Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:23

Ik spreek niet de waarheid, heb het zelf niet bedacht...het staat allemaal in 'de Bijbel' van de FEI, alleen houden ze zich er zelf niet aan. Er wordt niet meer gereden naar hoe het bedacht is en hoe het een paard en zijn biomechanica het meest dient.

En hoezo wil ik niet te paard gezien worden? Ik zit er gewoon vrijwel niet meer op en train voornamelijk naast het paard :D

En wat een onzin dat je geen mening mag hebben als je zelf geen filmpjes laat zien. Ik heb Rieky nooit dressuur zien rijden en Nicole Werner nooit een GP en dat zijn wel de opleiders van de GP profs.

En natuurlijk mag ik gelijkgestemden aantrekken, wie zeg dat dit verboden is? En waarom zou ik niet vast mogen houden aan een mening? Dat is mijn overtuiging en gebaseerd op veel verworven kennis.

En het is opvallend dat het vrijwel altijd dezelfde zijn die een topic graag 'op de spits drijven' :wave:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:42

Nou ik heb Nicole wel een poging tot GP zien rijden en ik werd er niet zo vrolijk van.

Ik geloof trouwens niet dat er ergens gezegd wordt dat iemand geen mening mag hebben als die zelf niks kan laten zien. In ieder geval niet door mij.

Ik stel mezelf alleen wel altijd de vraag, als je je paard getraind wil hebben..wil je dat dan laten doen door een ruiter die je al hebt zien kunnen rijden? Of doe je dat door iemand die wel de theorie zegt te maar die je niet in actie (kan) zien?

Is een metafoor hè?

In ieder geval in de dressuur zijn er verschillende visies en dat is prima. Er zijn ook verschillende wegen die naar Rome leiden.

Houdt in gedachten dat de FEI praat over dressuur op internationaal niveau. Niet over de basisopleiding van B tot Z.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:06

Rijden inderdaad door iemand die wat kan laten zien. Lesgeven door iemand die er verstand van heeft. Een ruiter hoeft nog geen les te kunnen geven en een goede lesgever hoeft niet per definitie een goede ruiter te zijn.

De regels van de FEI komen in de basis volgens mij overeen met de het Skala der Ausbildung en dat geldt voor zover ik weet voor alle niveaus, leeftijden, klassen.

Elisa2

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:14

Ja klopt maar ik doelde meer op het niveau van verzameling en oprichting.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 02:36

Ik snap op zich wel wat Elisa2 bedoelt. Er zijn gewoon best veel mensen die heel erg een mening hebben en alles en iedereen fout vinden.. maar dan bijvoorbeeld vervolgens zelf een dikke hoefbevangen haflinger in de wei hebben staan waarbij zelfs het management dus al volledig fout gaat. En die hebben dan dus hun preken al klaar liggen voor Anky van Grunsven.
Ik heb ook wel eens gezien dat iemand zelf bijna de hele manege afkraakte en hele theorieboeken opratelde over hoe het allemaal zou moeten.. en vervolgens zag ik diegene een keer rijden en ik schrok me kapot. Paard viel nog net niet om, sjok sjok, ellebogen had ze een kilometer van haar taille weggestoken, handen wijd, teugels standje waslijn.. maar oh wat was zij goed bezig vond ze zelf. Ze wist het zooooveel beter dan Anky van Grunsven.
Ik vind het dus wel degelijk relevant wie de boodschap geeft en wat diegene zelf kan. Want met praatjes kom je er niet. Er moet wel een haalbaar plan zijn over hoe je de dressuur zo kan uitvoeren dat het daadwerkelijk ergens op lijkt. Want mooi lang laag rijden op een licht contact met een recht paard met de neus voor de loodlijn kunnen Anky van Grunsven en Edward Gal ook prima. Met foto's waar heel bokt van zou kwijlen als de naam van de ruiter er niet bij zou staan.
Vervolgens willen we dus meer dan lang laag rondjes kachelen. En dat kan. Een paard kan van alles leren. Verzameling, oprichting, buiging, allerlei oefeningen. En daar is dan een soort perfecte uitvoering van die iedereen nastreeft. En natuurlijk is dat heel moeilijk en kunnen er fouten ontstaan. De ene fout is erger dan de andere. Maar sommige fouten zijn we een beetje blind voor geworden. Deze hebben met name te maken met spanning, dwang, fouten in de basis zoals bijvoorbeeld scheefheid, taktverlies, aanleuning... En deze fouten wegen tegenwoordig zo licht in de beoordeling dat we ze kunnen negeren en alsnog kunnen scoren. Daar gaat het mis.
De toetsenbordridders zijn hier niet de oplossing voor. Een heel groot deel heeft erg veel praatjes maar rijdt nog geen deuk in een pakje boter. En degenen die wel wat kunnen maar niks laten zien, gaan ook het verschil niet maken, omdat mensen pas gemotiveerd worden als ze succesvolle voorbeelden zien.
Dus ja.. degenen die echt wat kunnen zullen op de voorgrond moeten gaan treden en laten zien wat ze waard zijn. Doen ze dat niet, dan blijven we hangen in de smaken die er al zijn

