Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:38

DuoPenotti schreef:
Helaas zien er genoeg jury's niet of een paard over de rug loopt. Of willen het niet zien? Gezien de jaren hoe er is gepunt in de topsport.

Dan wil men hier ook nog dat de jury in 5 minuten de bouw van het paard bekijkt en beoordeeld of het dier zijn maximale uit de proef haalt of niet?

Ik heb altijd dressuur gereden met de paarden die geen bewegingswonder waren.
Ja soms stond je boven een beter gebouwd paard. Vaak niet. En imo terecht.
Ik was met die paarden vaak de zesjes ruiter. En dat was dikke prima.
Nette proef, voor ons het maximale.
Mijn doel was betreft deelnemersveld voor de helft te plaatsen. En dat lukte meestal.

En als je dan niet kunt begrijpen dat een paard dat zijn oefeningen mooier kan en voor je staat.
Dan zou ik zeggen, niet op wedstrijd gaan.

Eh die eerste zin, hoe bedoel je dat?

Mensen hier willen gewoon een stuk basiskennis, het gaat uiteindelijk toch allemaal om die goede basis?

Ik ben het eens met wat Pol schrijft, dressuur is er voor het paard om deze te verbeteren en het maximale naar zijn kunnen er uit te halen met respect voor het paard. Dat dit maximale bij ieder paard anders ligt lijkt me logisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:39

denisesilver schreef:
Ik weet niet of je met zulke springrubrieken afwisseling stimuleert. De meeste dressuurruiters zullen verder hobbelen in de dressuur. Een enkeling zal eraan meedoen, maar die kunnen bijvoorbeeld ook een oefenspringwedstrijd meepakken voor de afwisseling. Caprilli proeven lijken me wel interessant!

Een vriendin van ons die al ruim 50 jaar in de sport meedraait, heeft het vaak over het scheiden van professionele ruiters van de amateurs. Ik ben het daar zelf niet mee eens. Buiten dat die scheiding maken veel te lastig is, haalt dat het wedstrijd aspect er veel te veel uit imo. Een amateur kan prima boven een professional geplaatst worden. Maar goed, ik rijd nooit voor plaatsing.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Voor de eerlijkheid is het denk ik wel fijn als profs en amateurs gescheiden rijden of profs bijv. geen kampioenschappen mogen rijden in de basis sport als ze zelf subtop zijn. Dan heeft de amateur tenminste ook een kans.

_Lorette_

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:49

Van mij hoeft het niet. Binnen de groep amateurs en de groep profs zit ook nog zo'n enorm verschil. Met geld kun je een fijn paard en goede begeleiding kopen en dan heb je al een enorme voorsprong op de rest.
Verdien jij je geld met grondwerklessen zonder focus op het rijden, ben je dan ook prof als je ooit die ene dressuurproef rijdt? Ik denk dat het nooit helemaal eerlijk te maken is. Zou het daarnaast financieel haalbaar zijn de wedstrijden gescheiden aan te bieden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:53

denisesilver schreef:
Ik weet niet of je met zulke springrubrieken afwisseling stimuleert. De meeste dressuurruiters zullen verder hobbelen in de dressuur. Een enkeling zal eraan meedoen, maar die kunnen bijvoorbeeld ook een oefenspringwedstrijd meepakken voor de afwisseling. Caprilli proeven lijken me wel interessant!

Een vriendin van ons die al ruim 50 jaar in de sport meedraait, heeft het vaak over het scheiden van professionele ruiters van de amateurs. Ik ben het daar zelf niet mee eens. Buiten dat die scheiding maken veel te lastig is, haalt dat het wedstrijd aspect er veel te veel uit imo. Een amateur kan prima boven een professional geplaatst worden. Maar goed, ik rijd nooit voor plaatsing.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Springen ;( ? Caprilli proeven zijn zeker voor de jeugd heel erg leuk om te doen. Die worden misschien op maneges nog georganiseerd, maar verder zie je het niet meer. Een andere alternatief kan WE zijn en dan met name het trailrijden, maar dan ga je dus buiten de KNHS om.

