Jumping Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:58

Ik volg het op clipmyhorse. En zonder account kun je een soort 'preview' zien op kleiner scherm zonder commentaar.

Als je inzoomt is het beeld niet helemaal scherp, maar volgen kun je het wel goed ;)

FriesWytske

Re: Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:10

De FEI heeft de bandages niet verboden, de KNHS wel.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:47

Elisa2 schreef:
Bij stang en trens en hoge neusriem kan de mond altijd open..afbinden heeft helemaal geen nut (als het al zou kunnen) want dan kan de stang niet meer bewegen.

Als jouw theorie zou kloppen dan hadden we de afgelopen tien jaar nooit open monden gezien en dat klopt dus niet.

De stang kan prima bewegen met een te strakke neusriem. En dit heb ik al vaker gezegd, ik blijf het zeggen, de neustiemcontroles van de FEI stellen niks voor! Die checken aan de zijkant (!!) en niet bovenop het neusbotje.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:20

Kittel liet de beste proef zien als je een paard in zijn waarde laat, mooi gesloten - niet in elkaar getrokken en kon zo alle oefeningen vanuit ontspanning, souplesse laten zien,

evenzo bij Moody wel wat verschil tssen GP en kür, maar nog altijd een atleet en een amazone die het beste -met simpel hulpje af en toe - in het paard boven laat komen.

HP was aan verandering onderheving, werkt wel, wie weet komt het toch nog goed.

Die ontspanning mis ik bij de nederlandse combinaties het MOET allemaal zo, souplesse waardoor de paarden kunnen swingen en met plezeir de oegeningen doen. Paarden lopen niet met de handrem er op, wanneer gaan ze dat nu eens ontdekken?

Kittel gaf daarin een heel mooi voorbeeld, gelukkig komen er steeds meer ruiters (m/v/x) die het zo willen presenteren

grote bewondering voor Ingrid Klimke, met een simpel dressuuzadel zo kunnen zitten, extra klasse op dit grote paard, zonder afbreuk te doen aan zijn manier van bewegen

Misschien moet dat maar eens het "zwarte punt" gaan worden souplesse en ontspanning, dus niet de zwaarte leggen in de oefeningen (oud artkel 401 weer terug)

Niet alleen de muziek moets passend zijn, maar kan het paard ook in harmonie mee swingen op de maat van de muziek.
Laatst bijgewerkt door mce op 26-01-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:33

Het publiek zit bij JA heel dicht op de ring, vergeet niet dat dat een extra spanningsboog kan geven. Je rijdt niet zomaar ff rond daar.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:46

Benzz schreef:
Het publiek zit bij JA heel dicht op de ring, vergeet niet dat dat een extra spanningsboog kan geven. Je rijdt niet zomaar ff rond daar.

dat weten de ruiters, is al vanaf de eerste start zo ooit in 1989 ( 1958 oude RAI, 1961 nieuwe RAI, tot dan alleen springen )

In 1989 werd de eerste FEI World Cup™ Dressage Qualifier georganiseerd in Amsterdam. Sindsdien heeft het evenement een rijke dressuurhistorie ...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:55

mce schreef:
dat weten de ruiters, is al vanaf de eerste start zo ooit in 1989 ( 1958 oude RAI, 1961 nieuwe RAI, tot dan alleen springen )

In 1989 werd de eerste FEI World Cup™ Dressage Qualifier georganiseerd in Amsterdam. Sindsdien heeft het evenement een rijke dressuurhistorie ...

De ruiters weten het, de paarden niet............

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:10

Bellatrix schreef:
Wat vonden jullie van de 'show' van Samantha Steenwijk? :+

Ik vond het niet om aan te zien… Iemand achter ons hoorde ik zeggen “als ik dit zie dan snap ik wel dat ze paardrijden willen verbieden”. Snap niet dat zoiets een podium krijgt eigenlijk :(

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:13

Ik vind de muziek vaak van de hak op de tak. Ander muziek bij uitstrekken, weer wat bij pirouette, dan die voorige weer, echt voor elke punt. En ls het iets mis gaat ergens begint de volgende-onderdeel-muziek al. Vind ik jammer, dan mist het de flow.

