Paard staakt bij aannemen teugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:14

TS wil geen bitloos en persoonlijk denk ik dat dit probleem net zo goed met bit op te lossen is als zonder. Dat het eerder rijtechnisch is of een probleem in de nek en hals, gewoon stap voor stap verder kijken.

Hier ook goede ervaring met osteo bij mezelf nav goede ervaringen ermee met de paarden. Dus kijken wat die zegt. Succes morgen TS.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:28

germie schreef:
BItloos kan gewoon 1 ding direct uitsluiten: Of je paard een hekel heeft aan het bit. Mijn paard heeft dat, en ja, ik ben met bit M2 geworden inclusief winstpunten. Maar je merkt echt zo'n enorm verschil. Ik zou het gewoon een keer de kans geven. Het gaat er niet om dat je er mee moet blijven rijden, maar het kan ook als wegstreepmethode of als tijdelijke training helpen.

Ook ben ik benieuwd hoe de vorige eigenaar het paard rijdt, is het nu ook een probleem bij die ruiter? Of bij een andere ruiter?

Er staat in dit topic meerdere keren genoemd dat het paard bij de vorige eigenaar ook zonder contact werd gereden, maar deze eigenaar genoegen nam met rijden met boogjes in de teugel. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:52

Bowo schreef:
germie schreef:
BItloos kan gewoon 1 ding direct uitsluiten: Of je paard een hekel heeft aan het bit. Mijn paard heeft dat, en ja, ik ben met bit M2 geworden inclusief winstpunten. Maar je merkt echt zo'n enorm verschil. Ik zou het gewoon een keer de kans geven. Het gaat er niet om dat je er mee moet blijven rijden, maar het kan ook als wegstreepmethode of als tijdelijke training helpen.

Ook ben ik benieuwd hoe de vorige eigenaar het paard rijdt, is het nu ook een probleem bij die ruiter? Of bij een andere ruiter?

Er staat in dit topic meerdere keren genoemd dat het paard bij de vorige eigenaar ook zonder contact werd gereden, maar deze eigenaar genoegen nam met rijden met boogjes in de teugel. ;)

En daar mee tot en met de M gekomen is? Dan lijkt mij dat het wel meevalt met een foute aanleuning. Ik zou graag eens foto's zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:56

Of bewegend beeld.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:12

Bitloos wil ik best eens proberen maar niet op dit moment. Ik wil eerst allemaal andere stappen ondernemen voor ik bitloos ga proberen.

Ik ken het paard pas 2 maanden, daarbij is hij nooit bitloos gereden en vind het zelf ook best wel een dingetje om op een paard van 165/170 bitloos te gaan rijden. Maargoed dat lijkt me een andere discussie. Iedereen die graag bitloos rijdt moet dat uiteraard zelf weten, maar in de eerste plaats wil ik eerst andere dingen uitzoeken.

Bewegende beelden en foto’s heb ik niet van de vorige eigenaar en ook niet van mezelf. Dit zal ik uiteraard later nog wel maken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:18

Ik rij meestal met bit, Z met stang en trens gereden, dus ben niet tegen een bit. integendeel.
Maar mijn huidige tank heb ik zadelmak gemaakt bitloos omdat ze een metaal allergie heeft en niet fijn loopt op een ongebroken kunststof bit. Ondertussen rij ik met dubbelgebroken titanium trens. Dus ben niet tegen een bit :D
Echt het zit tussen je oren. :)
Zeker een paard dat al M heeft gelopen, kan zonder bit. Die kan zelfs met een touwtje om de hals gereden worden in de bak.
Kan dat niet klopt mijn eerdere bewering meteen, je doet teveel met je hand.

Door eens bitloos te rijden, gewoon je stalhalster volstaat dus geen kosten, kun je uitsluiten of ze last heeft van het huidige bit, haar tong, of ja misschien toch je hand.
Dit is gewoon een makkelijke methode om dingen door te kunnen strepen, voordat je dikke kosten maakt bij een dierenarts omdat mensen als een paard gevoelig is meteen roepen hij is stuk.

We hebben het er niet over dat je uit de comfortzone van een rijbak moet gaan rijden of bitloos wedstrijden, maar puur uitsluiten waar problemen kunnen zitten zodat je ook gerichter kunt onderzoeken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:23

_Penotti schreef:
Ik rij meestal met bit, Z met stang en trens gereden, dus ben niet tegen een bit. integendeel.
Maar mijn huidige tank heb ik zadelmak gemaakt bitloos omdat ze een metaal allergie heeft en niet fijn loopt op een ongebroken kunststof bit. Ondertussen rij ik met dubbelgebroken titanium trens. Dus ben niet tegen een bit :D
Echt het zit tussen je oren. :)
Zeker een paard dat al M heeft gelopen, kan zonder bit. Die kan zelfs met een touwtje om de hals gereden worden in de bak.
Kan dat niet klopt mijn eerdere bewering meteen, je doet teveel met je hand.

Door eens bitloos te rijden, gewoon je stalhalster volstaat dus geen kosten, kun je uitsluiten of ze last heeft van het huidige bit, haar tong, of ja misschien toch je hand.
Dit is gewoon een makkelijke methode om dingen door te kunnen strepen, voordat je dikke kosten maakt bij een dierenarts omdat mensen als een paard gevoelig is meteen roepen hij is stuk.

We hebben het er niet over dat je uit de comfortzone van een rijbak moet gaan rijden of bitloos wedstrijden, maar puur uitsluiten waar problemen kunnen zitten zodat je ook gerichter kunt onderzoeken.

Deze volg ik helemaal!!
Ik rijd afwisselend, maar merk geen verschil. Alleen buiten de bak voor het stukje tussen mijn oren.

Daarnaast is het inderdaad ook wel n goed punt van germie.

Zeker iets om mee te nemen.

Heb zelf een lage neusriem gepakt om bitloos te oefenen.
Wil prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:32

Ik vind het deel van germie toch lastig. Waarom zou een paard als hij een b parcours kan springen geen pijn kunnen hebben? Mijn zwaar geblesseerde paard kon springen, buitenrijden en noem maar op, alleen oprichting was in het begin iets wat niet meer kon. Later werd dat alle aanleuning en hij is er op afgekeurd en later ingeslapen.

In de tijd dat hij alleen geen oprichting kon had hij toch echt een flinke blessure. Zou ook nooit meer weg gaan.

Voor ts, na laten kijken kan nooit kwaad. Ik weet niet of je meteen resultaat gaan zien met bitloos als het niet het probleem is. Het kan nu ook een gewoonte zijn geworden na al die jaren. Sterkte ermee, klinkt lastig

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:52

Linsey1998 schreef:
Bitloos wil ik best eens proberen maar niet op dit moment. Ik wil eerst allemaal andere stappen ondernemen voor ik bitloos ga proberen.

Ik ken het paard pas 2 maanden, daarbij is hij nooit bitloos gereden en vind het zelf ook best wel een dingetje om op een paard van 165/170 bitloos te gaan rijden. Maargoed dat lijkt me een andere discussie. Iedereen die graag bitloos rijdt moet dat uiteraard zelf weten, maar in de eerste plaats wil ik eerst andere dingen uitzoeken.

Bewegende beelden en foto’s heb ik niet van de vorige eigenaar en ook niet van mezelf. Dit zal ik uiteraard later nog wel maken.

Laat dan eens een filmpje maken als je vandaag of morgen gaat rijden. Ik ben heel benieuwd.

Overigens is bitloos echt geen dingetje hoor. Ik pak eigenlijk elk gereden paard zo bitloos, en merk geen verschil. Het gaat er niet om dat je dit altijd moet doen, maar gewoon eens 20-30 minuten om iets uit te sluiten is een kleine moeite.

Wat ik me ook nog afvraag, hoe loopt het paard dan bijgezet aan de longe?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:23

@ Germie: aan de longe gaat het blijkbaar prima.

Linsey1998 schreef:
Aan de longe heeft hij het staak gedrag met een elastiek ook gehad de eerste 2 weken. Inmiddels is hij gewend aan het elastiek en de druk op het bit en gaat dit helemaal prima.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:35

aangezien een elastiek niet "loslaat" heeft ie zich leren voegen. :) Dus als TS dat prima vindt dan komen we terug bij mijn eerder aangedragen optie nl doen wat je met de elastiek ook doet en gewoon "er door rijden".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:12

Een elastiek vind ik ook een onding hoor. Maar blijkbaar is het niet de druk op het bit dat staakgedrag veroorzaakt, maar de belasting.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:08

Ik longeer met touwtjes, die laten los als het paard loslaat. Dus je zou verwachten dat het paard als het niets aan wil nemen zich op gaat krullen bij touwtjes. Daar ben ik wel benieuwd naar. Evenals wat er gebeurt bij een dubbellonge.

Maar we wachten ook nog op foto's of een rijfilmpje. Dat is met een telefoon zo te maken. Dan hebben we er een beeld bij.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 22:48

Paard is vandaag behandeld door de osteopaat, en reageerde wat gevoelig bij de rug/lendenen. Zadel erop gehad, zadel had teveel druk aan de achterkant.

Ik ga er volgende week een andere zadelmaker bij halen, om het te controleren. Voorlopig rijd ik even niet met dit zadel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:07

Linsey1998 schreef:
Paard is vandaag behandeld door de osteopaat, en reageerde wat gevoelig bij de rug/lendenen. Zadel erop gehad, zadel had teveel druk aan de achterkant.

Ik ga er volgende week een andere zadelmaker bij halen, om het te controleren. Voorlopig rijd ik even niet met dit zadel.

Dat is een nuttige constatering. Toch denk ik niet dat dit de oplossing van het probleem is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:16

Linsey1998 schreef:

Hoeveel spanning zat er op de kaken en het achterhoofd en eerste 2 nekwervels?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:41

En hoe werd de gevoeligheid geconstateerd? Mijn ervaring met osteo's is dat ze altijd wat vinden, ook als er niets is, maar gewoon door hun manier van doen. Een osteo is juist degene die ik er als allerlaatste bij zou halen. Zeker als ze zich bemoeien met zadels. Ooit had mijn bijrijder een tandarts bij mijn paard gehaald (ik vond dat onzin, want paard wilde op rechts niet buigen bij haar), nou, mijn paard werkte uiteraard en gelukkig niet mee bij die tandarts en toen moest het zadel bekeken worden, en daar zou alles aan liggen. Nooit een ander zadel gekocht, geen tandarts erbij gehaald en bij mij was er niets aan de hand met buigen. Ja, paard is nu eenmaal makkelijker linksom, maar het is niet dat rechts niets wil. Lag dus allemaal aan de ruiter.

'Wat gevoeligheid' kan ik bij elk paard vinden, dat is maar net hoe ik op de lendenen het paard benader. En dan is er veelal helemaal niets aan de hand, maar het is een truukje om gewoon te laten denken aan een eigenaar dat iets werkt en dat je komst noodzakelijk was.

Ik mis nog steeds foto's en filmpjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:03

Germie, je bent heel stellig in je bevindingen en uitspraken. Wat ik me echter wel afvraag, welke opleidingen en achtergrond heb je om die bevindingen op te baseren? Zelf ben ik instructeur met een 3 jarige opleiding en erg veel bijscholingen, maar ik zou nog geen 10%van de stellingen die jij hier rondstrooit met zelfs maar de kleinste overtuiging durven noemen. Ik vind het nogal heftige uitspraken zelfs, die je baseert op enkel geschreven tekst. We hebben immers nog geen beeldmateriaal van dit paard gezien. Misschien moeten we het geheel met een korreltje zout nemen getuige je onderschrift, maar ik vind sommige dingen die je zegt best zorgelijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:11

Kan me daar ook helemaal niet vinden in wat Germie schrijft.
Tandartscontrole hoort er gewoon bij.
En ik heb een tandarts die zo eerlijk is bij mijn paard die een gebit uit het boekje heeft hij niet elk jaar controle aanraad maar 1 keer in de 2 jaar.
Dus ook niet gericht op winst maken.

En de osteo die hier komt is ook dierenarts.
Mijn paard was altijd fijn te buigen en toen ineens niet meer.
Kijk is even aan, maar dan moet het toch over zijn.
Dat was niet, osteo erbij en er zat inderdaad wat vast.
Na behandeling was het los.

Nu liet ik die preventief bij een oud paard komen en ik zei toen, neem mijn andere ook maar mee.
Niet dat ik daar wat verwachtte maar ze was er toch.
Heeft gevoeld en gebogen, die behandel ik niet, want die is overal soepel.

Dat zijn dus mijn ervaringen en ze doen dus niet standaard wat om maar wat geld te vangen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:29

Janneke2 schreef:
Citaat:
Osteopaten doen bijna niets anders dan symptoombestrijding. In 90% van de gevallen ligt er altijd een onderliggende oorzaak ten grondslag aan de klachten. Of uit andere delen van het lichaam of uit de bovenlijn zelf. Dan is er nog 9% wat komt door verkeerde rijerij, mensen die hun paarden vastrijden in plaats van los. En die ene procent is voor paarden die door een keer verkeerd rollen of draaien geholpen zijn door een behandeling van een osteo. Die mensen verdienen goud geld met die 99%. Maar eigenlijk zijn ze daar helemaal niet voor nodig.

Misschien is het hier niet de goede plek voor een discussie over osteopathie, maar ik vind dit schromelijk overdreven.

Eens. Ik ben met mijn eigen rug ook eerst jaren langs het traditionele circuit gegaan (incl sportarts, MRI en de hele rambam) en daar kwam ik nooit structureel verder mee. Tot ik me tegenzin bij een (goede) osteo belande. Toen ging het ineens niet eens meer over beheersbaar krijgen maar gewoon weg krijgen. Wat een openbaring.
Ik zou dus nu ook juist eerst naar een goed opgeleide osteo gaan en vanuit daar desnoods verder kijken. Maar goed iedereen mag zijn mening en manier hebben.

En hoewel ik helemaal niets tegen een bit heb (is hier ook de standaard uitrusting) zou ik bij een paard met dit type gedrag ook heel nieuwsgierig worden naar het gedrag zonder bit. Niet om daar de oplossing perse te zoeken. Maar juist om de informatie die het geeft. Puzzelstukjes gaan leggen.
Ik heb ook alleen maar de ervaring dat het niet zo spannend is om bitloos te rijden. Zeker niet in een afgesloten ruimte. Je paard stopt toch ook aan de hand als je aan het halster loopt? dat kennen ze dus al eerder dan ze het bit kennen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:02

Ik ben ook niet anti osteo maar omdat dit paard bij aankoop niet is gekeurd zou ik gewoon alsnog een klinische keuring of kreupelheidsonderzoek laten doen bij een keuringsparts paard op een goede kliniek. Die kijkt naar meer dan alleen de rug.
De kosten zijn niet zoveel meer dan een osteopatische behandeling, maar je weet dan wel meer.
Ook kan de DA kijken of je zadel goed ligt.

Als de problemen niet zijn opgelost of komen te snel weer terug na een osteopatische behandeling dan is er vaak wel wat meer aan de hand. Het is zonde om veel geld uit te geven aan paten en peuten als dat niet zinvol is natuurlijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:40

Vind de uitspraken ook erg stellig. Hier meerdere paarden enorm kunnen verbeteren door losmaken door de osteo EN de juiste training. Daarbij vind ik de tandarts een logische stap, omdat ze het elastiek wel accepteert, maar de hand niet. De hand is vaak minder stabiel dan een elastiek waardoor de irritatie tegen kiezen ontstond. En vaak geeft elastiek de druk vanuit een lagere positie dan vanaf waar je hand inwerkt.

Goed dat je toch ook het zadel nog even laat checken Linsey! En je weet mij ook te vinden als je keer paar extra ogen wil. Maar bij twijfel inderdaad een dierenarts laten checken.

Echter denk ik dat een stukje beeldmateriaal van zowel het longeren (geen verzet) en stukje rijden wel zou kunnen helpen om te zien wat er precies gebeurt....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:08

Ik heb meerdere paarden door een osteo behandeld zien worden en dat gaf nergens verbetering. Een fysio of chiro en dan gecombineerd met dryneedling wel. Puur eigen ervaring dus.
Je kunt zelf ook spierknopen vinden en masseren. Dat kun je zelf leren en dat pas ik ook toe. Dat heb ik al eerder geschreven.
Ik heb tevens mijn ervaring met 1 tandarts beschreven, die kreeg niet voor elkaar waarvoor ze ingehuurd was, dus werd er maar even zgn. deskundig gedaan over een zadel. En er mankeerde verder niets aan paard of zadel. Het was de bijrijder die gewoon haar fouten in alles en iedereen zocht, behalve zichzelf. Dat is dus de boodschap. Waarom had ik geen problemen? Het is gewoon erg lastig om een goed iemand te vinden.
Bepaalde truukjes om zgn. iets gevoelig te laten lijken ken ik dus al. En ja, ze worden toegepast door mensen. Het is gewoon een waarschuwing, niet meer en niet minder. Wees ook kritisch naar zulke personen en geloof niet alles klakkeloos.

Ik ben zelf ook osteopaat en chiropractor. Dit zijn namelijk geen beschermde namen en iedereen is het. Het is dus tevens een waarschuwing om kritisch te zijn om kaf van het koren te scheiden. (en voor mensen die bang zijn: nee, ik oefen dit niet uit, maar ik mag dus mijzelf wel zo noemen net als iedereen maar doe het verder niet, het enige waar ik wel verstand van heb is massage en het losmasseren van spierknopen. Ik doe zelf niet aan dryneedling, maar soms is dryneedling een sterkere methode om spierknopen weg te halen dan massage omdat ze net wat sterker inwerken. Tevens ben ik instructeur. En ik kan een beetje zelf bekappen, zadels opvullen en dat soort dingen. Daar heb ik cursussen voor gevolgd, maar ik doe het niet voor anderen, het is puur om kennis te verbreden zodat je geen oor aangenaaid wordt).

Ik probeer net als anderen gewoon te helpen. Maar tevens te waarschuwen om toch kritisch te blijven kijken naar behandelingen. Ik heb vele paarden gezien en gereden en afgericht. Van sensibel tot flegmatiek en alles er tussenin. Soms is het beeld anders dan het gevoel, soms klopt je gevoel. Ik ken ook ruiters die elk jaar een paard versleten hebben en mensen die jaren met 1 paard doen en er ver mee komen terwijl het paard zgn. 'afgekeurd' zou zijn. Tevens is het geluk hebben met een paard. Sommige paarden zijn op papier 'goed', maar hebben altijd wat.

En zoals reeds door mij en anderen gezegd, ik mis dus nog een foto en filmpjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:16

Sorry Germie, voor mij begin je nu alle geloofwaardigheid te verliezen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:41

Caira schreef:
Sorry Germie, voor mij begin je nu alle geloofwaardigheid te verliezen...

Dat gevoel begin ik ook een beetje te krijgen.
Nu is het wel waar dat er veel kaf onder het koren is, dat ben ik wel met haar eens, maar ik denk dus dat de ervaring van Germie v.w.b. osteo behandelingen gebaseerd zijn op niet erg deskundige behandelingen.
Ik zou juist met deze ervaring ook niet "zomaar" iemand aan mijn paard laten frutten zonder dat ik de achtergrond heel goed weet.