Wat de 2e alinea betreft vind ik het juist heel positief dat er bij ons in de sport geen onderscheid is tussen amateur en prof. Hierdoor kan ik op een willekeurige dressuurwedstrijd combinaties zien rijden waar je heel goed een voorbeeld aan kan nemen. Bij ons in de buurt kom je ze regelmatig tegen, in de basis en in de subtop en ik vind dat echt een voordeel. Tuurlijk heb je nog de internationale topperdetop en die zie je op de grote evenementen en kampioenschappen dan weer rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:06

_Lorette_ schreef:
Van mij hoeft het niet. Binnen de groep amateurs en de groep profs zit ook nog zo'n enorm verschil. Met geld kun je een fijn paard en goede begeleiding kopen en dan heb je al een enorme voorsprong op de rest.
Verdien jij je geld met grondwerklessen zonder focus op het rijden, ben je dan ook prof als je ooit die ene dressuurproef rijdt? Ik denk dat het nooit helemaal eerlijk te maken is. Zou het daarnaast financieel haalbaar zijn de wedstrijden gescheiden aan te bieden?

Misschien kan de scheiding dan beter zijn dat subtop niveau ruiters geen basiskampioenschappen mogen rijden. Ongeacht prof of amateur..en dan met een range van ik noem maar wat..5 jaar. 5 jaar niet meer gestart op subtop niveau dat het dan wel weer mag.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:08

Ik denk dat die scheiding heel moeilijk zal worden want wanneer ben je dan prof? Hier zei iemand: is dat dan als je er geld mee verdient? En ergens anders las ik: en als je dan geld verdient met alleen grondwerkles word je dan ook als prof bestempeld tijdens de dressuurwedstrijd?
Dit laat al zien dat de criteria moeilijk te bepalen zijn.

Persoonlijk maakt het mij niet uit. Ik rij voor mezelf en voor onze eigen verbetering dus ik kijk dus vooral naar mijn eigen punten.

Edit: wat Elisa zegt in haar laatste post lijkt me dan logischer.

DJZ

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:23

Erg interessant om dit topic te lezen.
Ik weet wel dat er in de western wel onderscheid wordt gemaakt tussen amateur en prof.. hoe het precies zit, weet ik verder niet :o

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:27

Melzazu schreef:
Ik denk dat die scheiding heel moeilijk zal worden want wanneer ben je dan prof? Hier zei iemand: is dat dan als je er geld mee verdient? En ergens anders las ik: en als je dan geld verdient met alleen grondwerkles word je dan ook als prof bestempeld tijdens de dressuurwedstrijd?

Er worden in deze gedachtengang ook eigenlijk geen profs bedoeld, maar meer "iedereen die veel beter kan rijden en een beter paard heeft dan ik, hoort op een andere wedstrijd" of iets in die strekking :j :) . Het is dus echt lastig waar je de grens legt, zijn het de jury's, de instructeurs, de africhters, de broodrijders, hoefsmeden, dierenartsen, webshopeigenaren?

Er zijn toch regelingen voor subtopruiters en kampioenschappen in de basis?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:28

Ja, zoals Elisa zegt dacht ik ook aan. Alleen dan loop je vast op de ruiters die subtop als eindstation hebben, en dan een jonkie klaar hebben staan waarmee ze helemaal geen kampioenschappen mee kunnen rijden (stel dat die dan 4 jaar is). Misschien dan pas vanaf twee keer in subtop te hebben gestart oid.

Over het algemeen kan het aan mijn reet roesten, maar het is natuurlijk wel vervelend voor de amateurs die wel kampioenschappen willen rijden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 13:34

Elisa2 schreef:
_Lorette_ schreef:

Misschien kan de scheiding dan beter zijn dat subtop niveau ruiters geen basiskampioenschappen mogen rijden. Ongeacht prof of amateur..en dan met een range van ik noem maar wat..5 jaar. 5 jaar niet meer gestart op subtop niveau dat het dan wel weer mag.

Ik vind het een goed idee van Elisa.
En men hoeft geen aparte wedstrijden te organiseren, alleen een apart klassement kan ook.
Maar zolang de profs die in typische amateurwedstrijden meerijden, ook voldoende bijdragen aan het geheel ( vb door zelf ook af en toe een wedstrijd te organiseren of door te sponsoren) vind ik het een winwin-situatie en heb ik er weinig moeite mee.
Een vriend van mij rijdt ZZ en moet het steeds weer afleggen (meestal verdiend overigens) tegen diezelfde profcombinaties; dat moet toch lastiger zijn. Hijzelf zit er niet zo mee.

Laatst mocht ik naar het nationaal kampioenschap en toen dacht ik wel eens: ”Wat ga ik daar eigenlijk doen?”

