Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:18

ariatje schreef:
Is dat het probleem? Dan zal ik deze opmerking terug nemen en mij oprechte excuses aanbieden.
Wat niet weg neemt dat we het niet met elkaar eens zijn.

Excuses geaccepteerd.

Maar misschien moeten we gewoon accepteren dat we het niet eens gaan worden.

Sharonaa_

Re: Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:25

Terug beginnen bij de basis met goede begeleiding. Leren rijden op je zit en voor is dan even niet belangrijk. Je moet toch van achter naar voor rijden. En vooral je been eraan houden.

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 22:48

hoi!
ik wil even wat duidelijk maken.
ik heb soms voorbij zien komen :'misschien zijn jullie gewoon geen match/goeie combinatie'. zelf vind ik dat je dit niet van een 'stukje tekst' kan uitmaken, maar ik heb foto's gevonden van toen mijn merrie net 5 maanden van mij was. VOORDAT de lessen kwamen.. die overigens totaal verkeerd afliepen.. maar ik weet dus wat ze in huis heeft, en wil ook dit er weer zo krachtig mogelijk uit halen met goeie lessen en geduld! ik zie dit als een leerproces voor zowel paard als voor mezelf.. opgeven is voor mij geen optie. _/-\o_

ik zal snel foto's maken van de vooruitgang!

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:56

Desiree schreef:
anneliesdj schreef:
En dat is dus gewoon niet waar. Het paard voelt het wel degelijk alleen reageert er niet op.
¨
Dan is het paard ongehoorzaam en dramt door.
Of het paard weet niet wat je bedoeld. Een paard wat dramt is in 99 van de 100 gevallen terug te voeren op de ruiter.
Ik zou zoveel druk opvoeren dat het paard wél reageert. Dus veel als dat nodig is.
En dan gaan ze dus achteruit, of omhoog. In elk geval tegen je hulpen in.
Hoewel ik het haat om veel met mijn handen te doen. Ik doe er het liefst zo min mogelijk mee. Maar je moet wel. Ik heb het zo geleerd op mijn toen sensibele merrie, en die instructeur leerde mij hoe met hete paarden om te gaan. Het lukte hem. Ik kon haar na verloop van tijd echt goed aan het lopen krijgen. Maar ze was gewoon ongehoorzaam en dramde door.
Je praat steeds over ophoudingen en teugelhulpen, terwijl je zegt zo min mogelijk met je handen te willen doen. Je spreekt jezelf tegen.
anneliesdj schreef:
Zoals ik al zei; een paard wat genoeg in de mond geplukt wordt, voelt die de teugelhulp niet meer, of negeert hij hem gewoon?
¨
De teugelhulp voelt hij na verloop van tijd niet meer omdat hij er aan gewend raakt. Punt is dat je een paard hier ook niet aan moet laten wennen, want dan doe je veel te veel. Je moet minimaliseren.
En zo is het dus precies met de zithulpen. Als jij als ruiter niet stil kunt zitten of het paard heeft nooit geleerd te reageren, dan heeft het paard geleerd niet te reageren op je zithulp. Maar dat betekend zeker niet dat hij het niet voelt.
Dus zoveel druk gebruiken dat hij ook werkelijk reageert zodat je ONMIDDELLIJK loslaat. Dat laatste dat is nog het lastigste, want veel mensen zijn daar te laat in. Ik heb ook moeten leren om daarmee op tijd te komen hoor.
Bij de zit en gewichtshulpen ga je net zo te werk, tevreden zijn met de kleinste reactie en meteen belonen.

anneliesdj schreef:
Het is het makkelijkste om te zeggen dat het aan het paard ligt (hij voelt het niet) ipv bij je eigen onkundigheid (ik heb er het geduld niet voor). Uiteindelijk zul je toch terug moeten naar die gewichtshulp en dat hoort gewoon bij de basis, beter maar meteen goed aanleren.
Daarbij kun je een sensibel paard juist beter zo min mogelijk op de teugel rijden omdat dat vaak verzet oplevert.

