk het verschil. Nee, je kan die draagtechniek niet vergelijken met de basis. Het leren dragen doe je al voordat je met de basis begint.

Maar waar heb je je dan nog op te concentreren in de oefening??
Ik bedoel in de aanleerfase.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:17

Citaat:
Volgens mij hebben meerdere mensen van Aqua een uitnodiging gehad(geheel vrijblijvend), dus een keer echt iets van haar rijden zien lijkt me niet zo moeilijk

Klopt ze zou 2 jaar terug al zijn gekomen bij mij en een stalgenoot
Maar nooit kwam ze.
Toen is Kawa ff kreupel geweest, toen wilde ze wel komen, want dat zou ze wel ff verbeteren, maar het was puur medisch. (op die stalgenoot reageerde ze niet meer om te komen)
Kawa is toen geholpen, liep weer heerlijk en Aqua kwam telkens nog eens langs, maar nooit kwam er een afspraak.
Totdat ik het ge-eikel beu was en gezegt heb dat ze niet meer welkom was.
Nu is Kawa door uitschuiven in de sneeuw weer kreupel en krijg je allerhande verwijten, nadat je zegt dat ze niks kan komen doen.

Ja daag dus!
Kansen genoeg gehad om me te overtuigen, maar daar heeft ze dan toch nooit gewild en waarom???
Bang dat het toch niet helemaal lukt ofzo??

Nee als je zo commercieel bezig bent, hoort haar instelling anders te zijn.
Geen verwijtende pb's en dergelijke, daar maak je geen klanten mee.

En natuurlijk zijn er mensen die er baat bij hebben.
Hebben mensen ook bij mijn instructrice, maar toch blaat die niet over revolutionare dingen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:34

ylva schreef:
Dat commerciële begrijp ik niet helemaal, iedereen verteld hier toch zijn eigen beleving en ervaring.
Waarom is de titel van dit topic "is paardensport wel een sport?"... Het gaat toch duidelijk over aqua's methode een paard te leren dragen. En niet over de discussie wel sport/geen sport. Zie daar de commercie.

Ik ken bijna niemand op dit hele forum, maar ik draai al een tijd mee. Daardoor heb ik inzicht gekregen in hoe sommige mensen met hun paarden omgaan, wat hun visies zijn, enzovoorts. Ik heb respect gekregen, voor diegenen die dat verdienen (eerlijke discussies, geen "aanvallen" zonder redenaties, enzovoorts) en een wat-nu-weer-gevoel bij de types die weigeren te discussieren, maar iets zeggen, en dan tegen iedereen die 't niet met ze eens is, roepen dat ze te ondeskundig zijn, niet luisteren, enzovoorts. Als ik een probleem heb, ga ik naar de mensen die ik respecteer, en niet naar de wat-nu-weer-gevallen. En velen met mij, denk ik.
Tot nu toe heb ik, op de beginpost na, geen enkele uitleggende/verklarende/beantwoordende post van aqua gehoord. Vandaar, denk ik, het cynisme van veel bokkers. Misschien is het onaardig, maar geduld raakt nou eenmaal op.

Ik heb nog een vraag aan je, ylva. Want, jij zag de verbetering van 't paard dus wel. Maar, zag je dan ook het gezaag in de mond van het beestje, of was dat er helemaal niet? Want het maakt mij niet zo heel veel uit of het paard verbeterde of niet. In 'n mond gaan hangen is niet eerlijk, en daarmee bereik je nooit de felbegeerde ontspanning en het evenwicht tussen ruiter en paard. Eerlijk rijden gaat bij mij boven problemen-verhelpen. Vooral omdat de meeste problemen door eerlijk te rijden, zo verholpen zijn.

[edit]Ik was even een beetje aan het teruglezen in dit topic, en mag ik opmerken, Aqua, dat je mijn verhaal over je sommetje compleet negeert? Dat vind ik wel erg jammer. En dat sluit dan weer aan bij wat ik hierboven schreef over het respect of wat-nu-weer-idee. Je discussiert niet, je roept zo lang mogelijk "ik heb gelijk en jij weet niet waar je het over hebt", en als een punt wel heel duidelijk wordt, en je niet meer kan roepen dat ik niet weet waar ik het over heb, doe je gewoon net alsof je het niet gelezen hebt... Erg jammer, want ik had graag je reactie hierover gehoord.[/edit]

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:54

Hoewel dit topic begon met een aardige stelling over 'is paardensport eigenlijk wel sport' is het helaas toch vervallen in het bespreken van de Aqua methode.

Ik zet een slotje.