Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:02

Sjuimpje schreef:
De groeischijven sluiten bij elk paard op dezelfde leeftijd, al ziet het paard er nog zo volwassen uit.
Overigens vind ik Votje er niet volwassener uitzien, eerder juist erg jeugdig als je door het speklaagje heenkijkt Knipoog

Da's niet helemaal waar hoor! Elk paard (of mens) ontwikkelt zich in zijn eigen tempo

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:06

Ik heb het topic helemaal doorgelezen.
De topicstarter zal wellicht al in haar achterhoofd gehouden hebben dat er vragen gesteld zouden worden i.v.m. de leeftijd van haar paard.
Met dit soort discussies is op zich helemaal niets mis, zolang iedereen elkaar met respect behandelt en ook de insteek heeft om er een zinvolle discussie van te maken.
Bovendien is de leeftijd van het paard slechts een onderdeel van de evt. discussie, we zien hier natuurlijk ook de 'gewone rijfoto's' waarover gesproken kan worden.

Mackie schreef:
Bokt ten top

Dat mag je zo zien, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om nog een positieve bijdrage te leveren Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:09

Oscar schreef:
Mackie schreef:
Bokt ten top

Dat mag je zo zien, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om nog een positieve bijdrage te leveren Knipoog

Ik ben de hele tijd positief gebleven m.b.t. de foto's. Het is gewoon zo dat er mensen op bokt goed in zijn om voorla kritiek te leveren op anderen. Ik heb mijn mening gegeven en verder niks negatiefs gezegd

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:10

Mackie schreef:
Da's niet helemaal waar hoor! Elk paard (of mens) ontwikkelt zich in zijn eigen tempo

Ja, maar zou Votje ruim een half jaar voor lopen op de 3 - 4 jaar die er gemiddeld voor staat?
Daarbij is het onmogelijk om van de buitenkant te zien hoe het met de ontwikkeling van het fundament staat.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:13

Sjuimpje schreef:
Mackie schreef:

Ja, maar zou Votje ruim een half jaar voor lopen op de 3 - 4 jaar die er gemiddeld voor staat?
Daarbij is het onmogelijk om van de buitenkant te zien hoe het met de ontwikkeling van het fundament staat.

Nee, dat zeg ik niet, maar ik bedoelde dat niet elk paard qua ontwikkeling gelijk loopt. Wij hebben een paard op stal wat heel erg achter loopt in zijn ontwikkeling, maar ook 1 die heel erg voor loopt. Hoe dat met Votje zit, weet ik natuurlijk niet, kan ik niet zien aan de buitenkant. Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:17

Het enige probleem vid ik: ze mag er nog ze sterk UTZIEN je kunt niet onder de spek en vetlaag kijken om te zien hoe de botten en pezen ontwikkeld zijn. Deze twee ontwikkelen hebben namelijk weinig met elkaar te maken. Misschien zijn die bij Votje al wel verder ontwikkeld maar dat WEET je niet.
Ik zou er daarom persoonlijk ook voor kiezen om nog even te wachten zodat je iets meer zekerheid hebt over haar gestel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:20

Mackie schreef:
Hoe dat met Votje zit, weet ik natuurlijk niet, kan ik niet zien aan de buitenkant. Knipoog

That's my point.

Hoe veel spieren of vet er ook op zit, je kan van de buitenkant niet beoordelen of het fundament klaar is voor de belasting die het rijden en longeren kost.
De energie van een paard is helemaal een slechte graadmeter.

Het klopt wel dat beweging de ontwikkeling van het fundament ten goede komt, maar dat geldt voornamelijk voor korte piekbelastingen (zoals bij het rennen en spelen in de wei) langere eentonige belasting (zoals rijden en longeren) is juist slecht. Daarom raad men aan om jonge paarden zoveel mogelijk buiten te laten lopen met speelkameraden en niet te vroeg te beginnen met werk.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:29

tja... daar verschillen we in van mening, maar dat maakt niet uit, ieder zijn eigen mening en ideeen, en iedereen doet het op zijn eigen manier.

