Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:26

Leuk paard TS! Logisch dat je in een maand nog niet volop geëxperimenteerd hebt met verschillende instructeurs en gewoon even rustig aan elkaar gewend probeert te raken met iemand die het paard toch al kent.

Als men op bokt een paard koopt moet je binnen 48 u de volgende dingen gedaan hebben:
- Volledig medisch laten doorlichten bij 2 klinieken
- Naar de tandarts
- Naar de osteopaat
- Naar de hoefsmid
- Naar de zadelmaker
- Zelf zitles nemen en aan ruiterfitheid doen
- Lessen bij 4 verschillende instructeurs en je inlezen over de verbeterpunten die ze je geven

Pas dan kun je met een gerust hart voor het eerst een rondje op je paard rijden en de foto's op bokt zetten ;)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:27

noorbeek1234 schreef:
Leonie_M schreef:

Amen!!

De huidige tendens op bokt lijkt het wel dat je vooral geen verbinding moet opzoeken. Laat een paard lekker voorwaarts neerwaarts op de voorhand vallen en we zijn laaiend enthousiast. Terwijl ik dan denk auw zijn voorbenen. Ik snap het niet meer.

TS je hebt een leuk paard. Hij mag inderdaad wat losser in de bovenlijn. Wat bij mij vaak werkt bij een paard dat te veel te hand op zoekt duidelijk te remmen en zodra je de juiste reactie krijgt weer los te laten. Paarden leren vooral door op tijd de druk weg te nemen. En nu lijk je nog wat te veel te blijven plakken. Veel succes!

En hoe pak ik dit het beste aan? Thanks voor je fijne reactie, wij snappen elkaar![/quote]

Paardrijden is on principe gebaseerd op dat een paard wil wijken voor druk. Bij een voorwaardse hulp begrijpen we dit meestal wel. Een hulp met beide benen is voorwaarts. Een hulp met 1 been is zijwaarts.

Maar wat we vaak vergeten is om een reactie te verwachten op het sluiten van de hand. Hand sluiten is nageven (langzaam opbouwende druk) of remmen (directe druk) Bij een paard dat door mijn hulp heen loopt maak ik een duidelijke overgang naar stap of halthouden. Zodra ik de juiste reactie krijg laat ik los. Dit herhaal ik net zo lang tot dat ik een lichte verbinding krijg.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:31

Kahawa schreef:
Leuk paard TS! Logisch dat je in een maand nog niet volop geëxperimenteerd hebt met verschillende instructeurs en gewoon even rustig aan elkaar gewend probeert te raken met iemand die het paard toch al kent.

Als men op bokt een paard koopt moet je binnen 48 u de volgende dingen gedaan hebben:
- Naar de tandarts
- Naar de osteopaat
- Naar de hoefsmid
- Naar de zadelmaker
- Lessen bij 4 verschillende instructeurs en je inlezen over de verbeterpunten die ze je geven

Pas dan kun je met een gerust hart voor het eerst een rondje op je paard rijden en de foto's op bokt zetten ;)

Hahaha! Geweldig dit. Maar zo is het idd wel! Toch fijn om te zien hoe het ook anders kan zonder iemand neer te halen. Gewoon fijn opbouwende kritiek is voldoende!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:39

Moderatoropmerking:
Bij deze het uitdrukkelijke verzoek om reacties te plaatsen die voldoen aan de regelgeving van HAW. Herhalingen van eerdere reacties zijn daarbij niet toegestaan. Ook zijn enkel reacties met opbouwend rijtechnisch commentaar (en dat kan positief of negatief zijn) toegestaan.
Wanneer je als TS een topic plaatst op HAW sta je open voor die kritiek en vertoon je daardoor een lerende houding. Reacties die na deze hulk niet voldoen aan deze regels worden verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:47

