Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 23:48

Omdat dat vanaf de m1 moet met wedstrijden

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 23:58

Bij ons op de manege wordt geen enkel manegepaard met sporen gereden! Haha! Dit vind ik een goed iets, zo moet je wel met je kuiten leren rijden.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:28

Om mn hulpen te verfijnen als het nodig is.. Lachen

ArianneF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:57

omdat 't verplicht is in de M1

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:01

ik rijd alleen met sporen om mijn hulpen te verfijnen, sporen zijn er niet om je paard mee af te ranselen. soms zie je van die plekken op de buik van paarden waar die mensen dan met de sporen hebben lopen prikken! dat is echt zielig. als ik bijvoorbeeld buiten ga rijden gebruik ik ze ook niet, ik heb ze dan niet nodig, want ik gebruik ze om de hulpen duidelijker over te laten komen.

doeidoei. Lachen

Femsel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:18

ik rijd met sporen, als extra hulp voor mijn pony.
als ik met zweep rijd word hij heel heet en toch valt hij dan door mijn been.
met sporen kan ik hem net iets beter aan mijn been maken en hem wat voorwaartser rijden.
zonder sporen is mijn pony echt heel sloom dus vandaar.....

Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:57

om hulpen te verfijnen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:45

Omdat mijn pony verschrikkelijk lui is.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:57

Il0na schreef:
Om mn hulpen te verfijnen als het nodig is.. Lachen

idd
als ik geen sporen om heb kan ik niet wijken enz en er is dan geen inpuls Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:19

ja voor de oefeningen. maar bij mij is het zo...3x been, 4e keer spoor. Hij heeft dat nu door en is consequent op mijn been zodat ik spoor al niet meer nodig heb...als de meeste manegepaarden nu ook zo zouden worden gereden zou het heel wat kuit-werk minderen haha...nee maar serieus...constant beengeven is vaak een fout in het basiswerk. daar ben ik van overtuigd. Stel dat elk paard zou weten dat hij na 3x niet luisteren een spoor krijgt, wat scherper is, dan zou hij dat toch wel doorhebben en doorlopen op een beenhulp? of is mijn paard nou te intellectueel??

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:03

Om geen harde schop te hoeven geven als ik de travers ed in wil, maar gewoon een zachte aanraking, zodat ik gelijk de goede reactie krijg en niet eerst een te lauwe reactie waarna ik een schop moet uitdelen. Ter verfijning dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:54

Veel mensen noemen het 'om de hulpen te verfijnen' als reden om sporen te dragen. Nu vraag ik me dus af bij welke oefeningen/vanaf welk niveau jullie het nodig vinden om hulpen te verfijnen?

Zelf gebruik ik sporen eigenlijk alleen om te corrigeren. Als er geen reactie komt op een beenhulp, gaat de spoor erin. Ik heb er namelijk echt een gloeiende hekel aan om een paard fijn te moeten klemmen, voordat ik reactie krijg.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:08

CCCCorine schreef:
Veel mensen noemen het 'om de hulpen te verfijnen' als reden om sporen te dragen. Nu vraag ik me dus af bij welke oefeningen/vanaf welk niveau jullie het nodig vinden om hulpen te verfijnen?

Zelf gebruik ik sporen eigenlijk alleen om te corrigeren. Als er geen reactie komt op een beenhulp, gaat de spoor erin. Ik heb er namelijk echt een gloeiende hekel aan om een paard fijn te moeten klemmen, voordat ik reactie krijg.

Vanaf het moment dat je echt invloed gaat krijgen over waar het paard zijn achterbenen plaatst, dus vanaf het moment dat je schouderbinnenwaarts, travers ed gaat rijden. Dan kan een centimeter meer naar voren op de buik of naar achteren een groot verschil uitmaken.

Maar jouw argument vind ik ook een goede, ik gebruik ook sporen bij paarden die minder ver zijn in africhting, precies om de reden die jij noemt.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:27

Ik reed met sporen, omdat Lucien niet te motiveren was. Nadat ik een tijd met twee zwepen reed, ben ik op advies van een clubgenoot overgestapt op scherpe sporen. Daar heb ik jaren heel fijn mee kunnen rijden. Lucien heeft er altijd ontzag voor gehad en ik hoefde ze maar gedoseerd te gebruiken.

