tiedeman??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:42

Starbreeze schreef:
helemaal mee eens Knipoog Soms is zon thiedeman zelfs bevorderlijk voor een stille ruiterhand omdat er dan minder geplukt wordt.

wij rijden onze tinker nu ook met een thiedeman. we hadden de keus of een scherper bit of de thiedeman proberen. ze luisterde goed naar het bit maar in draf en vooral galop ging haar hooft omhoog en was ze onstuurbaar.dit hebben we nu opgelost met een thiedeman (niet strak en niet los) en dat werkt prima. de meeste tijd doet de thiedeman niets alleen als ze weer probeerd haar hooft omhoog te gooien lukt dat niet.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:06

kheb pas ook een tijdje met thiedeman gereden...mn pony schudde altijd met de hoofd en toen hebben we de thiedeman tijdje om gedaan, zodat ik haar gewoon naar beneden kon rijden (ze loopt dan ook al wel een btje met de hoofd in de krul maja) zonder dat ze schudt met de hoofd en nu is ze het glukkig afgeleerd (tenminste ze heeft het niet meer zo erg gedaan) dus het helpt wel...

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:45

ik sluit me bij pharagirlke aan een martingal vind ik ook beter.

iemand die ik ken gebruikte ook een tilerman en als ze die om had was die supper lief, maar zodra ze hem af had was ze weer van voor af aan. (had ze weer het zelfde bropleem). ik weet niet of dat bij alle paarden zo is hoor Haha!

en een martingal heb ik ook gebruikt en dat vond ik perfect werken, heb hem nu niet meer nodig, ik heb de martingal omgeveer 4 manden gebruikt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:30

snoocky schreef:
ik sluit me bij pharagirlke aan een martingal vind ik ook beter.

iemand die ik ken gebruikte ook een tilerman en als ze die om had was die supper lief, maar zodra ze hem af had was ze weer van voor af aan. (had ze weer het zelfde bropleem). ik weet niet of dat bij alle paarden zo is hoor Haha!

en een martingal heb ik ook gebruikt en dat vond ik perfect werken, heb hem nu niet meer nodig, ik heb de martingal omgeveer 4 manden gebruikt.

Ehm een martignaal wordt gebruikt bij het springen, zodat het paard zijn hoofd niet totaal de lucht in steekt, als je een martignaal goed hebt zitten kan het paard nog steeds het hoofd omhoogbrengen.. heeft voor dit probleem totaal geen nut / hulpwaarde Knipoog

De ringen moeten zo strak zitten dat als het paard zijn hoofd normaal (dus niet aan de teugel!!) heeft de teugels nog gewoon recht zijn.

vally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:01

je kan met een tiedeman rijden want je leer je zelf ook om te voelen wareen die ontspan en hoe jij je hand heb maare als je met een tiedeman gaat rijden moet je dat wel eff een half jaar doen anders help het niet je moet hem eerst stak doen ik de 2 maand en dan bouw je het een beetje al om wat losr te doen en en een beetje zelf te proberen om naar benden te rijden mijn pony wouw ook nooit naar beneden enzo maare wat ik net aleenmaal heb gezegt en dat deed ik ook maare bij mij hielp het goed maare misschien bij jouw niet enne je hebt een haflinger toch nouw en daar moet je best wel een harde hand voor hebben misschien ook een keer een ander bitje proberen okey Knipoog veel plezier verder doeiixx

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 18:33

daylee schreef:
Zijn jullie allemaal gek geworden ofzo. Als een meisje van zeg een jaar of 14 vraagt over een teugel wat misschien helemaal niet nodig is. Als het wel nodig zou zijn zou iemand in haar omgeving deze informatie wel geven.. (alleen dat ze zegt dat ze een aantal paarden in heeft gereden, lekker op je 14e!)

ben 21 niet 14

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 18:34

thnx iedereen trouwens voor jullie tips

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:13

Ik zou er ook eerder een martengaal omdoen!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:47

vally schreef:
je kan met een tiedeman rijden want je leer je zelf ook om te voelen wareen die ontspan en hoe jij je hand heb maare als je met een tiedeman gaat rijden moet je dat wel eff een half jaar doen anders help het niet je moet hem eerst stak doen ik de 2 maand en dan bouw je het een beetje al om wat losr te doen en en een beetje zelf te proberen om naar benden te rijden mijn pony wouw ook nooit naar beneden enzo maare wat ik net aleenmaal heb gezegt en dat deed ik ook maare bij mij hielp het goed maare misschien bij jouw niet enne je hebt een haflinger toch nouw en daar moet je best wel een harde hand voor hebben misschien ook een keer een ander bitje proberen okey Knipoog veel plezier verder doeiixx

