Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:01

Er zijn inderdaad vele nuances, van jouw foto's vind ik het beeld netjes en fijn..bewegend beeld zou inderdaad meer zeggen. Wat ik mij afvraag, omdat Spanjaarden makkelijk bij elkaar lopen..kan ze ook voorwaarts neerwaarts lopen bitloos? Misschien een stomme vraag maar ik vraag me af of ze die lengte kan pakken. Een paard die verzameld loopt zou moeten verkorten en verlengen in het frame als een harmonica en ik vraag mij af of dit bitloos mogelijk is.

Featherlight is qua talent en gevoel inderdaad een klasse apart, helemaal mee eens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:06

Ik train eigenlijk zelden het voorwaarts neerwaartse, omdat ze idd enorm moeten kunnen dragen op de achterhand om vooruit uit te schuiven zonder dat ze op die voorhand kwakken. En op dat niveau is ze nog niet. Dit paard heeft van nature uit een relatief ruime pas, maar heeft ook wel moeite met het echt groot verruimen en strekken . Hoofd voorwaarts op schoftniveau doet ze wel prima, ik zou eens moeten kijken of ik daar beeldmateriaal van heb eigenlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:10

Ja ik weet dat het voor deze paarden moeilijker is,juist daarom vroeg ik het me ook af. Ze moeten dan inderdaad leren de buikspieren goed aan te spannen en goed over de rug te komen. Groot verruimen en strekken daar zit hun talent meestal ook niet in. Maar het begint denk ik bij dit soort paarden allemaal met kunnen rekken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:53

Voor mij is halsstrekken echt basis. Dat hoeft geen 9 te zijn qua uitvoering met een jong paard, maar ik wil dat een 4-jarige al snapt dat het de hand kan en mag volgen naar voren en beneden. Dat niet aanraken, zeker bij een paard dat er moeite mee heeft, is imo de verkeerde kant op redeneren. Dressuur gaat over verbeteren van het paard. Imo dus juist de dingen die ze moeilijk vinden steeds aanraken en dat uitbreiden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:56

Elisa2 schreef:
Dit is niet waar.

Hoe actiever een paard achter, hoe lichter en fijner voor.

Dat ligt aan de balans. Zo hoort het inderdaad te zijn als het paard meer rijst aan de voorkant en zichzelf meer draagt.
Toch zijn er vele paarden, die bijvoorbeeld niet de ideale bouw hebben, waarbij alle activiteit die je activeert direct allemaal in je hand terechtkomt.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:04

Bitloos engels dressuurmatig hoog opgeleid zul je weinig tegen komen. Dus eerlijk vergelijken met bitrijders kun je eigenlijk niet.

Ik denk niet dat je kunt stellen dat het niet kan maar het wordt niet gedaan. De lesgevers en trainers hebben er vaak geen kaas van gegeten, de dressuurcultuur op stallen is anders, op de wedstrijden en bij de jury’s is het niet bekend of geliefd. Dan ontwikkelt het zich ook niet.

Ik denk dat het wel zou kunnen aangezien je in andere disciplines bitloos geweldige staaltjes dressuur tegen komt. Kijk maar eens naar de vaquero’s die hun paarden bitloos op bosal opleiden.

Maar (en nu zal ik wel een paar mensen boos maken) het zal er anders uitzien. Meer uitgaan van de natuurlijke bewegingen en mogelijkheden van het paard en de biomechanica.
Het beeld wat nu vaak mooi gevonden wordt in de dressuurring is toch vaak een krachtspelletje met achteroverhangende ruiters, flinke spierballen door de teugeldruk en hoog beenopgooiende paarden.

Het grote voordeel van een goede bitloze optoming vind ik dat het paard op eigen benen leert lopen, de ruiter een onafhankelijke zit ontwikkelt en de hulpen juist verfijnder worden.

Kan een paard bitloos hoog opgeleid worden? Ja natuurlijk. Maar niet iedere ruiter kan dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:08

Sorry maar dat vind ik echt onzin.

Dressuur ruiters steunen niet op het bit en wijken gebeurd op been, niet op het bit. Juist dat verfijnen van de hulpen heb ik dus nog nooit gezien bitloos.

Als je ooit op een echt verzameld paard hebt gezeten dan weet je dat alles juist super verfijnd en licht is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:10

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Dit is niet waar.

Hoe actiever een paard achter, hoe lichter en fijner voor.

Dat ligt aan de balans. Zo hoort het inderdaad te zijn als het paard meer rijst aan de voorkant en zichzelf meer draagt.
Toch zijn er vele paarden, die bijvoorbeeld niet de ideale bouw hebben, waarbij alle activiteit die je activeert direct allemaal in je hand terechtkomt.