Van de Habibi-muziek kreeg ik pijn in mijn oren. Heel schril (mening! :+ ). 2x was er Stevie wonder, mischien juist de oubollige, vind ik juist prima swingen, geeft lichtheid. Allebei Zweden, Kittel en ...leerling? Bonnia Tyler bij Werth vind ik camp en dus leuk. Zal wel de leeftijd zijn. :')

Allebei Engelsen hadden God save the Queen King, beetje "te". Iemand had Madonna, verfrissend. Een ander Backstreet Boys, vond ik minder geslaagd. En dan vind ik: blijf bij je thema! Die Madonna had Like a prayer op een ander maat geknutseld voor galop, beetje raar maar heb ik toch liever dan een ander artist plots middenin. Of dan maar tig artiesten zoals de Engelsen.

Qua losgelatenheid, bij Quantaz viel me op dat de heupen/lendenen/billen heel beweeglijk waren. Zeg maar bovenkant rug /acterhand (wat bij een haf de appelkont is) gingen onafhankelijk op en neer. Helaas pas daar opgemerkt, volgend keer bij iedeeen opletten :D .

Dan had ik de bandageregels nog verkeerd, dank FriesWytske

Samantha Steenwijk was er vorig jaar ook. Wel bijzonder tegelijk zingen maar verder niet spectaculair en als herhaling al helemaal niet erg boeiend.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:43

Het verbaasde mij dat het nog al rustig was vanmorgen rondom de Rai qua verkeer.. (rond 12u)
Ik moest de andere kant op vanaf afslag RAI (Buitenveldert/Amsterdam Zuid).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:48

Ze zong toch niet live?? Dat geloof ik niet. Het klonk ook nergens naar. :o

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:03

Het springen is nu op. Eens kijken of Willem weer kan winnen straks :P

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:03

Earth schreef:
Het springen is nu op. Eens kijken of Willem weer kan winnen straks :P

Nee, gaat niet lukken :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:04

Ik dacht dat hij foutloos was?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:05

Earth schreef:
Ik dacht dat hij foutloos was?

Nee hij had 2 balken en heeft toen afgegroet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:08

Oh haha. Jammer :P

Er staat wel een loeizwaar parcours zeg. Veel fouten. Weinig foutlozen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:11

Elisa2 schreef:
Is dat zo? Of LIJKT dat zo omdat de paarden vol in inspanning zijn en daarbij grote neusgaten en opgezette aderen hebben?

Want ik weet uit ervaring dat een hoge neusriem strak aansnoeren geen fijn effect heeft op het loslaten van de kaak als er gereden wordt met een S&T optoming. De afstelling van zo'n hoofdstel, incl. kinketting en soorten bitten kan best nauw komen.

Volgens mij is daar gewoon onderzoek naar gedaan en gebleken dat dat inderdaad zo is.

Benzz schreef:
mce schreef:

De ruiters weten het, de paarden niet............

Als mijn paard super gespannen is door de ambiance en het paard na mij er geen flikker om geeft, ga ik er toch vanuit dat dat tweede paard hogere punten hoort te krijgen (als we het over een soortgelijke proef hebben).
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 26-01-25 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:19

Simon Delestre is altijd zo'n hork he := Ik vind het niet erg dat hij niet door is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:22

Earth schreef:
Simon Delestre is altijd zo'n hork he := Ik vind het niet erg dat hij niet door is.

als je het over open monden hebt....

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:24

Edit: ik kan het bericht niet meer verwijderen.

Barrage is zeker niet makkelijk, maar ik vind hem niet spannend ingedeeld. Er is, zoals het voor mij lijkt, weinig mogelijkheden om een creatieve korte lijn te draaien. Die lange afstanden kunnen wel heel interessant worden!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:37

Netjes gereden van Mark. :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:39

Die Dante is ook wel een wereldbeest! En ze is al 17

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:49

Knap hoor van Marc. Is het ooit wel eens gebeurd in het verleden dat 2 Nederlanders achter elkaar een wereldbeker springen wonnen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:55

Earth schreef:
Knap hoor van Marc. Is het ooit wel eens gebeurd in het verleden dat 2 Nederlanders achter elkaar een wereldbeker springen wonnen?

Dit is een kwalificatie, niet de finale van de WB.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:57

Benzz schreef:
Earth schreef:

Dit is een kwalificatie, niet de finale van de WB.

Ja dat bedoel ik ook.