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:07

rien10 schreef:
Isabel schreef:
Ik heb eigenlijk juist het idee dat er meer bewustwording is voor paardvriendelijk rijden, althans in mijn omgeving. Maar inderdaad, wat je regelmatig op wedstrijdterrein rond ziet rijden is vreselijk.

Ik weet niet wat jij bedoelt, maar boomloos aan een slap teugeltje rondsjokken is niet per se diervriendelijk.

Dat is gelukkig totaal niet wat ik bedoel :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:35

Interessant, zelf ben ik er helemaal niet in thuis. Ja de aanleuning.. het hoofd laten zakken en ontspannen rijden. Maar is de aanleuning al slecht?

Zoals featherlighthorsemanship is dat dan hoe het bedoelt moet zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:42

Janinevv schreef:
Interessant, zelf ben ik er helemaal niet in thuis. Ja de aanleuning.. het hoofd laten zakken en ontspannen rijden. Maar is de aanleuning al slecht?

Welnee.

Maar er is wel een gedoe met woordgebruik.
Aanleuning is wat je krijgt van je paard. Ik begin met verticale balans, het paard moet jouw hand vertrouwen en de neus naar voor willen strekken, in Engeland sprak men van "stretching into contact". (Stretching als in ontspannen en een lange 'bovenlijn', contact betekende hier aanleuning. :') :j _/-\o_ )

Aanleuning gebeurt vanuit ontspanning en vertrouwen - bij een ontspannen kaakgewricht spreekt men van nagefelijkheid.

Het kaakgewricht weerspiegelt het hele paarden lichaam, spant zich iets in het lichaam, dan ben ik van de school die gaat zoeken. (Evenwicht kwijt? Zonder balans kan mens noch paard ontspannen bewegen. Is er een achterbeen dat efkes niet meekomt? Etc.)

Één en ander kan niet worden afgedwongen.

(... maar ik heb zo mijn minder complimenteuze gedachten over de meerderheid van mijn stalgenoten. |( "Het hoofd moet in de krul", dat moet, |( meteen na het opstijgen hand er op, knik tussen de tweede en derde halswervel, neus achter de loodlijn - dat is in mijn woordenboek geen nagefelijkheid en geen aanleuning, maar wel dwang. De bijbehorende instructeurs kijken vrijwel alleen naar het hoofd en geven adviezen over kneepjes en wat al niet "om het aan de voorkant op te lossen". -O- )
Citaat:
Zoals featherlighthorsemanship is dat dan hoe het bedoelt moet zijn?

... naar mijn smaak is het 'moderne dressuur light', hals wat kort, paarden wat op de voorhand - maar verder is ze een opluchting.
Ze begint met contact maken, traint ook los, bitloos en alleen op neckrope - en haar dressuurpaarden doen even vrolijk een piaffe blootshoofds.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:50