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:35

Denisesilver, daarom is een onderscheid ook beetje onzin, het systeem is gericht op het niveau van de paarden voornamelijk en ik vind dat niet verkeerd. Amateurs kunnen zich nog steeds de kampioenschappen inrijden en je weet pas wie er wint als iedereen gereden heeft.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 13:37

Veronica2 schreef:
Melzazu schreef:

Er worden in deze gedachtengang ook eigenlijk geen profs bedoeld, maar meer "iedereen die veel beter kan rijden en een beter paard heeft dan ik, hoort op een andere wedstrijd" of iets in die strekking :j :) . Het is dus echt lastig waar je de grens legt, zijn het de jury's, de instructeurs, de africhters, de broodrijders, hoefsmeden, dierenartsen, webshopeigenaren?

Jaja, maar tijdens corona mochten de profs wel op wedstrijd en de amateurs niet (België), toen kon het plots wel. }>

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:39

Toen met covid alleen profs wedstrijden mochten was die scheiding ineens geen enkel probleem meer en wisten de profs zichzelf prima te onderscheiden :+. Dus in de kern, blijkt dat super simpel. Of je uiteindelijk het beoogde doel daarmee gaat bereiken is een tweede hoor.

Wat betreft springen: ik ben echt een dressuurmuts met hoogtevrees, maar als 50cm daadwerkelijk zou worden uitgeschreven zou ik echt wel vaker gaan. Hier in de regio is dat dus precies nooit :') maar goed, dan haal ik de afwisseling thuis met balken of op de hei, ook prima

Edit: met covid ook in Nederland,
Laatst bijgewerkt door Noukie op 14-08-25 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:40

koend schreef:
Veronica2 schreef:

Jaja, maar tijdens corona mochten de profs wel op wedstrijd en de amateurs niet (België), toen kon het plots wel. }>

Werd er dan echt op persoon bepaald wie we en wie niet op wedstrijd mocht, of werden bepaalde wedstrijden wel georganiseerd en andere niet? In Nederland loopt alles enorm door elkaar heen, je hebt amateurs en profs in de basis, maar ook echt amateurs die internationaal rijden voor de hobby.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:57

Het is in Nederland wel zo, dat je geen regiokampioenschap mag starten wanneer je in dat jaar LT of hoger bent gestart.
Dat is al iets, maar dat geldt alleen voordat jaar.
Je kunt 10 paarden met succes in de GP gestart hebben, dat maakt niet uit .
Misschien een goed idee om die termijn langer te maken?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:57

Nog even over de kampioenschappen. Het regelement voor het huidige KNHS kampioenschap is hier te vinden: https://www.knhs.nl/media/z0znojja/kamp ... nitief.pdf en daar staat in dat,
Citaat:
Ruiters die in het desbetreffende seizoen, voorafgaand aan het Regiokampioenschap, LT-niveau of hoger
(regulier en/of HC) hebben gestart mogen niet deelnemen aan het Regio- en/of KNHS-kampioenschappen in de
klassen B, L1, L2, M1 en M2.
Ruiters die in het desbetreffende seizoen deelnemen aan een kampioenschap in de Zware Tour zijn uitgesloten
van deelname aan een Regio- en/of KNHS-kampioenschap t/m de klasse ZZ-Licht.
Ruiters die deelnemen aan de kampioenschappen voor Children, Junioren en Young Riders mogen tijdens
kampioenschappen t/m de klasse ZZ-Licht deelnemen aan maximaal twee kampioenschapsrubrieken per
discipline en tijdens de kampioenschappen vanaf de klasse ZZ-Zwaar deelnemen aan maximaal twee
kampioenschapsrubrieken per discipline.
Childrencombinaties die niet deel hebben genomen aan het NK-Children, zijn startgerechtigd in de klasse Z1 (of
hoger wanneer zij daarin regulier uitkomen) tijdens Regio- en KNHS Kampioenschappen.
Juniorencombinaties die niet deel hebben genomen aan het NK-Junioren, zijn startgerechtigd in de klasse Z2 (of
hoger wanneer zij daarin regulier uitkomen) tijdens Regio- en KNHS-kampioenschappen.
Young Ridercombinaties die niet deel hebben genomen aan het NK-Young Riders, zijn startgerechtigd in de
klasse ZZ-Licht (of hoger wanneer zij daarin regulier uitkomen) tijdens Regio- en KNHS-kampioenschappen
tijdens Regio- en KNHS-kampioenschappen.
Een combinatie mag tijdens selectiewedstrijden en KNHS-kampioenschappen slechts in 1 klasse uitkomen. Per
seizoen dient een combinatie te kiezen aan welk kampioenschap wordt deelgenomen. Wanneer een combinatie
deelneemt / heeft deelgenomen aan selectiewedstrijden Subtop of aan selectiewedstrijden in de regio en/of
regiokampioenschappen is het niet meer toegestaan om deel te nemen aan de kampioenschappen voor Children,
Junioren of Young Riders datzelfde seizoen. Wanneer een combinatie deelneemt/ heeft deelgenomen aan een
kampioenschap Children, Junioren of Young Riders is het voor die combinatie niet toegestaan deel te nemen aan
selectiewedstrijden Subtop of aan selectiewedstrijden in de regio en/of aan het regiokampioenschap. Een
combinatie mag tijdens de selectiewedstrijden en het KNHS-kampioenschap alléén uitkomen in de hoogste
klasse waarin/ het hoogste niveau waarop de combinatie in het lopende seizoen voorafgaand aan het KNHS
kampioenschap uitgekomen is. Voor Children-, Junioren- en Young Riders combinaties evenals voor combinaties
die uitkomen in de Paradressuur, geldt dat zij per seizoen moeten kiezen aan welk kampioenschap zij
deelnemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:34

