Een andere kijk op tandenknarsen......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:53

ach ik denk maar zo...eerlijkheid duurt het langst, liever lang er mee bezig zijn om het rijtechnisch op te lossen dan een hap zand in zijn mond proppen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:22

Ik voel me best heel naïef en dom, ik had er namelijk nog nooit van gehoord. Ik vraag me dan ook af, hoe dit ooit is ontstaan.
Stond er ooit iemand radeloos naast zijn paard: waarom knars je? Goh.. laat ik je eens een hap zand in je mond stoppen... Verward

Nee... not my kind of thing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:25

Levy schreef:
Maar goed, dan kom je weer terug op het verhaal van de "gewoontes"
Ik heb een paard die voorheen niet op de meest vriendelijke manier gereden is. Hij knarste al als je met het hoofdstel aan komt lopen.
Heel langzaam wordt het nu stukken minder. Maar nog steeds, als hij iets heel erg moeilijk vindt, begint hij te knarsen. Ook als de druk niet groot is....

Dan knarst hij maar zou ik zeggen.

Zo heb ik erg lang geleden een paard gekent, die gooide zodra er een bit in zijn mond kwam de tong naar buiten.
Niet over het bit, maar gewoon opzij.
Het paard was 18 oid, dus afleren zal ook zo makkelijk niet meer gaan en hij liep in die tijd manege lessen.
Als je hem giga vast snoerde, deed hij het niet, maar toch werd dat nooit gedaan. Iedereen liet hem lekker met zijn tong zo rond sjouwen.
Paard was goed te sturen, keek verder altijd vriendelijk, was ook niet chagerijnig met rijden.
Dus lekker laten zoals het is dan maar.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:28

Das oke, ben ik helemaal met je eens. Ook wat betreft het knarsen. Ik laat mijn paard daar in.
Op het moment dat hij het moeilijk vind en begint te knarsen, rijd ik hem daar even in door en ga vervolgens meteen de ontspanning opzoeken. Het is een stuk minder geworden dus misschien gaat het er ooit uit Tong uitsteken
Maar om even op die tong terug te komen.
In jouw voorbeeld is het een 16 jarig paard wat manegelessen loopt. Maar wat nu als je een jonger paard hebt waar je wel de wedstrijden mee in wilt?
Die tong eruit wordt dan niet getolereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:34

Dan heb ik als ruiter pech
Niet het paard
Ik vind niet dat je in zoiets ooit het paard de dupe mag laten worden om iets wat ik graag wil.
Zoals eerder in dit topic gemeld stond, ijzerdraad om de tong binnen te houden.
Waar ben je dan in godsnaam mee bezig?

Laat ik je nog eens een "leuk" voorbeeld noemen van wat mensen doen met hun paard omdat ze zelf niet kunnen rijden (want ja, dat is meestal de oorzaak)

Ik heb vroegah een paard te rijden gekregen en schrik niet...
Die was gereden met prikkeldraad om het bit Verdrietig Huilen
Veel plezier om daar weer een paard van te maken die niet bang is van de hand.
Heb ook heel wat vlieglesjes gehad.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:43

Bloos!
Dat is te triest voor woorden.
Overigens, niet zo heel lang geleden ging ik bij een boertje kijken die een 3 jarig paard te koop had. Een schimmel van Corland.
Op de vraag of hij zadelmak was antwoordde hij: ik ga er zelf mee het bos in!
Maar je moet hem dan wel rijden op een ouderwets stangbit anders luistert ie niet Haha! Haha!

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:45

Ik vraag me toch af hoe je het voor elkaar krijgt om te rijden met prikkeldraad om je bit...........moet denk ik toch een bloederige aangelegenheid geworden zijn.Dachten ze nou echt dat hij daardoor fijner in de aanleuning zou zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:46

Nee, hij was te sterk en ze hoopte hem zo wel te kunnen houden.

van aanleunig hebben die soort lui nog nooit gehoord denk ik.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:35

had je nog wel genoeg zelfbeheersing op dat moment runningkawa?? ik zou namelijk zulke mensen denk ik gelijk naar hun strot grijpen. vreselijk zeg!!! prikkeldraad...pff ik had geloof ik een stuk om hun nekkie gebonden...en dan lekker strak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:02

Ik kreeg dat paard pas te zien toen hij op stal stond.
Dus heb zelf die mensen nooit gezien.