Och och och, hang er een slof aan en je hebt de hele bokt brigade over je heen. Zouden eens op de gemiddelde dressuurstal moeten kijken :))
Ziet er prima uit TS, inderdaad wat verbeterpunten maar dat komt wel goed. De slof mag ietsje losser zodat hij wel de mogelijkheid heeft iets meer eruit te komen, zodat het makkelijker wordt de rug te gebruiken. In principe moet er een boogje zijn als ie in aanleuning loopt. Achterhand activeren doe je door tempowisselingen en overgangen te rijden tot het je neus uit komt. Op den duur ga je prima aanvoelen op wel moment je weer voorwaarts moet rijden om die benen aan het werk te krijgen en dan voel je het paard als het ware opstijgen. Verder houdt hij wat vast in de kaak, maar dat is dus deels doordat het ietwat geforceerd "aan de teugel lopen" is, maar ik kan me voorstellen dat het even wennen is dus dat komt vast allemaal goed. Je hebt in ieder geval prima begeleiding zo te horen :)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:50

Bizzybijtje schreef:
Och och och, hang er een slof aan en je hebt de hele bokt brigade over je heen. Zouden eens op de gemiddelde dressuurstal moeten kijken :))
Ziet er prima uit TS, inderdaad wat verbeterpunten maar dat komt wel goed. De slof mag ietsje losser zodat hij wel de mogelijkheid heeft iets meer eruit te komen, zodat het makkelijker wordt de rug te gebruiken. In principe moet er een boogje zijn als ie in aanleuning loopt. Achterhand activeren doe je door tempowisselingen en overgangen te rijden tot het je neus uit komt. Op den duur ga je prima aanvoelen op wel moment je weer voorwaarts moet rijden om die benen aan het werk te krijgen en dan voel je het paard als het ware opstijgen. Verder houdt hij wat vast in de kaak, maar dat is dus deels doordat het ietwat geforceerd "aan de teugel lopen" is, maar ik kan me voorstellen dat het even wennen is dus dat komt vast allemaal goed. Je hebt in ieder geval prima begeleiding zo te horen :)

Thanks!!! Super van jou. Ik zal je tips zeker meenemen!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:01

Pfff wat een reacties weer :roll: ik post ook zeker geen foto's meer op bokt omdat mijn paard de neiging heeft achter de LL te kruipen. Denk dat ik niets anders te horen krijg dan 'paard loopt achter LL'. Nouja daar wordt niemand vrolijk van toch? :)

Ten eerste, erg gaaf paard, leuk zo'n professor die al zo ver is, ga je super veel van leren! :D En of je deze instructrice houdt of een andere zoekt.. daar zitten voor en nadelen aan. Deze zal 't paard goed kennen en je wellicht makkelijk op weg kunnen helpen om te wennen als combinatie. Aan de andere kant zou een nieuwe instructie wellicht een nieuwe kijk kunnen bieden op ontwikkelpunten bij 't paard, ook weer interessant. Maar geen van beide verkeerd.

Ik vind de slof vriendelijk gebruikt, je snapt zelf ook wel dat dit een tussenoplossing is en niet een middel om je paard chronisch mee 'in de krul te trekken' zoals hier erg ongenuanceerd werd genoemd. Ik krijg soms een beetje het gevoel dat wanneer mensen dressuur rijden zoals op de meeste concoursen wordt gedaan dat gelijk afgeschilderd wordt als slecht en zielug. Ik vind het erg narrowmindend om te denken dat lang en laag de enige goede manier is om een paard te rijden. Per paard en per combinatie kunnen kijken naar wat past getuigd van goed horsemanship, en niet maar 1 manier op elk paard toepassen. Omdat dat het 'enige goede is'. Daarbij moet je ook naar je doelen kijken, wat wil jij graag bereiken? Wil jij thuis lekker ontspannen je rondje kunnen rijden, gooi dan vooral je teugels los en ruk je boom uit je zadel, be my guest serieus. Maar als je wedstrijden wil gaan rijden en je wilt verder komen zul je toch ook moeten gaan trainen op wat de jury's graag willen zien! En er zullen genoeg mensen zijn die zich niet kunnen vinden in wat de jury's graag willen zien, maar er zijn ook mensen die dat wél als een uitdaging zien, waaronder ik zelf. Ik vind het erg kwalijk dat dit veelal meteen wordt veroordeeld door een groot gedeelte van bokt. erg jammer! Ts is ontzettend blij met haar paard en ik veronderstel zo dat zij wedstrijden gaat rijden en het ver gaat schoppen met zo'n gaaf en ervaren paard :)) dan moet je er naar kijken op de manier waarop TS er mee aan het werk wil, en niet vanuit een ander perspectief want daar heeft zij gewoon niet zo veel aan lijkt mij....

