Jonge Lupicor los in de bak + vrijspringen! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:03

op springstallen leren paarden ookal jong springen, en wat dachtje op hengsten keuringen oid, daar springen toch jonge paarden ook?

zolang het niet vaak gedaan word...

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:21

MissSisa schreef:
Haha wat een lol hebben we. Heb je ook een Pbtje gestuurd!!!

Pbtje? daar zie ik eigelijk niets van heb je dan naar mij gestuurt of naar wie eigelijk? Scheve mond

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:53

Kimpjeuh schreef:
Pbtje? daar zie ik eigelijk niets van heb je dan naar mij gestuurt of naar wie eigelijk? Scheve mond

Heb er ook eentje naar iemand anders gestuurt. Maar er komt er ook eentje voor jouw aan!!! *LOL*

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:19

Sorry ik heb voor verschillende stallen gereden, daar staan de paarden tot hun 3 de in de opfok, om volledig te volgroeien. Dus vind het een beetje onzin dat er word gezecht dat wij, de mensen van de springstallen een jong paard vanuit de opfok laten springen. kant en klare onzin, als jij dit wil doen met jou paardje dat moet je zelf weten is zeker niet mijn probleem, ieder zijn eigen keus.

de paarden van ons komen pas na een jaar of 2.5/3 van de wei af. Ondertussen worden er wel dingen meegedaan, alles behalve springen en rijden. een keer longeren op die leeftijd zou ook geen kwaad kunnen. maar ik ben er geen voorstander van.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:35

Nog eenmaal.. dit is geen 'mening gevraagd over vrijspringen'.. Ik zou heel graag willen dat dat nu eindelijk s ophoudt.. daarvoor ben ik de topic niet gestart.. Ik zou heel graag reacties op m'n paard hebben.. Alvast bedankt.. Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:41

ik vind het een leuk veulen zit een mooie bloedlijn achter

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:33

Wat een discussie zeg...

Hoe denken jullie dat die jongen paarden het in het wild doen dan.. Hoeven zij vanaf veulen zijnde dan niet te springen?!?!? Er zijn dan ook opstakels die genomen moeten worden.

Zelf denk ik dat het geen kwaad kan hoor, als je haar een enkele keer laat springen.. Paarden maken gekkere sprongen in de wei dan op een hindernis.. En zolang ze het ook leuk vind, zie ik er niets verkeerds aan.. Zolang je zoals je al zegt het met mate doet...

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:35

Oja, vergeten neer te zetten, dat ik haar een leuke jaarling vind.. grappig zo dat ene witte beentje..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:48

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:04

Wat een gaaf paardje met dat ene witte hoge been en die brede bles! Prachtig!!

verder denk ik dat er wel genoeg commentaar is geleverd, en ik ga wel met ze mee... Vind het nog wel wat te jong om mee te springen. Maar als je het niet vaak doet, en niet hoog (al vind ik het toch een behoorlijke hoogte op de fotos) zal het niet veel kwaad kunnen Lachen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:42

MissSisa schreef:
He als ik wat commentaar over het veulen mag geven???
Ze is niet zo mooi gebouwd. Iets op de kop met een niet zo fijn halsje.
En over der springmanieren???
Beetje een lang voorbeen. Voor de rest is het wel een leuk beestje.
Ik zet overal eerlijk neer wat ik vind. Bij een lelijkert zet ik niet neer van: Goh wat een mooi pony.

Wat een geweldige k*topmerking weer van je...

Spekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:17

heeeee marije!!! Wat een gelul zeg!! Over dat springen, belachelijk gewoon!... ik vind dat't geen kwaad kan om met zo'n pony te springen.. Verder vind ik het echt een supercool paard hoor!!!! En zooo lief Haha!:D:D Komt wel goed met jullie in de toekomst Haha!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 00:22

Jus_dOrange schreef:
Wat een geweldige k*topmerking weer van je...

