De [bijna] Z1 combinatie @ Training

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: De [bijna] Z1 combinatie @ Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:53

Het lijkt mij dat een paard in verzameling ook zijn achterhand meeneemt!
Juist zijn achterhand gebruikt, daar moet die immers op gaan zitten dus zonder actieve achterhand is er helemaal geen verzameling.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:54

Mariek87 schreef:
Juist zijn achterhand gebruikt, daar moet die immers op gaan zitten dus zonder actieve achterhand is er helemaal geen verzameling.

En ik vat dat dus op als ondertredend. Actief is bij mij de manier van tempo. Een paard loopt verzameld of lekker actief.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:56

Hermesdeux schreef:
Mariek87 schreef:

En ik vat dat dus op als ondertredend. Actief is bij mij de manier van tempo. Een paard loopt verzameld of lekker actief.

Actief en ondertredend is een verschil, even als actief niets te maken heeft met snelheid!
Je woordkeus is wat raar Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:57

[/quote]

[/quote]

Actief en ondertredend is een verschil, even als actief niets te maken heeft met snelheid!
Je woordkeus is wat raar Clown
[/quote]

Leg het verschil maar uit. Wat is het tegenovergestelde van actief?[/quote]

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:59

Hermesdeux schreef:
Leg het verschil maar uit. Wat is het tegenovergestelde van actief

Inactief, een niet of matig werkende achterhand.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:01

Mariek87 schreef:
Hermesdeux schreef:
Leg het verschil maar uit. Wat is het tegenovergestelde van actief

Inactief, een niet of matig werkende achterhand.

haha daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Heb nooit commentaar gehad van een inactieve achterhand...en zelfs nooit op les o.i.d. Dat is meestal een niet ondertredende achterhand of een niet actief lopend paard...of te wel...duf/sloom/niet voor het been staand paard...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:04

Hermesdeux schreef:
haha daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Heb nooit commentaar gehad van een inactieve achterhand...en zelfs nooit op les o.i.d. Dat is meestal een niet ondertredende achterhand of een niet actief lopend paard...of te wel...duf/sloom/niet voor het been staand paard...

Net had jij het over actief in de vorm van snelheid.
Niet of wel aan het been zijn heeft ook weer niets te maken met snelheid.
Ik raak zo langzamerhand de draad in jouw verhaal een beetje kwijt hoor..
[/quote]

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:04

Hermesdeux schreef:
Sundancer schreef:
Je zit zowat op je pony zijn/haar hals. Waardoor de voorbenen extra belast worden. Ga eens wat normaal in het midden zitten. Dan heeft je pony 4 benen om je te dragen. Als je zo doorgaat dan word het steeds slechter voor je pony.....! Denk daar maar eens aan.........! Clown

Dat valt best wel mee hoor! Ze zit wat verder naar voren...hoe slecht moet springen dan wel niet zijn als de voorhand het hele paard moet opvangen??? En als je even kijkt naar het totaal plaatje valt dit heel erg mee. Ik rijd ook altijd wat overdreven naar voren tijdens het losrijden. Dit omdat ik daardoor mijn paard lekker soepeltjes kan laten lopen (vooral in galop rijdt ik zo). En verder snap ik niet wat sommige mensen hier nu willen zien? Actief of verzameld?? Het is een Z- combinatie dus er wordt verwacht dat ze een ondertredende achterhand en verzameld behoort te hebben, wat zo is. De achterhand is voldoende ontwikkeld. Een actief ondertredend achterbeen ga je bij de verruimingen krijgen. Verder is op de fotos te zien wanneer de pony een verzamelde gang of een arbeidsgang toont. Aangezien verruimmingen niet op de foto getoond worden, vind ik dat hier niet over gezeurd moet worden. Veel succes in het Z!!!

Hmm, maar lopend is langer dan even springen.

Maar ik zeg het gewoon eventjes, heb geen zin in welles en nietus.... Heb al genoeg meegemaakt! Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:07

ja die ben ik zelf soms ook kwijt, maar feit blijft dat ik het beetje een raar verhaal vind. Actief is bij mij dat het paard gewoon voorwaarts loopt en dat is in mijn ogen qua tempo en voor het been. Tot zover duidelijk?