Edit; ik zie dat ariatje nagenoeg hetzelfde zegt als ik :+

Om het paard zo min mogelijk op de teugel te rijden, mijn streven is dat ook, op ieder paard, moet het paard wél terugkomen op de teugelhulpen, en het liefst op de geringste teugelhulpen.
Als het paard niet meer vlucht in tempo en op het been, kun je het paard ontspannen rijden en kun je in het terugrijden de teugelhulpen zelfs achterwege laten. Dat is wat ik doe. Ik hoef maar een keer uit te ademen en voor mijn paarden is dat voldoende.

maar paarden kunnen echt wel ongehoorzaam zijn, als ze een ander belang hebben dan de ruiter. IN dit geval ligt het in het belang van het paard om te vluchten.
Een paard is geen robot en beredeneert zijn actie's ook niet, die denkt niet 'nu ga ik eens even vluchten'. Als hij vlucht moet je dat bij jezelf zoeken, het heeft een oorzaak namelijk. Je zit niet stil, je benen rammelen, je zit er teveel met je hand aan, of je harnachement past niet, doet pijn of het paard is bang van de ruiter om enig reden en zo kun je nog wel even doorgaan.

De zit en gewichtshulpen zijn de basis, je gebruikt de teugelhulpen slechts licht ter ondersteuning.

Ik vind overigens dat de discussie op de vorige pagina een vreemde wending heeft gekregen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:06

EzzyPezzy schreef:
hoi!
ik heb soms voorbij zien komen :'misschien zijn jullie gewoon geen match/goeie combinatie'. zelf vind ik dat je dit niet van een 'stukje tekst' kan uitmaken, maar ik heb foto's gevonden van toen mijn merrie net 5 maanden van mij was. VOORDAT de lessen kwamen.. die overigens totaal verkeerd afliepen.. maar ik weet dus wat ze in huis heeft, en wil ook dit er weer zo krachtig mogelijk uit halen met goeie lessen en geduld! ik zie dit als een leerproces voor zowel paard als voor mezelf.. opgeven is voor mij geen optie. _/-\o_

[ [url=m/TGYE5p.png]Afbeelding[/url] ]

Is dit hoe ze nu loopt of hoe ze toen liep?
Als ik hier iets over mag zeggen; hand ontspannen, elleboog meer naar voren. Ze moet meer ontspannen en zakken in de hals.
Maar je zit er verder wel heel netjes op hoor!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:36

Leuk paard TS!
Op de foto zie ik wel een paard wat aardig hoog is ingesteld ( zo maakt t paard eerder adrenaline aan..terwijl een paard wat over de rug gereden wordt Lees zijn lange rugspier kan ontspannen juist meer endorfine aanmaakt.. Dit stofje is een natuurlijke rust gever..
Ben je bekend met rechtrichtarbeid? Mijn hyper sensibele merrie is een compleet ander paard geworden Door 4 jr geleden het roer om te gooien en een goeie rechtrichtinstructeur te vinden.
Een paard die in zijn natuurlijke scheefheid wordt doorgereden ( iets wat vaak onbewust wordt gedaan Door de ruiter) wordt rennerig, ervaart paniek.. vergelijk het met een correur die zijn motor Door een scherpe bocht moet rijden om " overeind" te blijven moet deze zeer veel snelheid maken anders schuift ie met zijn lijf over t asfalt..Met een paard is dit niet anders. Wel eens een paard gezien aan de longe die enorm veel vaart maakt? Plat Door de bocht gaat? Het paard die dit doet heeft geen balans en moet deze vaart wel maken anders zou ie onderuit gaan!
Je zou jezelf de volgende vragen kunnen stellen om er achter te komen of je paard in meer of mindere mate scheef is ( helaas moet het eerste 100% rechte paard nog geboren worden, er zijn ook maar weinig mensen die zowel links als rechtshandig zijn)
Houdt je paard 1 bepaalde kant vast? Maw is je paard sterker op 1 teugel?
Gooit je paard je naar een bepaalde kant in het zadel?
Is je paard gespannen tijdens t rijden?
Went je paard niet gemakkelijk naar 1 kant?
Komt ze vaak in verzet?
Voelt het rijden vaak als een gevecht?

