Test: Wat doe ik hier fout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:01

Phara, in al jouw voorbeelden geldt dat die paarden niet OP HOL waren. Een paard in blinde paniek stopt nl helemaal nergens voor. Ik heb dat een keer gezien, en die is uiteindelijk met kar en al over drie geparkeerde auto's geklommen voordat ze geen kant meer op kon.

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:22

Hoihoi,
Als ik m'n pony niet zo snel terugkrijg, dan ga ik staan in de beugels, das fout, maar dat doe ik wel en geef korte rukjes in m'n pony z'n mond. Als er ruimte voor is, maak ik een kleine volte. Maar iig niet keihard en constante druk in de mond. Dat werkt idd niet en dan gaattie idd alleen maar harder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:37

Haha! Nou tis me in ieder geval duidelijk dat niet iedereen hetzelfde denkt over een paard wat in blinde paniek er vandoor stuift.... Knipoog

Schijnheilig Het maakt mij in elk geval geen donder uit, al moet ik ervoor achterste voren of onderste boven op gaan zitten stoppen zal die.... ....
En daarbij is in mijn ogen alles geoorloofd.... Haha!

Bloos Al moet ik eerlijk toegeven... Bloos ... ik weet niet hoe ik zo gauw onderste boven op een op hol geslagen paard moet gaan zitten.... Haha! Haha! Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:40

Citaat:
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik echt niet weet hoe ik zo gauw onderste boven op een op hol geslagen paard moet gaan zitten

met een beetje pech gaat dan vanzelf >;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:42

Ja idd... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:43

Lielle schreef:
Phara, in al jouw voorbeelden geldt dat die paarden niet OP HOL waren. Een paard in blinde paniek stopt nl helemaal nergens voor. Ik heb dat een keer gezien, en die is uiteindelijk met kar en al over drie geparkeerde auto's geklommen voordat ze geen kant meer op kon.

En ook in voorbeelden van andere lees ik dat

Dat noem ik paarden die er gewoon tussen uit naaien.
Maar op hol, daar zie ik hier weinig verhalen van.
Gelukkig maar, daar niet van, maar ik denk idd dat weinig weten wat echt op hol is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:55

Overigens ging het in het voorbeeld van de TS volgens mij ook over 'ertussenuit naaien' en niet echt op hol.
(En ik heb dat gelukkig ook nog nooit meegemaakt, als het even kan hou ik dat zo.)

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:16

poes schreef:
Ok ik ga hier ook eens mijn zegje doen Lachen

Ten eerste ben ik het eens met het rijtje van 3: aardig vragen, RT eisen, alles doen.
Met een paard dat gewoon hard gaat kun je natuurlijk heel rustig doen, en voltes rijden, en ophoudingen geven,..

Maar 1 die echt wegcrosst: die is idd efkes van de wereld. En ik denk dat er maar 1 oplossing is: hem terughalen! Ten eerste moet je in zo'n situatie zelf rustig blijven (wat ik dus aan geen kanten kan). En dan zijn alle middelen goed om zijn aandacht te trekken. Blijven drijven en niet aan de teugels hangen vind ik dan vaak wel zinvol, omdat je paard zo weer leert wachten. Maar als die echt op de kletter zijn, ik weet het niet...

Wat die onereinstop betreft: ik heb daar ooit iets over gelezen, en het wordt hier wel een beetje simpel voorgesteld. Volgens ik gelezen heb, moet je dit echt lang en goed oefenen. Het gaat er dus zeker niet om dat je het paard omtrekt! Je moet het echt vragen. En met een paard dat echt weg is, ik weet niet of dit dan werkt.
Werkt dat ook niet op dat systeem dat je eerst je paard leert zijn hoofd omlaag brengen op commando? (hoofd omlaag = ontspanning)

Er gaat alleszins heel wat training aan vooraf, ik hoop dat niet te veel mensen nu gaan proberen de methode (foutief) toe te passen zonder goed geïnformeerd te zijn.

De one-rein-stop is ook vragen of het paard zijn hoofd omdraait. Dan neemt hij zelf het iniatief om te stoppen, omdat je het hem allemaal stilstaand leert. Zo associeert het paard het met stoppen, en het is een reflex. Je moet ook voor het rijden controleren of je paard er nog op reageerd, zodat je nog remmen hebt. Ik kan dit niet heel precies vertellen, maar ik had al een aantal keer doorverwezen naar de site van paard natuurlijk daarvoor. Daar staat het heel gedetailleerd, en ook enkele videovoorbeelden en foto's. Als zij het niet goed uit konden leggen, hadden ze het ook niet op de site gezet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:23

nou, dat laatste waag ik te betwijfelen Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:24

Oke, maar dat geldt dus NIET voor paarden welke in paniek zijn, bang zijn of de weg kwijt zijn... Het gaat dus om paarden die elke hulp negeren omdat zij niet WILLEN luisteren... Laat dat duidelijk zijn!!!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:49

Kaja schreef:
:oo Gaan we katten???? Bloos!