Dorine92 schreef:
Ik snap op zich wel wat Elisa2 bedoelt. Er zijn gewoon best veel mensen die heel erg een mening hebben en alles en iedereen fout vinden.. maar dan bijvoorbeeld vervolgens zelf een dikke hoefbevangen haflinger in de wei hebben staan waarbij zelfs het management dus al volledig fout gaat. En die hebben dan dus hun preken al klaar liggen voor Anky van Grunsven.
Ik heb ook wel eens gezien dat iemand zelf bijna de hele manege afkraakte en hele theorieboeken opratelde over hoe het allemaal zou moeten.. en vervolgens zag ik diegene een keer rijden en ik schrok me kapot. Paard viel nog net niet om, sjok sjok, ellebogen had ze een kilometer van haar taille weggestoken, handen wijd, teugels standje waslijn.. maar oh wat was zij goed bezig vond ze zelf. Ze wist het zooooveel beter dan Anky van Grunsven.
Ik vind het dus wel degelijk relevant wie de boodschap geeft en wat diegene zelf kan. Want met praatjes kom je er niet. Er moet wel een haalbaar plan zijn over hoe je de dressuur zo kan uitvoeren dat het daadwerkelijk ergens op lijkt. Want mooi lang laag rijden op een licht contact met een recht paard met de neus voor de loodlijn kunnen Anky van Grunsven en Edward Gal ook prima. Met foto's waar heel bokt van zou kwijlen als de naam van de ruiter er niet bij zou staan.
Vervolgens willen we dus meer dan lang laag rondjes kachelen. En dat kan. Een paard kan van alles leren. Verzameling, oprichting, buiging, allerlei oefeningen. En daar is dan een soort perfecte uitvoering van die iedereen nastreeft. En natuurlijk is dat heel moeilijk en kunnen er fouten ontstaan. De ene fout is erger dan de andere. Maar sommige fouten zijn we een beetje blind voor geworden. Deze hebben met name te maken met spanning, dwang, fouten in de basis zoals bijvoorbeeld scheefheid, taktverlies, aanleuning... En deze fouten wegen tegenwoordig zo licht in de beoordeling dat we ze kunnen negeren en alsnog kunnen scoren. Daar gaat het mis.
De toetsenbordridders zijn hier niet de oplossing voor. Een heel groot deel heeft erg veel praatjes maar rijdt nog geen deuk in een pakje boter. En degenen die wel wat kunnen maar niks laten zien, gaan ook het verschil niet maken, omdat mensen pas gemotiveerd worden als ze succesvolle voorbeelden zien.
Dus ja.. degenen die echt wat kunnen zullen op de voorgrond moeten gaan treden en laten zien wat ze waard zijn. Doen ze dat niet, dan blijven we hangen in de smaken die er al zijn

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ik wil ook verandering in de sport en in de wijze van rijden. Maar denk ook echt dat we meer bereiken door goede voorbeelden die laten zien hoe het wel kan op voldoende niveau.

En als aanvulling, ik ben wel van mening dat paarden en sport onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat zonder topsport, de recreatieve ruiters daar ook gevolgen van ondervinden. Ik denk dat men de belangen en het geld wat erin omgaat niet moet onderschatten. De hele infrastructuur rondom paarden houden en alle aanverwante bedrijven en leveranciers gaan het voor een groot deel niet redden met alleen de recreatieve paardenhouders als klant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:52

manubres schreef:
Rijden inderdaad door iemand die wat kan laten zien. Lesgeven door iemand die er verstand van heeft. Een ruiter hoeft nog geen les te kunnen geven en een goede lesgever hoeft niet per definitie een goede ruiter te zijn.

De regels van de FEI komen in de basis volgens mij overeen met de het Skala der Ausbildung en dat geldt voor zover ik weet voor alle niveaus, leeftijden, klassen.

Bij de FEI is trouwens LDR gewoon toegestaan, dus dan klopt het loodlijn verhaal al niet meer.

Ik vindt Featherlight een verfrissing, heel mooi hoe zij werkt en hoeveel gevoel zij voor paarden heeft. Denk wel dat haar talent uniek is en het daarom voor andere mensen niet altijd handig of makkelijk is om na te doen. Vergeet ook hier niet, dat je op social media alleen ziet wat "goed" is en wat mensen willen dat je ziet.

