niet galloperen wel sneller draven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:56

mamamier schreef:
Je blijft in excuses hangen. Laat ik het anders vragen. Wat moet/wil jij nog leren om de haf, evt de merrie en straks je eigen paardje goed te kunnen rijden? En wat of wie heb je daarvoor nodig?

Mezelf maar even quoten, heb je hier überhaupt wel eens over nagedacht?

Kinke

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:32

en dan rest de vraag, waarom mag je vriendin de instructrice jou wel lesgeven en een ander niet? En als een manege niet antwoordt op je mail, dan ga je er toch gewoon even langs?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:10

Willen jullie erop letten om in te blijven gaan op het probleem en niet persoonlijk te worden tegen TS? Ik zie dat de meesten dat netjes doen, maar laat opmerkingen die ingaan op TS zelf en haar gedrag los de paarden achterwege svp.

TS, van jou lees ik zes pagina's excuses zoeken, commentaar op anderen (maneges, de broer,..) en weerleggen van de goedbedoelde adviezen die je krijgt. Daarmee maak je het de andere Bokkers ook wel heel lastig om opbouwend te reageren.

Ik kies er bewust voor om iedereen in het openbaar aan te spreken, omdat dit niet de eerste keer is dat een topic van TS op deze manier verloopt. Ik hoop dat jullie er zonder de interventie van een mod in slagen om dit topic binnen de grenzen te kunnen laten verlopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:08

Verdiep je eens in het rechtrichten van het paard.
Ik denk dat op die leeftijd de kracht,conditie en rechtgerichtheid ontbreekt.
21j is een mooie leeftijd niks mis mee om nog wat te leren maar alles gaat dan gewoon drie keer langzamer dan bij een jong paard.

Gewoon blijven oefenen en in de bak enkel op de lange zijde gaan galoperen.
Stop op het beste moment dan onthoud het paard het als positief.

Lekker veel stap en draf voor de conditie doen en zoeken naar oefeningen die bijdragen aan de lenigheid van de haf.

succes en vooral blijven genieten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:07

Even een update.
Zondag heb ik astra weer gereden in de piste die nu 35x40m groot is.
Eerst instappen enkele rondjes. Daarna 2 rondjes gedraafd.

En dan ..... een halve volte gestapt .... 2 pasjes draf .... eeeeennnnn een volledige piste rond galop. Hij kan het dus wel degelijk de piste was gewoon te klein. :D

Er is alleen 1 hoek die hij niet wil ingaan en dus afsnijdt. Komt omdat er ooit een boot stond en die is volledig uitgebrand in die hoek. Ook het feit dat er wind was die de boom aan die hoek wat deed kraken hielp ook niet echt. Dus lekker genoten van de galop en niks dwingen wat die hoek betreft. Daar ga ik hem wel doorheen helpen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:19

Euhm.. Enkele rondjes stappen, 2 rondjes draven en dan al galopperen? Waar is het opbouwen? Warming up? Helemaal met een ouder paard is het belangrijk hem de tijd te geven op te warmen. Of is het ook galop, stil zetten, afstappen en klaar? Waar heb je leren paardrijden kind? Zelfs mijn broertje, dat niet rijd, weet dat je moet opbouwen :(:)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:08

Fijn dat de galop nu wel lukt, maar inderdaad, opbouwen!! Zeker met een ouder paard...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:09

Pff commentaar. Waart hij erbij? Nee toch?
De weg van wei naar poetsplaats en poetsplaats naar piste is al een dikke 300m. En dan ongeveer 5 rondjes gestapt op diverse tempo's in de piste. Ik ga ook geen 5rondes draf vragen want dan heeft hij geen fit meer voor galop. Heb tevens bij 1 ronde galop gehouden omdat het goed ging en dan terug draf e stap gedaan met wat figuren en om paaltjes heen slalommen voor soepel te worden langs beide kanten.

In plaats van eens blij te zijn dat het toch positief gegaan is. Maar nee alleen commentaar kunnen ze hier op Bokt geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:11

darkadia schreef:
Fijn dat de galop nu wel lukt, maar inderdaad, opbouwen!! Zeker met een ouder paard...

