warming-up duurt lang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 22:42

Citaat:
Met zulke reacties zou ik ook defensief worden. En er word misschien wel niet met zoveel woorden gezegd dat TS haar paard zou mishandelen, maar sommige reacties komen daar tussen de regels door wel degelijk op neer.
Jammer dat er zo respectloos op elkaar word gereageerd!!

Vind het echt bizar hoe hier gesproken word over en tegen elkaar. Weet ook meteen weer waarom ik nooit iets op bokt plaatste. Zo respectloos ook. Alsof ik express mijn paard (zowat) mishandel, of sterker nog ik mijn paard stuk wilt rijden.

Ik ga binnenkort is lessen bij een andere instructeur ( klassiek geschoolt) om te kijken of dat dan de sleutel is voor het probleem dat het paard lang nodig heeft om op gang te komen.

Daarin tegen heb ik vandaag heel fijn gereden. Grappig dat dat dan kan, zo fijn rijden zonder gevecht of getrek. Het gevoel van 1 worden met je paard voelen dat het paard ruimer word in zijn beweging en tegen je hand aan loopt.
De losgelassenheit ( want zo voelt het) zoals er in het skala bedoelt word. Ohnee dat kan ik niet weten want ik heb natuurlijk weinig ervaring zoals iemand hier mij kan vertellen.

Als je tips hebt ( of tops, maar dat word vaak overgeslagen hier)prima. Welkom! Maar de manier waarop. Bahh

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:55

Lottegold schreef:
Def schreef:
Wat denk je zelf dan dat de reden is dat je paard er zo lang over doet om op te warmen?

Je bent er blijkbaar zeker van dat het niet aan je manier van trainen ligt.
Dan heb je vast ook na gedacht over waar het wel aan kan liggen?

Uiteraard kan de manier van trainen beter ik benngeen Anky en doe t zeker allemaal niet goed.
Maar waarom lukt het geen andere (GP) ruiter dan om hem eerder losser te krijgen? Als het alleen aan mijn rijden ligt? Waarom is er geen instructeur van een André Zeeman tot een Daniëlle van Mierlo. Of mijn eigen instructie in de 8 jaar dat ik hem heb die mij DE gouden trainingstip geeft waardoor het paard wel fijn en snel los is.

Zelf heb ik het idee dat het aan zijn spieren of stofwisseling of iets anders ligt. En wie weet heeft iemand hier een tip waardoor ik dat sneller op gang heb.

Ik weet niet of jij les geeft en welke regio jij vandaan komt?

Hebben deze instructeurs er ook weleens opgezeten TS? Mijn instructrice stapt altijd als ik stagneer of twijfels heb even op, en meestal is de conclusie na 5 minuten dat het toch echt bij mij ligt haha ( :') ), maar dat is altijd wel heel leerzaam. Ze zit eventueel ook in jouw regio denk ik, Hazerswoude. Mijn paard is overigens vrijwel direct altijd eigenlijk los dus wat dat betreft kan ik je verder niet helpen helaas.

Lottegold

Re: warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 23:04

Oh! Wie is jou instructie? Hazerswoude is indd bij mij in de buurt! Ik heb wel is de instructie gevraagd om erop te klimmen om te voelen. Maar helaas is het dan niet zo dat ik hem dan echt zie veranderen oid.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:12

Ts heb geen filmpjes gezien, maar hoe rijd je hem altijd los, voordat iemand tips kan geven moeten we eerst weten wat je doet? Neem aan dat je standaard een paar dingetjes meepakt? Kan het ook zijn dat je in het begin teveel gefocust bent op de voorkant en niet zozeer voorwaarts en aan het been?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:42

Niemand heeft het over mishandelen. Als je op zoek gaat naar hulp of antwoorden, krijg je soms gewoon de waarheid te horen. Dat mensen daar niet tegen kunnen, is natuurlijk niet het probleem van degene die kritiek hebben op wat ze zien en lezen.
Zo doorgaan helpt niet, dus dan moet je wat anders.

Tegenwoordig is iedereen snel beledigd, maar hoe denk je dat wij vroeger les kregen? Met alleen maar een aai over ons bolletje en complimentjes. Modder maar lekker zo door?? echt niet.......Ik heb een sterke persoonlijkheid, maar elke dag zat er weleens iemand te huilen op zijn of haar paard/pony. Maar daarna pakte je door en groeide je weer een stukje.

