Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:38

lletam schreef:
Vraagje aan de douwers: we zijn het er over eens dat paard echt voorwaarts op het been moet. En niet een beetje maar echt sneller. Nu gaat dat met wisselend succes redelijk, ook dankzij diverse tips uit dit topic (+ geduld).
Maar, mijn paard is gewoon echt niet onder de indruk van een tikje met de zweep of een spoortje. Ik rijd normaal zonder sporen en zweep dus hij is daar niet op afgestompt.
Ik kan en wil gewoon niet hard inkomen met een zweepje, maar wil wel reactie. Ideeën daarover?

Vaak werkt een zwiepje en timing beter dan hard is mijn ervaring. Hard moet je inderdaad ook niet willen.

En kijken van op welke manier schakelen hij 'aan' gaat en daar een beetje een spelletje van maken. Bij flegmatiek wil terug rijden en van daaruit weer wegrijden soms ook beter helpen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:07

lletam schreef:
Vraagje aan de douwers: we zijn het er over eens dat paard echt voorwaarts op het been moet. En niet een beetje maar echt sneller. Nu gaat dat met wisselend succes redelijk, ook dankzij diverse tips uit dit topic (+ geduld).
Maar, mijn paard is gewoon echt niet onder de indruk van een tikje met de zweep of een spoortje. Ik rijd normaal zonder sporen en zweep dus hij is daar niet op afgestompt.
Ik kan en wil gewoon niet hard inkomen met een zweepje, maar wil wel reactie. Ideeën daarover?

Wat ik nog wel eens bij een flegmatieke probeer, is halthouden, dan achterwaarts voor 2-3 passen, meteen naar voren (stap, draf of galop) voor aantal passen, weer halthouden, achterwaarts, laten wachten en dan weer naar voren. En dat een aantal keer achter elkaar. Sommige paarden worden hier heel fijn van, omdat ze echt gaan opletten op de hulpen. Plus de kanteling van het bekken in achterwaarts is mooi meegenomen om ze sterker te maken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 09:47

Sanet schreef:
Tsja, hij zal toch echt reactie moeten geven op een hulp als je een wissel wilt springen. Dus dat is toch doorgaan totdat hij wel reageert en hem dan direct belonen of direct de druk wegnemen.

Voor de wissel heb ik het zweepje niet nodig, het gaat echt om de juiste voorwaarden te creëren.
Het is ook absoluut niet dat hij níet reageert, ik zoek denk ik meer dat scherpe en snelle. Maar dat is ook een proces natuurlijk.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 09:49

c_alsemgeest schreef:
lletam schreef:

Hoe doe je het activeren?
In dezelfde gang? Of bv halthouden-wegdraven of halthouden-weg galopperen. Bij sommige werkt het schakelen in dezelfde gang, bij anderen werkt het juist sneller vanuit halt en snel weg.

Verder gewoon duidelijk en consequent, nooit hard.

Beiden. Hij verbeterd daarin ook echt tijdens het rijden, maar het is elke dag wel weer aanzetten.
Zou wel prettig zijn als dat wat meer vanzelf komt..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:09

Ken uw paard niet maar mogelijk is er - voor dit paard - eerst teveel aan de voorkant gewerkt waardoor het paard niet los en soepel door het lijf is ?

hier - bij het herstellen van paarden - na enige tijd ontdekt dat de schouder en de spieren in de thoracic sling vaak niet los genoeg waren om door het lijf te kunnen springen, werd ahw steeds geblokt.

hebben dit paard veel voorwaarts gereden, hadden wel het geluk om ook lange paden recht voorwaarts te kunnen lopen en dan in draf, dus grote passen maken en die werden nvvt ook lossen en ruimer, daarna pas weer de wissel opgepakt.

en een die vanwege zijn achterhand het ook niet echt leuk vond, springen en in het parcours prima maar in de dressuur was het ook niet zijn ding, dus er maar mee gestopt, als we balkjes legden was het in een flow voorwaarts prima, dus hebben het maar zo gelaten, een foutloos parcours was ook fijn,

lossen het hier op met veel afwisseling en een paard op lengte te houden, zorgen dat bij ruiter en paard eerst de voorwaarden goed zijn, dat een paard "natuurlijk" kan sluiten vanuit en op de achterhand.