Probeer voor jezelf eerlijk antwoord te geven op deze vragen..
Als je als ruiter de natuurlijke scheefheid niet corrigeert kan er rugspanning instaan en kan de bovenlijn verkorten ( dit zie ik eerlijk gezegd wel terug in je foto)
Omdat ik jou verhaal sterk herken zou ik je willen aanraden om een goeie rechtrichtinstructeur te zoeken die jou en je sensibele merrie kunnen begeleiden.. geloof me het is t 1000% waard..Je zult versteld staan wat dat doet voor je sensibele paard, voor elk paard!!!
Heel veel Suc6!
Er zijn diverse instructeurs zie bijvoorbeeld www.atletischerijkunst.nl of paarden begrijpen.nl

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:18

Biscaya.... heerlijk! Hier wordt ik blij van. Je weet en werkt met endorfine.

Jou manier heb ik eerst op de grond opgepakt.
Dit wél met een chambon.
Wat doet deze? In iedergeval alles behalve het paard in de krul laten lopen.
Heel langzaam. Week naar week ging dezestrakker. En uit eeindelijk niet lager dan de hals horizontaal met neusje er uit.

Ze kwam er achter dat ze kon halsstrekken. En dat dit een heerlijk ontspannen gevoel gaf.
Op de grond leerde ik in alle rust en tijd commandos aan. Duidelijk en effectief.

Eerste weken zat ik er maar vijf minuten op. Hoofd laag? Stoppen. Morgen weer verder.
Elke week wat meer en ietsl langer.
Ja ik werk nog steeds met een flexibel chambon. Hierdoor kan ze haar hoofd omhoog doen. Maar zakt ze al snel en laat ze dr hoofd vallen.

Enige wat ik doe is contact houden. Ik vraag niet. Ik houd contact en voel of ik kan uit schuiven
Dan reikt zij naar het bit.

Je voelt die rug omhoog komen en passen ruimer worden.
In loop van tijd voel je dansen ondr je bips op een relaxed paard.

Neem voor elk stapje tijd.
Maar neem lang en laag écht mee.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:40

EzzyPezzy schreef:
hoi!

[ [url=m/TGYE5p.png]Afbeelding[/url] ]

Je zit is zeker niet verkeerd! Maar.....nu komen we eigenlijk waar de totale discussie over gaat:

Het paard wordt met teveel " hand" gereden. Het stelt zich daardoor te hoog en met een verkeerde knik in de hals in. Het loopt achter de loodlijn. Je hebt een knap dier met enorm veel power en vermogen. Probeer dit niet enkel met je handen op te lossen. Wees vriendelijk in de hand en breng haar rust. Probeer haar van voren wat " lucht " te geven. Ontspan in je handen, wees niet verschrikt als ze wat harder gaat. Dat gaat over. Heb vertrouwen in je paard en houdt vol!

Verder valt me op dat de neusriem precies op het einde van het neusbeen valt. Is dit met opzet gedaan? Ik zou bij sensibele paarden kiezen voor een gecombineerde neusriem welke hoog op het neusbeen wordt gedragen. Aansnoerneusriemen zijn uit den boze evenals strakke sperriemen. Dit geeft verzet bij sensibele dieren. Dus neusriem hoger op de neus en je moet met met gemak twee vingers er tussen kunnen doen. Zo heeft het paard vrijheid in het kaakgewricht en dat zal sneller tot ontspanning leiden... Zeker bij gevoelige dieren kan het kleinste detail al verbetering of juist verslechtering opleveren.

Succes!