Ts heel veel succes met je knappe merrie! Vind het er al knap uit zien, ben benieuwd naar jullie progressie de komende tijd :)

rienne

Re: Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:10

Ts, mijn instructrice zei vroeger ook wel eens doe haar een slof om, mijn moeders reactie daarop: nee ze moet leren rijden en de problemen op te lossen en niet met hulpteugels rijden :+

Ik ben toen ook van instructrice veranderd en dat was gewoon nodig, mijn paard kon haar manier van werken niet aan. Het ging te snel om het in haar koppie te verwerken. Met een andere instructrice kon ik het uiteindelijk wel maar er was een andere voorbereiding nodig. Hoop dat je mijn uitleg snapt :)

Mocht je je daar niet goed bij voelen, lekker bij deze instructrice blijven dan! Je hebt een mooi paard en zou best nog een eindje kunnen geraken. Succes in elk geval ermee

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:25

TS, je hebt het paard pas een maandje en je bent nog volop bezig een band op te bouwen.
Is ze lief als je komt knuffelen of poetsen? Loopt ze ontspannen en met haar aandacht op jou gericht mee aan een touwtje? Hoe is ze op een ontspannen buitenritje? Herkent ze je al als je op stal komt? Zou je nu op dit moment zonder zorgen op haar gaan zitten zonder zadel en hoofdstel? Wat doet ze als de smid komt?

Jullie gaan nog een lange weg hebben om elkaar te leren kennen. Ga de eerste paar maanden gewoon elkaar leren kennen en focus in die tijd heel wat minder op het rijden. Dat komt wel goed als het vertrouwen tussen jullie er is. Tja, en als dat 6 of 12 maanden duurt voor het er is... dan is het maar zo.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:38

Ts, ik vind het een super gaaf paard!

Omdat het HAW is moet ik wat zeggen. Ik ben pro slof, mits goed gebruikt. En ik zou alleen meer willen geven omde slof zo los te hangen dat je bij het opstappen het hoofd van je paard even links en rechts buigt zodat je slof lang genoeg is voor de buiging tijdens het rijden.

Dat probleem ben je kwijt als je de slof tussen de voorbenen doet.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:42

Heel erg leuk paard TS! Je zit er ook erg netjes op. Ik heb niks tegen het goed gebruiken van een slofteugel, maar pas wel op met het gebruik ervan. Als ze zich sterk maakt wordt ze van een slofteugel alleen maar sterker! Probeer dus ook regelmatig zonder te rijden en ook vriendelijk te zijn met je hand.
Voor het achterbeen meer actief krijgen; zorg dat je haar van achter naar voren rijdt en niet van voren naar achter. Probeer ook veel tempowisselingen en overgangen te rijden! Heel veel succes, je komt er wel met zo'n leuk paard :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:18

Echt jammer dat je zo reageert. 20 is jong, maar wel volwassen en je mag best netjes blijven reageren. Is ook een stuk leren. En iedereen moet leren, op elke leeftijd. Mijn zoon is 19 en ik hoop toch dat hij niet zo reageert op tips van soms oudere, meer ervaren mensen.

Het is ook jammer dat je nu alleen tips aanneemt van mensen die nou net niet de fijnste tips geven.

Netjes voorwaarts,neerwaarts rijden is helemaal geen hype van de laatste jaren. Ik rij bijna 37jr waarvan 30jr met eigen paarden en heb altijd zo les gehad.