Met "natuurlijk" bedoel ik met zit en overgangen de achterhand ontwikkelen, verzamelen met zit en kuit, moet er wel voor zorgen dat de het paard - en ruiter - woorwaarts blijft denken en doen.

Dat is ook een reden waarom ik nooit met enig hang en sluitwerk longeer, paard moet wel alle spieren kunnen ontwikkelen, dwz ook de spieren moeten kunnnen rekken en strekken niet op een bepaalde lengte ingesteld worden. Hoofd halshouding komt hier meestal als laatste aanbod als het paard tot dragen kan komen gaat dat als vanzelf.
Laatst bijgewerkt door mce op 13-02-25 10:34, in het totaal 9 keer bewerkt

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:10

Niet met wissels bezig maar heb wel een 'douwer' die door bovengenoemde schakelwerk ook echt fijn wordt. Heb inmiddels geaccepteerd het nooit een echte 'houwer' gaat worden en dat helpt. Ik ben blij met de progressie over de afgelopen maanden en dat hij tijdens het rijden steeds sneller, vlug wordt. Ooit leren we het nog wel :D

mce

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:04

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:15

Interessant topic. Hier heb ik eigenlijk nooit problemen met de wissels. Als ik een paard zelf beleer, neem ik heel snel een lead change mee, meestal door nog niet teveel balans hebben ze dat snel door.
Hoe meer balans/sterker ze worden, hoe beter de kwaliteit wordt.

Zelf heb ik graag rillerige paarden, best sensibele, maar mijn huidige paard is juist een flegmatiekere/minder bloed.
Maar de voorwaarden zijn wel gelijk, een paard dient aan de hulp te zijn (zowel in het voorwaartse als in het wachten), een goed gevoel van de ruiter (weten en voelen waar de benen zitten in momentum) is ook een belangrijke.

Als ik paarden krijg met problemen zit het vaak op een van die zaken verkeerd. Of hebben ruiters veelal te hard op die contras geoefend, maar als oefening voor in de ring en niet als gymnastisch gegeven (lees het paard heeft geleerd, veelal afgestraft, om te verspringen ook al was de ruiter daar vaak de oorzaak van) Meestal is de kwaliteit van de galop ook niet daar.

Timing, reacties belonen en er geen obsessie van maken, helpen het best.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 13:10

mce schreef:
Ken uw paard niet maar mogelijk is er - voor dit paard - eerst teveel aan de voorkant gewerkt waardoor het paard niet los en soepel door het lijf is ?

hier - bij het herstellen van paarden - na enige tijd ontdekt dat de schouder en de spieren in de thoracic sling vaak niet los genoeg waren om door het lijf te kunnen springen, werd ahw steeds geblokt.

hebben dit paard veel voorwaarts gereden, hadden wel het geluk om ook lange paden recht voorwaarts te kunnen lopen en dan in draf, dus grote passen maken en die werden nvvt ook lossen en ruimer, daarna pas weer de wissel opgepakt.

en een die vanwege zijn achterhand het ook niet echt leuk vond, springen en in het parcours prima maar in de dressuur was het ook niet zijn ding, dus er maar mee gestopt, als we balkjes legden was het in een flow voorwaarts prima, dus hebben het maar zo gelaten, een foutloos parcours was ook fijn,

lossen het hier op met veel afwisseling en een paard op lengte te houden, zorgen dat bij ruiter en paard eerst de voorwaarden goed zijn, dat een paard "natuurlijk" kan sluiten vanuit en op de achterhand.

Met "natuurlijk" bedoel ik met zit en overgangen de achterhand ontwikkelen, verzamelen met zit en kuit, moet er wel voor zorgen dat de het paard - en ruiter - woorwaarts blijft denken en doen.

Dat is ook een reden waarom ik nooit met enig hang en sluitwerk longeer, paard moet wel alle spieren kunnen ontwikkelen, dwz ook de spieren moeten kunnnen rekken en strekken niet op een bepaalde lengte ingesteld worden. Hoofd halshouding komt hier meestal als laatste aanbod als het paard tot dragen kan komen gaat dat als vanzelf.

Ik heb in ieder geval niet bewust teveel aan de voorkant gezeten. Paard heeft verder een makkelijke aanleuning, wil en kan ook makkelijk verlengen en hals strekken.
Maar je zegt zeker dingen om over na te denken :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 13:12

_Jerry schreef:
Niet met wissels bezig maar heb wel een 'douwer' die door bovengenoemde schakelwerk ook echt fijn wordt. Heb inmiddels geaccepteerd het nooit een echte 'houwer' gaat worden en dat helpt. Ik ben blij met de progressie over de afgelopen maanden en dat hij tijdens het rijden steeds sneller, vlug wordt. Ooit leren we het nog wel :D

Ik denk dat ik dat los moet laten inderdaad, dat het een houwer gaat worden. Ironisch genoeg ben ik op hem gevallen vanwege zijn rustige karakter en klassieke bloed.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 13:16

bulck schreef:
Interessant topic. Hier heb ik eigenlijk nooit problemen met de wissels. Als ik een paard zelf beleer, neem ik heel snel een lead change mee, meestal door nog niet teveel balans hebben ze dat snel door.
Hoe meer balans/sterker ze worden, hoe beter de kwaliteit wordt.

Zelf heb ik graag rillerige paarden, best sensibele, maar mijn huidige paard is juist een flegmatiekere/minder bloed.
Maar de voorwaarden zijn wel gelijk, een paard dient aan de hulp te zijn (zowel in het voorwaartse als in het wachten), een goed gevoel van de ruiter (weten en voelen waar de benen zitten in momentum) is ook een belangrijke.

Als ik paarden krijg met problemen zit het vaak op een van die zaken verkeerd. Of hebben ruiters veelal te hard op die contras geoefend, maar als oefening voor in de ring en niet als gymnastisch gegeven (lees het paard heeft geleerd, veelal afgestraft, om te verspringen ook al was de ruiter daar vaak de oorzaak van) Meestal is de kwaliteit van de galop ook niet daar.

Timing, reacties belonen en er geen obsessie van maken, helpen het best.

Ik heb denk ik ook geen probleem met de wissels. Althans heb vertrouwen dat dat wel goed gaat komen. Ik moet er voor waken dat dat snelle geen obsessie wordt inderdaad

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:23

en soms moet je het gewoon op zijn beloop laten en andere sterke punten in het paard boven halen,

het moet inderdaad voor jou en je paard geen obsessie worden.

weet niet of je buiten kunt rijden, hier vaak een heel fijn "hulpmiddel" in de ontspanning - fysiek en mentaal - en dan leert een paard ook makkelijker,

bospaden zijn hier fijne "hulpmiddelen" voor het speelse in een paard boven te halen, dat werkt voor paard en ruiter, en dan in de bak alleen even momentjes op niveau afstemmen.

https://www.youtube.com/watch?v=6K9RtxLIJmk

of b.v.

https://www.youtube.com/watch?v=GIC4MSBlris

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 10:54

Wat een geweldige amazone is dat ook die Ingrid Klimke!
Helaas kan ik niet makkelijk het bos in. Wel rijd ik regelmatig buiten over de weg, ivm klei ondergrond kan ik alleen de berm in als het goed droog is.
En dat is precies iets wat ze zegt in het filmpje: dan is zo'n paard net iets meer wakker door de omgeving dus staat meer open voor de hulpen en wordt je leven iets gemakkelijker;)
Op locatie is hij over het algemeen ook net iets ontvankelijker en dat rijdt zo fijn! Maar ik zou heel graag de kunst onder de knie krijgen omdat thuis in de bak ook voor elkaar te krijgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:04

lletam schreef:
Wat een geweldige amazone is dat ook die Ingrid Klimke!
Helaas kan ik niet makkelijk het bos in. Wel rijd ik regelmatig buiten over de weg, ivm klei ondergrond kan ik alleen de berm in als het goed droog is.
En dat is precies iets wat ze zegt in het filmpje: dan is zo'n paard net iets meer wakker door de omgeving dus staat meer open voor de hulpen en wordt je leven iets gemakkelijker;)
Op locatie is hij over het algemeen ook net iets ontvankelijker en dat rijdt zo fijn! Maar ik zou heel graag de kunst onder de knie krijgen omdat thuis in de bak ook voor elkaar te krijgen.

ja 'n heel bijzondere, zij heeft ook zoveel kennis en kunde en heeft dat gewoon op/voor elk paard paraat
niets is standaart.

wel merk ik dat ik dan zelf ook makkelijker de hulpen paraat heb en simpeler kan geven, dat geeft nvvt ook wel de link in de binnenbak, maar doe het eerst en vooral vanuit de ontspanning.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:07

Idd accepteren dat je iedere dag weer moet zeggen hup, hup beetje opletten, wakker blijven. Is mijn ervaring.

Ik rijdt regelmatig in het bos maar de wissel is daar op mijn hulp hetzelfde als in de bak ondanks dat hij veel actiever is buiten. Tenzij hij " schrikt" en zelf omspringt dan is het een prima wissel. Laatst lag de amazone er voor mij bijna af en was aan het vloeken en ik zei wat knap heel goed mooie wissel jongen ha ha

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:39

dresjoepie schreef:
Idd accepteren dat je iedere dag weer moet zeggen hup, hup beetje opletten, wakker blijven. Is mijn ervaring.

Ik rijdt regelmatig in het bos maar de wissel is daar op mijn hulp hetzelfde als in de bak ondanks dat hij veel actiever is buiten. Tenzij hij " schrikt" en zelf omspringt dan is het een prima wissel. Laatst lag de amazone er voor mij bijna af en was aan het vloeken en ik zei wat knap heel goed mooie wissel jongen ha ha

Klopt hoor. Er gaat ook een hele hoop goed gelukkig.
Ik ben benieuwd als de bermen weer toegankelijk zijn om daar ook 's wat te proberen.
Hoe gaan jouw wissels momenteel?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:43

Vandaag twee correcte, en 1 goede maar met bok, wissels dus tevree. Maar wel naar z'n makkelijke kant.
Hoe denken jullie daarover: eerst de goede kant bevestigen en de mindere kant even laten zitten?
Naar de mindere kant springt hij achter niet of na. Verklaarbaar want dat achterbeen is minder snel en zit nog werk aan. Maar denk dat de meeste wel een makkelijke en mindere kant hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:37

Mijn ervaring is de moeilijke kant pas doen als de basis voorwaarden echt goed zijn en dat betekent eerst beide achterbenen er goed onder en echt recht anders blijft het ene achterbeen altijd 'achter' tijdens de wissel wat kan resulteren in de wissel in tweeën springen, bokken, na springen etc.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:48

Ik neem altijd beide kanten mee. Uiteraard wel met de beste beginnen en dus kunnen belonen ;-)
De moeilijke kant doe ik meestal vanuit een appuyement. Dus appuye van middellijn naar de muur, aankomen (ruim voor de hoek, dus ideaal bij b of e ergens aankomen) rechtrichten/schoudervoor en vragen. Zelf goed blijven zitten, voor u kijken en voelen qua galopsprong (voelt het niet ok, dan ook niet vragen en gewoon keertvolte maken in contra, kom je toch terug en herhaal je terug met appuyement
Een bokje of hobbeltje vind ik niet erg, als maar van achter naar voor 'gesprongen' wordt (zelf eens uitslaan naar been is nog zo erg niet) en er dus reactie is gekomen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:06

Ik wissel dat wat af.
Soms pak ik alleen de goede kant mee. Gewoon voor het goede gevoel en om ook bij het paard wat zelfvertrouwen te kweken. Soms beide.
(zeker de luie paarden) willen toch ook gewoon complimentjes krijgen en horen dat ze iets goed doen. En soms zoek ik dan dus bewust het moeilijke even niet op. Vaak pak ik de wissel ook helemaal op het laatst even mee. Dan zijn de voorwaarden zo goed mogelijk voor elkaar. En kan ik als ultieme beloning daarna lekker belonen en stoppen.

Deze van wendy scholtens/ franke sloothaak was ook wel aardig:
Nou ben ik niet zo'n goede ruiter en heb er zeker niet zo veel verstand van als franke sloothaak. Maar het simpele gevoel van 'gewoon wisselen' herken ik wel (soms :+ )

Het is bijna grappig hoe moeilijk die wissel aan kan voelen als ik hem dressuurmatig rij. En hoe simpel dat ding er in het springparcours uitkomt als ik er niet eens mee bezig ben. Want dan ben ik gewoon bezig met 'samen die kant op gaan' en komt er een heel vloeiende wissel uit.
Aangezien ik geen GP ga starten zou dat wel mijn ultieme doel zijn. Vanuit een mooie gesloten doorgesprongen galop, zo vanzelf sprekend wisselen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 10:40

bulck schreef:
Ik neem altijd beide kanten mee. Uiteraard wel met de beste beginnen en dus kunnen belonen ;-)
De moeilijke kant doe ik meestal vanuit een appuyement. Dus appuye van middellijn naar de muur, aankomen (ruim voor de hoek, dus ideaal bij b of e ergens aankomen) rechtrichten/schoudervoor en vragen. Zelf goed blijven zitten, voor u kijken en voelen qua galopsprong (voelt het niet ok, dan ook niet vragen en gewoon keertvolte maken in contra, kom je toch terug en herhaal je terug met appuyement
Een bokje of hobbeltje vind ik niet erg, als maar van achter naar voor 'gesprongen' wordt (zelf eens uitslaan naar been is nog zo erg niet) en er dus reactie is gekomen

En als alleen voor omgesprongen, hoe corrigeer jij dat?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 10:44

pol013 schreef:
Ik wissel dat wat af.
Soms pak ik alleen de goede kant mee. Gewoon voor het goede gevoel en om ook bij het paard wat zelfvertrouwen te kweken. Soms beide.
(zeker de luie paarden) willen toch ook gewoon complimentjes krijgen en horen dat ze iets goed doen. En soms zoek ik dan dus bewust het moeilijke even niet op. Vaak pak ik de wissel ook helemaal op het laatst even mee. Dan zijn de voorwaarden zo goed mogelijk voor elkaar. En kan ik als ultieme beloning daarna lekker belonen en stoppen.

Deze van wendy scholtens/ franke sloothaak was ook wel aardig: [ Video ]
Nou ben ik niet zo'n goede ruiter en heb er zeker niet zo veel verstand van als franke sloothaak. Maar het simpele gevoel van 'gewoon wisselen' herken ik wel (soms :+ )

Het is bijna grappig hoe moeilijk die wissel aan kan voelen als ik hem dressuurmatig rij. En hoe simpel dat ding er in het springparcours uitkomt als ik er niet eens mee bezig ben. Want dan ben ik gewoon bezig met 'samen die kant op gaan' en komt er een heel vloeiende wissel uit.
Aangezien ik geen GP ga starten zou dat wel mijn ultieme doel zijn. Vanuit een mooie gesloten doorgesprongen galop, zo vanzelf sprekend wisselen.

Complimentjes haha inderdaad ja. Ik prijs hem de hemel in bij 1 goeie maar het kwartje is nog niet gevallen.

Wendy is ook zo'n fijne amazone! Interessant ook omdat ze op niveau zowel dressuurt als springt.
Een wissel zonder been maar alleen een beetje hand, ziet er keurig uit maar in dit geval springt het paard al een goede wissel en hoeft ze er alleen maar aan te dénken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:37

lletam schreef:
bulck schreef:

En als alleen voor omgesprongen, hoe corrigeer jij dat?

Maar als er alleen voor wordt omgesprongen, zit veelal je eigen timing niet goed.
Dus goed voelen en tellen. Je eigen houding is ook een belangrijke, met name vanuit je zit(zitbeenknobbel) en open zit.(bovenlichaam ook niet vergeten)

Dat filmpje van Wendy heb ik ook gezien. leuke amazone om te volgen ook.
Maar natuurlijk kijkt een springruiter wel anders naar de wissels. Vind de kwaliteit van de wissel in het filmpje niet wauw, beetje hoog in het kruis. Maar is wel eerder het idee van een lead change

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:19

De wissel in dat filmpje is alleen wel in 2 gesprongen en ik denk dat je dat ook niet gaat kunnen corrigeren als je alleen op je hand de wissel rijdt.
Leuk voorbeeld dus van hoe simpel het kan zijn, maar dressuurmatig geen goede wissel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:08

Bowo schreef:
De wissel in dat filmpje is alleen wel in 2 gesprongen en ik denk dat je dat ook niet gaat kunnen corrigeren als je alleen op je hand de wissel rijdt.
Leuk voorbeeld dus van hoe simpel het kan zijn, maar dressuurmatig geen goede wissel.

En als ze hem dan in tweeen doen, dan toch liever achter eerst en dat voor volgt, dat is vaak alleen een kwestie van de schouders beter onder controle houden, maar dan heb je in ieder geval de reactie van achter op je beenhulp goed.