Maar haar insteek, respect voor het paard..kijken naar het paard, werken vanuit het paard. +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:56

Dorine92 schreef:

Dit dus inderdaad. :j

Ik kijk ook liever naar inspirerende mensen en discussieer liever over de verschillen in hoe we iets zien om te blijven leren en er ook op een andere manier naar te kijken dan steeds in hetzelfde riedeltje te blijven hangen hoe slecht alles is en wat een mishandelaren iedereen die dressuur rijdt zijn. (met vaak in hetzelfde bericht dat zij de enige zijn die het wel goed doen) Die mentaliteit komt me een beetje de strot uit om eerlijk te zijn. Dat bedoel ik dan even in het algemeen en met name bepaalde FB groepen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:26

Janneke2 schreef:
Aanleuning gebeurt vanuit ontspanning en vertrouwen - bij een ontspannen kaakgewricht spreekt men van nagefelijkheid.

Het kaakgewricht weerspiegelt het hele paarden lichaam, spant zich iets in het lichaam, dan ben ik van de school die gaat zoeken. (Evenwicht kwijt? Zonder balans kan mens noch paard ontspannen bewegen. Is er een achterbeen dat efkes niet meekomt? Etc.)

(... maar ik heb zo mijn minder complimenteuze gedachten over de meerderheid van mijn stalgenoten. |( "Het hoofd moet in de krul", dat moet, |( meteen na het opstijgen hand er op, knik tussen de tweede en derde halswervel, neus achter de loodlijn - dat is in mijn woordenboek geen nagefelijkheid en geen aanleuning, maar wel dwang. De bijbehorende instructeurs kijken vrijwel alleen naar het hoofd

Hoe rij jij dan een paard dat wel gespannen is om mee te beginnen? En hoe zorg je in de praktijk voor die balans?

Waarom plaats je ook geen foto van je eigen rijden? En ga je zelfs zo ver als je profiel grotendeels bij elkaar verzinnen zodat men er niet achter komt wie je in het echt bent?

Je stalgenoten bekritiseren zonder te laten zien hoe het wél moet is altijd het makkelijkste :o dat kan iedereen in je doorsnee manegekantine.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:33

.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:56

Dorine92 schreef:
Ik snap op zich wel wat Elisa2 bedoelt. Er zijn gewoon best veel mensen die heel erg een mening hebben en alles en iedereen fout vinden.(...)

Ik geef volmondig toe dat het een zot gezicht is: een beginner van een manegeruiter die kritiek heeft op de Olympische kampioen.

Maar het ingewikkelde is wel dat het ook een manier is om de kritiek te beperken tot wat ik benoem als coöptatie.
"Alleen GP ruiters mogen GP ruiters beoordelen."
...en van dit systeem kunnen we zeggen dat het de huidige stand van zaken heeft gecreëerd. Dat is wat mij betreft geen aanbeveling (en ook in andere situaties houd ik niet zo van coöptatie).

Uiteraard: "met praatjes kom je er niet."
Maar het zou goed zijn als veel mensen, inclusief alle manegeruiters (na een half jaar oid) weten wat de doelen van het rijden zijn,
hoe je een dier gezond in het werk houdt,
hoe dat er uit ziet en welke spieren daarbij nodig zijn, etc etc.
Gedegen kennis, dus.
En in de breedtesport.

Citaat:
mooi lang laag rijden op een licht contact met een recht paard met de neus voor de loodlijn kunnen Anky van Grunsven en Edward Gal ook prima.

Ja, vast wel.
Daar gaat het niet om.
Maar als ze een paard op de voorhand met de voorbenen laten zwaaien krijgen ze dikke punten.
...ik let als dressuurruiter op de achterhand.
Laats hoorde ik iemand lyrisch zijn over de achterbenen van een paard.
Die waren idd heel actief.
Ze gingen mooi omhoog.
... maar op dezelfde plek bij wijze van spreken weer omlaag - het paard droeg niet.
Dat soort ongein.

Citaat:
Een paard kan van alles leren. Verzameling, oprichting, buiging, allerlei oefeningen. En daar is dan een soort perfecte uitvoering van die iedereen nastreeft. En natuurlijk is dat heel moeilijk en kunnen er fouten ontstaan. De ene fout is erger dan de andere. Maar sommige fouten zijn we een beetje blind voor geworden. Deze hebben met name te maken met spanning, dwang, fouten in de basis zoals bijvoorbeeld scheefheid, taktverlies, aanleuning... En deze fouten wegen tegenwoordig zo licht in de beoordeling dat we ze kunnen negeren en alsnog kunnen scoren. Daar gaat het mis.