Verschil tussen meer opwaarts laten buigen in de achterbenen of dat ze teveel stuwen lijkt me. Je wilt de opwaartse beweging hebben, meer buiging in het achterbeen en de energie opwaarts en niet voorwaarts stuwend in de hand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:36

Elisa2 schreef:
Ja ik weet dat het voor deze paarden moeilijker is,juist daarom vroeg ik het me ook af. Ze moeten dan inderdaad leren de buikspieren goed aan te spannen en goed over de rug te komen. Groot verruimen en strekken daar zit hun talent meestal ook niet in. Maar het begint denk ik bij dit soort paarden allemaal met kunnen rekken.

Joy is geen PRE maar wel barokker en ging makkelijk VWNW bitloos. Maar voor ons was het geen match. Ik kon hem wel gewoon rijden overigens maar het voelde ‘lomp’ voor mij (dit is echt moeilijk uit te leggen.)

Terwijl ik op andere paarden wel al heel fijn bitloos gereden heb, zelfs bitloos zadelmak gemaakt dus dat gevoel was echt binnen de combinatie met Joy. Maar hij deed buiten dat gevoel wel alles gewoon ook de niet bevestigde travers kreeg ik gewoon gereden.
Ik heb denk ik wel een filmpje maar moet even zoeken in het archief. :=

Hier staat wel een volle PRE (pension) die eens om de zoveel tijd bitloos gereden wordt en die zakt dan ook mooi in VWNW maar moet er wel bij zeggen dat dit imo een PRE van uitzonderlijke kwaliteit is. (Lees: grootte en gangen die je zou zoeken als je naar GP wil met een PRE. Kent ook piaffe enz. We zijn aan het uitzoeken wat ie kan. :+ )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:07

996981 schreef:
Voor mij is halsstrekken echt basis. Dat hoeft geen 9 te zijn qua uitvoering met een jong paard, maar ik wil dat een 4-jarige al snapt dat het de hand kan en mag volgen naar voren en beneden. Dat niet aanraken, zeker bij een paard dat er moeite mee heeft, is imo de verkeerde kant op redeneren. Dressuur gaat over verbeteren van het paard. Imo dus juist de dingen die ze moeilijk vinden steeds aanraken en dat uitbreiden.

Oh maar dat doet ze inderdaad wel hoor. Maar niet in de balans en gedragenheid dat ik zou willen zien. Dus ze schuift idd wel netjes uit voorwaarts neerwaarts als ik dat vraag, maar houdt dat simpelweg geen rondjes vol zonder de kwaliteit te verliezen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:35

Rondes lang hoeft ook niet. Ik begreep uit je bericht dat je weinig varieert in hoofd-halhouding. Dat heb ik verkeerd begrepen dan.

Het is iets wat ik veel zie bij “klassiek” dressuur. Er wordt enkel in 1 frame gereden. Daar wordt geen enkel paard beter van. Het resulteert in stijve paarden die (weliswaar zoals het “hoort”) voor de loodlijn met hun nek het hoogste punt lopen, maar waarbij totaal geen Durchlässigkeit is.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 23:41

Elisa2 schreef:
Sorry maar dat vind ik echt onzin.

Dressuur ruiters steunen niet op het bit en wijken gebeurd op been, niet op het bit. Juist dat verfijnen van de hulpen heb ik dus nog nooit gezien bitloos.

Als je ooit op een echt verzameld paard hebt gezeten dan weet je dat alles juist super verfijnd en licht is.

Gelukkig ken ik het gevoel van een echt verzameld paard en ik ben met je eens dat dat juist heel licht is. Maar ik ben ook van mening dat veel paarden niet echt verzameld lopen, Gas en rem tegelijk en dan lijkt het heel wat……maar poeh….dat is wel zwaar dan.

Ik zie echt in de dressuurring regelmatig flink aangespannen bovenarmen en ruiters die achterover geheld zitten. Daar staat toch flink wat druk op de teugels en het bit. Dat heeft grote invloed op de beweging (en welzijn) van het paard. Daar vind ik wat van.

Verfijnen van de hulpen bitloos kan echt. Verzameling en echte losgelatenheid, nageeflijkheid etc….kan ook allemaal bitloos. Jammer dat je dat nooit tegen bent gekomen want dat zou je beeld van bitloos vast positief beinvloeden. Daarom verwees ik ook naar de vaquero.

