Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:04

vencedor schreef:
Ik weet het antwoord, heb er met iemand.over gehad die in d e ijslanders zit. Rijden op ijslanders is uit nood geboren, ervwas daar niks anders tot hen beschikking. Verder is de spieropbouw en het skelet exact hetzelfde als de van andere ponys. Alleen het pijpbeen is korter en de hoeven van betere kwaliteit, de rug wat compacter wat ze wat sterker maakt.. al met al is het dus kul dat je daar wel op.zou kunnen rijden en een ander niet..

Sorry, moet er wel een klein beetje om lachen....dat is hetzelfde als zeggen: " het staat op internet DUS het is waar". Dat je het er met 1 iemand over hebt gehad, wil nog niet zeggen dat dat antwoord DE waarheid is. Je spreekt jezelf daarnaast ook een beetje tegen...de rug is compacter zodat het ze wat sterker maakt, maar je kunt er als volwassene niet op zitten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:06

dems75 schreef:
nee....niet offtopic want omstandigheden kunnen ook in voor- of nadeel zijn voor wat betreft belasting. Herstelmogelijkheden na een training? (overigens, NOGMAALS, ik heb het over het plaatje, niet over effectief te zware mensen)

Het plaatje is puur een kwestie van smaak. daar valt niet over te discuseieren (Over smaak valt niet te twisten) Dat vind je mooi of niet. Als de pony er geen last van heeft dan is het klaar.

Als je dan dierenwelzijn aanhaalt dan heb ik ik het in relatie tot klein paard grote ruiter over rugklachten.

En ja dan kan veel bewegen beter voor een rug zijn dan weinig....je rijdt de rug op de lange termijn dan toch kapot.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:08

maar wie heeft het over ruggen kapotrijden? Hier wordt de aanname gedaan dat als je lang bent en rijdt op een relatief kleiner paard, je per definitie de rug kapot rijdt?
ik vind dat nogal een grote sprong eigenlijk....Zouden de ruiters dat niet inmiddels merken? zou een sportpaard uberhaupt kunnen presteren met een kapotte rug?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:13

dems75 schreef:
maar wie heeft het over ruggen kapotrijden? Hier wordt de aanname gedaan dat als je lang bent en rijdt op een relatief kleiner paard, je per definitie de rug kapot rijdt?
ik vind dat nogal een grote sprong eigenlijk....Zouden de ruiters dat niet inmiddels merken? zou een sportpaard uberhaupt kunnen presteren met een kapotte rug?

Dat heb ik een aantal hier horen zeggen. Waarna er argumenten aangehaald werden dat Ijslanders sterker zouden zijn in de rug. Dat zou kunnen. Ik ken het ras onvoldoende om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ik zeg alleen dat in dit verhaal waarbij we het hebben OF over het plaatje OF over dieren welzijn en dan in relatie tot een grote ruiter.

Dan doet huisvesting niet terzake. Dat is een andere discussie.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:17

Iedereen mag met liefde de ruggen van mijn ijslanders komen bekijken en dan oordelen. Hee, als je niet te zwaar bent, maar wel lang, mag je zelfs op mijn kleine kanon rijden.... ~~}> (als je durft ;) ) om te oordelen of hij er moeite mee heeft of niet.
Maar dat huisvesting niet terzake doet, ben ik het niet mee eens ;) Ook dat, incluis hoe een dier opgroeit (is dat op een klein weitje of in een kudde in een groot natuurgebied) doet weldegelijk terzake m.i. Maar dan krijgen we een welles/nietes verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:36

Of die 24/7 gras voor ijslanders zo optimaal is is ook maar de vraag.
Ik zie zelden een ijslander met een gezond gewicht.

Ik denk echter ook wel dat door de bouw met een relatief lange rug (dus ver doorlopende ribbenkooi) met kort lendengebied, duidelijk goed ontwikkelde voorhand en bovenlijn bespiering, korte stevige botten, stijl achterbeen etc, een ijslander (net als diverse robuuste ponyrassen) een hoop kan hebben.
Randvoorwaarde is: niet te dik laten worden en fatsoenlijk trainen om de rug activiteit te behouden.

De manier van houden zegt ook niet veel over wat een paard kan, mijn paarden staan net zo gehouden als de meeste ijslanders, maar dat zijn geen gewicht dragers.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:06

24/7 buiten is niet hetzelfde als 24/7 op gras ... er bestaan ook nog paddocks. Onze paarden staan dagelijks enkele uren op het gras en daarnaast op een grote paddock met loopstal. Deze wijze van houden is heel gebruikelijk bij IJslanders.
Dat er toch veel te dikke IJslanders zijn, heeft vooral te maken met een gebrek aan actieve beweging/training.

Dan het ruggenverhaal. IJslanders hebben relatief stijve en daardoor relatief sterke ruggen, te vergelijken met dravers. Ze stabiliseren in hoog tempo hun bewegingen vanuit de bovenlijn. Gevaar is uiteraard dat ze daarbij te stijf worden. Gymnastiseren en een goed passend zadel zijn cruciaal om dat te voorkomen.
Het kan zijn dat er relatief veel rugproblemen voorkomen bij IJslanders, maar m.i. is dat vooral te wijten aan slecht rijden. Het vraagt best wat rijtechnische skills om een paard in tölt nageeflijk en over de bovenlijn te rijden. Gebeurt dat niet dan krijg je een paard met een onderhals en een stijve, onbespierde rug die ofwel te recht is ofwel te hol. Dat zie je dus nogal eens bij IJslanders.
Naar mijn idee is dus veelal niet het kleine formaat maar het gebrek aan rijkunst van hun ruiter het probleem bij veel IJslanders.