Ja, volledig mee eens. :( |(

Citaat:

Puur feitelijk denk ik dat dit waar is.
Gelukkig zijn die mensen er wel.
(Neemt niet weg dat de huidige jurering etc etc etc - en dat hoort in principe niet pas te veranderen als er betere ruiters in de ring komen.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:00

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:

Dit dus inderdaad. :j

Ik kijk ook liever naar inspirerende mensen en discussieer liever over de verschillen in hoe we iets zien om te blijven leren en er ook op een andere manier naar te kijken dan steeds in hetzelfde riedeltje te blijven hangen hoe slecht alles is en wat een mishandelaren iedereen die dressuur rijdt zijn. (met vaak in hetzelfde bericht dat zij de enige zijn die het wel goed doen) Die mentaliteit komt me een beetje de strot uit om eerlijk te zijn. Dat bedoel ik dan even in het algemeen en met name bepaalde FB groepen.

voorbeeld waar ik graag naar kijk: Carl Hester, Helen Langehanenberg en de clinics van Ingrid Klimke, Rien van der Schaft, leer ik telkens weer van,

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:28

Wat ik alleen mis in deze discussie (of ik heb er overheen gelezen) is, dat paardrijden een proces is. Ja je kunt mooi van de hand af willen rijden maar stel je paard krult zich op, dan is dat een fase waar je aan moet werken. En dan heb je heel veel niet zulke mooie momenten. Daar moet je ook wel doorheen kunnen kijken.
Zelfde geldt voor mijn eigen veiligheid. Als mijn paard een beetje te fris is, pak ik echt wel de teugels 's flink op maat hoor

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:38

Wat mij opvalt is dat de hedendaagse dressuur als norm gesteld wordt voor iedereen die op een paard zit. Maar per discipline (hunter, WE, trail, buitenrijden, springen, all round, diverse western disciplines) is het plaatje toch echt anders en wordt het paard gereden zoals het functioneel is voor het doel. Dressuur is niets anders dan je paard gymnasticeren. Om je paard fit en sterk te maken om zijn taken binnen zijn discipline goed te kunnen doen. Nu lijkt het wel alsof dressuur alleen als doel heeft om een perfect plaatje, lijkend op de huidige dressuurtop, neer te zetten. Op welk niveau je ook rijdt.
En iedereen heeft commentaar op iedereen. Zet iemand hier een leuke foto van een ontspannen paard neer, is er meteen weer iemand die het beter weet en zegt hoe het plaatje beter moet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:43

Fly_high schreef:
Janneke2 schreef:

(... maar ik heb zo mijn minder complimenteuze gedachten over de meerderheid van mijn stalgenoten. |( "Het hoofd moet in de krul", dat moet, |( meteen na het opstijgen hand er op, knik tussen de tweede en derde halswervel, neus achter de loodlijn - dat is in mijn woordenboek geen nagefelijkheid en geen aanleuning, maar wel dwang. De bijbehorende instructeurs kijken vrijwel alleen naar het hoofd

Hoe rij jij dan een paard dat wel gespannen is om mee te beginnen? En hoe zorg je in de praktijk voor die balans?

Waarom plaats je ook geen foto van je eigen rijden? En ga je zelfs zo ver als je profiel grotendeels bij elkaar verzinnen zodat men er niet achter komt wie je in het echt bent?

Je stalgenoten bekritiseren zonder te laten zien hoe het wél moet is altijd het makkelijkste :o dat kan iedereen in je doorsnee manegekantine.

Los van het feit dat ik het in grote lijnen wel eens ben met de OP.

Eigenlijk ben ik het hier wel met fly_high eens. Niet eens omdat ik vind dat iemand die wat zegt het moet laten zien, gp moet hebben gereden etc etc.
Maar woorden op het internet zijn leuk, maar mensen leren en begrijpen veel beter met beeld, liefst bewegend beeld zodat je ook kan laten zien wat je bedoeld en ook dat de theorie die je hier neer zet klopt.
Het kan op papier zo mooi zijn, ken er ook genoeg die het mooi kunnen omschrijven, of vertellen en in de praktijk zie je er helemaal niks van terug zodra ze op het paard stappen.
Dus als de theorie klopt, en je kan het in praktijk brengen, waarom niet delen zodat mensen er echt van kunnen leren en dat het niet bij leuk omschreven tekstjes op het internet blijft.