Daarom Veronica: Op zich doen ze al hun best om de grootste excessen er uit te halen.
En ik heb ook geen echt goed sluitend idee hoe je het fatsoenlijk zou kunnen regelen om ze voor de kampioenschappen wel eerlijk te scheiden.

Dus hoewel ik het in de basis een goed idee zou vinden. En het meer motiverend zou vinden als je het echt goed zou kunnen regelen. Blijft het daar ook gewoon bij. Het is zoals het nu is. Ik kan me er ook niet echt druk om maken.

Het is redelijk eerlijk allemaal.
En inderdaad. Als een amateur wel een ton neer kan en wil tellen voor een fijn en braaf paard en zichzelf intensief kan laten begeleiden door een topamazone en gewoon netjes naar haar paard is en vriendelijk naar omstanders is het ze net zo gegund als dat ik het mezelf zou gunnen. En dat kun en hoef je inderdaad niet uit te sluiten. Ook al is het een ongelijke vergelijking. Hoort bij het leven.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:19

Ik denk dat ik nu wel een paar mensen tegen het zere been trap, maar na het lezen van de berichten zie ik wel bepaalde uitspraken, waarin mensen die zelf géén jury zijn toch tunnelvisie hebben.

De jury dit, de jury dat, de jury zus en de jury zo

Kom maar eens een paar keer mee kijken bij juryleden, dan zie je waar het goed én fout gaat. Ik zit er met een grote instelling dat ik iedereen het allemaal super gun, ik wil dat mensen plezier hebben tijdens het rijden en ik wil mensen iets meegeven waar ze aan kunnen werken.

Ik denk, nee ik weet zeker dat 95% van de ruiters, zeker in de lage klasses, hobby ruiters zijn, die elke dag naar hun paard gaan, lessen nemen en poepie hun best doen op een algemeen "normaal" paard, geen spectaculaire beweger maar het gaat gewoon prima samen. En daar is echt niets mis mee. Zie ik dat de middengangen aandacht verdienen, dan vermeld ik dat onder het protocol, mag impuls meer, dan zet ik dat onderaan het protocol, met een succes en knipogende smiley erbij. Als iemand in de stress raakt door een foutje en daarna niet meer rijd, dan kom ik mn hokje uit en dan doe ik een peptalk.

Maar ik wordt wel echt heel moe van de mensen die maar blijven roepen dat jury's het allemaal niet goed doen, dingen verkeerd zien of helemaal niet zien. Het ligt zo vaak aan de juryleden.
Maar hand in eigen boezem steken, kritisch naar zichzelf kijken, dat doet men dan niet. Maar kritisch zijn richting een jurylid is heel makkelijk gedaan.

Als ik een combinatie in de baan krijg, net niet door de kaak, impuls mwha, wijken amper scharen, en stelling en buiging ruk, maar de combinatie is na het afgroeten door het dolle heen want hij was zooooo fijn, dan heb ik al buikpijn als ik naar de eindscore kijk. Ik weet dat diegene bij het zien van het protocol teleurgesteld is, en dan ligt het aan mij want ik heb dingen niet of verkeerd gezien.
Terwijl ik non stop naar de combinatie kijk, zelfs als een schrijver iets vergeet, blijf ik kijken, dat punt kom later, ik weet wat ik gezegd heb.