Nu op Zorro rijd ik zonder sporen en dat wil ik zo lang mogelijk zo houden. Pas als we toe zijn aan moeilijkere oefeningen en de basis er goed in zit zou ik met sporen willen rijden om mijn hulpen te verfijnen.

xx_Irisje

Re: Waarom rijden jullie met sporen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:17

Ik rij vaak met sporen,
op 1 paardje eerst omdat ie sloom aan t been was, nu is hij keurig aan je been en heb ik geen spoor meer ndoig, heb ze dr nu nog bij voor binnenbeen.

andere paardje is al perfect aan je been maar ze valt heel snel door je binnebeen heen, en meteen spoortje is het net wat makelijker rijden.

maar beide gewoon en alleen als het ndoig is even kleine aanraking en het is duidleijk, dus geen geschop met die krengen dan ben je nog nergens (of aan de andere aknt van de bak Tong uitsteken )

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:23

...ik rij niet met sporen..waarom?!...ik kan er niet goed genoeg mn benen voor stil houden en het is totaal niet nodig..hij is fijn genoeg aan mn been..kan wijken, passage, travers, overgangen..dus ik zie voor mij de gedachte erachter niet..

maar misschien als ik nog een keertje beter gaat rijden dat ik het ga proberen en dat ik het verschil kan gebruiken Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:27

nou ik ben toch blij dat ik bij ons op de manege WEL met sporen mag rijden! mijn paardje loopt eeeecht niet door en word pas snel als hij over 3 hindernissen heen is..
is niet leuk voor haar en al helemaal niet leuk voor mij als ik die zonder sporen moet rijden!
zelfs mijn instructeur zegt er wat van als je zonder sporen op dat beest stapt Tong uitsteken (niet dat er veel mensen op rijden, want er zijn er maar weinig die een beetje met sporen overweg kunnen en die dat beest leuk vinden (juist omdat ze zo langzaam is))
maar op manegepaarden trek ik eigenlijk best snel sporen aan Bloos gewoon omdat ik het makkelijker vind voor mijzelf, maar ik ga er dan niet mee lopen kloten ofzo gewoon om de hulpen net wat duidelijker door te geven..

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:07

Om, net als veel andere hier, mijn hulpen te verfijnen. In het begin, toen hij (het paard Knipoog ) nog moest afvallen, en dus nog geen 'moeilijke' oefeningen deed, heb ik gewoon zonder spoor gereden. Nu met wijken, schouderbinnenwaarts enz. rijd ik wel met sporen. Volgens mij is dat ook fijner voor hem zelf, 1 keer een prikje met je spoor, of 3 keer schoppen. Maar bij mij is het wel eerst alleen kuit, en als hij daar niet op reageert spoortje...
En verder, hij is gewoon een beetje lui Knipoog Gewoon rechtdoordraven vind hij niet erg, maar als hij echt moet werken.. Aiii Haha!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:08

Ik mocht trouwens ook niet met sporen op de manege rijden..

Paal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:13

Ik lees wel rare dingen hierboven, zoals mensen die op een manegepaard rijden met kleine wieltjes ! Allemachtig, je zult dat paard maar zijn ..........

gussnl

Sporen staan ook gewoon goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:14

Niet dat ik daarom met sporen rijd, maar ik vind sporen met mooie leren laarzen ook gewoon goed staan (beetje stoer). Jullie (stiekem) ook niet dan?

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:01

gussnl schreef:
Niet dat ik daarom met sporen rijd, maar ik vind sporen met mooie leren laarzen ook gewoon goed staan (beetje stoer). Jullie (stiekem) ook niet dan?

Vind ik erg apart... je rijd toch voor jezelf niet voor die mensen langs de kant Verward

Ik heb een tijdje met sporen gereden, maar ik rijd veel liever zonder. En dat doe ik nu dus ook weer. Want als ik consequent aandrijf (zonder spoor) en af en toe een tikje bij geef loopt hij ook wel door. En als hij echt zo'n bui heeft dat ie niet wil lopen dan deed ik mn sporen altijd bij voorbaad al uit omdat ik hem anders spies voor mn gevoel Haha!.
Dus ze liggen nu weer lekker in de kast te nietsen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:11

nobility schreef:
Omdat dat vanaf de m1 moet met wedstrijden

Ja Ja en alleen op concours

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:33

Waarom is het vanaf de M1 eigenlijk verplicht om met sporen te rijden?? Als je paard goed aan het been is, zijn de oefeningen in de M1 m.i. ook zonder spoortje goed uit te voeren... *LOL*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:17

ja precies,
ik rijdt bijna nooit met sporen,je paard wordt daar niet sneller voor het been van.Bovendien geef je een voorwaartse hulp met je zit,en bovenbeen..en niet met je hakken.En alle oefeningen doe je door je gewicht te gebruiken..en niet met hakken ,kuiten en whatever..