Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nou tis me in ieder geval duidelijk dat niet iedereen hetzelfde denkt over een paard wat in blinde paniek er vandoor stuift....
Het maakt mij in elk geval geen donder uit, al moet ik ervoor achterste voren of onderste boven op gaan zitten stoppen zal die....
....
Al moet ik eerlijk toegeven...
... ik weet niet hoe ik zo gauw onderste boven op een op hol geslagen paard moet gaan zitten....
Lielle schreef:Phara, in al jouw voorbeelden geldt dat die paarden niet OP HOL waren. Een paard in blinde paniek stopt nl helemaal nergens voor. Ik heb dat een keer gezien, en die is uiteindelijk met kar en al over drie geparkeerde auto's geklommen voordat ze geen kant meer op kon.
poes schreef:Ok ik ga hier ook eens mijn zegje doen
Ten eerste ben ik het eens met het rijtje van 3: aardig vragen, RT eisen, alles doen.
Met een paard dat gewoon hard gaat kun je natuurlijk heel rustig doen, en voltes rijden, en ophoudingen geven,..
Maar 1 die echt wegcrosst: die is idd efkes van de wereld. En ik denk dat er maar 1 oplossing is: hem terughalen! Ten eerste moet je in zo'n situatie zelf rustig blijven (wat ik dus aan geen kanten kan). En dan zijn alle middelen goed om zijn aandacht te trekken. Blijven drijven en niet aan de teugels hangen vind ik dan vaak wel zinvol, omdat je paard zo weer leert wachten. Maar als die echt op de kletter zijn, ik weet het niet...
Wat die onereinstop betreft: ik heb daar ooit iets over gelezen, en het wordt hier wel een beetje simpel voorgesteld. Volgens ik gelezen heb, moet je dit echt lang en goed oefenen. Het gaat er dus zeker niet om dat je het paard omtrekt! Je moet het echt vragen. En met een paard dat echt weg is, ik weet niet of dit dan werkt.
Werkt dat ook niet op dat systeem dat je eerst je paard leert zijn hoofd omlaag brengen op commando? (hoofd omlaag = ontspanning)
Er gaat alleszins heel wat training aan vooraf, ik hoop dat niet te veel mensen nu gaan proberen de methode (foutief) toe te passen zonder goed geïnformeerd te zijn.
Kaja schreef::oo Gaan we katten????![]()
Ik ben inderdaad blond!!! Maar wat jij zegt slaat werkelijk nergens op!!!Vertel mij maar eens wat ik dan had moeten doen???
![]()
Er komt namelijk altijd een dag dat een jong paard mee mag naar buiten..
Jij start deze topic en zoals al eerder is gezegd straalt de arrogantie er vanaf
Dus aangezien jij het allemaal zo goed weet en uit jou bovenstaande quote ben ik blond
Dus wil ik graag jou advies

) dat als jij naast je pony of paard loopt, hij schrikt en gaat ervandoor (dus scht op hol), dat jij dat paard tegen kan houden ... ik denk 0,0000 en ergens die 1.
) stel je voor dat je zelf lekker naar buiten gaat en je gaat lekker rennen, dan wil je zelf ook liever niet terug,
Romkabouter schreef:Persoonlijk zit ik er liever op de eerste keer naar buiten. Als ie er vandoor wil blijf ik er tenminste bij
Dat je een paard kunt houden aan een touwtje als hij ergens van aan de kletter gaat is zowaar nog een grotere illusie dan dat je een paard rijtechnisch correct terug krijgt
Nou wat een advies zeg...
...
.