Als een paard niet naar beneden wil dan zal ie daar wel een reden voor hebben. Bijna altijd ligt het aan de ruiter. Om er dan een teugel aan te hangen als je het zelf niet goed doet, en dan ook nog op het strakst... hoe verpest ik mijn paard!
En waarom moet je een haflinger, ofzowiezo een paard, met harde hand rijden? Daar wordt ie alleen maar harder van. Paardje van mijn trainster (essie23 hier) is ook een haffie, en die is hardstikke licht, door een goede en eerlijke training. Net zoals de haf van een vriendin van mij.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:44

Mee eens...

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:30

heb er nog eens over na gedacht, maar heb je al bedacht waarom je paard dat doet? misschien zit je scheef, te zwaar, zit je zadel niet goed of zijn zijn spieren niet genoeg ontwikkeld. hoofd omhoog is dan een heel logische reactie. door hem naar beneden te dwingen vererger je alle fysieke problemen op den duur. 't is even een waarschuwing, maar als het jou zo niet lukt en je weet niet waaraan het ligt, is de kans bijna 100% dat er iets is. door hem nu te gaan dwingen, help je hem op den duur naar z'n laatste spuit.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:51

Duncan schreef:
heb er nog eens over na gedacht, maar heb je al bedacht waarom je paard dat doet? misschien zit je scheef, te zwaar, zit je zadel niet goed of zijn zijn spieren niet genoeg ontwikkeld. hoofd omhoog is dan een heel logische reactie. door hem naar beneden te dwingen vererger je alle fysieke problemen op den duur. 't is even een waarschuwing, maar als het jou zo niet lukt en je weet niet waaraan het ligt, is de kans bijna 100% dat er iets is. door hem nu te gaan dwingen, help je hem op den duur naar z'n laatste spuit.

In het begin van dit topic staat ook ergens dat je paard steeds naar zijn vriendin kijkt. En als je paard te weinig aandacht bij jou heeft, en niet ontspant, is het jou taak om aant werk te houden met figuren, balkjes, maffe oefeningen ed. Wanneer hij met zijn hoofd bij jou is, en als hij ontspant, volgt zijn hoofd ook.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:08

I know, maar zoals je zelf al zegt, ook dat los je niet op met een htiedeman, maar met een creatief brein

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:55

ik denk dat je het beste ergens kunt gaan rijden wara ie zun meissie niet kan zien dat heb ik mijn mijn haff ook gemerkt als ie zun vriendje niet kan zien loopt ie veel fijner

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 01:16

Martingaal heeft hier imo niks mee te maken...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:59

vally schreef:

pardon Verward
Waar komt die wijsheid vandaan... Haflingers kunnen prima en fijn nagefelijk lopen als ze maar voorwaarts en goed aan het been zijn.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:03

dani1983 schreef:
ja das tegen jou ja .....
jij bent me aant vertellen dat ik les moet nemen , jij weet niet hoe mijn paard is en wat ik allemaal heb geprobeert met hem...
en je weet niet eens hoe ik kan rijden ..

meeste mensen die een probleem hebben krijgen de reactie ga goede les halen (waar is RK )
ik vind dat parah wel gelijk heeft..
ze zegt ook niet dat ze niet weet hoe jij kan rijden, dat kan ze ook niet weten.
maar jij vraagt hier ieder zn mening, en dan krijg je ook ieder zn mening.
anders kan je het gewoon beter niet op bokt neerzetten.
Laatst bijgewerkt door danifur op 17-08-04 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:08

Riant schreef:
Ai !! en daar gaan veel ruiters dus de fout in....
Zelfs heeele goede ruiters kunnen nog wel foutjes maken. Tuurlijk kan je pony koppig zijn. Een thiedeman kan je helpen zijn hoofd laag te houden maar lost je probleem niet op.

Je pony moet in principe gehoorzaam zijn ook als zijn vriendjes in de wei ernaast staan. Tijdens het rijden moet de pony met jou bezig zijn, niet met de omgeving. Als je kan zorgen dat je pony zich goed op jou concentreert (overgangen, tempowisselingen, wendingen) dan wordt het vast beter.

