Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quickie schreef:Oef, als je het motto hebt dat een dier niet mag werken voor jouw plezier wat een leed kun je dan zien bij honden. Schaapdrijven, speuren, behendigheid en ga maar door. Auw
Rex_Rolfo schreef:Ach, als er iets wreed is dan is het de natuur zelf wel.
Biologische paprika's? Lekker hoor, maar dat de rupsen die onschuldig hun maaltje zochten levend worden opgevreten door de maden van sluipwespen is zeker geen dierenmishandeling?
Rex_Rolfo schreef:Ach, als er iets wreed is dan is het de natuur zelf wel.
Biologische paprika's? Lekker hoor, maar dat de rupsen die onschuldig hun maaltje zochten levend worden opgevreten door de maden van sluipwespen is zeker geen dierenmishandeling?
Monique1963 schreef:Ik zou de vraag anders stellen, het woord wreed, is volgens mij niet de kwestie. Dat zou heel makkelijk te beantwoorden zijn, dat ligt aan hoe er gereden wordt.
Maar de achterliggende vraag: is het gebruiken van dieren voor ons eigen plezier ok of niet. Dat vind ik een supermoeilijk dilemma.
Als je een paard vraagt wil jij een zadel op je rug en werken, dan zal hij waarschijnlijk zeggen dat hij lekker grazen in de wei leuker vindt.
Ik geloof dat je niet alles over 1 kam kunt scheren. Ik zou de extremen van de paardensport wel weg willen hebben. Dus waar erge ongelukken mee gebeuren en waar geslagen en gemept wordt en waar vaak blessures mee ontstaan. Dus races, springen met extreme hindernissen, rodeo's, jachten, etc. Ook weet ik niet wat ik van dubbele bitten in de hoge dressuur vind. Of eigenlijk weet ik het wel, ik vind het 3x nix.
Vrijheidsdressuur daarentegen, daar zit nauwelijks dwang achter.
Arabier schreef:Ja.
Wie gaf ons ooit het recht op zo'n dier te stappen die zich daar niet tegen kan verzetten.
Bovenal verzetten z zich meestal ook al bij het inrijden, wij zijn zo naïef te denken dat dit hoort maar het paard wil het gewoon niet, het is tegen zijn natuur in.
Rijden is wreed
darkadia schreef:Maar die 300 geteste paarden, is daar ook van bekend wanneer ze zijn ingereden? En hoe vaak per week? Hoe lang een sessie was etc? Zijn ook allemaal dingen die van invloed zijn. In het filmpje wordt gesproken over inrijden op 2jarige leeftijd. Wat in draf en rensport idd vaak wel zo is, maar andere takken zie je toch wel dat mensen wat later beginnen (hoewel ik ook 3 eigenlijk nog te vroeg vind).
enjoymyhorse schreef:Arabier schreef:Ja.
Wie gaf ons ooit het recht op zo'n dier te stappen die zich daar niet tegen kan verzetten.
Bovenal verzetten z zich meestal ook al bij het inrijden, wij zijn zo naïef te denken dat dit hoort maar het paard wil het gewoon niet, het is tegen zijn natuur in.
Rijden is wreed
Misschien eens op een andere manier zadelmak maken dan.
Ik heb er dit jaar weer 2 jonge onder het zadel, geen van beide heeft zich verzet.
Alles in rust, met een knuffel en een aai. En ze laten zo op zich hangen, dan is het been erover ook geen gedoe.
En zitten al net zo min.
En ik geloof niet dat ze het als wreed ervaren al die extra aandacht en knuffels en lieve woordjes.
Daar willen ze best wel een ruiter voor dragen in ruil.