Bv bokker Ayasha vind ik een goed voorbeeld, zij deelt altijd best veel materiaal. Wat ten eerste strookt met wat zij schrijft op bokt, en er ook nog eens prettig uit ziet. Ook met de mindere momenten er tussen, en hoe ze dat opgelost heeft. Ik zal zelf dan eerder naar een dergelijk persoon luisteren en zoiets proberen dan iemand die alleen lappen tekst schrijft, anderen bekritiseerd maar nooit iets kan/wil/mag laten zien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:46

lletam schreef:
Wat ik alleen mis in deze discussie (of ik heb er overheen gelezen) is, dat paardrijden een proces is. Ja je kunt mooi van de hand af willen rijden maar stel je paard krult zich op, dan is dat een fase waar je aan moet werken. En dan heb je heel veel niet zulke mooie momenten. Daar moet je ook wel doorheen kunnen kijken.
Zelfde geldt voor mijn eigen veiligheid. Als mijn paard een beetje te fris is, pak ik echt wel de teugels 's flink op maat hoor

Helemaal eens en daarin is wat mij betreft soms alle nuance zoek. Zeker niet bij iedereen die in dit topic schrijft maar wel met momenten op bokt en op andere social media. En ik denk als ik heel eerlijk ben dat filmpjes zoals van featherlite daar niet echt verbetering in brengen. Ik vind haar super, super goed maar ook zij laat niet alles zien. En ik denk niet dat ze minder vriendelijk is achter de schermen maar wel dat er veel, heel veel meer werk in gaat zitten dan ze laat zien. En dat het ook daar weleens helemaal mis gaat. En ik snap heus dat ze dat niet op de socials gaat zetten.

Maar vervolgens hebben mensen zo'n ideaal mooi plaatje in hun hoofd en dan is het wel heel erg makkelijk om Marietje van de hoek af te kraken omdat haar paard een keer te diep loopt, of spanning heeft (of Marietje zelf gespannen is). Ik denk oprecht dat heel veel mensen best wel willen maar niet weten waar ze moeten beginnen. En dan zien ze eens wat langskomen, proberen ze wat, lukt het niet en frustratie ligt op de loer. Ik zie nu meer en meer mensen die zich afkeren van het hele gebeuren, die niet meer starten, niet meer lessen, soms helemaal stoppen. Dat vind ik heel zonde want je kan echt wel op een fijne manier met paarden werken denk ik. Alleen dan moet mensen niet gelijk de moed in de schoenen zakken of compleet afgebrand worden als het even niet lukt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:49

@Dorine92 Ten eerste: iedereen mag een mening hebben, ook al rijden ze op een haflinger en kunnen ze niet eens een B proef rijden. We leven gelukkig in een land waarin dat kan. Als jij al snel door hebt dat het niet op goede argumenten is gebaseerd, dan trek jij je toch niks aan van hun mening? Maar dat ze hun mond moeten houden dat hoort in een dictatuur. Ik denk dat de paardenwereld ook een sensitief wereldje is, de meesten die van dieren houden zijn vaak sensitief. Als je kijkt naar de voetbalwereld dan hebben miljoenen Nederlanders continu commentaar op het spel, bepaalde spelers en zelfs worden spelers uitgefloten en uitgescholden. Ik zeg niet dat ik dat normaal vind, maar ik hoor nooit iemand zeggen: je moet je mond houden als je niet op dat niveau kan spelen.

Ik geef absoluut toe dat commentaar en kritiek geven altijd makkelijker is dan naar jezelf te kijken. Gelukkig kijk ik ook kritisch naar mezelf, en dat is ook mede de reden dat ik gestopt ben met wedstrijden rijden. Ik merkte dat ik toch anders ging rijden als ik de puntjes op de i wilde krijgen, precies de oefeningen op de letter moest doen, winstpunten wilde halen. Als ik iets doe dan wil ik het goed doen, ben dan soms mss te perfectionistisch en dat brak me op, omdat dit ten koste ging van mijn paard.