Zijn mond en tong bevestigde overigens het verhaal.
Ook zijn manier van doen uiteraard.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:18

jeetje ik zou er tranen van in mijn ogen krijgen denk ik...kan me daar zo kwaad over maken...zulke mensen zijn imo geen paard waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:19

Dat is dus mijn gedachte...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:24

dan denken we het zelfde...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:49

gijsenkim schreef:
Jawel tuurlijk, maar ik vind het niet ZO drastisch dat ik vergeet te sleutelen aan mijn rijtechniek en een hand zand pak........

Ik heb liever een knarsend paard dan een paard met een mond vol zand......

Ik bedoelde ermee dat het knarsen op zich geen schande is.......... het zand in zn mond stoppen wel Haha!

Mee eens.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:20

Die hap zand vind ik gewoon zo unfair tegenover het paard, ik zit er al mee in mn maag als ik Patos eens op dr kop heb gegeven terwijl achteraf bleek dat mijn rijden ook niet 100% correct was, maar dat je gewoon zand naar binnen stopt en het dan nog heel normaal vind dat je paard je op z'n rug laat zitten...
Ik zou mijn paard niet meer recht durven aankijken, laatst stond er in het Bit iets over de zeer grote vergevingsgezindheid van paarden, in dit soort gevallen moet die idd wel heel ver gaan.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:40

Mijn paard knarst ook als er geen druk op de teugels staat. Zodra ze het bit inheeft begint ze ermee. Ja ik heb ook zand in haar mond gedaan (en dan praten we niet over een HAP zand maar gewoon een klein beetje (kunnen ze geen koliek van krijgen dus) en dat werkt prima. Dus vinden jullie mij een dierenbeul? Mijn beest is al 27 en er is niets zieligs aan te ontdekken.
Rijtechnische problemen zou ik ook niet zo oplossen nee, maar een irritant geluid verhelp je er wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:39

Ik vind dat idd zielig
Omdat jij het een irri geluid vind, stop je zand in zijn mond?
heel logisch....

Nooit gedacht om misschien bitloos te gaan rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:41

Sanne knarst ook wel eens in haar slaap............. zou een hap zand werken????? hmmmmm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:41

gijsenkim schreef:
Sanne knarst ook wel eens in haar slaap............. zou een hap zand werken????? hmmmmm

Laat het de tandarts ook eens weten, scheelt weer van die gebitjes voor snachts Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:44

Als die van mij nerveus is doet hij het ook. Tja, jammer Knipoog
Maar zand in de mond stoppen tegen knarsen is ongeveer hetzelfde als je vinger in het gat van de dijk. Het werkt wel, maar je schiet er niet mee op en verder is het ook volkomen nutteloos Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:47

Aan al wie hier beweert dat zand maar een 'klein vergrijp' is: bedenk, dat als je bij jezelf dit soort gedrag toelaat, waar leg je dan de grens naar verder gek gedrag tegenover je paard?

Vergelijk het eens hiermee: mensen die nagelbijten hebben vaak ook een erg 'sterke gewoonte ' gekweekt die heel moeilijk weer af te leren is. Maar, net zoals met knarsetanden, heeft die gewoonte ooit een oorzaak gehad! Nerveusiteit, verveling, angst, ... Na een tijdje gaan die mensen gewoon op ieder vrij moment nagelibijten.
Nu zegt men wel vaak: doe nagellak op je nagels die vies smaakt. Dit lijkt goed op het trucje met het zand. Want hoe vies het ook smaakt, de meesten zullen blijven nagelbijten (met alle ongezonde gevolgen vandien met die nagellak Rolleyes ), en als ze er al mee ophouden, zal het probleem zich ergens anders uiten. Want, de OORZAAK van het probleem is niet weg.

Een paard dat knarsetandt, of het nu puur als reactie op een onmiddellijke stimulus is of als gewoontegedrag, zoekt een uitweg. Wanneer je hem deze mogelijkheid ontneemt, ipv de oorzaak van het probleem aan te pakken, zal hij deze energie in een andere vorm van verzet omzetten.

Een paard dat gewoon knarsetandt als reactie op iets, kun je het nog wel makkelijk afleren, denk ik. Maar eens de gewoonte erin zit wordt het moeilijker (net zoals bij nagelbijters).