Maar ik ben het met je eens dat je dat weinig ziet omdat in Nederland het bitloos opleiden van het paard niet de norm is en er voornamelijk bitloos gereden wordt door recreatieve ruiters of als een leuke afwissling in het rijden. Terwijl goed bitloos opleiden van een paard echt wel een serieus iets is, als je tenminste het “rondhobbelen” wil overstijgen.
Maar het is niet terecht om alle bitloze ruiters en optomingen daarmee over een kam te scheren en weg te zetten als rondhobbelende recreanten.

https://www.facebook.com/watch/?v=913759097904551

Note: de hackamore in dit filmpje is niet de mechanische hackamore met hefboomwerking maar de californische, dat is de bosal!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:31

Oh, jeff sanders is ook geweldig ja! Hij komt ook in de klassieke contreien naar voor, vooral voor het bitloos werken idd en een verrassende aanvullende visie op het klassieke werk.
Hij heeft ook wel wat filmpjes staan.

Deze bv is een paard die ng bezig is de wissels te leren, in bosal.

https://www.facebook.com/share/v/19QMux ... tid=wwXIfr

Maar dit is natuurlijk een héél ander beeld dan dat er bij ons op dressuurwedstrijden gezien wil worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:15

En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.

Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.

Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Die filmpjes bevestigen mijn beeld alleen maar, er is geen goede dressuur in te zien. Dat laatste filmpje daar zou hij heel lage cijfers krijgen voor een gebrek aan ontspanning en harmonie.

BoktVerlaten, oke jij denkt dat te zien..maar is dat ook zo? In sommige gevallen zul je gelijk hebben. Het moderne op druk rijden geeft helaas geen lichtheid. Maar dat is imo niet hoe het hoort en gelukkig ook niet meer hoe het grootste gedeelte rijdt.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:32

Het moderne dressuurbeeld is geen reclame voor dressuur. Zo is dressuur nooit bedoeld maar zo wordt het tegenwoordig wel grotendeels gereden en onderwezen. Er is weer een omslag te zien naar echt dressuur gelukkig. Ik draai al even mee en ik heb verschillende golfbewegingen gezien in Nederland. Het zijn trends die steeds weer veranderen. Ik ben nog uit het pre- anky tijdperk, toen kwam Anky, daarna Anky met de rollkuhr, toen de omslag naar de moderne dressuur en nu weer heel heeeeeeel langzaam terug naar hoe het hoort……

Het dressuurbeeld is niet zaligmakend. Jeff Sanders als niet zo’n goede ruiter bestempelen getuigt in mijn ogen van een enorme arrogantie. Een goed opgeleid paard in mijn ogen loop biomechanisch correct en hebben de bewegingingen en oefeningen functionele waarde. (Even gechargeerd, Dus niet het spectaculaire lopen in de dressuurring waar je geen koe mee vangt)

Kun je bitloos aan de FEI wensen van de huidige jury en publiek voldoen op grand prix niveau? Nee
Kun je een paard correct opleiden bitloos en er een functioneel gezond paard van maken. Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Oke, dan zou ik dat toch echt graag eens willen zien en dat heb ik nog steeds niet gezien helaas.

Ik ben niet anti bitloos hoor, helemaal niet..maar heb denk ik wel een ander beeld bij wat dressuur is. Biomechanisch is een modeterm die vaak gebruikt wordt (no offence) juist bij lager niveau. Maar ik verwacht dat een schouderbinnenwaarts, een pasje wijken of een wisseltje ook gewoon gereden kan worden terwijl de basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn en dat zie ik gewoon niet.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Elisa2 schreef:
Oke, dan zou ik dat toch echt graag eens willen zien en dat heb ik nog steeds niet gezien helaas.

Ik ben niet anti bitloos hoor, helemaal niet..maar heb denk ik wel een ander beeld bij wat dressuur is. Biomechanisch is een modeterm die vaak gebruikt wordt (no offence) juist bij lager niveau. Maar ik verwacht dat een schouderbinnenwaarts, een pasje wijken of een wisseltje ook gewoon gereden kan worden terwijl de basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn en dat zie ik gewoon niet.

Biomechanica wordt al beschreven in oude stukken over het opleiden van het werkpaard bij de eerste cowboys. Niet echt een modeterm. Ook in oude diergeneeskundige boeken wordt de biomechanica van het paard al beschreven in de hoofdstukken “kreupelheid” Het is namelijk de basis van het correct laten lopen van het individuele paard, kijken naar de conformatie van het individuele paard en dan werken aan een voor dat paard juiste lichaamsgebruik. Ook is de kennis van het lichaam en beweging van het paard van belang om je paard lang gezond te houden of bij revalidatie
Zou niet best zijn als dat alleen op lagere niveaus aandacht krijgt.