Bij het verzameld rijden krijg je dan niet te maken met activiteit maar ondertredendheid van de achterhand. Ondertreden moet hij dan ook in de basis en verruimingen. En dan krijg je het actieve achterbeen. Dat actief wordt geplaats, wat hij nodig heeft voor verruimingen. Volgens mij. Als ik ongelijk heb, wil iemand mij dat dan vertellen, of in dit geval Mariek87 want volgens mij gaat dit eindeloze discussie worden, en dan kan ik mijn ongelijk ook eens toegeven...aangezien ik dat nooit doe en hier dna mijn gelijk ga halen?!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:10

Hermesdeux schreef:
ja die ben ik zelf soms ook kwijt, maar feit blijft dat ik het beetje een raar verhaal vind. Actief is bij mij dat het paard gewoon voorwaarts loopt en dat is in mijn ogen qua tempo en voor het been. Tot zover duidelijk?

Bij het verzameld rijden krijg je dan niet te maken met activiteit maar ondertredendheid van de achterhand. Ondertreden moet hij dan ook in de basis en verruimingen. En dan krijg je het actieve achterbeen. Dat actief wordt geplaats, wat hij nodig heeft voor verruimingen. Volgens mij. Als ik ongelijk heb, wil iemand mij dat dan vertellen, of in dit geval Mariek87 want volgens mij gaat dit eindeloze discussie worden, en dan kan ik mijn ongelijk ook eens toegeven...aangezien ik dat nooit doe en hier dna mijn gelijk ga halen?!

Activiteit is géén kwestie van tempo.
Om te kunnen ondertreden en dus te kunnen verzamelen, moet je paard op zijn buikspieren lopen, zijn rug volledig ontspannen en een actief achterbeen gebruik hebben.
De activiteit van het achterbeen verdwijnt niet in een keer als hij verzamelt, het paard moet dan nog steeds krachtig zijn achterbeen eronder stampen.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:31

mooi paard zeg! en wat een mooie volle manen heeft die!!
houding van de ruiter is niet super, zit vaak naar voor, onderbenen (zei je zelf al) ...
maar verder zal ik mijn mond wel houden want ik vermoed dat al deze dingen al wel gezegt zijn.. Bloos

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:18

Wat ik bedoelde met de achterhand er iets actiever bij, is bedoeld zoals Mariek87 het uitlegt.

Waar HermesDeux het over heeft zou ik impuls noemen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:44

Emeraldo schreef:
Waar HermesDeux het over heeft zou ik impuls noemen.

Juist, dankje, kon niet op het woord komen.

Impuls: Door de ruiter opgewekte en tevens volledig gecontroleerde drang naar voren.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:06

Sundancer schreef:
Je zit zowat op je pony zijn/haar hals. Waardoor de voorbenen extra belast worden. Ga eens wat normaal in het midden zitten. Dan heeft je pony 4 benen om je te dragen. Als je zo doorgaat dan word het steeds slechter voor je pony.....! Denk daar maar eens aan.........! Clown

sorry hoor maar misschien dat je opmerkingen wat positiever kunnen ofzo Verward

ik rij al onderhand 4 jaar zo en is het slechter geworden?
nee!!!!!!!
ik heb mijn manier van rijden beter ontwikkeld en met losrijden zit ik idd wat te ver naar voren maar moet het daarom zo negatief?
mijn pony ken ik goed genoeg om te weten dat als ik hem belemmer in zijn bewegingen of als ik iets verkeerd doet, mijn pony dan gewoon gaat dribbelen, onristige aanleuning enz enz
en is dat het geval?
nee!!!!!!!!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:55

steffie4ever schreef:
sorry hoor maar misschien dat je opmerkingen wat positiever kunnen ofzo Verward

ik rij al onderhand 4 jaar zo en is het slechter geworden?
nee!!!!!!!
ik heb mijn manier van rijden beter ontwikkeld en met losrijden zit ik idd wat te ver naar voren maar moet het daarom zo negatief?
mijn pony ken ik goed genoeg om te weten dat als ik hem belemmer in zijn bewegingen of als ik iets verkeerd doet, mijn pony dan gewoon gaat dribbelen, onristige aanleuning enz enz
en is dat het geval?
nee!!!!!!!!

