Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:10

Elin_ schreef:
denisesilver schreef:
Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

Er is ook nog een op hol slaan. & op hol slaan
Zoals het verhaal pagina 1..de schrik/veroerend & blinde paniek
Dat kun je niet stoppen of omtrekken..

Gebeurt alleen echt niet vaak. Hoe vaak zie ik ook wel geen paarden "echt op hol slaan" terwijl de ruiter het paard gewoon niet goed genoeg omtrekt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:16

nine1987 schreef:
Ligt eraan waar.. Op overzichtelijk recht stuk laat ik m gewoon gaan, hij stopt na 100m altijd vanzelf.. :p

Is de situatie niet zo gunstig, dan trek ik hem om..

Dat omtrekken heb ik ooit gedaan. Vreselijk misgegaan en knie was er niet best aan toe omdat ze omviel.

Wat ik doe klinkt misschien niet heel diervriendelijk maar links rechts om de beurt. Niet te hard want een bocht met die snelheid gaat gruwelijk mis. Ook niet blijven hangen maar loslaten en dan weer opnieuw eigenlijk dat 'zagen'

Hele gemeen en heb ik pas 2x in 20 jaar hoeven doen dus valt best mee.. maar liever dat dan ongelukken.

jensvl

Re: Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:54

Een paard loopt als eerste reactie op iets vreemd weg. Pas dan doen ze de moeite even te kijken of het echt gevaarlijk is (eerst kijken en dan pas op lopen zou veel te gevaarlijk zijn). Het probleem is dat de meeste mensen als reactie onmiddellijk proberen het paard stil te trekken. Het paard kan daardoor niet even omkijken om te zien of hij verder moet lopen. Dus het paard neemt het zekere voor het onzekere en slaat op hol (loopt of zijn leven ervan afhangt). Het eerste dat ik doe bij een paard dat op hol dreigt te slaan is volledig ontspannen en losse teugel geven. Na een aantal passen kijkt het paard een beetje om, ziet dat er geen gevaar is en vertraagd gewoon weer. De meeste gevallen van op hol slaan worden zo heel snel gestopt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:07

Nou dan hoef je niet op mijn paard te gaan zitten... die is aan de kletter gegaan met een ander erop. Hij schrok niet eens ergens van (was op die plek al 100x erlangs geweest). Meisje wat erop zat deed niets behalve hohoho zeggen.. ze had m even z'n kiezen moeten schrobben op dat moment.
Gekke is, andere pony waar een beginner op langs de weg kon ging bij haar ook al een x ervandoor maar die kon ik nog net grijpen op de fiets...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:27

Ik zeg nergens dat het altijd werkt. Maar wel meestal. Pijn toevoegen door hard aan de teugels te trekken is in ieder geval het laatste dat je wil. Daarmee wordt de angst enkel bevestigd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:44

Ik kijk per situatie wat op dat moment werkt. Eerste probleem wat ik vaak heb is een pony die ruiter probeer te lozen. Dus dan is blijven zitten eerste belang. Dan ga ik proberen waar hij op reageert. Dat kan zijn druk en bij terug komen druk verminderen, bij versnellen weer iets druk en bij ontspannen. Maar heb soms ook eerst wel eens teugel contact houden en dan losgooien (raken ze ineens hun steun kwijt). En voor de rest heel veel praten en proberen door te dringen.

Iedere situatie is weer anders en iedere keer reageert paard anders. Ben nu al verschillende keren vol aan de kletter geweest om verschillende reden. Omtrekken ben ik niet zo'n fan van en gebruik ik alleen in de bak, maar dan meer als meneer zijn zin probeer door te drijven. Maar in een bak kan niet zoveel vaart gemaakt worden als buiten op een lang recht stuk.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:14

Eigenlijk wel heftig om te lezen hoe vaak het gebeurt dat een paard aan de kletter gaat. Nog een wonder dat er dan niet (nog) meer ongelukken gebeuren.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:31

Wellicht niet ethisch verandwoord, maar toen ik op een paard van een handelsstal zat dat al 5 km non stop aan het rennen was (en dus omtrekken, kletsen, trekken oid niet werkte) en waarbij ik wist dat die weg nog wel een tijdje vrij van verkeer zou zijn heb ik mijn sporen er in gezet en heel veel gas bij gegeven. Totaal onbezonnen, maar je moet wat. Dat kwam voor het paard zo onverwacht dat hij weer bij bezinnen kwam en ik hem een paar honderd meter op kon gaan vangen...

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:34

Is wel logisch want dan is het jouw leiding ineens weer geworden dat hij harder moest gaan en dus kon jij de controle terugnemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:40

Daarom is het gewoon heel erg afhankelijk van een situatie wat je kan/moet doen om terug controle te krijgen.

RunningSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:05

Ik zou rustig praten tegen het paard en 'hoo' zeggen op een kalme en rustige toon. Niet in paniek raken: dat moet je zeker niet doen.
Als dat niet lukt, dan zou ik aan een kant aan de teugels trekken (het klinkt nogal erg, is het ook, maar beter dat dan een keer kei hard vallen ofzo) en proberen voltes te maken. Soms gaat dat niet doordat je ergens bent met weinig ruimte of je paard reageert er gewoon niet op.
Als het allemaal niet gaat en je paard nog steeds niet luistert enzo en het wordt dadelijk gevaarlijk voor jullie beiden (bijv. weg, sloot, enz) dan zou ik kiezen voor een noodlanding. Gooi jezelf maar lekker van dat paard af. Normaal zal dan het paard terug gaan naar de manege/stal/wei. Zo niet dan ben je dus de klos.. :7 Maar het is beter, het klinkt misschien bot, dat het paard verongelukt, dan jullie beiden.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:17

Echt in het verkeer heb ik niet echt zoiets meegemaakt, maar in de bak als het paard goed schrikt en niet meer stopt, naar 1 kant trekken, en als het kan op een volte zetten en die steeds kleiner maken totdat ie wel terug moet naar draf, stap, halt. En vooral rustig blijven en achterover blijven zitten. Heb vroeger zoveel de fout gemaakt dat ik voorover ben gaan zitten, dan kun je niets beginnen zal ik je zeggen.