De interessante vraag is: kan je op een paardvriendelijke manier wel in de top meerijden op dit moment? Ik denk van niet. Er wordt nu teveel (valse) aanspanning gevraagd waarmee een paard die spectaculair beweegt hoog scoort. Daarnaast denk ik dat ze helemaal niet naar paardvriendelijke dressuur willen, omdat dit voor (veel) toeschouwers waarschijnlijk saai is. De vraag is dan: wie dien je met het rijden van topsport? Het paard? Ik denk zelf van niet. Zou er niet zoveel geld en macht mee gemoeid zijn, dan denk ik dat topsport met paarden allang verdwenen was.

En de echten moeten op de voorgrond gaan treden, maar wie zijn dat dan? Marlies van Baalen misschien? Ik had het idee met de OS dat ze al behoorlijk buiten gesloten werd.

@Janinevv Aanleuning dat pak je niet maar dat krijg je. De meesten pakken de aanleuning.
Featherlight Horsemanship ben ik zeker fan van. Altijd je focus houden op het paard en leren luisteren naar je paard. Spanning niet oplossen door vaster te pakken maar juist door losser te laten.

@Jannneke2 Helemaal mee eens.

@0000 Ik heb me gisteravond rot gezocht op internet om een voorbeeld te vinden waar ik blij van werd. Het is erg lastig te vinden. Ze bestaan echt hoor. Ik zie af en toe op wedstrijd of op de manege (bij vrij rijden) wel een combinatie waarvan ik echt blij wordt.

Toch heb ik wel een voorbeeld gevonden waar ik wel redelijk blij van wordt. In ieder geval iemand die probeert het paard niet in de krul te trekken. Dit paard gaat ook wel eens even achter de loodlijn, maar ze probeert het altijd op te lossen. Voor het ideale plaatje zou het paard mss nog meer door het lichaam mogen swingen. Ook denk ik dat de stang en trens het paard weerhoudt echt te ontspannen. https://www.instagram.com/millydressage ... MKDRWFnq7g

@Ellisa2 In de training is LDR toegestaan, maar ook voor maximaal een aantal minuten. Toch is het vaag wat precies het verschil is in LDR en hyperflexie/rollkur. Uit een artikle van Horses: “Vanmiddag is tijdens de FEI-conferentie in Lausanne besloten dat elke hoofd- en halshouding die door agressieve dwang tot stand komt, wordt verboden. De FEI scheidt vanaf nu de begrippen laag, diep en rond (LDR) en hyperflexie/rollkur. Het LDR is toegestaan en hyperflexie/rollkur wordt verboden. Onder hyperflexie/rollkur wordt buiging van de hals door dwang verstaan. LDR is de techniek waarbij de hals zonder gebruik van geweld buigt.” Het lijkt me ruim interpreteerbaar wat is agressieve dwang? Is gewone dwang dan wel goed? Toch zijn er gele kaarten uitgedeeld voor LDR bij het loslrijden.
Achter de loodlijn in de proef is een fout. Dat staat duidelijk in het handboek van de FEI.

Ben het helemaal met je eens over Featherlight Horsemanship. Bij haar zie je hoe ‘probleempaarden’ eigenlijk geen probleempaarden zijn, maar het puur aan de ruiter ligt. En ja, ben het ook met je eens dat ze een uniek talent heeft, met veel lef en super ruiterskills en dat dit moeilijk voor anderen na te doen is. Wat ik wel van haar heb overgenomen is dat grondwerk eigenlijk altijd vooraf moet gaan voordat je op een jong paard stap en dan bedoel ik niet longeren. Leer een paard kennen, bouw een band op, maak het op de grond vertrouwt met oefeningen en ga er dan pas op.

En wat betreft meningen en discussie, jij bent ook iemand die je vrij vasthoudt aan je eigen mening en zienswijze. We lijken wel op elkaar :D

@Fly-high Een paard dat gespannen is, laat je los. Maar daar is wel lef en vertrouwen voor nodig. Een band opbouwen via werk aan de hand kan al veel helpen. En wat ik al eerder zei: iedereen mag een mening hebben of jij het er mee eens bent of niet. Ook jij hebt allerlei meningen en aannames waar ik het niet mee eens ben.

