Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nessinator schreef:PSvanLot schreef:Waarom zou je iets wat goed werkt willen veranderen?
Omdat er inmiddels betere alternatieven zijn, vraag maar aan Microsoft hoe het met Internet Explorer gaat
PSvanLot schreef:Ervan uitgaande dat je daarbij het welzijn van je paard vooropstelt.Maar je moet naar mijn mening vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Askja schreef:Een krukje eng? Wij hebben hier van die houten IKEA krukjes. Je moet m.i. wel heel klunzig doen wil je daar een ongeluk mee krijgen. Uiteraard is het ook gewoon zaak je paard eerst te leren netjes stil te staan naast het krukje. Ook een sensibel paard kan dat leren.
PSvanLot schreef:Shadow0 schreef:Ik vind krukjes zo eng. (Leve het opstapperron.)
PSvanLot: waarom zou aanleren aan beide zijden zorgen voor minder rust of duidelijkheid?
Bij een jonger paard met een handige ruiter niet. Maar bij een wat ouder sensibel paard vind ik het niet perse een verrijking.
Janneke2 schreef:Juist opstijgen is een stevige belasting.
Dat is een prima argument om links en rechts af te wisselen. (En om een krukje te gebruiken. Olympisch kampioen Nick Skelton doet dit als rasechte Brit.)
_Lorette_ schreef:Ik ben gewend om met groene paarden aan beide kanten het hangen en opstappen te oefenen, maar ik beken dat ik aan de rechterkant minder handigheid heb en dat ik daarom doorgaans links opstap. Leiden doe ik links en rechts, wat maar het makkelijkst is in de situatie. Sommige paarden vinden dat eerst even vreemd, omdat ze het alleen links kennen.