Jij laat ze lekker nog ff langer met rust, da's jouw goed recht. Lachen Ik pak ze ook liever eerder op, maar ja, ik rijd met dravers, en daar gaan we ook nog niet zo vroeg opzitten, maar die moeten ook wel eerder aan het werk, licht werk En dat doen we alleen om ze sterk te maken in hun pezen, banden en botten. Spieren heb je zo sterk, da's geen probleem, dat duurt 2/3 maanden en dan zijn die sterk, maar pezen, banden en botten wel 2 jaar voordat die sterk zijn en hoe eerder je daarmee begint, hoe sterker ze kunnen worden (wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat je er al op moet gaan zitten als jaarling om ze sterk te maken Knipoog )

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:34

Een ding is nu zeker, ' k zal dus nooit foto's posten van en zeker niet van jonge paarden bv die met 3 jaar L2 zijn b.v. Schijnheilig Haha!
Al dat gezeik altjd Slapen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:43

Dat ligt er aan Magique,
loopt zo'n driejarige in het L2 omdat het een talentvol beest is of omdat er al behoorlijk wat trainingsuurtjes inzitten...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:46

Ik heb nu regelmatig de post voorbij zien komen dat het allemaal niet uitmaakt als het "spelenderwijs" is.
Maar dit is toch geen spelenderwijs meer, dit is toch gewoon training? En ze meld volgens mij ook nergens dat ze Votje straks weer in de wei gooit.
Spelenderwijs vind ik als je het dier in een maandje zadelmak maakt (omdat hij praatjes heeft bv) en hem daarna gewoon weer weg zet in de wei om hem daarna weer op te pakken.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:56

Suzanne F. schreef:
Het enigste wat ik er op aan t merken heb is dat ik het knap vind dat sommige mensen hun oordeel kunnen vellen aan de hand van wat foto´s?!

Het gaat hier niet om de foto's... het gaat erom dat ze pas 2,5 is! Foto's kunnen heel erg vertekenend zijn en ik kan het weten...
voorbeeld van hóe vertekend foto's kunnen zijn:
Dit zijn een paar foto's van m'n paard een jaar geleden (was ie 2 jaar...)

Hier lijkt ie onderhand al 3!
Afbeelding

terwijl hij er in het écht toch zo uit zag Nagelbijten / Gniffelen :
Afbeelding
Afbeelding

wat ik hiermee wil zeggen is dat we niet reageren op de foto's, maar op het feit dat je haar te vroeg inrijdt. We zeiken je ook niet af, maar waarschuwen je juist zodat je nog langer plezier kan hebben van je superpaard! Nou stop ik echt met deze onzin, heb m'n zegje gedaan Bloos

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:11

pol013 schreef:
Het enige probleem vid ik: ze mag er nog ze sterk UTZIEN je kunt niet onder de spek en vetlaag kijken om te zien hoe de botten en pezen ontwikkeld zijn. Deze twee ontwikkelen hebben namelijk weinig met elkaar te maken. Misschien zijn die bij Votje al wel verder ontwikkeld maar dat WEET je niet.
Ik zou er daarom persoonlijk ook voor kiezen om nog even te wachten zodat je iets meer zekerheid hebt over haar gestel.

Tenzij je X-ray eyes hebt Wow!
Ik denk dat het meeste wel gezegd is en als je foto's plaatst kan je reacties verwachten.
Ik wens je in ieder geval wel heel veel plezier met je paardje en wees er zuinig op!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:20

essie79 schreef:
Ik heb nu regelmatig de post voorbij zien komen dat het allemaal niet uitmaakt als het "spelenderwijs" is.
Maar dit is toch geen spelenderwijs meer, dit is toch gewoon training? En ze meld volgens mij ook nergens dat ze Votje straks weer in de wei gooit.
Spelenderwijs vind ik als je het dier in een maandje zadelmak maakt (omdat hij praatjes heeft bv) en hem daarna gewoon weer weg zet in de wei om hem daarna weer op te pakken.

Het is net wat jij onder spelenderwijs verstaat. zoals ik het kan zien wordt er niet veel van het paard gevraagd, beetje stap, draf. Meer niet. Ik vind het anders als er van alles van het paard gevraagd wordt. En moet gaan presteren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:25

Vajramani schreef:
essie79 schreef:

Het is net wat jij onder spelenderwijs verstaat. zoals ik het kan zien wordt er niet veel van het paard gevraagd, beetje stap, draf. Meer niet. Ik vind het anders als er van alles van het paard gevraagd wordt. En moet gaan presteren.

Dat wordt er niet bijgezegd. Ze schrijft zelf: FLINK aan het longeren. Dat is toch niet spelenderwijs? En het paard wordt wel degelijk gevraagd aan de teugel te lopen. Logisch, want een paard met zijn neus in de lucht is geen gezicht voor een Gribaldi nakomeling...

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:27

wauw gaaf paardje zeg
die laatste foto is echt leuk Lovers

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:27

Jezus,wat een commotie weer... Rolleyes
Je hebt een net paardje hoor!En ik denk wel dat je zelf het beste aanvoelt of je paardje er klaar voor is.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:49

Los van het feit of je aan de gang 'mag' met een 2,5 jarige of niet (ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van ,maar ik vind dat je daar van een foto niks over kan zeggen omdat je dan alsnog niks weet van hoe intensief iemand met zo'n paard bezig is. ), snap ik niet waarom mensen maar bezig BLIJVEN hun mening op te dringen in dit topic? Ik zie de laatste 3 pagina's alleen maar dezelfde namen staan. Geef gewoon 1 keer je mening en laat het dan, HAW is IMO helemaal niet bedoeld als discussieforum.
Na 1 reactie is het echt ook wel duidelijk hoe je over iets denkt.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:53

Vajramani schreef:

Zoals ik het begrijp wordt er meer gevraagd dan een beetje stap/draf, en flink longeren; dat vond ik dus niet spelenderwijs.
Maar goed, verder moet ze het zelf weten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:29

Wat mensen met hun paard doen, moeten ze zelf weten. Wat veel Bokkers nog al eens vergeten, is dat een paard voor veel mensen een middel is om hun brood te verdienen. En aangezien tijd geld is en langtermijndenken ook veel risico's met zich meebrengt, worden veel toekomstige sportpaarden voortijdig ingereden. Ga maar bij jezelf na: als je je paard tot z'n 3 1/2 op de wei zet met jaarlingen, dan betaal je dus al die tijd voor een paard waarvan je niet weet wat hij in zijn mars heeft, en loop je daarbovenop het risico dat hij zichzelf in die tijd blesseert. Twee kansen dat je paard dus niet kan doen wat je voor ogen hebt. Het is dan gewoon economisch slimmer om je paard vroeg in te rijden, te kijken wat erin zit, dat eruit te halen en te stoppen wanneer het op is. Een 8-jarig Z-paard dat verkocht wordt omdat er niet meer in zit verkoopt bovendien ook nog altijd beter dan een 8-jarige die niet L is en verkocht wordt omdat hij toch niet het talent is waar jij op zat te wachten. Paard = Geld.

Maar om een paar feiten hierneer te zetten: Ja, het is inderdaad zo dat de groeisnelheid van paardenbotten per individu - en per bot - wisselt. Van sommige botten is het tijdstip van vergroeiing heel precies te bepalen, van andere is er sprake van een interval van een half jaar waarin de botten vergroeiien. De snelheid waarmee dat in dat interval gebeurt, hangt van het paardenras af, maar het interval is altijd even groot. Het opperarmbeen begint pas met 3 jaar vast te groeiien en nooit eerder. Met dat vergroeiien bedoel is dus dat de middenpijp en de twee uiteinden van dat bot vast aan elkaar komen te zitten. Daarvoor zitten ze nog los en zijn ze slechts met kraakbeen met elkaar verbonden, en zijn dus erg kwetsbaar voor belasting. Archeologen gebruiken deze uit moderne paardenrassen afgeleide feiten over vergroeiing van botten om de leeftijd van paardenskeletten te bepalen. Deze tabel is dus geldig voor moderne paarden, aangezien hij met behulp van moderne paarden is opgesteld. Ik zal de interessante dingen uit de tabel halen:

Opperarmbeen (humerus prox): Vergroeit tussen 3 en 3 1/2 jaar
Onderarm (radius dist): 3 1/2 jaar
Onderarm (ulna prox): 3 1/2 jaar
Bovenbeen (femur prox): 3 - 3 1/2 jaar
Bovenbeen (femur dist): 3 - 3 1/2 jaar
Onderbeen (tibia prox): 3 - 3 1/2 jaar
Sprongbeen (calcaneum): 3 jaar

Zoals je ziet zijn de grote pijpbeenderen van Votje nog niet eens begonnen met het vergroeiien en haar hele skelet nog van kraakbeen aan elkaar hangt. Voor mensen die niet precies weten wat kraakbeen is: dat is de reden waarom je nog geen druk mag zetten op baby-hoofdjes: de schedelplaten zitten bij baby's alleen aan elkaar vast dmv kraakbeen en dat is sterk vervormbaar en niet vast. Alleen vanaf de sprong naar beneden en de 'voorknie' naar beneden is alles al bij Votje al volgroeid en is het kraakbeen vervangen door bot. Het probleem met onvolgroeide grote pijpbeenderen (dus opperarm en onderarm) die al wel aan het werk worden gezet, is dat juist deze botten het sterkst belast worden doordat hier enorm zware spierbundels aan trekken om die benen van de grond te krijgen. Die zowel aan beide uiteinden als aan het middendeel van het bot bevestigd zitten. Wat je dus krijgt, is dat bij een onvolgroeid bot de zaak ontwricht raakt en daarnaast niet de rust krijgt om glad aan elkaar te groeiien. En dat resulteert onder andere in botwoekeringen op de plaats van aanhechting, versnelde slijtage en daardoor ook problemen in het onderbeen doordat dat de gevolgen van deze onregelmatigheden moet opvangen, iedere keer als het been op de grond komt.

Ik snap heel goed waarom Votje nu al aan het werk wordt gezet (zie boven). Maar persoonlijk vind ik het ook eeuwig zonde van zo'n talentvol paard, dat nog een lange en succesvolle carriere had kunnen hebben.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:39

xyzutu2 schreef:
Maar persoonlijk vind ik het ook eeuwig zonde van zo'n talentvol paard, dat nog een lange en succesvolle carriere had kunnen hebben.

Suzanne kan Votje dus nu beter gelijk naar de slager brengen volgens jou Verdrietig

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:43

Dat is natuurlijk overdreven! Niet gelijk zware conclusies trekken met de slager. Ze kan er nu toch wat aan doen?

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:44

leuke foto's
maar..... je moet je elenbogen wat meer buigen..
voor de rest ziet het er netjes uit

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:47

Magique schreef:
xyzutu2 schreef:
Maar persoonlijk vind ik het ook eeuwig zonde van zo'n talentvol paard, dat nog een lange en succesvolle carriere had kunnen hebben.

Suzanne kan Votje dus nu beter gelijk naar de slager brengen volgens jou Verdrietig

Oef, dat is wel erg zwart-wit. Zij bedoelt uiteraard met "eeuwig zonde"dat ze niet van gedachte zal veranderen en het goed zal keuren. Misschien is dit gewoon niet haar manier van zadelmak maken maar zegt ze het wat abstract. Ze zegt toch niet dat dit paard voor de rest van zijn leven verziekt, verminkt of weet ik veel wat is. Ik denk dat je sommige dingen wat minder letterlijk moet nemen.
Overigens vind ik dat er hier een aantal bokkers zijn die wel erg door blijven zeuren over zijn leeftijd. Denk je nou werkelijk dat een ruiter als deze zich iets aantrekt van mensen die online haar de les proberen te lezen. Zij heeft hoogst waarschijnlijk zelf al een soort plan uitgestippeld hoe ze met haar paard aan de slag zal gaan.
Dit topic leidt ertoe dat er alleen wordt gediscussieerd over het feit of een 2,5 jarige wel of niet ingereden mag worden. Naar mijn idee was dit niet geheel de bedoeling van de TS

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:48

Aan de welles-nietes discussie waag ik me niet, maar ik wil alleen zeggen dat ik Votja al wel veel volwassener vind tonen dan de longeerfoto's laatst................ Ze ziet er goed uit en lijkt idd plezier te hebben Haha!

Maar toch............... Bloos