Ach ja, je hebt een topper of je hebt het niet! Jammergenoeg ben ik waarschijnlijk blind dat ik zo'n domme, lelijke rotbok heb gekocht die voor geen meter kan springen. Gelukkig zijn er tohc mensen zoals MS die er verstand van hebben, wat zou de wereld zonder hun zijn! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:31

Tulandro schreef:
Maar die springpaarden op proffesionele stallen zijn ook al vroeg afgetakeld.. ZO nu en dan kan het geen kwaad, vooral niet als het paardje het zelf aangeeft, maar om nu te zeggen dat het absoluut niet schadelijk is.. dat geloof ik gewoonweg niet. Met puppies mag je het eerste jaar ook niet te veel doen (fietsen, trappen lopen) Omdat het te belastend kan zijn voor zijn groeiende lichaam.

Puppy's hoeven in de natuur ook niet gelijk mee met de kudde. Daarom is een jaarling en een pup niet te vergelijken met elkaar.

Prima dat je haar nu af en toe laat losspringen hoor! Dat doen alle professionele stallen, en die branden zeker niet op, op jonge leeftijd. Want daar zijn die paarden veel te kostbaar voor Tulandro!

Moet eerlijk bekennen dat ik je verhaaltje niet had gelezen en mij een ongeluk schrok omdat ik dacht dat ie al drie was Bloos en dacht dus: Oeps als dat overbouwde maar goed komt Haha! Maar voor een jaarling ziet het er goed uit! Hardstikke leuk!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:40

jaarlingen zijn naarlingen

echt mooi is ze nog niet , maar ik vind het wel een aansprekend paard!
jammer van dat ene witte been,maar voor springen is dat juist wel interessant omdat ze je dan beter onthouden ( als je goed gereden hebt Tong uitsteken )
ik ben er zelf erg op tegen om jong grut te laten springen, een balkje of boompje kan geen kwaad, mits ze het uit zichzelf doen. maar als ze opgejaagt worden is de kans groot dat ze zichzelf stoten en er onherstelbare schade word verricht aan de botten en gewrichten
maar goed. een ieder moet zelf weten wat ie met zijn eigen paard doet, nietwaar?

qua springtechniek valt nog niet echt iets te zeggen.. doordat ze uit verhouding is, springt ze nu anders als dat ze waarschijnlijk in de toekomst gaat doen
haar manieren nu spreken me namelijk ook niet aan. lang voorbeen, weinig ruggebruik
maar dat kan over 1,5 jaar heel anders zijn ! als ie voldoende spieren heeft in de achterhand, en zijn lijf meer in evenwicht gebouwt is Knipoog
veel succes met hem over 1,5 jaar !
ik heb over 2 jaar ook een leuke springer in de wei lopen als het goed is Tong uitsteken
is nu pas een half jaar oud, dus weet ik pas over 2,5 a 3 jaar wat ie qua springen doet Knipoog

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 01:18

wat een leukerd zeg ! ze ziet er echt schattig uit !
schattig hoofdje ! en de meeste jaarlingen zijn niet super mooi. maar dat komt wel goed ! ik ga me niet mengen in de disucies over of het wel en niet goed is !! ik vind het niet kwaad kunnen !

heel veel plezier met dit geweldige paardje !!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:40

Leuke hoor! wij hebben ook een 1,5 jarige lupicor, ook eentje met veel wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:34

Pipo schreef:

Prima dat je haar nu af en toe laat losspringen hoor! Dat doen alle professionele stallen, en die branden zeker niet op, op jonge leeftijd. Want daar zijn die paarden veel te kostbaar voor Tulandro!

Hé, gatverdamme wat ben jij eng..
Waarom val je Tulandro zo aan? Ga nu eens menselijk na denken, liet jou moeder je ook al rechtop zitten toen je lichaam dat nog niet aankon, ze ondersteunde jou toch ook als ze je beethield, of liet ze jou met je zwakke lijfje gewoon aan je lot over ? Dan wil ik niet voorstellen hoe jij nu gebouwd bent...