En hoe lang moet dat opbouwen dan? Ik rij maar max 30/40 min met dat paard juist omdat hij ouder is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:18

Als hij dan niet meer fit genoeg is voor de galop dan dien je dus eerst aan conditie te gaan trainen... Losrijden (meters van en naar stal tellen NiET mee) zou ik zeker 15 minuten doen met zon oudje in stap. Werken aan souplesse in de wendingen, hem rechter maken. Hoewel sommige oudjes inderdaad makkelijker los worden door een galopje, is 5 rondjes stap en maar 2 rondjes draven echt onvoldoende.
Daarna zou ik dan 5-10 min werken soepelheid in draf, dan pas een galopje, en dan lekker uitstappen. Dan geef je namelijk ook meteen een echte beloning, galop goed betekent klaar met werk, ipv galop goed en alsnog in draf aan het werk moeten voor souplesse...
En als je mijn post goed gelezen had, was ik wel degelijk eerst positief... Er zit alleen een MAAR achter... En dat is niet omdat we naar willen zijn naar jou, maar omdat we er beste voor even met het paar en ook willen dat jij nog lang van hem kan genieten...EDIT ow je doelde niet op mij geloof ik ;)
Laatst bijgewerkt door darkadia op 15-07-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:20

Ik had dat negatieve ook niet tegen jou. Was dat aan het typen toen jij al reageerde.
15min stappen doe ik dus niet dan verliest de haflinger zijn geduld en gaat met zijn hoofd schudden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:22

Wij hebben een "jonkie" van net 9. Instappen 10 minuten, dan langzaam oppakken, lekker lang en laag een kwartiertje en dan pas gaan ze aan het werk. Alles bij elkaar maximaal drie kwartier. Een Pony dat geen 5 rondjes kan draven omdat ie dan geen fut meer heeft voor een rondje galop, klinkt in mijn oren niet als genoeg conditie voor het werk dat je van hem vraagt. Dus ja, opbouwen. Rustig aan gezien zijn leeftijd. Maar zorg in ieder geval voor een fatsoenlijke warming-up en cooling-down.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:25

Lekker laten schudden en gewoon door rijden, zoals jij het nu omschrijft klinkt het als ongeduld en dus indirect ongehoorzaamheid wat jij dus nog beloond ook, want hee als ik schud, mag ik in draf...
Mijn paard gaat ook schudden als ie ongeduldig is... Jammer dan, we stappen net zolang tot ik hem voldoende opgewarmd vind om te gaan draven... Zeker bij oudere paarden is goede rustige warming up belangrijk. Duurt wat langer voor alle spieren goed warm zijn en evt. stijfheid weg is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:30

Ik rij met mijn oudje ook eerst een kwartier vwnw in stap. Daarna minstends 5 minuutjes vwnw in draf. En dan pas naar de galop. Als het beestje geen conditie heeft om meer te doen dan een paar rondjes, zou ik sws de galop helemaal laten zitten. Dit is niet perse voordelig voor de haf

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:31

MaricoGraphy schreef:
Ik had dat negatieve ook niet tegen jou. Was dat aan het typen toen jij al reageerde.
15min stappen doe ik dus niet dan verliest de haflinger zijn geduld en gaat met zijn hoofd schudden.

Dan moet je hem bezighouden. Stap-halt-stap-halt. Stap- sneller stap -stap -sneller stap. Verzinselfiguren. Dus je doet een halve volte, verandert van hand, wendt af, halve volte etc.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:32

Dan zou ik òf aan de conditie werken òf, als je het geduld of de wil niet hebt, bouwt met opstappen. Er zijn jou zo veel roos gegeven en je lijkt er niets mee te doen, dus als je positievere reacties wilt, zou ik gewoon wat doen met alle tops die je gehad hebt en anders niks op bokt plaatsen. Want je schiet anders nog niets op met een Topo op bokt als je alles wat een ander je aan tops heeft toch de grond in boort en een oudere pony naar de gallemiezen rijd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:35

Bij het losrijden wel echt los rijden, dan verveelt hij zich ook niet. Figuren rijden, tempowisselingen. Anders rijd je hem echt kapot hoor. :n

