Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Mariek87 schreef:Het lijkt mij dat een paard in verzameling ook zijn achterhand meeneemt!
Juist zijn achterhand gebruikt, daar moet die immers op gaan zitten dus zonder actieve achterhand is er helemaal geen verzameling.
Hermesdeux schreef:Mariek87 schreef:Het lijkt mij dat een paard in verzameling ook zijn achterhand meeneemt!
Juist zijn achterhand gebruikt, daar moet die immers op gaan zitten dus zonder actieve achterhand is er helemaal geen verzameling.
En ik vat dat dus op als ondertredend. Actief is bij mij de manier van tempo. Een paard loopt verzameld of lekker actief.

Hermesdeux schreef:Leg het verschil maar uit. Wat is het tegenovergestelde van actief
Mariek87 schreef:Hermesdeux schreef:Leg het verschil maar uit. Wat is het tegenovergestelde van actief
Inactief, een niet of matig werkende achterhand.
Hermesdeux schreef:haha daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Heb nooit commentaar gehad van een inactieve achterhand...en zelfs nooit op les o.i.d. Dat is meestal een niet ondertredende achterhand of een niet actief lopend paard...of te wel...duf/sloom/niet voor het been staand paard...
Hermesdeux schreef:Sundancer schreef:Je zit zowat op je pony zijn/haar hals. Waardoor de voorbenen extra belast worden. Ga eens wat normaal in het midden zitten. Dan heeft je pony 4 benen om je te dragen. Als je zo doorgaat dan word het steeds slechter voor je pony.....! Denk daar maar eens aan.........!
Dat valt best wel mee hoor! Ze zit wat verder naar voren...hoe slecht moet springen dan wel niet zijn als de voorhand het hele paard moet opvangen??? En als je even kijkt naar het totaal plaatje valt dit heel erg mee. Ik rijd ook altijd wat overdreven naar voren tijdens het losrijden. Dit omdat ik daardoor mijn paard lekker soepeltjes kan laten lopen (vooral in galop rijdt ik zo). En verder snap ik niet wat sommige mensen hier nu willen zien? Actief of verzameld?? Het is een Z- combinatie dus er wordt verwacht dat ze een ondertredende achterhand en verzameld behoort te hebben, wat zo is. De achterhand is voldoende ontwikkeld. Een actief ondertredend achterbeen ga je bij de verruimingen krijgen. Verder is op de fotos te zien wanneer de pony een verzamelde gang of een arbeidsgang toont. Aangezien verruimmingen niet op de foto getoond worden, vind ik dat hier niet over gezeurd moet worden. Veel succes in het Z!!!
Hermesdeux schreef:ja die ben ik zelf soms ook kwijt, maar feit blijft dat ik het beetje een raar verhaal vind. Actief is bij mij dat het paard gewoon voorwaarts loopt en dat is in mijn ogen qua tempo en voor het been. Tot zover duidelijk?
Bij het verzameld rijden krijg je dan niet te maken met activiteit maar ondertredendheid van de achterhand. Ondertreden moet hij dan ook in de basis en verruimingen. En dan krijg je het actieve achterbeen. Dat actief wordt geplaats, wat hij nodig heeft voor verruimingen. Volgens mij. Als ik ongelijk heb, wil iemand mij dat dan vertellen, of in dit geval Mariek87 want volgens mij gaat dit eindeloze discussie worden, en dan kan ik mijn ongelijk ook eens toegeven...aangezien ik dat nooit doe en hier dna mijn gelijk ga halen?!
Emeraldo schreef:Waar HermesDeux het over heeft zou ik impuls noemen.
Sundancer schreef:Je zit zowat op je pony zijn/haar hals. Waardoor de voorbenen extra belast worden. Ga eens wat normaal in het midden zitten. Dan heeft je pony 4 benen om je te dragen. Als je zo doorgaat dan word het steeds slechter voor je pony.....! Denk daar maar eens aan.........!
steffie4ever schreef:sorry hoor maar misschien dat je opmerkingen wat positiever kunnen ofzo![]()
ik rij al onderhand 4 jaar zo en is het slechter geworden?
nee!!!!!!!
ik heb mijn manier van rijden beter ontwikkeld en met losrijden zit ik idd wat te ver naar voren maar moet het daarom zo negatief?
mijn pony ken ik goed genoeg om te weten dat als ik hem belemmer in zijn bewegingen of als ik iets verkeerd doet, mijn pony dan gewoon gaat dribbelen, onristige aanleuning enz enz
en is dat het geval?
nee!!!!!!!!
Hermesdeux schreef:Hallo, dat is nu wel gezegd. En een paard is sterk dus die kan dat best wel hebben. Van die 70 kilo gaat die echt niet dood of gebreken krijgen. Ze zit ook niet op de schoft, ze leunt naar voren, waarbij ze steunt op de beugels...goh...
MyLove schreef:Jep ik ben het met Marieke87 eens, volgens mij kan je slecht tegen kritiek
En ik ben het ook eens met haar manier van het uitleggen over de achterhand ( impuls of activiteit)
Ik denk ook niet dat activiteit iets te maken heeft met het tempo.
hihi, ben het wel erg met je eens Marieke![]()
Het commentaar mag wel wat minder vind ik...