Ten eerste vind ik de foto's veels te onduidelijk, en ik vind het paard ook niet mooi op wat ik hier zie. Verder snap ik zowiezo het nut niet van een jong paard op stal zetten, laat hem lekker veulen zijn, als hij behoefte heeft aan springen, dan springt hij wel over een hek. Want je gaat me nu niet vertellen dat je paard dacht als jong beest toen hij in de bak stond "Hey kijk een hindernis, laat ik die eens nemen", maar een zweepje is dat best wel gelukt. Op dat moment weet dat veulen nieteens dat hij daarover heen moet springen, hij heeft immers nog een hele bak om zich heen, waarom zou hij dan moeilijk doen en over een hindernis springen.

Het is verder altijd al moeilijk geweest voor de die-hard bokkers om eens open te staan voor andere meningen en opvattingen, iedereen heeft gelijk, en iedereen weet het allemaal het beste. Je zou ook eens kunnen openstaan voor andere dingen ipv als een kindje opmerkingen te maken die nergens over gaan.

Verder moet je het allemaal zelf weten, maar als jij nog in de groei bent, gaat je moeder jou ook geen zware arbeid laten doen, omdat je simpelweg dat niet aankunt. Althans dat kun je wel, maar kunnen je gewrichten dat wel aan? Daar zul je helaas pas later achter komen.

Maar om even net zo kinderachtig te doen als Pipo..

Ach het zijn maar paarden, die zijn niet kostbaar...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:35

marije1987 schreef:
Gelukkig zijn er tohc mensen zoals MS die er verstand van hebben, wat zou de wereld zonder hun zijn! Clown

Ik vrees dat dat een wereld zou zijn waar mensen andere mensen een lief schattig paard toewensen en ze niet helemaal de grond in stampen zodat ze dan kunnen denken dat hun ponnietje veel leuker is...

Maar dat is mijn bescheiden mening Knipoog , ik vind het echt een leuk beessie...

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:52

ShannaY schreef:
Waarom val je Tulandro zo aan? Ga nu eens menselijk na denken, liet jou moeder je ook al rechtop zitten toen je lichaam dat nog niet aankon, ze ondersteunde jou toch ook als ze je beethield, of liet ze jou met je zwakke lijfje gewoon aan je lot over ? Dan wil ik niet voorstellen hoe jij nu gebouwd bent...

Ten eerste vind ik de foto's veels te onduidelijk, en ik vind het paard ook niet mooi op wat ik hier zie. Verder snap ik zowiezo het nut niet van een jong paard op stal zetten, laat hem lekker veulen zijn, als hij behoefte heeft aan springen, dan springt hij wel over een hek. Want je gaat me nu niet vertellen dat je paard dacht als jong beest toen hij in de bak stond "Hey kijk een hindernis, laat ik die eens nemen", maar een zweepje is dat best wel gelukt. Op dat moment weet dat veulen nieteens dat hij daarover heen moet springen, hij heeft immers nog een hele bak om zich heen, waarom zou hij dan moeilijk doen en over een hindernis springen.

Het is verder altijd al moeilijk geweest voor de die-hard bokkers om eens open te staan voor andere meningen en opvattingen, iedereen heeft gelijk, en iedereen weet het allemaal het beste. Je zou ook eens kunnen openstaan voor andere dingen ipv als een kindje opmerkingen te maken die nergens over gaan.

Verder moet je het allemaal zelf weten, maar als jij nog in de groei bent, gaat je moeder jou ook geen zware arbeid laten doen, omdat je simpelweg dat niet aankunt. Althans dat kun je wel, maar kunnen je gewrichten dat wel aan? Daar zul je helaas pas later achter komen.