Bij ons op de manege staat sinds kort ook een paard dat knarsetandt. Het is de eerste keer dat ik een paard tegenkom die dit doet. Hij werd vroeger met slof en sporen gereden als springpaard. Het beest wist niet wat een behoorlijke draf was, en had nog nooit van ontspanning of aanleuning gehoord... Als je de teugels gewoon losliet in draf was hij er echt niet goed van Scheve mond
In de manege rijden we hem naar ontspanning toe, dus eerst lekker losrijden, laag en lang, dat kennen jullie wel. Ik heb nu al gemerkt dat hij gaat knarsetanden wanneer:
*oefening zwaarder wordt en de achterhand niet genoeg ondersteund wordt in verhouding tot de voorhand
*hij zich begint te vervelen (en dus ook zijn achterhand niet voldoende meer bijheeft)

De oplossing bij dit paard is vrij simpel: naar ontspanning werken en goed voorwaarts rijden! Ik vind het juist omwille van zijn knarsetanden wel een goed leerpaard omdat ik zo goed weet wanneer ik hem weer beter vooruit moet rijden (want vaak voel ik helemaal geen spanning).

Het knarsetanden is nu trouwens haast volledig verdwenen bij dit paard, gewoon door hem netter te gaan rijden. En geloof me, in het begin was het knarsetanden van de eerste seconde dat je erop zat tot het moment dat je er weer afging.

Dus ik blijf erbij, dit is volgens mij in haast alle gevallen een rijtechnisch probleem! En daar zal een hand zand niets aan helpen, al is het natuurlijk wel weer de makkelijke oplossing

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:37

Citaat:
Maar goed, dan kom je weer terug op het verhaal van de "gewoontes"
Ik heb een paard die voorheen niet op de meest vriendelijke manier gereden is. Hij knarste al als je met het hoofdstel aan komt lopen.
Heel langzaam wordt het nu stukken minder. Maar nog steeds, als hij iets heel erg moeilijk vindt, begint hij te knarsen. Ook als de druk niet groot is....

Bekend verhaal. Mijn paard knarst ook heel snel, ook met lange teugel en ook in de stal zonder hoofdstel om. De tandarts is pas geweest en hij doet het nog steeds. Ik heb van een jury ooit de tip gehad om zand in zijn mond te stoppen Bloos! Lips are sealed

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:46

Mijn paard weet ook van wanten met tandenknarsen. Vooral als ik boos op hem word, word hij boos op mij, en dan gaat ie tandenknarsen.
Mij maakt het niets uit, ik ben eraan gewend, en als ie het doet valt het mij niet eens meer op. Maar hij is dan wel makkelijker in de hand als ie tandenknarst....

Een hap zand in zn mond stoppen. Tsss. Wat geef ik erom als de jury het niet op prijs stelt? Mijn plezier gaat er niet van weg hoor. Als dat beest zich er fijn bij voelt, en als ik me er niet aan stoor, dan laat je hem toch?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:15

dit topic laat ik dus echt niet aan mn vriend lezen! Geheid dat ik dan vannacht een dot zand in mn mond krijg Haha!

Ik vind zand in de mond overigens niet oké, op mij komt t eerder over als symptoombestrijding. En kan zand de mond niet beschadigen dan (in t geval dat je er echt een flinke hand inpropt?), dat schuurt toch? Lijkt mij eerder dat n paard dan nog meer gaat knarsen..
Nee, net als andere "gewoontes" geloof ik dat dit net zo goed rijtechnisch of met (heel) veel geduld op te lossen moet zijn. Laat zand in de mond stoppen maar mooi onder wreedheid staan.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:26

Mijn paard knarst ook, vooral als ze er niet goed door is en ik haar er met iets meer druk doorheen wil rijden...maar ze doet t ook af en toe als ik met lange teugel rijd, ik heb zelf geen last van knarsetanden, ik hoor t niet eens...het knarse tanden is toch gevolg van niet de juiste aanleuning, te veel druk, boos, nerveusiteit...

Mijn eigen instructeur gaf me de tip van zand in de mond...ik vind het echt belachelijk dat zulke mensen en juryleden zulke adviezen geven!! Ik kan begrijpen dat mensen deze tips op zullen volgen, want het komt uit de mond van iemand die er "verstand" van heeft Verward