Doet iedereen wel eens tussendoor zijn of haar rijden beoordelen door een jury? Zodat je beter voorbereid bent?

Dus nogmaals, sorry als ik tegen de zere benen getrapt heb.
Maar zoals je kunt lezen ben ik geen zuuuuury, die er zit om lage punten te geven. Ik wil dat iedereen met een goed gevoel huiswaarts keert, of met een winstpunt(en) of met een leermoment.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:31

pol013 schreef:
Daarom Veronica: Op zich doen ze al hun best om de grootste excessen er uit te halen.
En ik heb ook geen echt goed sluitend idee hoe je het fatsoenlijk zou kunnen regelen om ze voor de kampioenschappen wel eerlijk te scheiden.

Dus hoewel ik het in de basis een goed idee zou vinden. En het meer motiverend zou vinden als je het echt goed zou kunnen regelen. Blijft het daar ook gewoon bij. Het is zoals het nu is. Ik kan me er ook niet echt druk om maken.

Het is redelijk eerlijk allemaal.
En inderdaad. Als een amateur wel een ton neer kan en wil tellen voor een fijn en braaf paard en zichzelf intensief kan laten begeleiden door een topamazone en gewoon netjes naar haar paard is en vriendelijk naar omstanders is het ze net zo gegund als dat ik het mezelf zou gunnen. En dat kun en hoef je inderdaad niet uit te sluiten. Ook al is het een ongelijke vergelijking. Hoort bij het leven.

Dank. Maar afgaand op je laatste alinea, zullen we niet doen alsof de mensen met dure paarden en topinstructie het probleem zijn in de sport? Eerlijk gezegd snap ik je opmerkingen over vriendelijk en netjes niet zo goed. Het doet een beetje denken aan vroegere stalgenoten van B/L niveau die ervan overtuigd waren dat ruiters die met stang en trens reden allemaal arrogant waren. "Maar jij niet hoor, jij bent gewoon normaal", kwam er dan achteraan. Maar neem maar van mij aan, je kan een geweldig paard hebben en instructie op topniveau, maar het geeft geen enkele garantie op succes of oranje strikken.

Ivy, als het de jury niet is, dan kan het nog komen door het weer, de voorlezer, de hond die ergens losliep, iemand met een paraplu, krijsende kinderen, of degene in de baan naast je. Veel ruiters kunnen een hoop winnen door aan zichzelf te werken. Ik ben veel op wedstrijden als coach en er is nog een hoop te doen voordat iedereen begrijpt wat voorbereiding kan doen en een bepaalde instelling voordatje op wedstrijd gaat. Je hoort teveel mensen over de starttijd, de combinatie die voor ze start, de jury, die-endie staan langs de kant, het parkeerterrein, enge dingen langs de baan, juryhokjes enzovoort, maar je hoort ze heel weinig over hoe ze dat allemaal gaan verwerken in de voorbereiding.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:42

ivy_power89 schreef:
Als ik een combinatie in de baan krijg, net niet door de kaak, impuls mwha, wijken amper scharen, en stelling en buiging ruk, maar de combinatie is na het afgroeten door het dolle heen want hij was zooooo fijn, dan heb ik al buikpijn als ik naar de eindscore kijk. Ik weet dat diegene bij het zien van het protocol teleurgesteld is, en dan ligt het aan mij want ik heb dingen niet of verkeerd gezien.
Terwijl ik non stop naar de combinatie kijk, zelfs als een schrijver iets vergeet, blijf ik kijken, dat punt kom later, ik weet wat ik gezegd heb.

Hier haak ik even op in. Een jury weet vaak niet waar een ruiter/amazone vandaan komt. Dus die kan best tevreden zijn met de lage punten. Maar als ze bv. een hele tijd niet normaal door de baan kunnen, omdat paard/pony steeds schrikt of zelfs staakt. En dan ineens wel een proef uit kunnen rijden, dan mag zo'n ruiter/amazone daar best blij om zijn.

