gabixcoen schreef:dankjewel, ik ben blij dat iemand zich in mij kan inleven! Helaas heb ik niet echt de tijd om eraan te werken, zo zie je maar dat 1x per week les helemaal niet zoveel is. Ik moet wel zeggen dat hij wel weet dat het een wedstrijd is, de vrachtwagen de witte hekjes, hij is erg slim en herkent het wel. Ik wil niks ontkennen maar misschien zien jullie nu wie Coen een beetje is haha. Met het andere paard kan ik veel beter werken en kan ik als ik nijg mijn concentratie te verliezen gewoon te stoppen, wat ik nog niet gehad heb gelukkig!
Het zou best kunnen dat hij vrachtwagens en witte hekjes kent. Er zijn ook paarden die, door ervaring, heel goed weten dat ze tussen die witte hekjes minder snel op hun sodemieter krijgen. Maar paarden denken niet zo ver, dat ze zich ervan bewust zijn dat ze jou daarmee laten zitten. Of dat ze het doen om jou te pesten. Dus is er geen reden om boos te worden als zoiets gebeurt. Of verdrietig. Je kunt, in plaats van dat persoonlijk nemen, beter je energie steken in het bedenken van een handige oplossing.
Qua concentratie verliezen: dat herken ik heel erg. Goed idee om dan te stoppen. Ik heb met mezelf de afspraak dat ik niet met mijn pony aan de slag ga als ik moe of sacherijnig ben of een hele intensieve dag heb gehad op mijn werk. Want ik weet dat ik dan niet 100% kan geven. Ik word gelukkig niet heel snel boos of verdrietig (sommige dingen worden vanzelf minder als je ouder wordt
), maar ik merk wel dat ik slordiger rijd als ik moe ben en sneller zit te mopperen. En dan wat eerder in een neerwaartse spiraal terecht kom, in plaats van dat het beter gaat.
Maar goed, ik kan elke dag gaan rijden. Ik heb mijn eigen pony bij huis staan. Jij moet waarschijnlijk op een vaste dag in de week en dan is het erg lastig om een keertje over te slaan.... Maar misschien kan je wel zorgen dat je er uitgerust heen gaat. De avond ervoor vroeg naar bed, een dag kiezen waarop je niet een lang schoolrooster hebt of lastige vakken....
Verder ben ik heel selectief als het gaat om het vinden van een instructeur. Als een instructeur tegen me zou zeggen:"jouw pony is vervelend en lui en hij is altijd al zo geweest" dan zou ik er meteen mee stoppen. Daar word je toch niet vrolijk van? Daar leer je toch niets van?
Ik zei laatst zelf tegen mijn instructeur dat ik mijn pony wat lui vond. Toen zei ze streng: "Hij is niet lui. Hij vindt het nog lastig om zijn balans te vinden en meer te dragen vanuit de achterhand. Ik zal je een oefening geven waarmee je dat kunt verbeteren." Kijk, aan zo'n instructeur heb je tenminste wat! Een goeie instructeur helpt je juist om niet boos te worden. En leert je om te kijken waar gedag van je pony vandaan komt en helpt je met goede oplossingen te vinden. Een goede instructeur is ook een klein beetje een psycholoog.
En ik ben het wel een beetje eens met Kimmutjuh89: Van moeilijke paarden kan je ontzettend veel leren. Niet alleen qua rijden, maar ook qua persoonlijke ontwikkeling. Misschien ben je Coen op een dag wel dankbaar, omdat je heel veel van hem hebt geleerd over jezelf. Ik hoop het!