@Janneke2 het belangrijkste dat elke ruiter eerst zou moeten leren: bouw een band op met het paard voordat je erop gaat. Lukt dat niet bij een manegepaard, ga dan de eerste 10 minuten grondwerk doen, maak contact met het paard, kijk naar de signalen van het paard, communiceer met het paard, laat het voelen dat je het begrijpt etc. Wat ik al eerder zei: een paard is geen gebruiksvoorwerp maar zo worden ze wel nog te vaak gebruikt, sowieso op maneges.

Ook ben ik van mening dat therapeuten/artsen/tandartsen die een paard gaan behandelen eerst een paar minuten de tijd moeten nemen om contact te maken met het paard voordat ze gaan behandelen. Dat is een hele andere manier van omgang :o

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:58

Janneke2 schreef:
Maar er is wel een gedoe met woordgebruik.
Aanleuning is wat je krijgt van je paard. Ik begin met verticale balans, het paard moet jouw hand vertrouwen en de neus naar voor willen strekken, in Engeland sprak men van "stretching into contact". (Stretching als in ontspannen en een lange 'bovenlijn', contact betekende hier aanleuning. :') :j _/-\o_ )

Kleine correctie, want contact en aanleuning betekenen niet hetzelfde, ook niet in het Engels. Stretching into the contact betekent zoveel als de hand willen volgen. Het is vrij zinloos om er allerlei magische beschrijvingen aan te geven, tijdens het rijden controleer je dat voortdurend. Tenminste, als je een beetje weet waar je mee bezig bent.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:12

0000 schreef:
Helemaal eens en daarin is wat mij betreft soms alle nuance zoek. Zeker niet bij iedereen die in dit topic schrijft maar wel met momenten op bokt en op andere social media. En ik denk als ik heel eerlijk ben dat filmpjes zoals van featherlite daar niet echt verbetering in brengen. Ik vind haar super, super goed maar ook zij laat niet alles zien. En ik denk niet dat ze minder vriendelijk is achter de schermen maar wel dat er veel, heel veel meer werk in gaat zitten dan ze laat zien. En dat het ook daar weleens helemaal mis gaat. En ik snap heus dat ze dat niet op de socials gaat zetten.

Het is op bokt lastig om duidelijk te krijgen wat mensen als dat meisje van FL en vergelijkbare types eigenlijk doen. Het gaat bij die mensen niet eens om de paarden en ze zijn ook niet van plan om anderen wijzer te maken dan ze zijn. Ze zijn heel slim in marketing, in het presenteren van zichzelf, hebben goede timing en weten hoe ze de doelgroep moeten aanspreken*. Vervolgens mag de doelgroep buitensporing veel centjes neerleggen voor een cursus of clinic. Soms kan dat IRL, maar het allerliefst verkopen ze online cursussen.
*De doelgroep is niet zo heel moeilijk te doorgronden, hier op bokt schrijft iedereen het keurig op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:14

Citaat:
(...) contact en aanleuning betekenen niet hetzelfde, ook niet in het Engels. Stretching into the contact betekent zoveel als de hand willen volgen. Het is vrij zinloos om er allerlei magische beschrijvingen aan te geven, tijdens het rijden controleer je dat voortdurend.

Heerlijk, hè - woorden! _/-\o_
Voor mijn trainer lag de nadruk op "into".
Contact kun je nemen (sommigen zeggen aanbieden) - en als je dier daadwerkelijk "into" dit contact komt, dat wil en durft, is dat wat mij betreft aanleuning.

En er is natuurlijk ook "samen de neus naar voor brengen" (... sommigen spreken van de neus wegduwen met de hand), volgens mij noemde ze dat stretching down with contact.

(Magie: het is wel Halloween, hè...! *pum*
En ach, gisteren een heerlijke les gereden: ook magie!)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:25

Contact komt van de ruiter, aanleuning van het paard. Meer is het niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:27

Janneke2 schreef:
...ik stel voor dat we de discussie "laat het eerst maar eens zien...!" achterwege laten.

(Ik kan het wel, maar plaats geen filmpjes. Noem me een toetsenbordridder als je daar blij van wordt.)

Laten we praten over hoe het wel zou kunnen.
Of over hoe dressuur in elkaar steekt.
(Uiteraard zijn er -tig "scholen", maar een aantal wel met een traditie van honderden jaren. Dat is van een andere orde dan 'een mening op internet'.)

Alleen valt die van Leibrandt daar niet onder.