Op dit moment start ik niet. Mijn ene paard heb ik uit de wedstrijden gehaald, omdat het steeds net niet wilde. En dan stop ik liever met wedstrijd rijden, dan dat ik mijzelf en het paard ga frustreren. En mijn andere paard is er simpelweg nog niet klaar voor. En als die er wel klaar voor is, zal het best de eerste wedstrijden nog niet gaan zoals thuis tijdens de trainingen. Vind ik dat dan erg, nee. Want dat moet ze ook leren. En daar krijgt ze dan ook weer de tijd voor.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 14-08-25 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:52

Ken inderdaad ook iemand die een heel goed leerpaard kocht, echt bij een prima instructeur leste, maar heel dat paard naar de gallemiezen werkte. Die kon gewoon niet met dieren omgaan. Punten zijn niet te koop.

En eens met FrietsWytske. Ik was met mijn pony in het begin al blij als hij er niet van tussen ging met het galopperen :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:00

Veronica2 schreef:
Dank. Maar afgaand op je laatste alinea, zullen we niet doen alsof de mensen met dure paarden en topinstructie het probleem zijn in de sport? Eerlijk gezegd snap ik je opmerkingen over vriendelijk en netjes niet zo goed. Het doet een beetje denken aan vroegere stalgenoten van B/L niveau die ervan overtuigd waren dat ruiters die met stang en trens reden allemaal arrogant waren. "Maar jij niet hoor, jij bent gewoon normaal", kwam er dan achteraan. Maar neem maar van mij aan, je kan een geweldig paard hebben en instructie op topniveau, maar het geeft geen enkele garantie op succes of oranje strikken.

Nee hoor. Dat is echt jouw interpretatie van wat ik schrijf.
Ik zou dat nooit als 'probleem' beschouwen.
Het is meer: ik realiseer me dat je altijd iets/iemand kunt vinden 'om tegenop te kijken' (ik wil niet het woord beter gebruiken).
Dus als je dan de profs uitgesloten zou hebben, kom je waarschijnlijk nog steeds vaak iemand tegen die beter is.

Dat hoort er gewoon bij. Het is en blijft altijd belangrijk helemaal rondom je te blijven kijken, niet alleen naar 'boven' ook naar 'beneden'/links/rechts. Want er zijn ook altijd mensen die het minder hebben. Je dat regelmatig realiseren is gewoon heel gezond.

Vriendelijk en netjes zijn gewoon bij iedereen belangrijk. Ik benoem ze alleen omdat het voor mij heel belangrijke factoren zijn om iemand te kunnen waarderen. Maar dat geldt dus zeker niet exclusief voor iemand met een duur paard.

In de praktijk? Dan heb je bijvoorbeeld wel eens zo'n moment dat je het idee hebt dat iedereen in een op kleur gespoten VW naar concours gaat. Dan kun je denken: ik heb maar een stomme trailer.
Maar ik kan dan wel heeeel snel er achteraan denken. Maar er zijn ook mensen met een oude/geleende/ geen trailer. Je kunt altijd iets te zeiken creeeren :Y)
Of mensen helemaal zonder paard. Of of of.
Dussss de kunst van echt om je heen blijven kijken maakt je een heel tevreden mens.

En dat ben ik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:22

denisesilver schreef:
Ken inderdaad ook iemand die een heel goed leerpaard kocht, echt bij een prima instructeur leste, maar heel dat paard naar de gallemiezen werkte. Die kon gewoon niet met dieren omgaan. Punten zijn niet te koop.

Deze is ook al redelijk uitgekauwd, de dure paarden die naar de knoppen gereden worden door verwende meisjes. Er kunnen zoveel dingen mis gaan onderweg naar je doel.

Pol, dank nu snap ik het beter. De jury beoordeelt niet met welk vervoer je naar wedstrijd komt, ook met een trailer kan je gewoon GP worden als je maar de juiste instelling hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:31

Het is natuurlijk wel zo dat profs, en dan bedoel ik degene die wedstrijden rijden voor hun levensonderhoud vaak ook betere paarden hebben. Dus wat dat betreft is het gezien ook de rest van dit topic (betere paard krijgt hogere punten)toch wel oneerlijk ergens.

KNHS doet z'n best wat betreft de kampioenschappen maar ik denk dat daar nog wel winst te behalen is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:38

Doubtless schreef:
Misschien zitten er ook wel veel 5jes en 6jes ruiters tussen?

Dat sowieso. Heb het ook veel gezien als schrijfster. Je kunt er gewoon echt helemaal niks anders mee

Nibbit schreef:
Maar toch vind ik een puntenverschil van 20, en dan bijvoorbeeld 177 / 197 echt gek.
Geen wp, of 2 :+

Ik vind een punten verschil niet zo erg, als de ranking maar hetzelfde is
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 14-08-25 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt