Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:BItloos kan gewoon 1 ding direct uitsluiten: Of je paard een hekel heeft aan het bit. Mijn paard heeft dat, en ja, ik ben met bit M2 geworden inclusief winstpunten. Maar je merkt echt zo'n enorm verschil. Ik zou het gewoon een keer de kans geven. Het gaat er niet om dat je er mee moet blijven rijden, maar het kan ook als wegstreepmethode of als tijdelijke training helpen.
Ook ben ik benieuwd hoe de vorige eigenaar het paard rijdt, is het nu ook een probleem bij die ruiter? Of bij een andere ruiter?
Bowo schreef:germie schreef:BItloos kan gewoon 1 ding direct uitsluiten: Of je paard een hekel heeft aan het bit. Mijn paard heeft dat, en ja, ik ben met bit M2 geworden inclusief winstpunten. Maar je merkt echt zo'n enorm verschil. Ik zou het gewoon een keer de kans geven. Het gaat er niet om dat je er mee moet blijven rijden, maar het kan ook als wegstreepmethode of als tijdelijke training helpen.
Ook ben ik benieuwd hoe de vorige eigenaar het paard rijdt, is het nu ook een probleem bij die ruiter? Of bij een andere ruiter?
Er staat in dit topic meerdere keren genoemd dat het paard bij de vorige eigenaar ook zonder contact werd gereden, maar deze eigenaar genoegen nam met rijden met boogjes in de teugel.
_Penotti schreef:Ik rij meestal met bit, Z met stang en trens gereden, dus ben niet tegen een bit. integendeel.
Maar mijn huidige tank heb ik zadelmak gemaakt bitloos omdat ze een metaal allergie heeft en niet fijn loopt op een ongebroken kunststof bit. Ondertussen rij ik met dubbelgebroken titanium trens. Dus ben niet tegen een bit
Echt het zit tussen je oren.
Zeker een paard dat al M heeft gelopen, kan zonder bit. Die kan zelfs met een touwtje om de hals gereden worden in de bak.
Kan dat niet klopt mijn eerdere bewering meteen, je doet teveel met je hand.
Door eens bitloos te rijden, gewoon je stalhalster volstaat dus geen kosten, kun je uitsluiten of ze last heeft van het huidige bit, haar tong, of ja misschien toch je hand.
Dit is gewoon een makkelijke methode om dingen door te kunnen strepen, voordat je dikke kosten maakt bij een dierenarts omdat mensen als een paard gevoelig is meteen roepen hij is stuk.
We hebben het er niet over dat je uit de comfortzone van een rijbak moet gaan rijden of bitloos wedstrijden, maar puur uitsluiten waar problemen kunnen zitten zodat je ook gerichter kunt onderzoeken.
Linsey1998 schreef:Bitloos wil ik best eens proberen maar niet op dit moment. Ik wil eerst allemaal andere stappen ondernemen voor ik bitloos ga proberen.
Ik ken het paard pas 2 maanden, daarbij is hij nooit bitloos gereden en vind het zelf ook best wel een dingetje om op een paard van 165/170 bitloos te gaan rijden. Maargoed dat lijkt me een andere discussie. Iedereen die graag bitloos rijdt moet dat uiteraard zelf weten, maar in de eerste plaats wil ik eerst andere dingen uitzoeken.
Bewegende beelden en foto’s heb ik niet van de vorige eigenaar en ook niet van mezelf. Dit zal ik uiteraard later nog wel maken.
Linsey1998 schreef:Paard is vandaag behandeld door de osteopaat, en reageerde wat gevoelig bij de rug/lendenen. Zadel erop gehad, zadel had teveel druk aan de achterkant.
Ik ga er volgende week een andere zadelmaker bij halen, om het te controleren. Voorlopig rijd ik even niet met dit zadel.
Linsey1998 schreef:Paard is vandaag behandeld door de osteopaat, en reageerde wat gevoelig bij de rug/lendenen. Zadel erop gehad, zadel had teveel druk aan de achterkant.
Ik ga er volgende week een andere zadelmaker bij halen, om het te controleren. Voorlopig rijd ik even niet met dit zadel.
Janneke2 schreef:Citaat:Osteopaten doen bijna niets anders dan symptoombestrijding. In 90% van de gevallen ligt er altijd een onderliggende oorzaak ten grondslag aan de klachten. Of uit andere delen van het lichaam of uit de bovenlijn zelf. Dan is er nog 9% wat komt door verkeerde rijerij, mensen die hun paarden vastrijden in plaats van los. En die ene procent is voor paarden die door een keer verkeerd rollen of draaien geholpen zijn door een behandeling van een osteo. Die mensen verdienen goud geld met die 99%. Maar eigenlijk zijn ze daar helemaal niet voor nodig.
Misschien is het hier niet de goede plek voor een discussie over osteopathie, maar ik vind dit schromelijk overdreven.
Caira schreef:Sorry Germie, voor mij begin je nu alle geloofwaardigheid te verliezen...