Ik ben 100% zeker niet de aardigste instructrice, maar misschien wel een van de eerlijkste. Ik ga er altijd vanuit dat de mens het paard traint en wil gebruiken voor het ene of ander. prioriteit is dus het paard. Dan ga ik echt niet iemand week in, week uit, maandenlang een aai over de bol geven als het niet goed gaat. Ik geef waar het kan veel complimenten en laat altijd goed voelen en herkennen waar men naartoe wil.
Ik zeg nooit dat een les een uur is. Het kan zomaar zijn dat je een tijd bezig bent met de ontspanning of schakelen etc en we daarna stopten. Soms dan langer nagesprek dan de les zelf. Als je er daarna maar zelf verder mee kan.

Het is wel typisch dat mensen snel in de verdediging gaan dat ze zo ervaren zijn en vast wel kunnen rijden. Dat kan niemand. Iedereen heeft les nodig. Iedereen maakt fouten en M is gewoon een middelmatig niveau.
Wat meer van het paard en de samenwerking genieten, ipv alleen maar naar die lettertjes en prestaties kijken, zou voor velen al schelen.

En voor wie het zei; Ik ben helemaal niet zo van onderzoeken en meetapparatuur. Maar door mijn eigen overstap naar de westernsport ben ik dingen anders gaan ervaren. Daardoor dus interesse als ik iets lees of ergens bij ben wat ontwikkeling kan gaan heten.
Ik heb ook jaren standaard geroepen; van achter naar voren, motor zit achterin, rug moet bollen etc etc etc...........Als ik daar dan nieuwe informatie over krijg, sta ik daar zeker open voor.

Vooral omdat ik de dressuur sport sterk achteruit zie gaan, paarden er minder fijn bij lopen en ik veel ellende ben tegengekomen in de recreatie sport, dus tm Z zeg maar.
Ik heb serieus mensen les gegeven die ook in de M starten, maar hun paard amper fatsoenlijk door de bak kunnen sturen, paarden niet goed aan de hulpen staan en iets als wijken bijvoorbeeld, meer opzij diwngen en duwen is.....Verruimen kan men niet, net als de hals laten strekken.

Maar goed, al rij je nog zo goed, als de rest rond het paard niet oke is, blijf je ook nog steeds problemen tegenkomen en die zie ik ook heel veel.
4uur buiten in de winter in vaak een paddockje is gewoon niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:50

Elisa2,

uit ervaring weet ik dat soms een ander aanpak meer oplevert dan op het oude door te gaan, dan ga je symtoombestrijden en blijft het eigenlijk probleem zitten.

alleen op een goede fundering/basis kun je verder bouwen

Or, as Paul Stecken would say, “At some point, the horse will be far up the ladder but unfortunately a few rungs will be missing.” Over the long run , this cannot go well. At the latest, this horse will start having problems when we approach movements involving collection.

een andere visie, een andere kijk op, een andere benadering is geen oordeel , jammer dat u het zo oppakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:01

Citaat:
Ik ga binnenkort is lessen bij een andere instructeur ( klassiek geschoolt) om te kijken of dat dan de sleutel is voor het probleem dat het paard lang nodig heeft om op gang te komen.

Daarin tegen heb ik vandaag heel fijn gereden. Grappig dat dat dan kan, zo fijn rijden zonder gevecht of getrek. Het gevoel van 1 worden met je paard voelen dat het paard ruimer word in zijn beweging en tegen je hand aan loopt. 
De losgelassenheit ( want zo voelt het) zoals er in het skala bedoelt word. Ohnee dat kan ik niet weten want ik heb natuurlijk weinig ervaring zoals iemand hier mij kan vertellen.

Fijn dat het goed ging. Dan denk ik dat als het niet goed gaat dat je paard ergens last van heeft . Top dat je gaat voor klassieke instructie. Ik ga straks voor je zoeken want er is een bokker die klassiek instructrice heeft (en dan een echte) en zij woont in NH.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:42

ik ben ook heel erg benieuwd wat voor effect een andere instructeur gaat geven.
Weet niet waar Monya Spijkhoven zit, maar les van haar zou ook zeker wat voor je zijn :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:31

Monya geeft helaas geen losse lessen meer, ze doet alleen de opleiding nog in principe.
Erg jammer...

Er zijn rijtechnisch al heel veel tips gegeven.
Vit E en magnesium is ook al genoemd.
Als je blijft twijfelen aan zijn stijfheid zou je kunnen overwegen om hem op PSSM te laten testen.
Mijn paard heeft ook zijn hele leven al vage problemen met stijfheid, flegmatiek zijn, gevoelig lopen...
Ik heb hem uiteindelijk laten testen en daardoor vallen wel puzzelstukjes op z’n plek en ik kan hem nu gericht voeren en supplementen geven.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 05:23

Dorine Erkens zit dan ook bij jou in de buurt, zij komt uit Nieuwerkerk aan den IJssel.
Ook klassieke dressuur, zowel onder het zadel als aan de hand.

Zij heeft opleiding gehad bij Greetje Hakvoort van de Human and Horse academy.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 07:47

Karel Bauer zit ook bij jou in de buurt. Een hele andere manier van lesgeven en voor jou waarschijnlijk out of the box. Maar ik ben er van overtuigd dat hij je kan helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:00

MCE schreef:
Elisa2,

uit ervaring weet ik dat soms een ander aanpak meer oplevert dan op het oude door te gaan, dan ga je symtoombestrijden en blijft het eigenlijk probleem zitten.

alleen op een goede fundering/basis kun je verder bouwen

Or, as Paul Stecken would say, “At some point, the horse will be far up the ladder but unfortunately a few rungs will be missing.” Over the long run , this cannot go well. At the latest, this horse will start having problems when we approach movements involving collection.

een andere visie, een andere kijk op, een andere benadering is geen oordeel , jammer dat u het zo oppakt.

En dat is precies wat ik toen gedaan heb waardoor dit paard weer goed is gaan lopen. Voor nu, totaal niet relevant meer aangezien het dier er niet meer is.Andere visies sta ik open voor zolang het op een normale manier gebracht en onderbouwd wordt en degene die het zegt ook blijk geeft van inhoudelijke kennis. Maar ik laat me niet gek maken of "aanvallen" vanachter een beeldschermpje.

Instructeurs die mensen laten huilen op hun paard vind ik ook een slechte zaak, je kan ook kritisch zijn zonder dat je mensen de grond in boort. Gewoon door ze te vertellen hoe het ook kan en ze het te laten ervaren. Dan zijn mensen zeer sneller geneigd om iets op te pakken omdat het fijn voelt/ geldt idem dito voor het paard. Niet iedereen zal er altijd voor open staan op dat moment, maar ook dat is onderdeel van een groeiproces en alles komt op de tijd dat degene er rijp voor is. En soms ook gewoon niet omdat men een andere visie heeft. Ook dat is prima, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:01

Lottegold schreef:
Citaat:
Met zulke reacties zou ik ook defensief worden. En er word misschien wel niet met zoveel woorden gezegd dat TS haar paard zou mishandelen, maar sommige reacties komen daar tussen de regels door wel degelijk op neer.
Jammer dat er zo respectloos op elkaar word gereageerd!!

Vind het echt bizar hoe hier gesproken word over en tegen elkaar. Weet ook meteen weer waarom ik nooit iets op bokt plaatste. Zo respectloos ook. Alsof ik express mijn paard (zowat) mishandel, of sterker nog ik mijn paard stuk wilt rijden.

Als je tips hebt ( of tops, maar dat word vaak overgeslagen hier)prima. Welkom! Maar de manier waarop. Bahh

Dat is fijn om te horen :) rijden zonder gevecht of getrek is in mijn ogen de bedoeling. Hopelijk kun je zo doorgaan, wat je beschrijft klinkt heel goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:55

Elisa@ wel goed lezen! Ik laat mensen niet huilen. Ik zeg dat we vroeger allemaal weleens zaten te huilen. En tegenwoordig moet alles met een aai en positief gedoe, maar ik zie er nog heel weinig voordelen van.

En ja, ik geef zeker wel complimenten en laat mensen het goede gevoel even vasthouden, zodat ze zonder les daar naartoe kunnen werken.

Maar ik kreeg gewoon een tik met de zweep op mn handen of mn teugel werd afgepakt en je had gewoon nooit weerwoord. Ja maar was verboden. Maar wij leerden wel zitten en rijden.

Nu met internet, youtube, grote monden, wijsneuzen en positief gedoe zie ik mensen nog steeds niet zo goed rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:02

superpony schreef:
Maar ik kreeg gewoon een tik met de zweep op mn handen of mn teugel werd afgepakt en je had gewoon nooit weerwoord. Ja maar was verboden. Maar wij leerden wel zitten en rijden.

Ik heb les gehad van een oude springruiter.. maar die sloeg ons nooit hoor, hoefde hij toentertijd ook al niet te proberen.
Wel was hij streng en rechtvaardig (en ook zeker met een lolletje tussendoor).

Als we boos/gefrustreerd werden moesten we afstappen en lopen met je paard/pony totdat je weer rustig was.
Springen? Dat mocht als je je paard op je zit van galop terug kreeg naar stap (liefst halt houden) zonder gebruik van de teugels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:09

Brainless schreef:
superpony schreef:

Ik heb les gehad van een oude springruiter.. maar die sloeg ons nooit hoor, hoefde hij toentertijd ook al niet te proberen.
Wel was hij streng en rechtvaardig (en ook zeker met een lolletje tussendoor).

Als we boos/gefrustreerd werden moesten we afstappen en lopen met je paard/pony totdat je weer rustig was.
Springen? Dat mocht als je je paard op je zit van galop terug kreeg naar stap (liefst halt houden) zonder gebruik van de teugels.

Tja, mijn vader pikte echt niks en niemand zat aan zijn dochter, maar de instructeur was toch echt heilig. Met het verschil dat mijn ouders ook al reden voor mijn geboorte, dus ook uit een hele andere tijd kwamen.

En een tik op je hand is niet meppen tot bloedens aan toe.

Wij moesten NPC diploma's rijden, dus kwamen zonder dressuur sws niet verder bij het springen. En wij reden echt veel meer zonder beugels, ook springen. Zelfs zonder teugels.

Ik heb ook geen nare lessen gehad, maar je kwam wel om te rijden en deed gewoon enorm je best. Ja maar mocht niet, maar je kon wel gewoon wat vragen of zeggen; het lukt me niet, ik begrijp het niet etc.

En we hebben zeker wel veel lol gehad.

Wat ik ook nu zie is dat ik weinig opbouw in een les zie. Alles lijkt zo gehaast. Ik zie echt geen mensen die hun paard fatsoenlijk los kunnen rijden. 95% komt met paard in de krul de bak al in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:35

niet met je eens superpony. Ieder mens leert verschillend, dat moet je als instructeur weten. Je hebt er helemaal niets aan als je 'streng' doet tegen iemand voor wie dat de verkeerde manier is. De persoon zal zich afsluiten voor jouw woorden/instructies. Voor mij werkt bijvoorbeeld iemand die uit kan leggen wat voor effect iets heeft op het lichaam van het paard, ik zie het dan voor me en kan het zo onthouden. Ga je mij streng aanpakken dan haak ik volledig af

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:24

Kinke schreef:
niet met je eens superpony. Ieder mens leert verschillend, dat moet je als instructeur weten. Je hebt er helemaal niets aan als je 'streng' doet tegen iemand voor wie dat de verkeerde manier is. De persoon zal zich afsluiten voor jouw woorden/instructies. Voor mij werkt bijvoorbeeld iemand die uit kan leggen wat voor effect iets heeft op het lichaam van het paard, ik zie het dan voor me en kan het zo onthouden. Ga je mij streng aanpakken dan haak ik volledig af

Maar dat zeg ik niet. Ik pas me zeker grotendeels aan en kan heel goed aanvoelen wat iemand nodig heeft. Ik heb er alleen op een gegeven moment voor gekozen om bepaalde mensen geen les meer te geven na een x aantal lessen. Niet omdat ik het niet kan of niet weet hoe ik het moet doen, maar ik geen voldoening haal uit lesgeven aan een bepaald type mensen. dat beslis je niet na 1 of 2 lessen.

Daarbij, goed lezen! Ik zeg dat dat zoethappige echt van nu is. Vroeger werd iedereen gewoon wat steviger aangepakt. Dat waren geen nare rotlessen, maar nu mag je alleen nog maar positief zijn en een aai over de bol geven, waar dat gewoon niet altijd effectief is.

En dat mensen niet meer tegen aanpak kunnen is net zo goed iets van deze tijd.

Ik heb op Montessori onderwijs gezeten, dus best wat vrijheid gehad. Mijn moeder zat in haar tijd op een klassikale school en kan zich niet eens herinneren dat ze tegen de juf of meester durfde te praten. Maar ze heeft genoeg geleerd.......

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:57

Nou, ik ben 31, begonnen met rijden/lessen toen ik 9 was. En jazeker heb ik zelfs in de manegeles huilend op het paard gezeten als de instructeur weer eens tekeer ging. Dat was heel normaal in de manegeles. Onder het mom “worden ze hard van en paardrijden is niks voor mietjes”. Inmiddels heb ik een eigen paard en bepaal ik zelf van wie ik
Les heb. No way dat ik les wil van iemand die mij op welke manier naar beneden haalt. Zowel mijn paard als ik doen ons stinkende best, dus als iets niet goed genoeg lukt is dat geen opzet. Dan vind ik het ook niet nodig om te worden afgebrand. Inmiddels een fijne instructeur gevonden, maar het was wel een zoektocht hoor. Over de grens gaan can de ruiter en het paard lijkt eerder regel dan uitzondering.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:30

Streng zijn tegen volwassenen? Wat dacht je van; jij kiest zelf om les te nemen, als je niet vooruit gaat, is dat je eigen verlies :+ sorry maar als een instructeur/trice hoog van de toren gaat blazen, zoek ik iemand anders. Als ik iets niet juist doe, is dat omdat ik het niet begrepen had of omdat ik geen tijd heb gehad om iets te oefenen.

Nee dat is echt niet relevant voor dit topic.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:59

pluisje88 schreef:
Nou, ik ben 31, begonnen met rijden/lessen toen ik 9 was. En jazeker heb ik zelfs in de manegeles huilend op het paard gezeten als de instructeur weer eens tekeer ging. Dat was heel normaal in de manegeles. Onder het mom “worden ze hard van en paardrijden is niks voor mietjes”. Inmiddels heb ik een eigen paard en bepaal ik zelf van wie ik
Les heb. No way dat ik les wil van iemand die mij op welke manier naar beneden haalt. Zowel mijn paard als ik doen ons stinkende best, dus als iets niet goed genoeg lukt is dat geen opzet. Dan vind ik het ook niet nodig om te worden afgebrand. Inmiddels een fijne instructeur gevonden, maar het was wel een zoektocht hoor. Over de grens gaan can de ruiter en het paard lijkt eerder regel dan uitzondering.

Iemand naar beneden haen is compleet iets anders, dan gewoon eerlijk, goed en misschien iets streng lesgeven.
Er zit een wereld van verschil tussen mensen die continu al alle wijsheid hebben door internet en omdat zij AL M rijden, steeds weerwoord hebben of mensen die gewoon keihard hun best doen, ook al is het soms moeilijk.

Het gaat om GOED lesgeven. Niet alleen maar een uur vol kletsen voor het geld, maar mensen echt verder brengen. Het eerste zie ik echt heel vaak gebeuren. Maar o, wat zijn die mensen leuk. Hoor gezellige gesprekken, maar rijden gaat nergens over.

Het grote verschil is dat je vroeger respect had voor je instructeur, want die wist het beter, punt! Dat wil NIET zeggen dat je instructeur je niet netjes behandeld, maar er was wel een rolverdeling die duidelijk was.
Als ik rijk kan worden van een uurtje meekletsen en overal rekening mee houden, gezellig praten etc, ook prima. Heb de kapsalon van mijn moeder jaren gerund en daar deed ik dat hoor. Klant is koning.

Het is geheel on topic, want continu lopen mensen vast naar de M of in het M omdat ze slecht les hebben. Maar je mag niks zeggen, want ze zijn AL M............
Het is echt eerst heel netjes gezegd begin van het topic, maar daarna als er niet geluisterd wordt, worden mensen iets duidelijker. Een aai over de bol werkt niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:04

Maar Superpony, denk jij dan echt dat mensen die niet willen leren zich bekeren door goed les te hebben? Dat er vaak slecht les gegeven wordt, ben ik met je eens. Ik zie mensen betalen voor een uur lang 'BEEN, CIRKEL, BEEN'...

Maar eerlijk? Je hebt gewoon leerlingen die willen en je hebt er die niet willen en enkele mensen kan je misschien motiveren, maar het gros blijft gewoon halstarrig denken dat hij/zij het al kan, of instructie nu goed is of niet.

Daarnaast gaan de mensen die niet willen leren meestal op zoek naar instructie die enkel complimenten geeft of een uur lang een proef afroepen zonder uitleg. De mensen die willen leren zoeken naar iemand die uitleg wilt geven en vragen beantwoordt. Dat is de natuurlijke gang van zaken.

Maar streng zijn tegen een volwassene die vrijwillig een hobby uitoefent, vind ik echt een heel erg vreemd concept.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:39

superpony schreef:
pluisje88 schreef:

Iemand naar beneden haen is compleet iets anders, dan gewoon eerlijk, goed en misschien iets streng lesgeven.
Er zit een wereld van verschil tussen mensen die continu al alle wijsheid hebben door internet en omdat zij AL M rijden, steeds weerwoord hebben of mensen die gewoon keihard hun best doen, ook al is het soms moeilijk.

Het gaat om GOED lesgeven. Niet alleen maar een uur vol kletsen voor het geld, maar mensen echt verder brengen. Het eerste zie ik echt heel vaak gebeuren. Maar o, wat zijn die mensen leuk. Hoor gezellige gesprekken, maar rijden gaat nergens over.

Het grote verschil is dat je vroeger respect had voor je instructeur, want die wist het beter, punt! Dat wil NIET zeggen dat je instructeur je niet netjes behandeld, maar er was wel een rolverdeling die duidelijk was.
Als ik rijk kan worden van een uurtje meekletsen en overal rekening mee houden, gezellig praten etc, ook prima. Heb de kapsalon van mijn moeder jaren gerund en daar deed ik dat hoor. Klant is koning.

Het is geheel on topic, want continu lopen mensen vast naar de M of in het M omdat ze slecht les hebben. Maar je mag niks zeggen, want ze zijn AL M............
Het is echt eerst heel netjes gezegd begin van het topic, maar daarna als er niet geluisterd wordt, worden mensen iets duidelijker. Een aai over de bol werkt niet.

On topic? Zou jij mij kunnen vertellen waar je het vandaan haalt dat hier iemand vast loopt in het M?
Ben sowieso wel klaar met jou commentaar superpony.
Je voegt namelijk niets zinnigs aan dit topic toe. Het gaat hier over een paard wat lang duurt om los te komen. Los van mijn rijstijl.
Waarom lukt het mij/een ander bij een clinic/les longeren dan ook niet?

Dat jij t niet eens bent met hoe ik mij paard rijd. Dat is wel duidelijk. De rest van je commentaar mag je van mij wel voor je houden. Ik heb er niets aan namelijk. Over hoe jij les geeft en bla bla bla.
Als je echt zo'n goede ruiter bent en zo goed weet waar je mee bezig bent wil ik jou zo graag uitnodigen om op mijn paard te gaan zitten.
Ik zal daar echt openminded ingaan en hoop ik zo dat jij de eerste bent in 10 jaar dat ik hem heb. Jij mij kan verrassen..

Daarbij laat ik mij, precies zoals elisa2 zegt " niet aanvallen om gek maken door iemand achter zijn computerschermpje".

Ga aub deze uitdaging aan en kom is rijden en voelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:47

Lottegold ik heb het idee dat in dit topic al een tijdje off topic wordt gediscussieerd en de post van SP niet over jou gaat, maar meer algemeen bedoeld is.
Neemt niet weg dat ik je vraag aan SP om jouw paard los te komen rijden een hele interessante vind.
Ik denk nl dat het een fysiek iets is of karakter (geen zin in werken hebben) waardoor het zo lang duurt en dat het niets te maken heeft met jouw manier van rijden. Dus ik denk dat SP tegen hetzelfde vraagstuk aan zal lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:11

Nu even een andere insteek, Lotte: je zegt dat dit paard moeilijk is bij dierenartsen, dan bouwt het dier spanning op neem ik aan?

Is het paard irl en ohz ook snel gespannen? ik heb namelijk eens een paard in training gehad die een hoge spierspanning had, deze was daardoor stijver en had ook veel meer moeite om goed los te komen. Vitamine E en selenium hielpen toen wel maar het paard heeft altijd wat meer tijd nodig gehad dan andere paarden. Sommigen hebben dat ook gewoon.

Superpony: ik kom ook nog uit de tijd dat de instructeurs erg streng waren en huilen op de pony is bij mij vroeger ook gelukt daardoor. Bij mij werkte het averrechts en zorgde het juist voor faalangst en spanning.
Sommige mensen hebben het nodig dat je wat strenger bent als instructeur maar anderen ook weer totaal niet, geheel persoons afhankelijk. Als instructeur heb/ had ik juist wel graag een weerwoord en vroeg ook regelmatig hoe een paard voelde. Alleen al omdat je als je er naast staat soms iets anders ziet dan dat de ruiter voelt en ik juist de feedback van het gevoel erg belangrijk vindt.

Als mensen niet open staan voor wat je zegt kun je een andere ingang proberen te gebruiken, soms helpt het om hele andere metaforen te gebruiken, een andere uitleg over hetzelfde en soms is gewoon de tijd nog niet rijp dat iemand het op kan pakken denk ik dan.