Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Elisa2 schreef:Dit is niet waar.
Hoe actiever een paard achter, hoe lichter en fijner voor.
Suzanne F. schreef:Elisa2 schreef:Dit is niet waar.
Hoe actiever een paard achter, hoe lichter en fijner voor.
Dat ligt aan de balans. Zo hoort het inderdaad te zijn als het paard meer rijst aan de voorkant en zichzelf meer draagt.
Toch zijn er vele paarden, die bijvoorbeeld niet de ideale bouw hebben, waarbij alle activiteit die je activeert direct allemaal in je hand terechtkomt.
Elisa2 schreef:Ja ik weet dat het voor deze paarden moeilijker is,juist daarom vroeg ik het me ook af. Ze moeten dan inderdaad leren de buikspieren goed aan te spannen en goed over de rug te komen. Groot verruimen en strekken daar zit hun talent meestal ook niet in. Maar het begint denk ik bij dit soort paarden allemaal met kunnen rekken.

) 996981 schreef:Voor mij is halsstrekken echt basis. Dat hoeft geen 9 te zijn qua uitvoering met een jong paard, maar ik wil dat een 4-jarige al snapt dat het de hand kan en mag volgen naar voren en beneden. Dat niet aanraken, zeker bij een paard dat er moeite mee heeft, is imo de verkeerde kant op redeneren. Dressuur gaat over verbeteren van het paard. Imo dus juist de dingen die ze moeilijk vinden steeds aanraken en dat uitbreiden.
Elisa2 schreef:Sorry maar dat vind ik echt onzin.
Dressuur ruiters steunen niet op het bit en wijken gebeurd op been, niet op het bit. Juist dat verfijnen van de hulpen heb ik dus nog nooit gezien bitloos.
Als je ooit op een echt verzameld paard hebt gezeten dan weet je dat alles juist super verfijnd en licht is.
Elisa2 schreef:Oke, dan zou ik dat toch echt graag eens willen zien en dat heb ik nog steeds niet gezien helaas.
Ik ben niet anti bitloos hoor, helemaal niet..maar heb denk ik wel een ander beeld bij wat dressuur is. Biomechanisch is een modeterm die vaak gebruikt wordt (no offence) juist bij lager niveau. Maar ik verwacht dat een schouderbinnenwaarts, een pasje wijken of een wisseltje ook gewoon gereden kan worden terwijl de basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn en dat zie ik gewoon niet.

Maar die heeft dan wel de basis voorwaarden voor elkaar zoals hier boven beschreven worden.
Dorine92 schreef:En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.
Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.
Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.
Elisa2 schreef:Die filmpjes bevestigen mijn beeld alleen maar, er is geen goede dressuur in te zien. Dat laatste filmpje daar zou hij heel lage cijfers krijgen voor een gebrek aan ontspanning en harmonie.
BoktVerlaten schreef:…
Het dressuurbeeld is niet zaligmakend. Jeff Sanders als niet zo’n goede ruiter bestempelen getuigt in mijn ogen van een enorme arrogantie. Een goed opgeleid paard in mijn ogen loop biomechanisch correct en hebben de bewegingingen en oefeningen functionele waarde. (Even gechargeerd, Dus niet het spectaculaire lopen in de dressuurring waar je geen koe mee vangt)
Kun je bitloos aan de FEI wensen van de huidige jury en publiek voldoen op grand prix niveau? Nee
Kun je een paard correct opleiden bitloos en er een functioneel gezond paard van maken. Ja
Dorine92 schreef:En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.
Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.
Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.
Uiteindelijk is het ook grotendeels een kwestie van smaak denk ik, ik zie in de GP juist weer veel dingen qua bewegingen waar ik (en vele anderen die er een stuk meer verstand van hebben dan ik) niet blij van word. En anderen worden niet blij van bijvoorbeeld de Portugese rijschool wat ik wel fijn vind om naar te kijken.