Mungbean

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:12

Net als bij de meeste andere paarden dus.
Het ras waar ik de minste rugproblemen zie, zelfs met onpassend materiaal en slechte of zeer zware ruiters zijn de klassiek gefokte Freibergers.
Die lijken soms wel uit staal gebakken.
Die zijn dan ook deels geselecteerd als oorlogspaarden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:56

Sizzle schreef:
Of die 24/7 gras voor ijslanders zo optimaal is is ook maar de vraag.
Ik zie zelden een ijslander met een gezond gewicht.

Waar lees je 24/7 gras?
Ik durf trouwens te zeggen dat mijn ijslanders alledrie een zeer gezond gewicht hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:59

Ik ken jou niet, ik oordeel slechts over wat ik observeer in mijn werk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:01

Prima, maar vul geen woorden in die er niet staan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:01

Diegene die dat zegt was niet de minste en is ook paarden fysio op hoog niveau.

Ponyrug en benen zijn vaak sterker dan de paardenruggen. Deze zijn langer en dus kwetsbaarder. Ik vind het gewoon onzin om te zeggen ja maar op ijslanders kan een volwassenen, ik ben van mening dat het vaniit "nood" ontstaan is. En een gewoonte is geworden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:03

dems75 schreef:

Zeg jij dan niet dat de meeste ijslanders ideaal gehouden worden, want dat is gewoon niet zo.
Dat ze het bij jou goed hebben is geen maatstaf voor alle.
Bovendien schrijf je zelf: opgroeien in 24/7 vegrazingsgebieden. = gras toch?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:05

Volwassen of niet, het gaat niet om volwassenheid, het gaat hier om lengte/plaatje en/of gewicht.
Ken weinig rassen die zo oud worden als de ijslander. Heb al jaren ijslanders, nog nooit (even afkloppen) problemen als kreupelheid, rugproblemen, slijtage etc meegemaakt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:06

Sizzle schreef:
dems75 schreef:

Zeg jij dan niet dat de meeste ijslanders ideaal gehouden worden, want dat is gewoon niet zo.
Dat ze het bij jou goed hebben is geen maatstaf voor alle.
Bovendien schrijf je zelf: opgroeien in 24/7 vegrazingsgebieden. = gras toch?

Wacht even hoor, waar zeg ik dat dan??? nu vul je ALWEER iets voor me in.
Als ik het heb over OPGROEIEN, bedoel ik inderdaad GRAS. Een jong paard moet gewoon groeien en genoeg binnenkrijgen. Jonge paarden in een stal of op een paddock is mijns inziens geen slimme zet nee. Beweging en opgroeien in een kudde lijkt mij nog steeds de beste manier om een paard op te laten groeien inderdaad.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:07

Ik zeg: de meeste ijslanders staan 24/7 buiten. Ik zeg nergens dat de meeste ijslanders IDEAAL gehouden worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:09

Whatever, laten we het op houden dat ik je post van de vorige pagina dan gewoon niet begrijp die imo zegt dat de ideale manier van houden opweegt tegen het gebruik.
Maar blijkbaar bedoel je enkel je eigen situatie dan (?)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:13

Nee, ik bedoel dat paarden (in het algemeen) die de ruimte hebben (en dan bedoel ik geen minipaddock), vaak wat sterker zijn en blijven dan die paarden die de hele dag in een hok zitten opgesloten. Daarnaast bewegen ze de hele dag vrij (gymnastiek) wat spieren ten goede komt. (Grazen, snuffelen, scharrelen, alles met die snufferd op de grond...betere rugspieroefeningen ken ik niet)
Ik kan verder idd alleen oordelen over mijn eigen situatie, daar ik die het beste ken (en de kuddegenoten van mijn paarden).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:14

Ik vind het wel komisch dat hier argumenten worden aangedragen die voor 90% van de gehele paardenwereld in Nederland gelden, niet alleen voor IJslanders of IJslanderruiters.

Ook op KWPN'ers, Haflingers, Trekpaarden en Arabieren rijden mensen waarvan de rijkunsten niet om over naar huis te schrijven zijn. Ook (Nederlandse) KWPN'ers, Haflingers, Trekpaarden en Arabieren zijn 9 van de 10 keer te zwaar omdat ze 's zomers 24/7 op een open koeienweide worden gegooid. In álle gevallen (dus óók de bovenstaande) werkt dit in het nadeel van het paard.

Ik vind dat hier echt bizar veel aannames worden gedaan over IJslanders en IJslanderrijden die van geen kanten kloppen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:16

haha naja..pffff ik geef het op :D
Dan moet ik maar door het leven als ponypletter :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:18

Ofwel: het is net een paard :D
Verwacht je dingen op de grens van de capaciteit dan moet je bijbehorende zorg en traing leveren.
Dat is met de sport ijslanders doorgaans echt wel het geval. Die kunnen dus gezond blijven met relatief veel belasting.
De fout die gemaakt wordt is dat een zwakrijdende recratieve zware ruiter dan denkt, oh mooi dat is dan echt een ras voor mij. Dan gaat het (net als bij andere paarden) evengoed mis.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-06-15 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:21

Nou lijkt me een prachtige conclusie.

Een IJslander is gewoon een paard met extra gangen, die wel een ruiter met meer lengte kan hebben, indien deze de juiste training verzorgd en in balans is.

:D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:22

En daar ben ik het dus weer helemaal mee eens

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:22

:D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:23

_/-\o_