Hoe beter jij gaat zitten, hoe kleiner jouw hulpen, hoe fijner jou paard gaat lopen. Als een paard fijn loopt,kan de ruiter ook weer fijner zitten.

Een paard dat zich sterk maakt is niet goed. En die strijd hoef je niet aan te gaan, want dat verlies je of je rijdt je paard stuk. Niet persoonlijk opvatten, het gebeurd gewoon erg veel.

Iemand die weet waar hij mee bezig is,kent de basis. Het is absoluut niet erg dat je een stuk hebt overgeslagen. Je vraagt nu en krijgt ook goede tips.

Je zou het in beeld moeten zien, maar probeer zelf eens je rug te bollen en kijk hoever je met je hoofd kan komen. Maak vervolgens je rug hol en kijk nog eens hoever je hoofd gaat.

Het is echt belangrijk dat je opbouwt en het goede beloont door ontspanning. Niet bij 1 goede pas doorgaan om zo de bak door tw komen. Die eerste stap belonen is bevestigen. Je wil dat je paard je begrijpt. Kleine hulpen is vragen. Grote/grove hulpen is schreeuwen. Hoe reageer jij op iemand die vraagt of iemand die schreeuwt?

Ik gaf iemand les met een paard dat enorm gespannen was. Eigenaresse kreeg ook spanning. Maar paard was echt bang voor haar hand. Die ging al vooraf zo spannen op wat ging komen.
Paarden leren goed door herhalen. Maar zo leren ze ook de negatieve dingen.

Kijk niet naar mensen die al verder zijn om daarna stappen over te slaan. Terug naar een goede basis lijkt een stap terug, maar geeft je meer stappen vooruit straks. Doe je dat niet lopen jij en of je paard een keer vast. Is gewoon zonde en niet nodig, dat hoor je ook van meer mensen. Proces van leren en volwassen worden is hoe je daarmee omgaat.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:19

Het spijt me, maar ik zie er niets vriendelijks aan ;( , op de meeste foto's staat de slof gewoon strak.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:36

Ten eerste, wat een super leuk paardje! Mensen op bokt reageren altijd apart :o Heel normaal.
Ik vind dat je haar vriendelijk rijd, maar dat de slof nu wat te strak zit en het daarom een verkeerd beeld geeft.

Wat ik zou doen:
Ik ben niet tegen de slof, maar hij mag van mij wel wat losser.
Je hebt nu je handen hoog om haar in de oprichting te krijgen, maar de slof trekt haar weer naar beneden.
Tegenstrijdige hulpen, dat werkt niet. Voorwaarts neerwaarts rijden, meer lengte geven.
Schakelen, veel overvangen en probeer haar vooral goed los in de rug te krijgen! Dat wil nu niet door de tegenstrijdige hulpen.

Ben benieuwd naar je volgende topic :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:53

Kahawa schreef:

- Naar de tandarts
- Naar de osteopaat
- Naar de hoefsmid
- Naar de zadelmaker

Dat is wel de volgorde hoe ik het gedaan heb, die eerste 6 dingen dan, eerst alles rondom in orde, zadel, tanden, voetjes etc en dan pas erop. Niks mis mee. Verder naar TS, je rijdt het paard pas net, in haw krijg je tips, slof is genoeg over gezegd maar begrijp de reacties vaak wel. Door veel km`s te maken wordt je pas een combi, succes en geniet van je nieuwe aanwinst

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:59

Beste TS, wat een prachtig paard heb je zeg! En je bent zelf ook een mooie meid, jullie zijn een super setje samen!

Ik kan je het advies meegeven om eens een clinic, les of informatieavond over de klassieke rijkunst te volgen. Voor mij heeft dat een wereld doen openen als het gaat om correct ruggebruik. Ik ben zelf een lesklant bij Anneke Hollanders van http://www.enthusiastichorsegymnastics.com

Ik begrijp wel wat er door meerdere Bokkers hier bedoeld wordt, wat niet wegneemt dat je er verder keurig op zit en er ook serieus mee aan het werk bent. Heb je wel eens het gevoel dat je paard je nog niet echt "laat zitten"? Dan draagt hij jou niet op dat moment.

Ik kan je aanraden om dIt filmpje eens te bekijken. Hij duurt lang en is in het Engels, maar sluit precies aan bij wat er bedoeld wordt met correct dragen en ondertreden van het achterbeen.

https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9 ... e=youtu.be

Succes met je prachtige aanwinst, je komt er echt wel!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:38

Dankjulliewel voor alle tips en lieve berichtjes! Super!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:43

Je mag altijd pb sturen als je vragen hebt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:50

Wat vond je instructrice van je rijden tijdens de foto's? Te zien aan het oortje had je op dat moment les..

Verder zul je moeten beginnen met leren zitten. Op je galop foto (waar je uit het zadel komt) is heel duidelijk te zien dat je niet kunt zitten, Maar dat je je handen nodig heb om je balans te vinden. Leren zitten is niet makkelijk. Begin in een rustig tempo en op een braaf paard. En bouw dit langzaam op.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:07

Jammer dat TS gelijk heel bokt over haar heen krijgt door het gebruiken van een slof. Het gebruiken van een slof zal mijn keuze ook niet zijn. Maar dit is TS haaar paard rn zij zal erg echt wel goed over nagedacht hebben.

Maar wat een tof paard heb je ts! Echt een paard met uitstraling. <3 Ontzettend veel plezier met je nieuwe aanwinst. En jullie komen der zeker wel. Je zal ongetwijfeld veel plezier gaan beleven meet dit paard.

Zelf vind ik een actieve achterhand ook altijd wat lastiger. Zelf train ik dat dmv schijnovergangen. Wat echt super werkt!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:11

Anoniem schreef:
Wat vond je instructrice van je rijden tijdens de foto's? Te zien aan het oortje had je op dat moment les..

Verder zul je moeten beginnen met leren zitten. Op je galop foto (waar je uit het zadel komt) is heel duidelijk te zien dat je niet kunt zitten, Maar dat je je handen nodig heb om je balans te vinden. Leren zitten is niet makkelijk. Begin in een rustig tempo en op een braaf paard. En bouw dit langzaam op.
Lijkt me logisch dat je niet kan zitten als het paard zijn rug niet ontspant.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:17

KellyDV schreef:
Anoniem schreef:

Lijkt me logisch dat je niet kan zitten als het paard zijn rug niet ontspant.

Als je niet kunt zitten, kan je paard ook nooit ontspannen. Daarom zeg ik dat je dat moet leren in een rustig tempo en op een braaf paard.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:38

danzzz schreef:
TS, je hebt het paard pas een maandje en je bent nog volop bezig een band op te bouwen.
Is ze lief als je komt knuffelen of poetsen? Loopt ze ontspannen en met haar aandacht op jou gericht mee aan een touwtje? Hoe is ze op een ontspannen buitenritje? Herkent ze je al als je op stal komt? Zou je nu op dit moment zonder zorgen op haar gaan zitten zonder zadel en hoofdstel? Wat doet ze als de smid komt?

Jullie gaan nog een lange weg hebben om elkaar te leren kennen. Ga de eerste paar maanden gewoon elkaar leren kennen en focus in die tijd heel wat minder op het rijden. Dat komt wel goed als het vertrouwen tussen jullie er is. Tja, en als dat 6 of 12 maanden duurt voor het er is... dan is het maar zo.

Volledig mee eens! Laat een net verhuisd dier (ik neem aan dat je haar verhuisd hebt) zich thuis voelen, sommigen doen daar idd 6-12 maanden over.

Citaat:
Maar ik heb ook al zonder slof gereden en voor mijn eigen veiligheid heb ik deze er even aangedaan omdat ze mij heel erg heeft uitgetest.

Waarom zou een dier je uittesten? Misschien heeft ze te veel tegelijk te verwerken, ze heeft toch 6 jaar bij 1 eigenaar gestaan, een verhuizing is niet niks he.

Verder een prachtige merrie!!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:43

Ze is niet verhuisd. Ze blijft staan waar ze stond.