Ik ben inderdaad blond!!! Maar wat jij zegt slaat werkelijk nergens op!!! Bloos Vertel mij maar eens wat ik dan had moeten doen??? Verward
Er komt namelijk altijd een dag dat een jong paard mee mag naar buiten..
Scheve mond Jij start deze topic en zoals al eerder is gezegd straalt de arrogantie er vanaf Dus aangezien jij het allemaal zo goed weet en uit jou bovenstaande quote ben ik blond Schijnheilig Dus wil ik graag jou advies OK dan!

Ik had het tegen Angelke gezegd, en niet tegen jou. Heb jij 2 accounts ofzo? Niet mijn zaak, ga ik verder ook niet op in. Maar ik snap dus niet waarom jij erop reageerd.
Je hebt het bericht ook verkeerd opgevat. Het was blond in het algemeen, en zoals ik al zei NIET tegen JOU gezegd.
Ieder paard gaat ooit naar buiten, jong of niet. Je wil advies? Je had eerst met dat paard buiten moeten wandelen, langs allerlei verkeer. Pas daarna had je erop moeten gaan zitten, en dan had alsnog iemand hem aan een halstertouw moeten vasthouden. Dan had die dat paard bij zich kunnen houden. Je had het langzaam op moeten bouwen, en niet meteen naar buiten moeten gaan. JIJ vraagt om advies, hier heb je het.
Dit bericht is niet bedoelt om arrogant te doen, maar met goede bedoelingen, zodat andere hier tips kunnen zetten voor anderen.
Voor die arrogantie heb ik al een aantal keren mijn excuses aangeboden, ik had het niet door, en als jij daarover door wilt gaan, ik heb daar geen zin in.
Verder heb ik er een hekel aan dat mensen over mij oordelen, terwijl ze mij niet eens kennen. Als jij over mij wilt oordelen via internet, mij best. Maar ik ben dus geen arrogant wijf met een jampotbril die alles uit boeken haalt. JIJ zegt dat ik het ben, niet ik. Maar als jij dus op deze manier over mij wilt oordelen, doe je best. Daar ga ik niet eens verder mee in discussie. Ik ben er klaar mee, en heb ook geen zin meer in jou. Als jij je zo kleuterachtig wilt gedragen, je doet maar tegen anderen. Ik laat me niet uitdagen.

P.S. Voor het grove, wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:34

Persoonlijk zit ik er liever op de eerste keer naar buiten. Als ie er vandoor wil blijf ik er tenminste bij Haha!

Dat je een paard kunt houden aan een touwtje als hij ergens van aan de kletter gaat is zowaar nog een grotere illusie dan dat je een paard rijtechnisch correct terug krijgt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:11

Helemaal met je eens Rom

Dat is ook altijd mijn motto, ik zit er ook liever op zodat ik weet waar hij blijft Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:14

Mits je aan boord blijft Haha! (anders zie je alleen nog een witte stip tussen de bomen verdwijnen Nagelbijten / Gniffelen).

Maar goed, er is wel degelijk verschil tussen 'op hol slaan' en 'even stout de benen willen strekken'.
Op hol slaan stop je niet zo maar Scheve mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:18

Klopt Apple, maar als ik niet aan boord blijf, kom ik automatisch bij het eerste punt uit, aan de hand is hij ook pleite en weet ik niet waar hij blijft Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:19

Turboboem, ik ben het niet helemaal met je eens dat ze eerst had moeten wandelen met dat paard enz enz. persoonlijk zit ik ook liever op mijn pony, hoeveel kans heb je nu (en zeg het eerlijk Lachen ) dat als jij naast je pony of paard loopt, hij schrikt en gaat ervandoor (dus scht op hol), dat jij dat paard tegen kan houden ... ik denk 0,0000 en ergens die 1.
een paard is veel sterker dan jou!

ik heb een pony, waarmee we veel hebben buitengelopen zodat hij verkeersmak zou worden, op een gegeven moment toen hij eenmaal was ingereden zag ik het niet meer zitten om elke keer mee gesleurd te worden en ging ik er dur op, daar ging hij er dan ook vandoor, ik was veel jonger, paardje wilde niet luisten en ik liet hem uitrazen ik kon er toch niets (of niet veel) tegen doen.. hij kwam wel uit bij de manege daar ben ik blij mee en is daar ook gestopt.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:47

ik ga niet alles lezen maar ik heb iets in die richting ook wel iets alleen dan toch iets anders. Als ik met d'r ga galoperen in de bak dan moet ik eerst nog een rondje trekjes geven aan de teugels en goed achteruit zitten, zorgen dat ik helemaal niet meer aan haar buik kom voordat ze terug naar een snelle draf wil. Het gaat steeds beter en ze wil nu telkens eerder terug maar hard aan de teugel trekken heeft idd meestal niet zoveel zin. Gwoon langzaam trekjes geven (dit heb ik zelf ook geleert van iemand anders hoowr, die weet er heel veel vannaf Haha!) stel je voor dat je zelf lekker naar buiten gaat en je gaat lekker rennen, dan wil je zelf ook liever niet terug, Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:52

