Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjoow schreef:Blixem schreef:[ [url=m/U60eug.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit plaatje, en meerdere eerdere artikelen die ik hierover heb gelezen maakt dat ik zeker zal wachten tot 4 jaar met rijden mocht ik ooit het geluk hebben om een eigen paard te fokken. En dan is het nog afhankelijk van hoe het paard zich ontwikkeld en wat het aanbied. In die eerste 4 jaar kun je al zoveel doen. Ik vind het zelf heel belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen voordat het paard ingereden word. En natuurlijk kriebelt het om er snel op te gaan, maar met de wetenschap dat je echt veel kapot kan maken zou ik toch echt willen wachten.
Ik vind het ook te makkelijk gezegd dat iedereen het zelf moet weten. Nu zien we een beetje de trend dat mensen voordat het paard 3 is er al op zitten, wat als deze trend doorzet en we zo met 2 jaar al te paard zitten? Dat moeten we toch zien te voorkomen??
Er zijn een heleboel ouderwetse methodes inmiddels al achterhaald en er zijn zulke sprongen gemaakt al ten opzichte van paardenwelzijn, dit kunnen we ook meenemen.
Overigens vind ik wel dat stamboeken hier een grote invloed op kunnen hebben. Als die ervoor kiezen om bv keuringen pas vanaf 4 jaar onder het zadel te doen, en geen grote wedstrijden voor paarden onder de 4 jaar, zal de trend al snel afnemen verwacht ik.
Je hebt toch liever een paard wat je tot zijn 25e kan berijden, dan eentje dat met 16 oud en kapot is?
Kabayo schreef:SBravour schreef:Ik heb ook geen bron, maar Volgensmij is het wel algemeen bekent dat vele dressuurpaarden, op hun ‘top’, dus tussen de 8-11 jaar al mankementen ontwikkelen, een dressuurpaard van 16 jaar, die nog meedraait, is ‘oud’.
Sorry. Maar behalve totilas, ken ik ze niet
Avalanche81 schreef:Gwen1992 schreef:Het komt ook omdat het vanuit de fokkerij / keurings wereld allemaal zo snel moet. Als ze geen Z lopen tegen de tijd dat ze zes zijn. Zijn ze niet goed genoeg. Mensen die zien dat zo'n jong paard al zo ver is en willen dat ook. Dus die cirkel is gewoon heel moeilijk te doorbreken.
Daar wordt ook best wel op gepusht. Kreeg met mijn 4-jarige constant te horen: ja maar dat paard (betreffende paard was 5) is al M! Ik wil dat helemaal niet, ik wil geen 5 jarige in het M en een 6-jarige in het Z. Waanzin imo.
Citaat:Overigens vind ik wel dat stamboeken hier een grote invloed op kunnen hebben. Als die ervoor kiezen om bv keuringen pas vanaf 4 jaar onder het zadel te doen, en geen grote wedstrijden voor paarden onder de 4 jaar, zal de trend al snel afnemen verwacht ik.
Je hebt toch liever een paard wat je tot zijn 25e kan berijden, dan eentje dat met 16 oud en kapot is?
Anastasia24 schreef:3 jaar? écht niet! Arme dier is ( meestal ) nog niet eens 100% volgroeit! Nee, als je je paard niet wilt verklote wacht dan even een jaartje, voor mij is 5\6 en zelfs 7 een prima leeftijd. Mijn ingereden paardje bleek 11 te zijn inplaats van 6. Ging prima overgends, ga voor z'n 5e lekker longeren een band opbouwen, grondwerk doen Misschien zadeltje erop. Maar meer? Nee, en vooral niet op z'n 3e jaar!
RyceMack: Ja hoor, bij mij met de lessen die ik volgde gingen we gelijk draven, galoperen en na 1\2 lessen galoperen. Paard was niet braaf, totaal niet vol stess ben er ook 3x afgevallen en de trainster ook. Toen was ik het zat, en ben het alleen gaan doen, met halster met het enige hulp van het krukje. En binnen 2 maanden reden we ontspannen de bak door. ( Geen één val overgends ) En na 3 maanden hebben we gegalopeerd op buiten rit. Misschien lang, maar ik had geen hulp.. Ook ging ik na +- 20 keer rijden lekker zonder zadel en met halster de bossen in. En uiteindelijk kwam er ook galop bij, ja ik ben veel gevallen, en heb ook veel bokken doorgezeten. Maar ik sprong er toch weer op. En uiteindelijk had ik het liefste rijpaard! Enorm goed aan de hulpen, stem en gewichtsverplaatsingen. Keek nergends van op. Achja, je moet er soms wat voor overhebben.
.
Cioccolato schreef:Ik denk een groot deel van blessures niet alleen komt door vroeg inrijden maar door het teveel willen. Dus niet per definitie fout als 3 jarige zadelmak maken, maar het als 6 jarige en de Z moeten lopen. Of die ene wending in het parcourdie eigenlijk niet haalbaar is, maar wel de winst brengt.
Heeft in mijn ogen weinig met 3 jaar beleren maar juist met wat erna komt. Je kan prima een 3 jarige beleren als die er klaar voor is, maar de weg erna tekent veel.
Cioccolato schreef:Ik denk een groot deel van blessures niet alleen komt door vroeg inrijden maar door het teveel willen. Dus niet per definitie fout als 3 jarige zadelmak maken, maar het als 6 jarige en de Z moeten lopen. Of die ene wending in het parcourdie eigenlijk niet haalbaar is, maar wel de winst brengt.
Heeft in mijn ogen weinig met 3 jaar beleren maar juist met wat erna komt. Je kan prima een 3 jarige beleren als die er klaar voor is, maar de weg erna tekent veel.
ambre schreef:Als je later begint moet je nog steeds 2 jaar de tijd nemen voor het uitharden van botten en pezen.
Die van mij heb ik met 3 zadelmak gemaakt en lopen nu met 4 nog steeds maar 3x per week nog geen half uur.
Als ruiter niet te zwaar zijn en ze netjes over de rug kunnen rijden scheelt ook een berg.Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit blessures gehad die gerelateerd zijn aan vroeg inrijden, alleen door ongelukken.