mce schreef:Ken uw paard niet maar mogelijk is er - voor dit paard - eerst teveel aan de voorkant gewerkt waardoor het paard niet los en soepel door het lijf is ?
hier - bij het herstellen van paarden - na enige tijd ontdekt dat de schouder en de spieren in de thoracic sling vaak niet los genoeg waren om door het lijf te kunnen springen, werd ahw steeds geblokt.
hebben dit paard veel voorwaarts gereden, hadden wel het geluk om ook lange paden recht voorwaarts te kunnen lopen en dan in draf, dus grote passen maken en die werden nvvt ook lossen en ruimer, daarna pas weer de wissel opgepakt.
en een die vanwege zijn achterhand het ook niet echt leuk vond, springen en in het parcours prima maar in de dressuur was het ook niet zijn ding, dus er maar mee gestopt, als we balkjes legden was het in een flow voorwaarts prima, dus hebben het maar zo gelaten, een foutloos parcours was ook fijn,
lossen het hier op met veel afwisseling en een paard op lengte te houden, zorgen dat bij ruiter en paard eerst de voorwaarden goed zijn, dat een paard "natuurlijk" kan sluiten vanuit en op de achterhand.
Met "natuurlijk" bedoel ik met zit en overgangen de achterhand ontwikkelen, verzamelen met zit en kuit, moet er wel voor zorgen dat de het paard - en ruiter - woorwaarts blijft denken en doen.
Dat is ook een reden waarom ik nooit met enig hang en sluitwerk longeer, paard moet wel alle spieren kunnen ontwikkelen, dwz ook de spieren moeten kunnnen rekken en strekken niet op een bepaalde lengte ingesteld worden. Hoofd halshouding komt hier meestal als laatste aanbod als het paard tot dragen kan komen gaat dat als vanzelf.
Ik heb in ieder geval niet bewust teveel aan de voorkant gezeten. Paard heeft verder een makkelijke aanleuning, wil en kan ook makkelijk verlengen en hals strekken.
Maar je zegt zeker dingen om over na te denken