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:41

Naast de tip die al tientallen keren gegeven is, lesnemen, is het denk ik ook belangrijk dat je iemand in je nabije omgeving hebt die jou tips kan geven over allerlei paard gerelateerde zaken. Je komt op mij over als iemand met te weinig ervaring met zowel paardrijden als in het zorgen voor paarden. Je doet heel erg je best maar komt niet verder. (Te zien aan het aantal topics dat je maakt en de onderwerpen van je topics)
Niemand hier zal zeggen dat ze alles weten en kunnen maar de meesten weten wél waar ze hulp, tips en kennis kunnen halen als ze het zelf niet weten. Op bokt doe je in mijn ogen niet veel met de gegeven tips dus misschien is het handig om een lesgever te zoeken die je ook wat kan helpen met betrekking op alles wat er komt kijken bij het houden van en zorgen voor paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 18:51

Hoi
Aangezien ik morgen weer met de haflinger wil rijden wou ik dit ook weer filmen.
Alleen 1 probleempje, er is niemand bekwaam om mij fatsoenlijk te filmen zonder steeds de grond te filmen. Behalve mijn vriend maar die moet werken tot 19u.

Ik heb ontdekt dat ik ook met de "selfie-camera" van mijn tablet kan filmen. Hoe de kwaliteit is weet ik niet.
Maar met de camera op de achterkant van de tablet was het ook niet makkelijk om mijn rijstijl te beoordelen.

Maar nu, waar zet ik mijn tablet het beste om te filmen met de selfie-cam?
Laatste keer zette ik het op een voerton ver weg van de piste en nog stond de piste er niet volledig op.
Zou ik het beter op de smalle zijde zetten (35x40m piste) of beter in een hoek?
En op welke hoogte?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil het volgende doen met de haflinger:

10 min stappen in 2 tempo’s en met figuren en slalommen tussen paaltjes om hem bezig te houden.
5 min draven in 2 tempo’s en ook met figuren en slalommen.
5 min stappen aan lange teugels om zijn hals te strekken (als hij dat wil want weet niet hoe je een paard dat kan laten doen)
5 min draven met balkjes draven erbij

de galop ook ergens tussen meenemen of niet?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:58

hij is ook al21 das best een leeftijd hoe is het met zn conditie? Daarbij maar de lengte van een zweep niet uit. Ga een in een grote bak rijden met een goede instructrice.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:02

Weer ene die alleen de eerste pagina leest?

Hoe zijn conditie is weet ik niet te beoordelen. Hij komt wel snel terug op adem tijdens het uitstappen en hij pompt niet of snakt niet naar adem.
Hij zweet wel snel maar dat heeft de merrie ook (nog sneller ivm nerveus worden).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:10

hallo ik probeer alleen te helpen ja, open dan geen topic eigenwijs daarbij ik heb alles gelezen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:14

Als hij zijn hals niet kan strekken, is hij nog lang lang lang niet toe aan galop!!!!!
Halsstrekken, vwnw, stretchen, is het aller eerste wat een paard moet leren. Als het niet kan halsstrekken, is het paard niet ontspannen.

Dus, voor nu zou ik alleen maar stappen met een losse teugel. Elke keer dat de haf met zijn hoofd wil zakken, beloon je hem heel uitvoerig. Totdat hij met zijn neus naar de grond gaat lopen en je een licht verend contact hebt.
(Bekijk ook eens het discussie topic over dressuur foto beoordeling) daar wordt het waarom en hoe over het stretchen perfect verwoord.
Pas als je haf in stap en draf bevestigd is in het stretchen, kun je aan de galop werken. Eerder heeft helemaal geen zin. Dan doe je het paard meer kwaad dan goed.
Longeer je wel eens? Je kunt hem aan de longeerlijn met chambon ook perfect leren hoe prettig het is om ontspannen te lopen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:17

Wat betreft filmen: ik denk dat we meer hebben aan de camera dichtbij. Liever maar een klein deel zien maar wel goed genoeg, dan alles zien als stipje op de horizon.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:20

Hoe is het afgelopen met informeren naar privé les die ene die op zaterdag kon? Dat lijkt me een stap in de goede richting..