Juist een goede ruiter weet dat je nooit uitgeleerd bent, en geeft niet het paard de schuld.
Veel succes!!

ik wou er dus net op gaan reageren op die zin.
maar zag jou post al!
Alle problemen is 99% de schuld van de ruiter.
en inderdaad door je paard dus de schuld te geven, ga je behoorlijk de fout in.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:23

Duncan schreef:
Niet banketstaaflig bedoeld Dani, maar volgens mij wil jij horen dat je er wel een hulpteugel aan moet hangen, en als je dat wilt, moet je dat vooral doen. Je reageerd alleen op mensen die zeggen dat het een goed plan is, en de mensen die een alternatief voorstellen (waar jij geloof ik nieteens naar luisterd) zijn banketstaaflig tegen je. Sorry, ik heb m'n woordje gedaan, het is aan jou of je verder kijkt dan je neus lang is.

kom misschien banketstaaf over, maar dat idee heb ik ook.
en ik zoek hierom gen ruzie, maar heb wel het idee, dat JIJ een bevestiging wilvan JOU idee door er een tiedeman aan te hangen, en naar andere mensen die andere oplossingen voordragen (waar echt hele goeie tussen zitten) word niet naar geluisterd.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:14

Ik heb een tiedeman gebruikt op een paard dat vanwege rugklachten liever niet, en anders allleen gereden mocht worden over zijn rug, dus kostte wat het kost niet met zijn hoofd in de lucht (wat hij nog wel eens wil doen als hij wegschiet omdat er een zandkorrel scheef ligt oid... Haha! )

Maar tegelijkertijd moest hij vanwege koliek dus wel gereden worden.
De tiedeman hing er losjes bij, behalve die ene keer dat hij wegschoot en dus zijn rug weg wilde drukken. Op dat moment vond ik het een handige hulp/nood teugel.

Gister heb ik het paard van een vriendin gereden. Zij reed hem met tiedeman, was nergens voor nodig, en heeft dus ook de hele les los erbij gehangen. Op zo'n moment heb ik hem er persoonlijk liever af, maar de baas bepaald! Lachen

Ik dacht ook dat een pessoa misschien een handig hulpmiddel kan zijn. Zo leer je je paard in ieder geval hoe hij ontspannen kan lopen, en zal hij waarschijnlijk op den duur ook zijn hoofd een beetje laten zakken. Het klinkt niet alsof hij echt ontspannen loopt, zo met zijn aandacht bij zijn vriendin. Misschien een idee om hem dat eerst aan te leren, en er dan weer op te kruipen om er SAMEN aan te gaan werken dit ook onder het zadel voor elkaar te krijgen!

Shoot me if I'm wrong! Ik heb er niet zo heel veel ervaring mee...

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:24

miepmiep schreef:
Ik heb een tiedeman gebruikt op een paard dat vanwege rugklachten liever niet, en anders allleen gereden mocht worden over zijn rug, dus kostte wat het kost niet met zijn hoofd in de lucht (wat hij nog wel eens wil doen als hij wegschiet omdat er een zandkorrel scheef ligt oid... Haha! )

Maar tegelijkertijd moest hij vanwege koliek dus wel gereden worden.
De tiedeman hing er losjes bij, behalve die ene keer dat hij wegschoot en dus zijn rug weg wilde drukken. Op dat moment vond ik het een handige hulp/nood teugel.

kijkt, bij deze gevallen kunnen hulptuegels wel uitkomst bieden en de ruiterhand zacht houden (je hoeft dus niet te gaan trekken)

Citaat:
Gister heb ik het paard van een vriendin gereden. Zij reed hem met tiedeman, was nergens voor nodig, en heeft dus ook de hele les los erbij gehangen. Op zo'n moment heb ik hem er persoonlijk liever af, maar de baas bepaald! Lachen

in deze situaties is het alleen maar onhandig en het maakt de ruiter lui.

bartje4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:21

ik zou het wel gedaan hebben maar je zou het wel moeten afwisellen want als hij eenmaal gaat wennen kan ie soms alleen nog maar sterker worden als je een wedsrijd heb duss ik zou het alleen gedaan hebben als je het af wisselt en dan als je zonder toedeman gaat rijden dan maar met martingaal

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 03:24

dank jullie voor jullie advies

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:31

als hij de heletijd met zen hoofd omhoog loopt zou ik geen thiedeman doen maar een martingaal

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:55

is dit topic niet een beetje oud??