Romkabouter schreef:
Persoonlijk zit ik er liever op de eerste keer naar buiten. Als ie er vandoor wil blijf ik er tenminste bij Haha!

Dat je een paard kunt houden aan een touwtje als hij ergens van aan de kletter gaat is zowaar nog een grotere illusie dan dat je een paard rijtechnisch correct terug krijgt Knipoog

DAAAARR zijn de meningen nogal over verdeeld Haha! Haha! Haha!

In een ander topic wilde ze me echt niet geloven, ze wilde echt niet geloven dat je erop meer te vertellen hebt dan ernaast......... Haha! Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:59

nee, want dan was je een roofdier dat je aan alle kanten op hem vastklampte Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:17

En een roofdier dan dat er naast staat om hem elk moment aan te vallen Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-05 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:17

Bloos Nou wat een advies zeg... Cool
Ik zit er toch liever op hoor... Turbo bloem! Knipoog
Grappig, maar mijn paard heeft buiten ook Turbo, dus ik geloof niet dat ik ernaast meer te vertellen heb dan erop, integendeel zelfs Haha! ...

Je doet zelf uit de hoogte hoor en ik zei arrogant, niet dat je een wijf bent met jampot brilglazen. Ook weer zoiets, je zult maar jampotglazen hebben. Heb je iets tegen blonde mensen of mensen met jampotglazen?

Je begint zelf een topic en dan wacht je reacties af en vervolgens zou je als een juffrouw wel even uitleggen wat wij allemaal verkeerd doen.
Alsof jij de expert ben... Verward
Dan leg ik je een situatie voor en vraag daarover advies en vervolgens blijkt het dat je het alleen maar over paarden hebt die alleen maar stout zijn. Nou daar heb ik m'n portie wel van gehad hoor, daar heb ik geen advies over nodig. Stout=straf. Klaar.
Maar jou topic is gewoon voor vele niet duidelijk. De een heeft het over op hol slaan en de ander over een pony die soms eens wat harder gaat!
Je moet dus duidelijk wezen en als je een topic opent dan krijg je nu eenmaal kritiek, maar laten we niet gaan katten met het blond zijn Bloos .

En nee kheb maar een account, maar als het niet jou zaak is, waarom begin je er dan over... Praat alleen waar het over gaat!
En ik wil geen advies over hoe ik een paard verkeersmak krijg, nee ik vraag advies over het feit hoe ik mijn paard stop die in blinde paniek is, maar ik geloof dat dat dan een beetje te hoog gegrepen is!
Je doet uit de hoogte over het feit wat jij weet en met ons wilt delen en vervolgens verwijs je ons naar een website waar jij het vandaan hebt en als het dan fout is wijs je met de vinger richting de website?

Pardon??? Verward

Ik oordeel over niemand, ik stel vragen!
Blijkbaar kun je dat niet aan en trek je je terug uit je eigen topic.
Geen juiste zet van de juf!! Tong uitsteken

Tja idd wie de bal kaatst kan hem terug verwachten!!! OK dan!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:26

Ik ben het er wel mee eens dat je, wanneer je met een paard voor het eerst langs de weg gaat, je er beter naast kunt lopen.. maar dat kost ook weer voorbereiding. Oefenen langs enge dingen en je paard moet weten dat ie jou niet voorbij mag.. Alsie dat eenmaal weet, en wat vertrouwen in jou hebt, gaat hij er niet zo snel meer vandoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:29

Wat voor makke schapen heeft iedereen hier?
Als een paard echt schrikt, gaat jij aan de kletter en komt hij je echt wel voorbij.

Dat jij als zijn mede kuddedier te langzaam bent om mee te vluchten met de kudde, ziet hij als jou probleem, niet het zijne Lachen

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:35

tsja.. maar als jij als mede kuddedier gepromoveerd bent tot vriendje/leider heb je daar toch minder kans op...
En idd.. het zijn redelijk 'makke schapen' ja.. heb daar wel genoeg voor geoefend Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:37

Nou idd Haha! Ik heb nog nooit zo'n mak schaap gehad hoor.. Haha!
Maar de mijne zijn allemaal dressuurpaarden, dus daar zal het dan wel aan liggen Bloos