Volgens mij kan jij gewoon niet tegen commentaar Clown

Sundancer heeft wel gelijk dat het erg slecht is om ver voorop je paard te zitten, en de opmerking dat je ver voorop zit is al vaker naar voren gekomen.
Je kan er zo allerlei gebreken inrijden, en daar kan je 4 jaar, misschien wel 10 jaar, geen hinder van ondervinden maar uiteindelijk komt het er gewoon een keertje uit.

MyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:24

Jep ik ben het met Marieke87 eens, volgens mij kan je slecht tegen kritiek
En ik ben het ook eens met haar manier van het uitleggen over de achterhand ( impuls of activiteit)
Ik denk ook niet dat activiteit iets te maken heeft met het tempo.

hihi, ben het wel erg met je eens Marieke Clown Bloos

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:27

Ja sorry maar ik vind het er niet echt ''bijna Z1'' uitzien.Het is een ontzettend mooie pony, maar rijtechnisch gezien is hij nog lang niet voldoende voor elkaar om het Z1 rond te rijden.Zoals al gezegd moet zijn achterhand veel meer ondertreden en actiever zijn.Ook houding en zit moet nog aan gewerkt worden.Als je nu zo de ring in zou rijden dan kan dat nog wel eens vies tegenvallen.Er wordt veel meer gedragenheid ,impuls en verzameling gevraagd als wat hier wordt getoond, ook als is het de training.Nog veel oefenen dus.Maar het kan zeker wel met deze combi!
Succes ermee Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:56

is dit steeds dezelfde persoon je zit een beetje voorover!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:00

Hallo, dat is nu wel gezegd. En een paard is sterk dus die kan dat best wel hebben. Van die 70 kilo gaat die echt niet dood of gebreken krijgen. Ze zit ook niet op de schoft, ze leunt naar voren, waarbij ze steunt op de beugels...goh...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:26

Hermesdeux schreef:
Hallo, dat is nu wel gezegd. En een paard is sterk dus die kan dat best wel hebben. Van die 70 kilo gaat die echt niet dood of gebreken krijgen. Ze zit ook niet op de schoft, ze leunt naar voren, waarbij ze steunt op de beugels...goh...

Het zadel ligt voor een dressuurzadel toch behoorlijk ver naar voren Clown

En die 70 kilo is niet alles, er komt ook nog het gewicht bij wat het paard zelf op de voorkant gooit.
Dit kan wel degelijk gebreken veroorzaken hoor, dat moet je niet onderschatten.

MyLove schreef:
Jep ik ben het met Marieke87 eens, volgens mij kan je slecht tegen kritiek
En ik ben het ook eens met haar manier van het uitleggen over de achterhand ( impuls of activiteit)
Ik denk ook niet dat activiteit iets te maken heeft met het tempo.

hihi, ben het wel erg met je eens Marieke Clown Bloos

Haha!

Hebely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:02

Wat een commentaar zeg... Okey je zit op de eerste paar foto's gewoon veel te ver naar voren! Ga daar aan werken en het lijkt dan al een stuk beter! Verder op de laatste paar foto's zit je wel beter en je paard loopt dan ook wat meer van achteren in plaats van voren, ziet er een stuk beter uit Haha! Het commentaar mag wel wat minder vind ik... Cool

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:12

Ik ben het met Kadans16 eens
Het is een leuk paard en een leuke combi, maar ik denk idd dat het nog vies gaat tegenvallen in de Z1, het paard loopt idd niet zoals het in de Z1 verlangt word.
Maar ik denk dat het in de toekomst je best gaat lukken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:44

Om in het Z punten te gaan halen, moet je echt heel wat meer laten zien dan je nu laat zien......... Heel veel trainen onder goede begeleiding is mijn advies.