Uhm, waar heb ik gezegd dat Wup hele dagen op stal staat? Verward Ze staat hele dagen in de wei, alleen s'nachts staat ze op stal. Verder was dit eenmalig en ik zal niet zeggen dat ze er uit haar zelf overheen ging, maar ik hoefde haar echt niet te dwingen. Als dit wel het geval geweest was, had ik haar niet eens laten springen. Maar ze had er plezier in en deze hoogte valt echt niet te vergelijken met een baby die nog niet rechtop kan zitten en je doet het toch of een puppy of whatever. Ze springt verdorie in het weiland 10x vreemder, en dan is 1x(!!!) vrijspringen slecht voor haar. Sorry, maar overdrijven is ook een vak. Ik vind het prima dat jullie je mening geven(val ik onder de Die-hard bokkers?), ik zal er ook niet tegenin gaan ,tenzij ik het er echt niet mee eens ben of het gewoon niet klopt. Als je de vrijheid hebt om je mening te geven, dan heb je toch ook de vrijheid om er tegenin te gaan? Het valt echt reuze mee met dit paard, en ze hoeft tot haar 3e ofzo eerst niet meer vrij te springen, dus maak er aub niet zo'n drama van!
Sorry voor de felle reactie, maar ik word er echt een beetje chagerijnig van! Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:29

ShannaY schreef:

Een mens is niet te vergelijken met een paard. Zoals ik al eerder aangaf is het zo dat een paard gelijk mee moet in de kudde, als het veulen een dag oud is en ze moeten op de vlucht dan moeten ze mee kunnen. Bij mensen is het zo, en dat zul je vast wel weten, dat die totaal anders gebouwd is. Probeer je eerst wat verder te verdiepen in de herkomst van een paard voordat je een paard met een mens vergelijkt. Anatomisch gezien is het al appels met .............auto's vergelijken.

Tja, dat jij mijn reactie eng en kinderachtig vind moet je geheel zelf weten. Maar ik denk dat het meer ligt aan de manier waarop je het leest. Je kunt iedere zin op je eigen manier interpeteren natuurlijk.

Waar zeg ik trouwens dat paarden niet kostbaar zijn Verward En Die hard bokkers, voor welke mening moet ik openstaan in dit topic? Voor iemand die roept dat het zeer ongezond is voor veulens om te springen? Of kan ik beter de mensen geloven die al jaren paarden fokken en opfokken, meerdere internationale toppers hebben gefokt/opgeleid enz enz.

Ik vind het leuk dat de TS haar jaarling laat zien die een sprongetje maakt.

Lees trouwens het Jumpex onderzoek eens, daar zijn veulens van jongs af aan in een onderzoek ingezet waarbij ze op zeer regelmatige basis moesten losspringen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:46

Tis leuk dat die jaarling kan springen, en het uiteraard nuttig om te zien hoe hij het doet, maar ik zou er niet te fanatiek in worden.
Laat hem maar lekker zelf springen in de wei of zo.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:46

toen ik de foto's zag wist ik dat deze reacties zouden komen...maar weetje..

Dat zijn de RASECHTE PENNYMEISJES

Weetje ik heb al zo veel veulens, jaarlingen en twenters vrij zien springen..
Op mijn vorige stage was het iets doodsgewoons!

en weetje wat... die hebben toppaarden gefokt. Paarden die nu in engeland, frankrijk, belgie, amerika, enz Topprestaties leveren..

Een ervan is zelf het bestverdienende paard van amerika geweest!!

En als je een spring gefokt veulen wilt verkopen.... dan zal de koper wel willen weten, ondanks wat voor afstamming hij heeft, of het veulentje kan springen, of er nu al aanleg voor heeft.

Zo slecht is het niet voor de jonge paarden hoor...
Alle paarden in de biesbosch die daar in de opfok lopen... of in een ander natuur gebied, denkje dat die nooit een slootje springen..of over een boomstam heen? nou dat denk ik dus wel...en komen deze paarden allemaal dood uit de opfok terug? Nee.....

AMEN