Basisvoorwaarden zijn bij goede bitloze ruiters gewoon in orde hoor en mijn bitpaarden en bitloze paarden lopen allemaal gewoon een wisseltje en zijgangen op den duur. Opleiden bitloos kost gewoon wat meer tijd en geduld. Daar ontbreekt het vaak aan.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Iedereen heeft een ander beeld van wat dressuur is, hangt af van je achtergrond en ervaring, wat je gezien hebt etc….

De engelse dressuur wordt in Nederland wel vaak als heilige graal en maatstaf genomen voor goed paardrijden.
In Amerika heb je dergelijke discussies tussen bv de texas en californische horsemen.

Ik denk dat er meerdere manieren zijn om je paard correct te rijden en gezond oud te laten worden dan alleen het engelse dressuur. En dat alle takken van sport en alle paardenculturen van oorsprong een gezond athletisch paard als doel hebben.
En in alle takken van sport gaat het mis als topsport en geld een rol gaan spelen. Niet alleen in de dressuur.

De ene wil het paard met perfectionisme een dressuurproef laten lopen en de ander wil zo goed mogelijk een speed trail rijden of een cutting horse opleiden.

Het ene is niet beter als het andere. Alleen anders. Alle disciplines kunnen van elkaar leren. Inplaats van iemand afschrijven omdat het wisseltje er anders uit ziet als wat je zelf als ideaal beschouwd, is niet nodig. Je kunt ook vragen waarom het anders is.

Voorbeeld vind ik altijd stelling bij voltes of zijgangen. Wil je de stelling volgens het FEI protocol, dan kan je paard niet snel genoeg wenden en in galop de andere kant op achter een koe aan.
Met andere woorden, een paard wordt opgeleid met een functie en een doel. Correct en hoog opgeleid is daar een afgeleide van.

Dus jouw dressuur, Elisa2, kan anders zijn als mijn dressuur maar dat wil nog niet zeggen dat een paard niet correct met de juiste basisvoorwaarden is opgeleid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Ik kijk gewoon of een paard ontspannen loopt, recht, geen verzet of stress laat zien, het hoofd niet kantelt, de rug niet wegdrukt, niet over de buitenschouder wegloopt e.d Dat zijn de basis voorwaarden die voor elkaar moeten zijn of je nu met of zonder bit rijdt. Een wissel rijden is geen hogere wiskunde, een goede wissel rijden is dat wel. Hetzelfde wbt de zijgangen. En wat het allerbelangrijkste is: een paard goed van achter naar voren, los door het lijf rijden.

Dat is de basis en biomechanisch correct. ;-)

Hoe dat dan vervolgens gereden wordt en met welke optoming en in welke dicipline dat is echt niet zo belangrijk.

Biomechanisch wordt nu als modeterm gebruikt, vaak door een groep niet ruiters. Een goede ruiter heeft die basis sowieso al en hoeft daar geen mode term aan te hangen. :-) Maar die heeft dan wel de basis voorwaarden voor elkaar zoals hier boven beschreven worden. ;-)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Elisa2 dan zijn we het met elkaar eens wat de basisvoorwaarden zijn. En dan is mijn antwoord…ja dat is bitloos mogelijk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Dorine92 schreef:
En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.

Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.

Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.

Ik denk dat je de controle en verzameling heel verkeerd interpreteert hoor. Het paard maakt vanuit die snelheid een superkorte wending om de achterhand. Denk je dat dit lukt zonder controle of verzameling? Deze paarden kunnen versnellen en verzamelen in no time .
En idd. De wissel is niet perfect, en nog niet volledig in harmonie. Maar dit is wel een paard die nog heel groen is in de wissels, die springt wél netjes in een keer door en blijft onder controle.

Toon mij eens een regulier dressuurpaard die de wissels voor de eerste keren doet? Die zijn ook niet vlekkeloos en in harmonie …

Ik ben nog altijd van mening dat het niet zoveel uitmaakt of je met bit of bitloos rijdt. Ik heb met mijn paard totnutoe nog echt geen enkel nadeel ondervonden. (Maar oke, paard is zadelmak van haar 5, is nu 11 en in de afgelopen 6 jaar gemiddeld een keer per week gereden, met een keer per maand les. We rijden niet op hoog niveau. )

Elisa2 schreef:
Die filmpjes bevestigen mijn beeld alleen maar, er is geen goede dressuur in te zien. Dat laatste filmpje daar zou hij heel lage cijfers krijgen voor een gebrek aan ontspanning en harmonie.

