farahdiba46 schreef:je hebt spijt als je het gedaan hebt maar doet het wel steeds weer opnieuw. Je pony doet het niet om onder het werk uit te komen, dat heb je jezelf aangepraat om je gedrag voor jezelf goed te praten. Ik denk dat als je voortaan zelf een flinke draai om je oren krijgt, je dit wel af leert. Komt op mij over als een verwnt meisje wat boos wordt als iets niet lukt of zin niet krijgt. Als je geen zelfbeheersing hebt, heb je niets te zoeken op een paard.
Nou, dat denk ik niet. Want een verwend meisje dat alles voor zichzelf goed wil praten opent geen topic over dit probleem.

Daarnaast: ik denk dat er heel veel andere mensen zijn die ook wel eens hun zelfbeheersing verliezen. Kijk maar eens op een wedstrijd. Ikzelf moet ook regelmatig tot 10 tellen hoor. Of tot 100. Het is misschien niet goed om kwaad te worden, maar wel heel menselijk. En als je dan het lef hebt om er een topic over te openen, dan verdient dat respect, vind ik.
Over het probleem: Ik denk wel dat het goed is om na te gaan wat nou precies zulke emoties bij je oproept, TS. Als je merkt dat je zo kwaad en verdrietig wordt, welke gedachten gaan er dan in je hoofd om? Wat denk je dan over je pony?
En kloppen je gedachten over hem eigenlijk wel?
Als mijn pony op wedstrijd sloom loopt, kan ik gaan denken dat hij me in de steek laat. Dat hij het opzettelijk doet, mij treitert. En dat hij lui en vervelend is en niks voor me wil doen en ook nooit zal veranderen. En ja, dan is het logisch dat ik verschrikkelijk kwaad en verdrietig word. Dat kan bijna niet anders als je zo denkt.
Alleen....je gaat er niet mee winnen en je pony gaat er niet beter van lopen. Je wordt alleen maar kwaad en radeloos.
Ik kan ook in plaats daarvan denken: "die pony heeft geen flauw benul van wat hier speelt. Want paarden snappen het concept "wedstrijd" niet of nauwelijks, laat staan dat ze weten wat ik nu voel en weten dat ik wil presteren. Hij doet het dus helemaal niet om mij te pesten of om mij in de steek te laten. Hij reageert gewoon niet op mijn hulpen omdat dat hem wat oplevert: namelijk dat hij zich niet hoeft in te spannen. Dat is alles. Kennelijk heb ik zijn gebruiksaanwijzing nog niet gevonden en moet ik iets beters verzinnen om hem duidelijk te maken dat hij aan het werk moet."
Dat laatste lijkt me wat meer bij de realiteit passen. En het helpt ook wat meer bij het beheersen van jezelf. En bij het vinden van een goede oplossing.
(En ja, als je het laatste denkt kan dat eventueel ook resulteren in een flinke tik met de zweep...maar dan niet omdat jij je zelfbeheersing verliest, maar omdat je na goed nadenken tot de conclusie komt dat dat nodig is om hem te laten reageren)
Je hebt gelukkig nu een paard waar je wat meer een klik mee voelt. Maar bij elk paard loop je vroeg of laat tegen problemen aan. En dan is het wel heel fijn, voor je paard en voor jezelf, als je een manier hebt gevonden om er mee om te gaan zonder van streek te raken.