Maar dit type werk is ook niet bedoeld om even te showen aan een jury die bevooroordeeld is. (Los van het feit dat een gewoon dressuurpaard ook geen hoge punten zou krijgen bij het aanleren van de eerste wissels)

Ik zie dit 10000 keer liever dan een dressurpaard die samengetrokken geduwd wordt om over te springen en dan in twee keer gaat overspringen

BoktVerlaten schreef:

Het dressuurbeeld is niet zaligmakend. Jeff Sanders als niet zo’n goede ruiter bestempelen getuigt in mijn ogen van een enorme arrogantie. Een goed opgeleid paard in mijn ogen loop biomechanisch correct en hebben de bewegingingen en oefeningen functionele waarde. (Even gechargeerd, Dus niet het spectaculaire lopen in de dressuurring waar je geen koe mee vangt)

Kun je bitloos aan de FEI wensen van de huidige jury en publiek voldoen op grand prix niveau? Nee
Kun je een paard correct opleiden bitloos en er een functioneel gezond paard van maken. Ja

Precies dit! En waar wedstrijden het doel zijn op een oefening goed te rijden, is een functioneel paard creëren het doel dat het zou moeten zijn, en daarvoor gebruik je die oefeningen om dat te maken. En dan ga je ook alles gaan gebruiken in functie van jouw paard en volgens hetgene die nodig heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Dorine92 schreef:

Oprechte vraag, hoeveel barokke paarden heb jij al getraind?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

Ik ben het ermee eens dat er weinig filmpjes te vinden zijn van bitloos dressuur maar is dat zo gek? Met bit is nou eenmaal de standaard in de wedstrijdsport en volgens mij mag je nog niet zo heel lang bitloos starten? En in de hogere sport moet je voor zo ver ik weet nog steeds met stang en trens starten. En dat is nou net waar de meeste beelden van te vinden zijn.
Paard van een stalgenootje is volledig bitloos opgeleid maar die is toch echt fijn voor elkaar. Heeft ook regelmatig meegelopen in demo's van Karin Leibbrandt maar dan zit je wel weer in een andere richting dan de GP en het is wel weer een barok paard. Ik heb haar ook regelmatig gereden maar die is toch echt keurig recht te rijden, kan netjes strekken en verzamelen (dusdanig dat ze bijna richting piaffe gaat), alle zijgangen zitten erop en alle overgangen puur op zit.
Ik denk dat veel mensen die roepen dat je een paard bitloos niet correct kan opleiden nooit op een paard hebben gezeten die bitloos fijn te rijden is. En dat de basisvoorwaarden niet voor elkaar zouden zijn bij een bitloos gereden paard, die wil je echt wel goed hebben anders krijg je lamme armen :+ Uiteindelijk is het ook grotendeels een kwestie van smaak denk ik, ik zie in de GP juist weer veel dingen qua bewegingen waar ik (en vele anderen die er een stuk meer verstand van hebben dan ik) niet blij van word. En anderen worden niet blij van bijvoorbeeld de Portugese rijschool wat ik wel fijn vind om naar te kijken.
Dit is volgens mij geen barok paard die in mijn ogen toch echt wel fijn aan het lopen is. Geen moeilijke oefeningen maar wel in basis fijn voor elkaar (en ja, die wordt ook met bit gereden maar iets anders kon ik even niet vinden. Mijn ervaring is trouwens hetzelfde, met bit of zonder bit merk ik weinig verschil):
https://youtube.com/shorts/sRE9ZUAvMmY? ... 6NR3Vkwpj6

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Ja ik vind dit dus niet fijn gereden, hij zegt dat het paard beter stretcht in de hand maar daar is niets van te zien. Paard loopt in een vastgehouden houding aan de voorkant. Niet naar de hand toe en die teugels klapperen alle kanten op.

Heeft zij geen filmpjes dan Beestenfreak?

Duhelo: oprechte vraag..is verzameling als het gepaard gaat met zoveel spanning wel echt verzameling? Want ik zie ook veel Spanjaarden zo rijden. Op stang, met 1 hand..paarden lopen inderdaad verzameld en reageren super snel. Maar ik zie dan zoveel spanning bij die dieren dat ik er niet blij van wordt. En dat is in dit filmpje ook zo..dan maakt het niet uit dat die wissel nog niet perfect is. De manier van aanleren kan ook spelenderwijs worden meegenomen zonder spanning en DAT is goed paardrijden imo. Een van de eerste basis voorwaarden van het Skala zijn Tact en Ontspanning.